Powerline nettverk - Stor forskjell på dyrt og billig?

2 innlegg i emnet

Skrevet

Hei, skal til å sette opp nettverk og vil ikke legge kabel mellom punkt a og b, så da tenkte jeg å kjøpe ett Powerline produkt. Er det noen som har erfaringer med det? Får man full ytelse av det (100mbit)?

Punkt a og b er 10 meter fra hverandre i luft linje.

Er det verd å legge noe ekstra penger i det når jeg bare trenger 100mbit?

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10292

Eller er 500kroners modellene gode nok?

Internett modem ruter > Kabel til aksesspunkt a > kabel ut av aksesspunkt b > 100mbit Ruter som blir brukt til internett for pc xbox osv.

Må ha ytelsen på 100mbit iom. det er 60mbit internett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har ikke sett et eneste Powerline som på noe som helst vis kan gi 100 Mbps i praksis, og selv toppmodellene vil slite med 60 Mbps i gode forhold.

Bor du i Norge så er du allerede ute på dypt vann, og er en av de ytterst få landene i europa med IT-nett, og ikke bare TN-nett som de fleste andre land. Det betyr at ofte mer støy når du bruker slike powerline/homeplugg-teknologier.
I tillegg så er det mange med gammelt strømnett i huset, og dette vil påvirke negativt. Et moderne sikringskap/strømnett og få støyende elementer koblet til strømnettet vil hjelpe en del.

I tillegg så vil det variere litt etter hvilken kurs de forskjellige ligger på etc. Og hvor det er lett å "beregne" hvor trådløse signaler fungerer godt og ikke, så er powerline ganske mye vanskeligere å beregne. Kanskje kjelleren er beste sted, fordi det er nærmere sikringsskapet for eksempel.

Meeen, i praksis så ville jeg ikke forventet meg mer enn 20-30 Mbps i praksis på et 500 Mbps powerline produkt. Og med litt uflaks, så kan det bli så lavt som 10-20 Mbps.

Kabel-nett er fortsatt veldig undervurdert, og spesielt når man i dag skaffer seg "svindyre" fiberlinjer, med fantastisk lav responstid, null pakketap og ellers svært høy båndbredde. Når du surfer så går f.eks signalet med lysets hastighet tusenvis av kilometer i ekstrem hastighet, hvor det til slutt når huset ditt, og da er det egentlig idiotisk å bruke slik teknologi at hele datastrømmen nærmest stopper opp og voldtas de siste meterne.

Ønsker du å utnytte deg fullt ut av en 60Mbps fiberlinje så MÅ du gå kablet. Ja, de fleste kobberteknologier er da godt nok for noen skarve meter/titals meter.

Hvis dette på ingen måte er fysisk mulig, ja så kan trådløs teknologi være et alternativ. Det ypperste her er vel AC-standarden som skryter av en teoretisk maks på 1,3 Gbps: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757756
Selvsagt, med 10 meter luftlinje er dette tvilsomt mulig, men det er god sjanse for at du klarer over 100 Mbps. Det vil selvsagt være avgjørende for hvor mange og tykke vegger signalet skal gå gjennom.

Ja, N-standarden har sjelden problemer med å klare noe over 100 Mbps, men det er i forholdsvis gode eller greie forhold, og jeg tipper vel egentlig på at dette ikke er tilfelle når du vurderer powerline? :)

Kort sagt: Jeg anbefaler deg virkelig å vurdere kablet nettverk, selv om det er stress å strekke opp. Om fysisk umulig, så ville jeg gått for trådløst nett. Bare hvis det er slik at det er mange vegger (mer enn 2-3?) og 10 meter, og kanskje flere støyende apparater, eller betongvegger/peis/stål som blokkerer signalet, ja så ville jeg vurdert powerline. Bare vær oppmerksom på at du tvilsomt vil kunne utnytte hele fiberlinja på noe som helst tidspunkt.
(men dette er vel kanskje ikke så viktig når det bare er Xbox?)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive