Hvordan unngår man at laptopbatterier slutter å lade?

11 innlegg i emnet

Skrevet

Som tittelen sier, så lurer jeg på om noen har noen gode råd for å hindre at laptopbatteriet slutter

å fungere. Skal kjøpe ny laptop om 2/3 mnd. så det hadde vært greit med noen råd, sånn at jeg

slipper samme problem på min nåværende laptop.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du har planer om å aktivt bruke laptopen på batteri (mye ute og reiser eller brukes ved steder det ikke er tigjengelig stikkontakt) er det viktig å koble ut laderen når batteriet blir fulladet. Det som ødelegger de fleste laptop batterier, er at lader står i selv når batteriet er fulladet. I lengden vil dette drastisk redusere levetiden på batteriet.

Dersom du i lengre perioder kun bruker laptopen hjemme i stua med lader i, kan det være en ide og ta ut batteriet. Reduserer brannfaren og gjør så du ikke overlader battriet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du har planer om å aktivt bruke laptopen på batteri (mye ute og reiser eller brukes ved steder det ikke er tigjengelig stikkontakt) er det viktig å koble ut laderen når batteriet blir fulladet. Det som ødelegger de fleste laptop batterier, er at lader står i selv når batteriet er fulladet. I lengden vil dette drastisk redusere levetiden på batteriet.

Dersom du i lengre perioder kun bruker laptopen hjemme i stua med lader i, kan det være en ide og ta ut batteriet. Reduserer brannfaren og gjør så du ikke overlader battriet.

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Det er riktig så lenge laptopen ikke har elektronikk som stopper ladingen når batteriet er fulladet, Nye laptoper har stort sett denne elektroniske styringen av lading og da er det bare å bruke batteriet som du vil. Det er mulig at billigmodeller ikker har det, det er jeg litt usikker på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det som derimot er et faktum, er at slike batterier påvirkes av varme. Så hvis et slikt batteri står lenge i en maskin som er varm, vil den bli raskere svekket. Det vil derfor være en fordel å ta ut batteriet hvis du kun skal ha den tilkoplet med adapter over lengere tid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det som derimot er et faktum, er at slike batterier påvirkes av varme. Så hvis et slikt batteri står lenge i en maskin som er varm, vil den bli raskere svekket. Det vil derfor være en fordel å ta ut batteriet hvis du kun skal ha den tilkoplet med adapter over lengere tid.

Ja, dette er riktig. Det er ikke helt uvanlig at CPU og GPU ligger langt unna batteriet, blant annet på grunn av dette. Det vil jo uansett bli litt varme i maskinen ved bruk, så det er nok fornuftig å ta ut batteriet (fulladet) når man bruker maskinen på strøm over tid.

Hvis man er veldig nøye så kan man nok få en liten effekt av å ta ut batteriet etter hver opplading for å la det kjøle seg skikkelig ned før man bruker det, men denne effekten er nok ganske liten, hvis den i det hele tatt er målbar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er som sagt ikke at laderen fortsetter å lade ved 100% som er problemet, da det er elektronikk som stopper strømmen.
Problemet er heller det at batteriet hele tiden vil ligge på 100 % (da den lades opp med en gang den lades litt ut), og lithium Ion batterier lever lengst om den ligger på en gjennomsnittelig lav ladning.

Så om du skal lagre optimalt, så bør batteriet være utladet, og ikke fulladet. MEN, og det er et stort men.
For Lithium Ion-batterier tåler ikke å lades fullstendig ut. Skjer dette så er batteriet dødt. Selvsagt, når PCen sier at batteriet er tomt, ja så er det fortsatt litt igjen i batteriet. Men siden spenningen vil falle litt over tid så er det risikabelt å la batteriet ligge på "tom" ladning, da du etter en liten periode vil kunne ta livet av batteriet fordi det har blitt helt tømt.

Derfor er slike batterier rundt 50 % ladet opp når de står i butikken, da det er nok til at det tåler å stå en god stund uten å miste spenningen, og ikke så høyt at batteriet blir forringet.

Men til syvende og sist så er det rett og slett ikke mulig for et stakkars Lithium Ion batteri å ha et langt liv, da de etter bare noen få år (uansett hvor godt du behandler det) vil falle betraktelig i kapasitet. Ja, selv om du ikke bruker dem. Det er rett og slett forbruksvare, og dekkes derfor heller ikke av vanlig garanti eller reklamasjonsrett.

Å tenke for mye på riktig temperatur til enhver tid er nok bortkastet tid, selv om det hjelper til en viss grad. Å passe på at temperaturen ikke blir kritisk lav, eller kritisk høy over lengre perioder kan nok være verdt å tenke på. F.eks ikke la PCen sine viftehull dekkes for godt til, for så å varmkjøre PCen i timesvis, eller la PCen stå oppbevart i minusgrader.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Lurer på hva du legger i "få år"? Et litium-ion kan fint holde mange mange år om du behandler det bra? Det er riktignok vanskelig å behandle et laptop-batteri korrekt ift å bevare levetid, men å si at litiujm-ion batterier ikke kan ha et langt liv er ikke riktig.

Se eksempelvis på Tesla Roadster fra 2008. +/- 5 år gamle batterier med godt over 80-90% restkapasitet. Et pent behandlet litium-ion batteri kan fint vare 10-15 år med bra restkapasitet (70%+). Men antakelig ikke i en laptop som er trådstarters spørsmål.

Men til syvende og sist så er det rett og slett ikke mulig for et stakkars Lithium Ion batteri å ha et langt liv, da de etter bare noen få år (uansett hvor godt du behandler det) vil falle betraktelig i kapasitet. Ja, selv om du ikke bruker dem. Det er rett og slett forbruksvare, og dekkes derfor heller ikke av vanlig garanti eller reklamasjonsrett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Se eksempelvis på Tesla Roadster fra 2008. +/- 5 år gamle batterier med godt over 80-90% restkapasitet. Et pent behandlet litium-ion batteri kan fint vare 10-15 år med bra restkapasitet (70%+). Men antakelig ikke i en laptop som er trådstarters spørsmål.

Du beskriver en mer ideell bruk enn i en laptop og sammenligner med det.

Hvis for eksempel et laptopbatteri mister 20% kapasitet på vil jeg absolutt kalle dette "betraktelig" og dette skjer nok som oftest mye tidligere enn etter 5 år.

Sannheten er at LI-batterier mister betraktelig kapasitet ved bruk i en laptop lenge før resten av laptopen er utdatert, og må derfor ses på som noe man må påregne å bytte ut i løpet av levetiden til laptopen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er rimelig stor forskjell på LI-ION cellene vi snakker om her, og på en toppmoderne Tesla.
Søstra mi har en EL-bil (dårlig), og den har måtte bytte batteri allerede, selv om den bare er 5 år gammel (mener jeg å huske).

Uansett, et Li-ION batteri som har lugget på hylla vil ha begrenset kapasitet etter noen år.

Har selv 4 batterier til min Galaxy S2, hvor to har operert i over 2 år nå (et originalt og et kina), og har hatt svært kort hylletid, mens to av de andre batteriene har lugget på butikkhylla i et år, samt blitt mindre brukt (også et kina-kvalitet og et originalt).

Det er litt varierende kapasitet på dem, og det værste er nok ikke sjokkerende det Kina-batteriet jeg har hatt lengst. Men faktum er jo uansett at alle i dag har betraktelig mindre kapasitet (40-60 % mindre) enn originalt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du beskriver en mer ideell bruk enn i en laptop og sammenligner med det.

Hvis for eksempel et laptopbatteri mister 20% kapasitet på vil jeg absolutt kalle dette "betraktelig" og dette skjer nok som oftest mye tidligere enn etter 5 år.

Sannheten er at LI-batterier mister betraktelig kapasitet ved bruk i en laptop lenge før resten av laptopen er utdatert, og må derfor ses på som noe man må påregne å bytte ut i løpet av levetiden til laptopen.

Tror egentlig vi er enige? Som jeg skrev i innlegget mitt var det den generelle påstanden "rett og slett ikke mulig for et stakkars Lithium Ion batteri å ha et langt liv, da de etter bare noen få år" jeg kommenterte?

Det er helt riktig at det er vanskelig å behandle et laptop-batteri bra. Det står jo som oftest på 100% SOC, utsetter for mye varme, mange sykluser samt tappes gjerne helt ned.

Og ja, batteriet i en laptop må anses som en slitedel. Byttet selv to batterier ila 5 år på en Dell jeg hadde (hadde ca 500 fulle ladesykluser hvert år). Men litium-ion batterier kan fint holde mange mange år ved skånsom bruk, selv om en laptop i hovedsak ikke tillater skånsom bruk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er rimelig stor forskjell på LI-ION cellene vi snakker om her, og på en toppmoderne Tesla.

Søstra mi har en EL-bil (dårlig), og den har måtte bytte batteri allerede, selv om den bare er 5 år gammel (mener jeg å huske).

Tesla har faktisk ikke noe banebrytende på cellenivå. En 5 år gammel Roadster er vel heller ikke helt moderne nå :) ? I Model S sitter Panasonic 18650 celler med noen mindre justeringer. Årsaken til at de varer så lenge er rett og slett fordi de behandles korrekt.

Om søsteren din har en elbil som må bytte batteri allerede har hun utdatert/dårlig batteriteknologi. Med Leaf, Roadster, Model S, iMiev etc. har levetiden på batteriene blitt betraktelig bedre. Tesla gir eks. 8 år /ubegrenset km garanti på sine batterier.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive