Coilwhine og crash med HD7970

2 innlegg i emnet

Skrevet

Ja som skrevet i Emne har jeg problemer med mitt HD7970 (ghz version med 3 vifter).

Kjøpte ny pc med bra innmat og kjøpte HD7970 fordi det var billig og veldig bra :)

Pcen har funket fint(noen crash av og til) frem til nå. Men i dag da jeg startet pcen begynte den å hyle (coil whine) høyt.. jeg mener.. det høres ut som en sliten bil som starter.

Den går av og på som den vill (coil whine) og viftene øker hastighet hver gang det skjer. Når lyden forsvinner tar det 3 sekunder så går viftehastigheten ned igjen. Sånn holder den på hele tiden. Startet opp Starwars the old republic (swtor) og funker utmerket frem til ca 5 min ingame da det virket som skjermkortet slo seg av, for pcen var på, men mistet bilde og viftene ble plutselig stille.

Har aldri hatt det problemet før og vet ikke hvordan jeg kan fikse dette. Noen som vet hvordan dette kan fikses eller hva problemer egentlig er?

Tusen Takk på forhånd

Her er en youtube video så dere kan høre hvordan jeg har det

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei,

Det er ikke noe lett svar på det du spør om her. Det du beskriver indikerer flere ting enn Coil Whine egentlig.

1. Coil Whine er ikke noe problem som forårsaker noe annet enn forfærdelig lyd, og skal ikke få vifta til å øke i hastighet eller krasje skjermkortet.
2. Er det coil WHine så vil det mest sannsynlig skje under tung belastning og da vil følgelig også vifta gå opp i hastighet.

Men siden det krasjer, så kan vel problemet også være støv eller noe som forårsaker skjermkortet til å bli veldig varmt? Kan du ikke ta å måle tempen i f.eks MSI afterburner?

3. Coil Whine får du i gurnn ikke gjort så mye med. Da det har noe med litt dårlig konstruksjon/design av kretsen, som gjør at VRM'en (nærmere bestemt kondensatorer og spoler) som vibrerer i resonans. Da er det beste å sende inne kortet på garanti/reklmasjon.

4. Hvis det også krasjer, og det ikke er støv eller noe du kan noe med (f.eks er det høye temps så er det ofte ditt problem), så anbefaler jeg også å sende det inn igjen.

Før var det mulig å gjøre noe med slik støy, da man kunne lime eller ta neglelakk på kondensatorene og spolene, noe som er vanskeligere på slike kort hvor de er helt polstret inn fra før av. Ofte så vil skjermkort med en forbedret krets fra produsent være bedre her, med forsterkede strømkretser osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive