21 innlegg i emnet

Skrevet

Hallo

I dag fikk jeg pc'en tilbake fra reprasjon og når jeg kom hjem, plugget jeg i alle kablene, usbene og

tilsist plugget jeg i strømforsyningen.

Så prøvde jeg og slå den på, men ingenting skjedde... :c Tenkte kanskje at det kunne være at den var kald siden den hadde stådd i en kald bil i et par dager, så jeg prøvde og varme den opp med en hår føner, men det hjalp ikke..

Så vet ikke hva jeg skal gjøre nå.. Hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg! :)

L7

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg hadde vel i første omgang hørt med de som har reparert PC-en.

Du skriver om alle kablene som du har plugget i, da gjetter jeg på at det er en stasjonær PC?

i så fall, litt dumt spørsmål men; har du slått på bryteren til strømforsyningen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg hadde vel i første omgang hørt med de som har reparert PC-en.

Du skriver om alle kablene som du har plugget i, da gjetter jeg på at det er en stasjonær PC?

i så fall, litt dumt spørsmål men; har du slått på bryteren til strømforsyningen?

Ja jeg har stasjoner, og mener du bryteren til stikkontakten eller pcn? Vist det er stikkontakten har jeg ikke bryter på den, og har prøvd med flere forskjellige..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja jeg har stasjoner, og mener du bryteren til stikkontakten eller pcn? Vist det er stikkontakten har jeg ikke bryter på den, og har prøvd med flere forskjellige..

Tenkte om det var en av- og på-bryter på strømforsyningen på selve PC-en (der strømkabelen går inn).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tenkte om det var en av- og på-bryter på strømforsyningen på selve PC-en (der strømkabelen går inn).

Hmm, kan sjekke.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Der er ikke noe av/på bryter på pcen. Den er rett og slett Doa

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Der er ikke noe av/på bryter på pcen. Den er rett og slett Doa

Ok. Da bør du klage på servicen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok. Da bør du klage på servicen.

Ja, skal det. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For å sjekke at strømforskyningen er DOA, kan du gjøre følgende:

Kople PSU-en fra hovedkortet, og gjør som bildet nedenfor viser:

atxpowerbypass.jpg

Sjekk om dette får PSU-en til å starte.

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

atxpowerbypass.jpg

Skal prøve!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

atxpowerbypass.jpg

Uhm, skal jeg putte en binders neddi der? ._.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

atxpowerbypass.jpg

Har puttet en binders neddi nå, hva skal jeg gjøre?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

post-35517-0-25741800-1363366576_thumb.j

Her er et bilde.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette skal du altså gjøre mens powersupply er tilkoplet strøm, og strømbryteren på PSU (hvis den finnes) er skrudd på.

Dette skal gjøre at vifta på Power supply skal starte. Hvis den ikke gjør det, er det et tydelig tegn på at PSU er deffekt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette skal du altså gjøre mens powersupply er tilkoplet strøm, og strømbryteren på PSU (hvis den finnes) er skrudd på.

Dette skal gjøre at vifta på Power supply skal starte. Hvis den ikke gjør det, er det et tydelig tegn på at PSU er deffekt.

Ojaa, vi gjorde det når den ikke hadde noe strøm koblet til. Men vist vifta funker da, hvordan skal jeg få den til og funke når den er koblet til hovedkortet??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Okay, vifta begynte og gå. Hva skjer nå, og hvordan slår jeg på pcen uten den binders greia? :/ Takk for hjelpen forresten!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Okay, vifta begynte og gå. Hva skjer nå, og hvordan slår jeg på pcen uten den binders greia? :/ Takk for hjelpen forresten!

Det du nå har gjort er å sjekke på absolutt laveste nivå om PSU slår seg på. Det som skjer når du trykker på på-knappen på en PC er at de to pinnene som vises på bildet kortsluttes med en bryter (via hovedkortet) i stedet for en binders. Dette er et signal til PSU som slår den på.

Siden du har hatt den til service og de har levert den tilbake uten at den virker så ville jeg klaget på servicen i stedet for å teste selv. Det er altfor dårlig at de leverer tilbake en maskin som ikke virker.

Hvis du ønsker å teste selv, så begynner du med å fjerne alt unntatt hovedkort, prosessor, minne, skjermkort og skjerm. (Koble til og med fra tastatur/mus og alt slikt) Se om maskinen starter da. Den kommer ikke så langt i oppstarten før den mest sannsynlig klager på manglende tastatur, men du får sjekket om det er liv. Hvis maskinen har en skjermutgang på hovedkortet så fjerner du også skjermkortet og prøver å bruke denne utgangen.

OBS! Pass på at du aldri legger fra deg komponenter på statisk lagrede materialer (syntetiske tøystoffer er verstingen). Bruk helst antistatiske poser til komponenter du tar ut av maskinen. Unngå å ha på deg syntetiske klær. Sjekk til og med at du ikke har en boxer av elastan på deg :P Gå gjerne barbent hvis du er litt paranoid. Bruk gjerne jordingslenke når du jobber med komponenter.

Hvis den ikke virker da, så prøver du det samme etter å ha resatt BIOS. Hvis det ikke er noe liv i det hele tatt og på-bryteren er koblet riktig til så er hovedkortet dødt, eller på-bryteren virker ikke. Du kan i dette tilfelle lage din egen på-bryter ved å manuelt koble til ledninger på de de to punktene som er vist på bildet og kortslutte disse for å skru på maskinen. Da skal PSU våkne. Hvis maskinen virker med det så er det bryteren som er ødelagt eller koblet feil, hvis maskinen ikke virker så er det hovedkortet som er problemet.

Disclaimer: Når du holder på med slike ting så er det ekstremt viktig å holde tungen rett i munnen. En liten kortslutning på feil sted kan forårsake stor skade og/eller totalt havari. Du må også passe på at du ikke åpner strømforsyningen med mindre du har detaljkompetanse på elektro, det kan være direkte farlig. Kontaktene som du kobler til i maskinen er begrenset til 12V og kan på ømme punkter gi deg støt som gir smerte, men er ikke farlig for mennesker så lenge du ikke stikker ledninger inn i nesen eller ørene eller driver med andre sære ting. (Strømforsyninger er kun til utvortes bruk.) Det anbefales at du bruker en jordingslenke når du jobber med dette inni maskinen, men er du forsiktig nok, så er det jo "ikke nødvendig".

Merk at feil på hovedkortet kan være at det er totalt ødelagt, eller det kan være noe så simpelt som at de har levert tilbake maskinen med en jumper satt feil. For å hjelpe deg med å vurdere det må vi få vite eksakt modell på hovedkortet og få gode og opplyste bilder av alle koblinger og jumpere på hovedkortet. (Ja jeg kjenner faktisk til at folk har fått igjen PCer fra service hvor jumperen for å resette BIOS står på "clear cmos". Da vil maskinen nekte å starte.)

Så lenge den virker så legger du til et og et komponent (begynn gjerne med tastatur/mus) for å se hva som får den til å slutte å virke. Når du finner ut det så kan vi begynne å se på hva vi gjør med problemet.

Edit: Du må være veldig presis med hva som skjer når du skrur på strømmen. Det er for eksempel stor forskjell på om PSU-viften starter eller ikke, selv om PCen ellers er helt død. På samme måte er det stor forskjell på om CPU-viften starter eller ikke, selv om PCen ellers er helt død osv.

Endret av r2d290
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

den stod ute i kulda i bilen i to dager og du varmet den opp med hårføner?

Best du ikke forteller dette til de som reparerte den.

Skru på pcn eller la den stå ute i kulda er ikke noe bra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

den stod ute i kulda i bilen i to dager og du varmet den opp med hårføner?

Best du ikke forteller dette til de som reparerte den.

Skru på pcn eller la den stå ute i kulda er ikke noe bra.

Det er ikke bra og slå på pcn?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du har tatt den inn kald rett fra bilen, så kjørt på med varm hårføner, da "svetter" komponentene.

Du skaper fukt rett og slett og det kan være utslagsgivende for at den ikke starter opp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du har tatt den inn kald rett fra bilen, så kjørt på med varm hårføner, da "svetter" komponentene.

Du skaper fukt rett og slett og det kan være utslagsgivende for at den ikke starter opp.

Den var ikke kald da vi hadde den, men vi tenkte det kunne være fordi den hadde vært kald. Så vi varmet den opp med hårføner.. ;p

edit: Ok sak løst med og slå den på.. (Var en kabel som ikke var koplet i..)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive