PCsupport enkeltmannsforetag - økonomi og lover

13 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei

Er sikkert en tråd på dette, men fant ikke i farta. Vurderer å starte et enkeltmannsforetak, nå jobber jeg som IKT ansvarlig på en ungdomskole. På kvelden driver jeg og hjelper venner og familie med sine PC-problemer. Nå har jeg skaffet meg mitt eget domene og vurdere å prøve i litt større størrelse.

Men så står det så mye negativt om enkeltmannsforetak.. Jeg har jo ingen utgifter med denne "bedriften". Jeg kommer ikke til å tjene mer enn 50 000 i året. Er vel ikke stor risiko med en slik bedrift, med tanke på personlig økonomi og bedriftens økonomi?

Det jeg er mest "redd" for er selvangivelsen...... Hvordan føres den inntekten som kommer?

Takker for tips og råd!

Mvh Petter

Endret av Datasmurfen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Der har du grensa. Fra 50 000 kr i omsetning og oppover, må du levere næringsoppgave (RF-1175) med selvangivelsen for næringsdrivende. Hvis omsetningen er under dette (det har ikke noe å si om du har utgifter eller ikke), leverer du selvangivelsen for næringsdrivende som du finner under deg selv i Altinn.no, huker av for at sum driftsinntekter ikke overstiger 50 000 kr, så setter du opp inntekten og evn utgifter rett i selvangivelsen. Ettersom du driver med PC-support, kan du fint ta med kjøp av datautstyr, en del av elektrisk kommunikasjon og hjemmekontor (1 600 kr). Også annet som du anser som næringsrelatert, f.eks bruk av egen bil; jeg regner ikke med at all support er nettbasert? Ved bruk av bil, kan du trekke fra antall kilometer ganger 3,90 kr

Hvis du ikke er ute etter mest mulig pensjonspoeng og evn toppskatt, er det ikke noe butikk for deg kun med driftsinntekter. ;-).

I enkeltpersonforetak kan du fint ta ut alt tjener privat, du må ikke ta ut lønn, slik som i AS. Det er du som person som har dette foretaket, dessuten kreves det ikke bedriftskonto og du trenger ikke å melde foretaket inn i foretaksregisteret.

Du får det ikke enklere enn enkeltpersonsforetak.

Vær oppmerksom på en ting: hvis omsetningen overstiger 50 000 kr i et år, så blir du også momspliktig.

Endret av pijano
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei,

jeg vet det er litt OT. Jeg har bygget opp mitt selskap slik du beskriver det.

Av hensyn til regnskap etc stilles det ikke noe mer krav enn excel.

Anbefaler deg å sjekke ut: Conta sine systemer med tanke på faktura, inkasso , og kreditt tjenester. Faktura er gratis, og gir deg fin oversikt over momsoppgaver o.l. Er bare to trykk så får du generet ut papirer du evnt trenger å sende inn til staten.

Lykke til :) !

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Litt mere OT. Datasmurfen: Excel har alltid vært ansett som dårlig bokføringskikk å benytte, pga anledning til å slette hva man har ført, men det var godkjent tidligere hvis det infridde kravene:

Regnskapssystemet (regnearket) er oversiktlig og lett kontrollerbart for en ekstern kontrollør.

Spesifikasjoner av pliktig regnskapsrapportering utarbeides på papir. Den som utarbeider spesifikasjonene daterer og signerer dem.

Det er samsvar mellom de ulike spesifikasjonene av pliktig regnskapsrapportering.

Spesifikasjoner av pliktig regnskapsrapportering oppbevares på papir eller skannet for elektronisk

oppbevaring.

Ny lovendring i bokføringsloven tilsier at man ikke kan benytte Excel lenger.

Det må være et regnskapssystem som forsvarlig låser terminer og er man momspliktig, så må en også postere terminen(e) i samme regnskapssystem.

Endret av pijano
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

aaa.. takk dette var jeg ikke klar over!

EDIT: Dobbelt sjekka dette med regnskapsfører er lov med excel.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

EDIT: Dobbelt sjekka dette med regnskapsfører er lov med excel.

Vi har akkurat hatt om denne lovendringen gjennom skattekurs 2012/2013 (er selv regnskapsfører),

og med kravene som stilles nå, så må man ha et komplett regnskapssystem med diverse krav til bokføring og da faller Excel gjennom.

Her er hva som kreves i dag: https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Hva-er-bokforingsplikt/Krav-til-regnskapssystemet/

For noen år siden på et kurs om regnskap og god bokføringsskikk, ble det slått fast at Excel var godkjent til å føre regnskapet, men ikke anbefalt. Myndigheten stiller nå strengere og strengere krav, noe som gjør bilagsføring og kontroll av regnskapet til krevende oppgaver.

Men, det går et skille her så klart. Hvis trådstarter har en omsetning under 50 000 kr, og hverken leverer omsetningsoppgave eller næringsoppgave, har han ikke bokføringsplikt og kan benytte Excel eller hva som helst.

Edit: korrigert ordlegging.

Endret av pijano
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Går helt fint å føre regnskap i Excel for bedrifter som har færre enn 300 bilag, og sikkert over også, så lenge systemet er laget slik at det gir et godt bilde av situasjonen. Det ble lovlig for flere år siden.

Dette fikk jeg til svar.

EDIT: Hvilket program anbefaler du til å bruke?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Dette fikk jeg til svar.

Fullstendig klar over dette, men man skal få problemer med å forsvare det, den dag i dag hvis man har bokføringsplikt.

Dette er nytt fra myndighetene:

Finansdepartementet har endret forskrift av 22.06.12 om overgangsregler til lov 22. juni 2012 nr. 35

om endringer i bokføringsloven, verdipapirhandelloven, eiendomsmeglingsloven m.m. slik at denne

adgangen også gjelder for tidligere regnskapsår. Ny § 5 i del II lyder som følger:

"Adgangen til å erstatte oppbevaring av spesifikasjoner av pliktig regnskapsrapportering med

bokførte opplysninger som er nødvendig for å kunne utarbeide slike spesifikasjoner etter

bokføringsloven § 13 nr. 2, gjelder for regnskapsår påbegynt etter 31. desember 2012 og for

tidligere regnskapsår hvor den bokføringspliktige hadde regnskapssystem som oppfylte

kravene til funksjonalitet for lukking av regnskapsperioder etter § 7-6 i forskrift 1. desember

2004 nr. 1558 om bokføring."

Kravene til funksjonalitet for lukking av regnskapsperioder finnes som nevnt i bokføringsforskriften

ny § 7-6:

"Regnskapsperioder skal lukkes innen fristene som nevnt i bokføringsloven § 7 annet ledd.

Lukkingen skal skje på en måte som gir betryggende sikring mot endring eller sletting av

bokførte opplysninger.

Det skal foreligge en beskrivelse av regnskapssystemets funksjonalitet for lukking av

regnskapsperioder, herunder hvordan lukkingen gir betryggende sikring mot endring eller

sletting av bokførte opplysninger. Beskrivelsen skal oppbevares i 10 år etter regnskapsårets

slutt.

Bestemmelsene i første og annet ledd gjelder ikke for bokføringspliktige som oppbevarer

utarbeidede spesifikasjoner av pliktig regnskapsrapportering, jf. bokføringsloven § 13 første

ledd nr. 2."

Endret av pijano
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

EDIT: Hvilket program anbefaler du til å bruke?

Bruker selv et spesiallaget program, men for enkeltpersonforetak, anbefaler mange daTax:

http://www.mamut.com/no/regnskapsprogram/

Endret av pijano
2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Thx pijano , Får sjekke dette nærmere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei, beklager sen tilbakemelding, vært litt mye på hjemmebane. Takker for bra svar! Så det er egentlig ganske lett å ha et enkeltmannsforetak, man må bare skrive inn hva som er inntektene sine i løpet av året.

Et dumt spørsmål, men når fyller man ut selvangivelsen? Samt du sier at man kan skrive av noe på bedriften (1500), er det total summen man kan føre på firma på et år?

Takker for hjelp!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei. Fristen for å levere selvangivelse for næringsdrivende elektronisk er; 31. mai, men for det første året bør du sende inn før 30. april, ettersom skattekontoret ennå ikke vet at du driver næring, og du får tilsendt sa for vanlig lønnstaker. Venter du da til 31. mai, så går den forhåndsutfylte gjennom systemet med manglende næringsinntekt. Evn kan du muligens søke om utsettelse gjennom Altinn.

1 600 kr, gjaldt kun kontorhold. Ellers tar du med alle kostnader som du har i forbindelse med driften gjennom året.

Når det kommer til elektronisk kommunikasjon, så beskattes det av privat bruk etter en sjablon:

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Arbeidsforhold/Lonn/Naturalytelser/Telefon---elektronisk-kommunikasjon/

Du fører alt i regnskapet, så tilbakefører ut i fra sjablon før årsoppgjøret.

Edit: Endret fradrag for hjemmekontor, Den er på 1 600 kr nå, gikk opp til det i 2010 eller tidligere.

Endret av pijano
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for alt av informasjon. Om jeg bruker det programmet du linket til, samt leser meg litt opp burde jeg klare meg. Starter ikke opp bedriften før i mai/juni, så har litt tid på meg. Virket som det programmet du linket til egentlig ordner alt for deg. Noe som er utrolig deilig for meg. Takk igjen for hjelpen;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive