Enda en hvor skal jeg starte med å lære programmering tråd

4 innlegg i emnet

Skrevet

Hei,

Jeg har nå letet masse rundt på nettet og dette forumet for å prøve å få en forståelse av hvor jeg skal begynne for å jobbe meg opp til å bli en superutvikler. :) Det er egentlig ikke noe klart svar, og det er mye personlige preferanser, og mye spørsmål uten å utdype ved behovet for å lære seg programmering i utgangspunktet.

Jeg er 30, "programmerte" i to år i Visual Basic 6.0 da jeg var 13, laget enkle databaseprogrammer og sluttet like brått som jeg begynte. Vil nå ta opp tråden på nytt da jeg har mange ideer jeg ønsker å ha ut på markedet, men ønsker ikke gå Visual Basic veien da det språket har alt for mange begrensninger.

Mitt behov er som følger:

Jeg vil utvikle nettsider/portaler som presenterer søkeresultater fra databaser til en stor mengde mennesker, og jeg ønsker å kunne søke i og redigere databasen fra apper både for iPhone, Android og Windows Phone samt desktop softwares primært for Windows maskiner er need-to-have, desktopsoftware for mac og linux er nice-to-have.

Jeg ønsker også å kunne utvikle egne standalone apps for spesielt iOS(vet ikke hvorfor, men har en forkjærlighet for iPhone og iPad), men viktigst her er å kunne lage apper som kan søke og redigere i databasen som er selve kjernen i nettportalene.

La oss enkelt si at jeg ønsker å plage finn.no med nisjesider som har en bedre funksjonalitet på områder av dekningsområdet dems, men trenger å lære meg en del for å komme dit! :)

Jeg ønsker å ha en mest funksjonell og effektiv approach til programmering og ser for meg objektorientert programmering som veien å gå, men jeg vet ikke hvilket språk jeg bør gå for.

Jeg ønsker i fremtiden å kode iOS native, så jeg må innom Objective-C, men vet ikke i hvilken rekkefølge.

C++?

PHP?

C#?

Objective-C?

Python?

Ruby?

Java?

Hvilket språk bør jeg begynne med for å komme best inn i dette og lære mest mulig? Ønsker å bli best mulig, ikke raskest mulig ferdig..

Lærer meg gjerne C# eller Java før Objective-C hvis det gjør det lettere, men hvis det er like greit å lære Objective-C først og deretter lære meg C# så gjør jeg det..

Vil gjerne ha tips med for og imot, og dine personlige preferanser og erfaringer fra de ulike programmeringsspråkene.

Alle tips mottas med stort smil og takk! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg vet at det er mange med en forkjærlighet til Python som ville svart dette. Det er et scriptspråk som du kommer relativt raskt igang med, og som er kraftig. Ulempen er at du finner ikke så mye til python ute i bedriftene.

C++ er et språk som ikke er dumt å lære seg, ettersom det blir brukt veldig mye ute i bedrifter. Det er litt tungt å komme igang med, ettersom du må ha ganske god kontroll på minnealokering for å få til dette. I dette språket bruker du mye tid på ting du ikke tenker over i andre språk (f.eks. java). Er også litt usikker på om C++ vil kunne hjelpe deg så godt med de formålene du har.

Java gir veldig mange muligheter, og blir også brukt en del ute i bedrifter. Et veldig greit språk å lære seg, og her går mye av det tunge av seg selv.

PHP-scripting kommer du trolig ikke utenom med de planene du har, men hvis formålet like mye er å lære seg programmering generelt, ville jeg kanskje ikke startet der.

De øvrige språkene har jeg ikke noe særlig kjennskap til. Jeg har generelt ikke noe serlig kjennskap til webutvikling. Skal prøve å få et litt mer utdypende svar av en bekjent når han får tid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kjempe! :) Tusen takk for tilbakemelding.

Du som er C++ person, ser det er mye diskusjon frem og tilbake om hva som er best av C++ og C#, og at man har mer kontroll i C++ men at C# er enklere.

Vil jeg med å begynne i C++ bli en bedre utvikler ved å lære mer grunnleggende, eller vil jeg lære ting jeg nærmest aldri vil ha bruk for i C#, og når jeg har bruk for det kunne lære meg det da? Hva er din mening om dette?

Endret av tveiten
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En av de store utfordringene med C++ er at den mangler garbage collection. Det vil si at det er ikke noe som rydder opp etter deg når du har tatt ibruk et område i minnet. Du må derfor hele tiden ha kontroll på hva du har reservert i minnet, og slette dette når du ikke lenger bruker det. Dette krever at man holder tungen veldig rett i munnen, men til gjengjeld får du en ganske grei oversikt over maskinens arkitektur mens du holder på. Både Java og C# har Garbage Collector.

Er en del andre fordeler med C#. Du kan lese mer om de her: http://www.thinkingparallel.com/2007/03/06/c-vs-c-a-checklist-from-a-c-programmers-point-of-view/

Jeg har ikke vært mye borti C# (mer java og C++), så kan ikke si så mye om forskjellene mellom disse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive