Enda en hvor skal jeg starte med å lære programmering tråd

4 innlegg i emnet

Skrevet

Hei,

Jeg har nå letet masse rundt på nettet og dette forumet for å prøve å få en forståelse av hvor jeg skal begynne for å jobbe meg opp til å bli en superutvikler. :) Det er egentlig ikke noe klart svar, og det er mye personlige preferanser, og mye spørsmål uten å utdype ved behovet for å lære seg programmering i utgangspunktet.

Jeg er 30, "programmerte" i to år i Visual Basic 6.0 da jeg var 13, laget enkle databaseprogrammer og sluttet like brått som jeg begynte. Vil nå ta opp tråden på nytt da jeg har mange ideer jeg ønsker å ha ut på markedet, men ønsker ikke gå Visual Basic veien da det språket har alt for mange begrensninger.

Mitt behov er som følger:

Jeg vil utvikle nettsider/portaler som presenterer søkeresultater fra databaser til en stor mengde mennesker, og jeg ønsker å kunne søke i og redigere databasen fra apper både for iPhone, Android og Windows Phone samt desktop softwares primært for Windows maskiner er need-to-have, desktopsoftware for mac og linux er nice-to-have.

Jeg ønsker også å kunne utvikle egne standalone apps for spesielt iOS(vet ikke hvorfor, men har en forkjærlighet for iPhone og iPad), men viktigst her er å kunne lage apper som kan søke og redigere i databasen som er selve kjernen i nettportalene.

La oss enkelt si at jeg ønsker å plage finn.no med nisjesider som har en bedre funksjonalitet på områder av dekningsområdet dems, men trenger å lære meg en del for å komme dit! :)

Jeg ønsker å ha en mest funksjonell og effektiv approach til programmering og ser for meg objektorientert programmering som veien å gå, men jeg vet ikke hvilket språk jeg bør gå for.

Jeg ønsker i fremtiden å kode iOS native, så jeg må innom Objective-C, men vet ikke i hvilken rekkefølge.

C++?

PHP?

C#?

Objective-C?

Python?

Ruby?

Java?