Samsung Galaxy SII GT-I9100, hvordan minimalisere batteribruk ?

9 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Jeg har lest manualene grundig igjennom og forsøkt det meste, men har stadig litt for stort batteriforbruk. Da jeg kjøpte denne telefonen var en av årsakene at batteriet på standbye kunne holde veldig lenge, men dette stemmer ikke helt hos meg.

Jeg har slått av alt som er rimelig opplagt som fra hovedsiden er Wi-Fi, Bluetooth, GPS, Lyd, Skjermrotasjon. Jeg har selvsagt brukt tilpasset strømsparing.

Jeg har gått inn på Programmer, Innstillinger, Om telefonen, Status og ser da prosent ladet. Når jeg gjør dette hvert døgn kan jeg lett se at forbruket er litt for stort. I samme meny som Status finnes også Batteri og der ser jeg at Cellestandby utgjør ganske stor del. Trykker jeg på den får jeg opp "Batteri brukes av mobilradio".

Så langt ser det ut som jeg er på sporet av noe. Derfor velger jeg Programmer, FM-radio og får opp bildet av frekvenser mm. Valg av meny nederst i venstre hjørne gir meg bl.a. et valg Innstillinger. Her er alt avslått så FM-radioen ser ikke ut til å være i bruk.

Tilbake i hovedmeny velger jeg Programmer, Oppgavebehandling og får opp RAM-status. Her står det også:

"Fjern inaktive- og bakgrunnsprosesser ... ". "Tøm minne" i egen boks. Jeg gjør så og får opp "13 programmer er lukket".

Går tilbake til hovedmeny og lar telefonen gå til standbye. Lenge senere sjekker jeg igjen, men fortsatt er Cellestandby aktivt og batteriet brukes av mobilradio.

Går det an å få slutt på det ????

Endret av llars
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Jeg har ikke S3'en selv, men har Note II. Men du sier at Cellestandby har høyt prosent inne på batteribruk? Er det veldig dårlig dekning der du befinner deg med telefonen? Om du har dårlig dekning, så kan det være mye av problemet.

Når du har dårlig dekning, så bruker telefonene veldig mye strøm. Merker det selv med min Note II på skolen der jeg ikke har dekning, eller har lav, så går det mye strøm vekk med en gang. Så om du har dårlig dekning, så er nok det som er problemet. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Først:
Mobilradio er vel mobilnettet og ikke FM-Radio, tror jeg. (Jeg er vant med engelsk, så jeg er ikke helt sikker.)

En ting som er verdt å vite om Android og batteribruk:
Hvis du er i grenseland mellom dekning for 3G og EDGE, så bruker den nok mye strøm på det. Android har et seriøst problem med å veksle mellom 3G og EDGE, så den vil bli værende på den ene når signalet blir dårlig og skru opp gain på antennen i stedet for å bytte til det nettet med bedre dekning. Dette er et kjent Android-problem som er vanskelig for en bruker å gjøre noe med. Nyere Android-versjoner er ofte litt bedre, men du er prisgitt at de som skriver programvaren bryr seg om å fokusere på problemet. Samsung er ikke kjent for å fokusere på det. Jeg har dette problemet selv på min i9000, og har redusert det med å roote telefonen og installere CyanogenMod. Det er en løsning for spesielt interesserte.

Hvis det er dekning som er problemet, så kan du prøve å slå av 3G. Det vil jo uansett spare strøm, men hvis det sparer veldig mye strøm så tipper jeg på dekningsproblem.

Du kan også prøve å følge med på om problemet oppstår på et bestemt sted, for eksempel hjemme, men ikke på hytten, eller omvendt.

Eller det kan være noe helt annet... :o

@The Crusher: Det er snakk om S2, ikke S3, selv om det ikke gjør store forskjellen.

Endret av Azathoth
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tusen takk for utfyllende svar. Da er det nok ikke FM-radioen som er syderen allikevel.

Når det gjelder dekning så har jeg foreløpig bare brukt den i Ski sentrum og der er det suveren dekning, men veksling mellom 3G og EDGE er gresk for meg. Jeg ser at det nesten alltid står 3G øverst i displayet - også i standby.

Hvordan slår jeg av 3G ? Har det noe med at jeg har huket av Bruk pakkedata og Dataroaming ? (Nå avslørte jeg vel at jeg vet lite om dette).

For øvrig har jeg krysset av for GSM/WCDMA (automodus) og ikke Bare GSM eller Bare WCDMA. Er dette noe å endre ?

Endret av llars
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som thecrusher sier, mobilradio er altså mobilens antenne som kobler opp mot GSM/2G/3G. Er signalet dårlig bruker den mer strøm osv. For å forhindre at telefonen bruker mye strøm til "radio" må du slå på flymodus, men da får ingen ringt eller sendt sms til deg. :)

Men det er en smarttelefon du har, så å strupe alt av oppkoblinger i form av internett og slikt fjerner jo smartfunksjonene til telefonen.

EDIT:

Se der ja, brukte litt vel lang tid på å svare... Hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for god opplæring.

Jeg får nok slå meg til ro med saken nå. Fra lading annenhver dag har jeg nå fått den ned på 16-17 % batteribruk pr. dag og det går det an å leve godt med. Da slår jeg av Wifi og alt annet og har det bare på nå jeg bruker det. Og dette er uten mms bare få samtaler daglig.

Nå har jeg lært mye om telefonen og det er veldig greit.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok, bare for å "oversette" det jeg sa. Der du huker av for GSM/WCDMA (automodus) var det jeg snakket om. Hvis den er huket av så får du maksimal fart på surfing og all annen databruk. Hvis du huker av for bare GSM så bruker telefonen mindre strøm, men du får mye lavere fart på datatrafikk der det er dekning for 3G (står 3G, H, eller HSDPA i displayet). Det er også kun GSM du må merke av for å unngå problemet jeg beskrev. Dette er bare et problem på spesielle plasser, vanligvis når man er nær grensen mellom to basestasjoner i ulendt terreng (les: Vestlandet).

Wi-Fi og Bluetooth bruker mye strøm, disse må du bare ha på når du bruker de.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

@The Crusher: Det er snakk om S2, ikke S3, selv om det ikke gjør store forskjellen.

Så ikke at det bare var to "I"-er :) Beklager. Men nå er det ikke store forskjellen heller. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok, bare for å "oversette" det jeg sa. Der du huker av for GSM/WCDMA (automodus) var det jeg snakket om. Hvis den er huket av så får du maksimal fart på surfing og all annen databruk. Hvis du huker av for bare GSM så bruker telefonen mindre strøm, men du får mye lavere fart på datatrafikk der det er dekning for 3G (står 3G, H, eller HSDPA i displayet). Det er også kun GSM du må merke av for å unngå problemet jeg beskrev. Dette er bare et problem på spesielle plasser, vanligvis når man er nær grensen mellom to basestasjoner i ulendt terreng (les: Vestlandet).

Wi-Fi og Bluetooth bruker mye strøm, disse må du bare ha på når du bruker de.

Det gjorde fantastisk utslag. Nå bruker skjermen mere enn "radio" og jeg er nede mot 10 % forbruk på 24 timer. Da kan jeg åpne opp for vanlig bruk igjen og har lært mye. Min gamle Nokia N95 var ganske anderledes.

Tusen takk for hjelp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive