22. julenøtt 2012

16 innlegg i emnet

Skrevet

Mineralvann, det sorte gullet, det brune gullet, en liten tår – mange kjære barn har enda flere navn. Så var det bare å finne frem til riktig sted først, da.

Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Alt er jo relativt. Det beste "vannhullet" kan jo være så mangt og det er jo flere faktorer i likninga; det koseligste stedet, den beste musikken, beste ølen, eller stemningen? jeg syns det viktigste er den siste.

Når jeg skal ut med venner eller familie utenfor husets 4 vegger ser jeg etter steder der man kan slappe av, gjerne drikke og føre en samtale uten at det inkluderer "hæ?" bak hver setning. Nå som jeg har slutta å dra ut på kjøttmarkedet på nattklubbene i byen setter jeg pris på steder som spiller grei musikk og skaper en god og avslappet stemning for gjestene, slik at man får en fin og sosial kveld. Jeg liker å dra ut på slike utesteder med veninner og kollegaer så man kan få litt mer ut av kvelden enn et klask på ræva så snart man våger å sette et ustøtt sjøbein ut på dansegulvet.

Mitt favorittutested der jeg kunne tenkt meg en tur snart kjører 80 og 90talls godlåter enkelte dager så man kan sitte sammen med venner og ule med på de tekstene man husker. Eller la være, og heller snakke og kose seg. Her tørr både gamle og unge å by folk i alle aldre opp på svinggulvet uten sjenanse, og det er egentlig slike steder jeg syns er sjarmerende, når det ikke er så gruppert og isolert men at alle kan slå av en prat med alle :)

Det er såklart hyggelig å koble av hjemme med familie eller venner også, men det er jammen meg greit å få lufta seg litt i eller etter jula også :)

Endret av katjakatt
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ehm! Kremt.. vannhullene?... I Norge før jul lissom.. Brrr…

Mine assosiasjoner til “vannhull og juletider ” var til da jeg var yngre og vi var på besøk til en familie som hadde badstue og en liten kulp uten for som de brukte motorsag til å kutte et hull i.- Da det var over 80 grader i badstua, var det full aktivitet i både vannhullet og i badstua.. Det var en opplevelse som ikke man finner i de tettere bebygde strøk.. å Selvfølgelig så var det drikke.. du går ikke i Badstua uten noe å drikke hvis du ikke har tenkt til å sitte der mindre enn 5 min. En gammel tradisjon er "Simma" - Finsk Mjød, som alltid var servert på mine hjemtrakter rundt juletider..

Etter å funnet ut at jeg skal bli satsminister etter tips fra Itpro så prøver vi et til svar som er solidarisk og oppriktig bra, og håper på at alle stemmer kommer på meg! -

Det finnes flere løsninger, - det handler om Kultur.. Hva man er vant til og hva man er lært opp til at smaker godt!

personlig synes jeg Vann er det beste uavhengig hvor det kommer fra, men liker spesielt godt det som har vært tappet på Mac sitt ølbryggeri. Men nå til jul så er det alkofritt fram til de minste har lagt seg! – så da sverger vi til COCA-COLA. – tappet på glassflasker selvfølgelig.

GOD JUL

Endret av massemas
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Julebordet til pappa, på Ericsson, da jeg var liten. Et julebord som til de grader la opp til underholdning for barna. Det var så mye morsomt som skjedde at jeg ikke engang husker hva slags middag/mat vi fikk der.

Vi gikk rundt juletreet, noe som er et vannhull i seg selv. Jeg husker spesielt sangen "Nå går det rundt" (eller var det "Så går vi rundt"?) med ringer rundt juletreet som går i hver sin retning, løpe på det ene verset, og gå med kryssede armer på et annet.

Senere ble juletreet ryddet vekk, og en god gammeldags Disney-film med Mikke Mus ble vist frem. Det var en slik filmkanon med to store videoruller, der den ene rullen spilte over på den andre. Ordentlig film-nostalgi.

Senere på kvelden flyttet vi oss til et annet lokale, der en tryllekunstner og en sjonglør sto for underholdningen. Like morsomt hvert år, med duer, mye rart i hatten og mange baller i lufta.

Kvelden ble avsluttet av at vi ropte på julenissen. Etter mange år med erfaring har jeg lært at nissen er fryktelig tunghørt eller treg, for vi måtte alltid rope på han 3-4 ganger før han kom inn døra. Men han kom alltid inn med brask og bram, og hadde en stor sekk på ryggen med julegaver. Julegavene besto av godteposer, og jeg husker så vidt at jeg smakte litt på dette godteriet i bilen på vei hjem, før jeg alltid sovnet i bilen - helt utkjørt etter årets juletrefest på jobben til pappa.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg er veldig fristet til å si vannkranen på kjøkkenet, men i juletiden er det nok hjertet som er det største og beste "vannhullet". Julen er den tiden på året de fleste tar seg i det, og gir sine nære og kjære et "kjærlighetsbad". Og det beste med det hjertet er at det aldri går tomt, så om man skulle få et innfall kan man gjerne dryppe litt rundt seg de andre 365dagene i året også!

Endret av Renate :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Dette var en vrien nøtt. En nøtt utenom det vanlige. En nøtt der kun ens egne preferanser kan gi deg nøtteknekker pokalen. En nøtt der nøtteknekkesjefen må være enig med deg for at du skal vinne.

Men om vi tenker på noe annet enn øl og barer. Om vi beveger oss vekk fra menneskene.. Hvem trenger vannhull? Dyrene selvsagt! Jeg tenker at denne nøtten er reservert til dyrene, slik at vi kan hjelpe dem med å finne et bra vannhull før julen slår inn.

Derfor tenkte jeg å gjøre det enkelt for alle dyrene å finne de beste vannhullene. Før jeg skrev denne kommentaren, reiste jeg og litt over 300 andre mennesker, rundt om i Norge og lagde det vi kaller for FlashRoad. Det er et lys som strekker seg langt opp i himmelen, slik at dyrene kan se hvor de skal gå for å finne vannhullet. I tillegg, for å hindre at mennesker skal se det og begynne å utforske, har vi lagt inn sikkerhetsteknologi som vi kaller for LightZapped. Denne gjør slik at et menneske ikke vil kunne se disse lysene, med mindre han eller hun bruker spesielle briller som vi har laget til dette oppdraget.

Lysene slår vi på i kveld, slik at dyrene får tid til å mobilisere seg og får god nok tid til å nå disse vannhullene før julaften. Julen handler om å gi, også til dyrene :)

Det beste vannhullet er det du deler med andre, og dem finner du i lag med andre du er glad i :xmas:

Endret av AdrianR
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det beste vannhullet finner du gjerne i en bortgjemt krok. Sist gang jeg var i Wien fant jeg et sted rett ved Stefansdomen som jeg aldri hadde hørt om eller hadde sett før. Det hadde ligget der lenge, så det var ikke bare et sted som hadde poppet opp mellom besøkene.

Vannhullet hadde en utrolig atmosfære; god musikk, hyggelige gjester, og ikke minst utrolig hyggelig betjening.

Istedet for å gå en pub-til-pub runde endte vi opp der, og også dagen etter.

Dette stedet oppdaget jeg på en tur med gode venner. Kanskje var atmosfæren ekstra hyggelig siden det var de jeg og min kone var der med, men vi skal til Wien igjen neste år og da oss alene. Det blir spennende å se om vi "kjenner" oss igjen, men det får tiden vise.

Uansett tror jeg at det beste vannhullet finner du sammen med gode (og dårlige) venner, der likesinnede vet å sette pris på hverandre og godt drikke.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når dere spørr etter vannhull og i samme setning nevner å koble ut så tenker jeg tilbake til da jeg var liten... Hjemme var det julenedvask og mas og kjas rett før jul, huset skulle vaskes ned og vi ungene kranglet om hvem som skulle gjøre hva. Til tider ble det litt for mye for mor i huset så vi ble kastet ut for at de voksne skulle få rydde og vaske effektivt.

Det var ikke vanskelig å bestemme seg for hvem en skulle besøke da, mormor! Jeg trasket hjemmefra i snøjoggere, en noe slitt vinterdress, lue og votter samt ganske så rød i kinnene det lille stykket opp til mormor. Det var alltid en slik fred hos mormor og morfar som var ekstra tydlig i julen. Bare den gleden de viste når vi kom på besøk var god nok grunn til å stikke innom. Jeg ble bedt inn med en god klem og kommentaren "nei, stakkars gut, kor kald du er, få ta deg klea og kom inn til peisen". Julekasetten spilte svakt i bakgrunnen og det knitret i peisen, duften av kongerøkelse blandet med mandarinlukt lå tungt i stuen. Morfar satt som regel i godstolen og bladde i en bok eller en avis og mormor tusla rundt i huset. Det tok som ikke regel mange minuttene før jeg hadde en kopp med rykende kakao og et lite fat med julekaker forran meg. Det ble som regel tid til en runde kinasjakk også før jeg ble hentet hjem til middag. Hvordan mormor klarte å bli ferdig før jul har jeg aldri fattet, hun hadde en skokk med barnebarn som ofte stakk innom og hun tok alltid imot oss med åpne armer og satt av tid til oss.

Nå som jeg er voksen og har barn selv så tenker jeg ofte tilbake på den gangen jeg selv var liten og mimrer om mormor. Selv om jeg er på et kjøpesenter der folk stresser som gale rundt meg for å bli ferdige før jul, tenker jeg tilbake og får et lite fredfylt pusterom inni meg selv.

Mitt barndoms vannhull er derfor besøkene hos mormor og morfar før jul :)

Ønsker dere alle en strålene fredfylt jul!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kvifor lev hai i saltvatn? Fordi peppervatn gjer at dei nys.

For vel 8-10 år sida stakk eg og ein kompis på ein heller dårlig kebabsjappe for å slappe litt av, på vetle julafta. Me kom i snakk med fire andre som hadde samlast den kvelden og endte opp med å inviterte dei til fest hos oss. No, mange år seinare møtes me fremdeles kvar jul for kebabtreff og den nødvendige vetle julafte-festen i etterkant. Dette har blitt, som ein person uten barn kan, tradisjonen

Så, heilt tilfeldig, har denne kebabsjappa blitt det eineste "vannhullet" som er obligatorisk for jula mi.

Men hugs, til og med verdens råtnaste vennhull kan vera ganske OK med gode venner og godt humør. God jul :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg mener at de aller beste vannhullene blir smidd av gode opplevelser og minner: Opplevelser du har delt med dine aller kjæreste former hullet, og med tiden vil gode minner gi varme og fylle det med kjærlighet. Et slikt vannhull er unikt for hver enkelt, og det er derfor bare en selv som kan svare på hvor vannhullet finnes.

I en alder av 14 år fikk jeg min egen hundevalp. En svart og hvit border collie, som jeg gav navnet Toppsi. Du kan tro jeg var stolt. Vi lærte hverandre raskt å kjenne, og vi tilbrakte mye tid sammen. Toppsi sprang meg alltid i møte når jeg gikk ut av skolebussen. Hun elsket å leke gjemsel i høyt gress. Hun var livredd vann. Jeg passet på henne, og hun passet på meg. Hun var verdens fineste, min beste venn.. Etter bare 6 år ble hun alvorlig syk, og gløden sloknet i øynene hennes. Jeg ville ikke innse det først, men det var ingen annen utvei. En sprøyte, ett liv...

Idag ligger hun begravd i skogholtet bortenfor gården til mine foreldre, og hver jul når jeg er på besøk hjemme hos foreldrene mine så går jeg bort og setter meg på den store, kalde gravsteinen. Denne steinen er mitt helt private vannhull. Der sitter jeg jeg med ro i sjelen, smiler litt og tenker tilbake på livet.

Er det lenge siden du besøkte ditt vannhull? Ta turen da vell :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De beste vannhullene disse vakre juletider finner vi i våre toaletter. Julen er en tid fylt med glede og kjærlighet, masse god mat og god drikke, men til tider kan julen også oppleves som noe stressende. Og hva er vel ikke bedre en å sette seg ned på doen få litt tid til å ordentlig slappe av, vandre og filosofere i egne tanker, samt den utrolig deilige følelsene av å få tømt seg. Her er det snakk om resultater raskere enn den tyngste treningsøkten på treningssenteret. Så ja toalettene er plassen vi finner de beste vannhullene i juletiden.

christmas-suite-toilet.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De fleste er gode, gamle men har du det beste selskapet blir alle steder det beste :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg tenker ikke så mye på vannhull i jula, men burde kanskje det. I hvert fal litt mer på vann. Nå sier sønnen min at vi har utrolig godt vann her vi bor, og mange av vennene hans som har flyttet til andre steder pga utdannelse sier at de merker forskjell og savner det god vannet her.

Derfor har jeg kommet frem til at de beste vannhullene i juletiden nok er i nabolaget her jeg bor, og det aller beste er i leiligheten min. For her er det ikke bare vann, men også alt annet flytende jeg måtte ønske meg. Og kommer julenissen innom natt til 24. så sitter jeg nok oppe og kan by ham litt og hvert. Da behøver dere ikke tro meg på mitt ord lenger, da kan han nok bekrefte det.

(Nå har han mye å gjøre den natta og dagen etter, så kanskje han bare skal få vann. Det blir trist om noen unger finner ham i grøftekanten på morgenen julaften. Og skuffelsen blir nok stor for mang unger. Men kanskje jeg har ei flaske eller to han kan ta med hjem til Nissemor, så kan de kose seg og hvile ut etter brasene.... hvem vet om det blir en gave på Nissen i år?)

NEI, dette er IKKE et forsøk på å bestikke Julenissen. Jeg prøver bare å tenke litt på ham også - jeg har en venn som skal kjøre taxi hele jula, og har en halv dag fri i løpet av syv dager. Jeg vet hvordan han blir av det (dere som tror dere må ha en drosje ved tre-fire tiden ute på landsbygda. Tenk på at drosjesjåføren trolig bare såvidt har sovnet etter forrige tur når dere ringer... ville dere ha en slik sjåfør bak rattet...), så jeg aner hvordan julenissen har det. Oppegående koma, kalles det. Så Julenissenn har FORTJENT å få litt (ild)vann fra alle de vanningshull han finner. Og finner han mitt, vanker det...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De første 35 år av mitt liv, var det sikreste vannhullet når jula nærmet seg, det som mor mi styrte over. Det gikk aldri tørt, og jeg var alltid velkommen. Spesielt i årene med studielån som ikke strakk til, og årene etter det med huslån og egne familieforpliktelser som truet lønnskontoen i minus hver måned, var det utrolig godt å vende tilbake til barndommens trygge vannhull.

Men tiden går og bare Gjensidige består som det en gang het i reklamen. Plutselig gikk det opp for meg at alle barn burde ha et slikt trygt vannhull de alltid kunne vende tilbake til, og nå var det min tur å føre neste generasjon ut i verden med visshet om at uansett hva som skjer, så kan de komme tilbake til et vannhull som aldri går tørt: mitt vannhull.

Jeg må innrømme at jeg er en smule dommedagsprepper, og har fylt fryseren til randen, matboden full og kjøleskapet fylt til randen av Macks julebrus, så ingen trenger gå tørste her i fra!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Elementært, min kjære Watson! (eller skulle jeg si Nøttegeneral)

De beste vannhullene finner man der det er "vann" ;-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det beste vannhullet jeg vet om, er hjemme hos mor og far. Her er det alltid godt med alt av mat og drikke. Ønsker jeg meg et glass vin, en dram eller bare et glass farris er det nærmest ubegrenset i dette hus. Er deilig å slå seg til ro i sofakroken med familien og se på tv, som i kveld der vi så på en eller annen discoverydokumentar mens vi bare slappa av og drakk litt vin. Det er slike kvelder jeg vil ha flere av, man trenger ikke alltid snakke eller styre livet av seg i jula, det holder å være sammen og nyte selskapet til dem man er glad i :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive