20. julenøtt 2012

17 innlegg i emnet

Skrevet

Tidligere i høst måtte Alexander utsettes for et hardt trøkk med julestemning for å spisse seg inn mot julenøttene. Julebrusen kom tidlig og fjorårets julehefter kom like etter.

Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nr. 91 Stumperud er den tegneseriefiguren som er mest jul for meg.

11_14.09.2010015852.jpg

Hvert eneste år så lenge jeg kan huske, har det ligget et Nr. 91 Stumperud blad på stuebordet oppå juleduken, midt mellom julenøttene og julekakene.

Dette er underholdning uten like, med såpass mye tull og sprell som han finner på sammen med Nr. 87, i løpet av året i militæret. Historiene byr på overaskelser og humor hele tiden, og det er kun en ting som er sikkert: Han kommer alltid hjem til ho Petra til jul, med en like overaskende entré hver gang.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

For meg er det Knoll og Tott som vekker mest julestemning. Har alltid fått flere hefter av mamma og pappa gjennom oppveksten men merkelig nok er det kun knoll og tott som virkelig hang igjen hos meg, selv om det ikke er særlig relatert til jula i innholdet. Grunnen må nok være at jeg husker godt at jeg koste meg med knask fra adventskalenderen mens jeg leste om sprellene deres om morgenene. Hendte seg også at jeg fikk julehefte med knoll og tott i julestrømpa om morgenen på julaften og mer stemning enn det får man jo ikke som et barn, så det henger jo godt igjen i dag. :)

edit: Måtte legge til når jeg fikk tenkt meg om at om det skal regnes som en tegneseriefigur, så elsker jeg historien om Snekker Andersen som går tidlig om julemorgenen. Selv om det er litt sent å komme i stemning den 24 så er det ingenting jeg syns er mer trivelig enn å høre på den historien og se den tegneserien om morgenen. Føler nesten at jeg får en skikkelig boost i stemingen bare av å skrive dette nå :) For de som ikke husker eller har sett, så handler den om Snekker Andersen som drar ut til nissens barn og snekrer gaver til dem mens nissen besøker snekker Andersens barn.

Søt og fin historie jeg aldri går lei av å se :)

Snekker+Andersen+og+Julenissen.jpg

Endret av katjakatt
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Julen for meg er familie, godhet og kjærlighet. Den tegneseriefiguren jeg forbinder med julen er virkelig en fighter for familien, og alt han gjør blir gjort i aller beste mening. Han har ikke de mest eksklusive juleheftene, men han er full av godhet, ærlighet og varme, noe som tenner julegløden i mitt hjerte. Donald Duck er navnet; en legende, en gledesspreder, en folkets helt.

post-23625-0-62348100-1356012597.png

post-23625-0-62348100-1356012597.png

Endret av Humbå
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den som får meg i den rette julesteming er Kjell fra Lunch.

Jeg kjenner han igjen i mange jeg jobber og har jobbet med, men overraskelsesmomentet er like stort fra gang til gang.

Kynisk og kjip er han, men han gir meg allikevel et ønske om å pushe meg selv litt ekstra for å unngå å ende opp som han. Jobbfamilien kommer på en god andreplass bak venner og familie, men er likevel vel så viktig for den daglige trivselen.

lunch.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå jeg var liten var det faktisk Knoll & Tott, Billy, Smørbukk og Hårek som var høydepunktene når julen nærmet seg, det var disse bladene som stod for juleunderholdningen på den tiden.

På Fjernsynet hadde vi 1 kanal og kanalen het NRK (i dag kjent som NRK1),

De kunne friste oss smårollinger med:

Titten Tei, Lekestue, Klabb og Babb, Ante, Halvsju, Andungen kvakk kvakk, Portveien 2, Julius, Pompel og Pilt (serien som har satt sterke spor i en hver som vokste opp på den tiden), Bamse verdens sterkeste bjørn, kom, så tegner vi en sang, osv... og ikke minst... Jul i skomakergaten.

det var jo også en VHS spiller i huset, en sånn svær en med med de største tyngste knappene som en pjokk bare kunne glemme å håndtere på egenhånd.

på den tiden var telefonen (en sånn med ledning tilknyttet nærmeste vegguttak, som regel stod den i gangen i de mange hjem..) som var den eneste form for kommunikasjon ut av husets fire vegger.. med andre ord, på den tiden visste vi ikke at Internett (siden jeg snakker om slutten på 70 begynnelsen av 80 tallet, var det bare snakk om ett lite tiår før vi satt med 14400 modem, som fort ble til 28800 modem og BBS servere var en fantastisk greie og ikke minst Nettscape var noe av det gøyeste) skulle komme og endre hele måten vi kommuniserer på og blir underholdt :)

Som dere skjønner så blir man tydeligvis litt mimrende rundt juletider, og det er ikke nødvendigvis negativt, er jo litt artig å få de små grå til å jobbe litt den veien også :)

men tegneserier ja, som nevnt så var det mange av juleheftene som var bidragsyter til julestemningen både den gang og i dag, selv om det i dag er Pondus julehefte som får meg i julestemning.

Pondus jul er en sikker vinner.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når jeg var liten så var jeg skikkelig fan av Donald Duck & Co. Vi kjøpte Donald bladet hver eneste uke, men når julen kom, så var det ikke så særlig gøy å lese Donald.. Heldigvis hadde pappa kjøpt mange andre julehefter: Nemo, Stomperud, Donald, Pondus og Knoll og Tott.

Jeg kjente meg ikke igjen i noen av de tegneseriebladene, bortsett fra Knoll og Tott. Søstrene mine sier at jeg var skikkelig irriterende som liten, og det husker jeg godt :) Det var veldig morsomt å irritere dem, fordi de ble så sint. Derfor kjente jeg meg så godt igjen i Knoll og Tott, og det er nok derfor jeg leser dem hver eneste jul.

Jeg vil bare si en ting til før jeg avslutter innlegget mitt:

Jeg er ikke irriterende lenger. Jeg stoppet med det for mange, mange år siden, fordi jeg fant ut at å irritere andre var gøy, men å bli irritert selv.. Vel, det var ikke like gøy. :o Da visste jeg hvordan det føltes å bli irritert, og da følte jeg at det ble for dumt å holde på med det lenger ^_^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

xanderrun-tux-christmas-7936.png

Selvfølgelig er det TUX!

TUX er jo en pingvin som bor på Nordpolen, sammen med julenissen. Det er jo et klart symbol på julen!

Selv om jeg til deles er enig med folk som skriver Donald og co, stomerud, pondus, og knoll og tott. Er TUX det som kommer julenissen nærmest!

ChristmasTux2008_2560x1600.png

TUX tar vare på store og små!

SUDO ROOT TUX!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fia fra Finbeck & Fia. Hennes handleturer får selv de mest ivrige julehandlere til å fremstå som nøknerne medlemmer av Fremtiden i våre hender.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg registrerer at The Nuts anstrenger seg i det lengste for å sette kjepper i nøtteknekkeren min. Ikke bare forsøker han å vippe meg av pinnen både med Blondie og søte barjenter som smiler (hun minnet faktisk litt om en yngre og mer veltrent Deborah Harry), men han kommer også med en nøtt som jeg har vesentlig dårligere forutsetninger for å knekke enn andre. Jeg kom nemlig til å nevne tidligere at jeg har ingen kultur for julehefter. Julehefter var min storebrors greie.

I min oppvekst har alltid julestemningen vært knyttet til boklesning (i tillegg til jenter som smiler, selvfølgelig). Helt siden barneskoleårene da vi forsøkte å lære oss engelsk ved å lese Narnia-serien har førjuls- og romjulstid vært øremerket til dunkelt lys, julemusikk og fantasidominerte bøker. Etterhvert som de ikke-populære sosiale trekkene gjorde seg mer gjeldende var det fantasy og Star Wars som var tingen (og de smilende jentene ble mer og mer imaginære, men det er en annen sak). I senere tid har julen vært avsatt til å repetere Wheel of Time, før neste bok kommer i januar, og å prøve å komme opp med de lure smilene selv.

Fellesnevneren her er forestillingsevnens kraft, men noen tegneseriefigurer blir det ikke. Jeg klarer ikke å slå en eneste sprekk i nøtten (som nevnt har den spesiell motstandskraft mot meg) før Datasmurfen geleider meg inn på sporet. Tux er en kilde til all slags stemning, også julestemning (min lille nevø sitter faktisk og spiller TuxRacer i dette øyeblikk og smiler vilt!) Men jeg må, for å knekke denne nøtten, spille råttent og tillate meg et lite stikk til Datasmurfen og påpeke at her går du nok på en smell lille smurf. The sudoers file er du nok ikke i, der finner vi nøttegeneralen og hans hjelpere kun.

Et dikt fra xkcd.com for anledningen:

He sees you when you're sleeping,

he knows when you're awake,

he's copied on /var/spool/mail/root

so be good for goodness' sake!

incident.png

Jeg slår fast at dette er min absolutte favorittstripe i julen og Cueball er den tegneseriefiguren som gir meg den rette julestemningen. Og jeg skriver "smile" inn i google images, noe jeg anbefaler absolutt alle å gjøre fra tid til annen! :)

Endret av Azathoth
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Onkel Skrue!

Det er en tradisjon her i hjemmet og se filmen "a christmas carol" før jul. Da tenker jeg selvfølgelig på tegneserie versjonen. Alle som har sitt denne filmen må jo være enig at det blir ikke bedre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette er en vanskelig nøtt å knekke. Ikke fordi jeg rett og slett ikke har noe å si om saken, men fordi jeg sitter på andre siden av jordkloden for øyeblikket. Myggen biter, tidsforskjellen har kludret med systemet, og jeg har faktisk ikke et snev av julestemning om sant skal sies. Oppblåsbare plastjulenisser henger og dingler fra trærne i 30varmegrader og tordenvær. Ja, det er virkelig det som skal til for å ringe julen inn.

Jeg fikk faktisk nok av julen tidlig i desember, etter to flotte julebord og like mange julemiddager med gode venner. Litt på siden av det jeg faktisk skal svare på, men ettersom jeg har fått omtrentlig 8timer manko på søvn de siste to dagene blir nøtteknekken trolig full av skrivefeil og halvferdige setninger.

Så mens jeg sitter og koser meg med å vite at tidsfristen på å knekke dagens nøtt enda ikke er gått ut, innser jeg faktisk at jeg ikke har et bra svar på denne. Derfor får jeg heller bruke tiden på å jage småkrypene i leiligheten, akkurat som Mikke og Donald jager på Snipp og Snapp som gjemmer seg i treet. Kanskje jeg er litt heldig og får julestemningen tilbake før mandag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

det er flere julehefter som vekker gamle juleminner hos meg. Mest tror jeg nok klassikerne hårek, knoll og tott - og donald vil fortsette å være hjemme hos oss i julene fremover også.

blant de overnevnte er det jo noe for alle. Hårek kanskje mest for de voksne og resten til de små (og store, forsåvidt.)

personlig tror jeg at den største favoritten er knoll og tott, de er så utspekulerte og det er morsomme historier med "uskyldig" morro som man ikke akkurat får så mye av på tv nå til dags. Tror det er noe av det som gjør at det er så trivelig å bla i disse heftene også, jeg ville jo ikke lest bladene ellers i året men det gjør seg fint med slike tegneserier i før-og romjulstida :)

Er iallefall en tradisjon jeg vil bringe videre når jeg en gang får familie tenker jeg :)

fant-julehefte-1977.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tegneseriefiguren som får meg i den rette julestemningen er en ganske kjent and. Vi ser han hele året, men det er kun i disse juletider at vi ser han i denne karakteren. Jeg snakker selvfølgelig om Scrooge (spilt av Onkel Skrue) i den fantastiske Disney versjonen av juleeventyret til Dickens, «A Christmas Carol»

Jeg føler den filmen virkelig får frem julestemninga min og dette er mye takket være tegneseriefiguren og karakteren Scrooge. Vi får se hva jula virkelig handler om, nemlig venner, familie, kjærlighet og nærhet. Bare det å se på hvordan denne gamle gnieren uten et snev av julestemning endrer seg gjennom filmen, der han blir utsatt for 3 alvorlige inntrykk på hvordan livet virkelig er, til å bli godheten selv er rett og slett utrolig. Faktisk så utrolig at det gir meg og sikkert ganske mange andre julestemning hvert år…

Takk for at dere valgte meg som gårsdagens nøtteknekker, det settes pris på <3.

mickey1.jpg

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Siden jul og nøtter hører sammen, så er det veldig fristene så si Scrat. Denne nøttegale lille skaplingen illusterer perfekt den absurde galskap som kan komme ut av overdreven nøtteknekking. Nå er dessverre Scrat ingen tegneseriefigur, men snarere en tegnefilmfigur, så jeg regner derfor med at denne hårete lille skapningen er diskvalifisert.

Jeg blir derfor nødt til årote fram en annen figur, som tilfører julen det lille snev av galskap som den trenger. I serien om August Stomperud så finner vi en pussig liten skrue som vi ikke kjenner navnet til, men jeg tror vi alle kjenenr ham som nr. 87. Hans mange påfunn fører til de merkeligste sitvasjoner, og skaper en sunn galskap i en ellers hjertevarm serie. Samtidig bidrar karakteren til en aldri så liten gjenkjennelsesfaktor - det bor da en liten rabagast i oss alle. Kunsten er bare å kunne time det perfekte tidspunktet å slippe rabagasten og spilloppene løs (og hva er vel da mer perfekt tidspunkt enn jula?)

Figuren som får meg i den lille ekstra julestemningen blir nok derfor nr 87.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ebenezer Scrooge har alltid ligget mitt hjerte nær, og siden Disney også tegnefiserte han som Uncle Scrooge, må han vel passere nåløyet til ITpro som tegneseriefigur også...Makan til personlighet må man lete lenge etter, jeg føler virkelig med han som arbeidsgiver til noen av Mikkes kaliber som bare ønsker mer fritid og varmere kontorlokaler. Hvorfor skal jeg sette jobbene våre i fare for økonomisk krakk dersom jeg ble blaut og ga etter for noen av de ansattes tåpelige ønsker? Nei, de skal være glad for at jeg leder firmaet med hard hånd og får oss over alle humper på den finansielle krokveien vi er på, og det enorme overskuddet vi dermed får, deler jeg raust med mine ansatte så de både får varme og mat i sine hjem til hus, og da sover jeg så mye bedre!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Legen fra Cyanide and Happiness. Han klarer å komme med de mest positive tilbakemeldinger i en såpass tragisk situasjon.

tumor.png

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive