19. julenøtt 2012

19 innlegg i emnet

Skrevet

Roten til alt vondt er noe mange har satt et ord på. Noen mener kvinner er den opprinnelige kilden, andre fulle parkeringshus i juletiden. I disse juletider jakter vi ikke på det vonde, men snarere tvert imot; det gode.

Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Roten til alt godt er vennskap.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det sies at roten til alt ondt er penger,

dermed Må

roten til alt godt være vennskap.

Vennskap koster ingenting annet enn gjensidig respekt og forståelse.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Roten til alt godt er en positiv innstilling. En innstilling der man klarer å snu en negativ hendelse til en positiv hendelse. En innstilling der man griper mulighetene og ikke lar dem vandre forbi. En innstilling der du som mennesker respekterer og anerkjenner menneskene rundt deg, og ikke minst deg selv. Det er selvfølgelig viktig å ikke ignorere de negative hendelsene, men prøv heller å tenk på hvordan situasjonen kan gjøres til noe bedre. Klarer du dette er jeg sikker på at både du og menneskene rundt deg vil ha det godt. God jul, og lykke til med dagens nøtt…

oak-tree.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Roten til alt godt!

• Godt selvbilde
  • God mat
  • Overflod
  • Arbeid
  • Uvitenhet
  • Være god!

Dette kan argumenteres opp og ned!

I nyere tid har vi godt fra å innse at en person som har det bra med seg selv vil ha større tålmodighet og vise mer forståelse og vennskap mot andre. Godt selvbilde er derfor Roten til alt godt ifølge dagens psykologer.

For noen tiår siden var mat det beste som fantes, og hvis alle hadde mat ville vi være lykkelig, helt til Freud kom med sin behovspyramide..

Før den tid – bibelen var godt innpreget i samfunnet og følge bibelen var ”Penger roten til alt vondt”.- og for lite penger skaper kriminelle så vill overflod være bra..-grådighet vil selvfølgelig ikke eksistere hvis alle hadde et godt selvbilde??

De tidligste tekster, viser til et brev trolig fra Hieronymus, en av de virkelig gamle katolikkene.. . Han skriver "fac et aliquid operis, ut semper te diabolus inveniat occupatum" -> arbeid og gjør noe, slik at djevelen alltid finner deg opptatt.- Da djevlen er vondskap vil Arbeid være godhet. Altså roten til godhet ligger i å arbeide

Det snakkes også om et eple en plass i bibelen, men som viser til at vi ble noe smartere av å spise det tviles det på- og at dette er opphavet til syndeflod.. – om det er eple eller kunnskap som er så vondt har jeg ikke skjønt.. men Konklusjonene er at fra alle religioner og trosretninger så ligger det en fundamental forståelse av at hvis du er god mot Guden.. så vil det føre til godt og vondt hvis du ikke gjør dette så kommer straff/djevelen/gjenfødelse som en mygg..

Min forståelse av hva som er rota til alt vondt passer inn i et buddhistisk jule eventyr.. der det handler om …/Ikke skade/såre noen.. dvs pass på fettet og hold deg unna ribba, - ikke spis kjøtt(haha akkurat som om).. Så blir vel dog godheten i å være å få litt bedre selvbilde, spise god mat. Slå av tv’n og være litt uvitende noen dager.. – arbeide, eller være opptatt så djevelen ikke tar deg.. samt gi litt gaver så Budda ikke forvandler deg til en frosk i ditt neste liv.. og ellers ha en god Jul! hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vi har uhorvelig mange røtter her i verden:

Gulroten, selleriroten, gulroten (den har fått sitt eget TV-program oppkalt etter seg), kålroten, og sist men ikke minst: Betakaroten.

Jeg må si jeg har særlig sans for betakaroten. De ferreste tenker over at dette i bunn og grunn er en rot, og du skal vite du får mye lykke av den! Dette er blant annet grunnen til at de forer opp alle deltakerne i Paradise Hotel med dette stoffet, og man ser jo virkelig at det hjelper på humøret - Og brunfargen da.

Jeg synes dere bør putte betakaroten i alle julegavene neste år. Stort mer trenger vi ikke! :D

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

? Forstår ikke spørsmålet? Ei rot er vel ei rot? Og ei rot kan produsere utrolig mye godt; vinstokker med druer til god vin, potet til, ja, god drikke foruten god pommes frites, kakaoroten føre også til god drikke og god sjokolade, sikle.sikle, her må tastaturet berges unna. Og så har vi roten som skal være godt for skrotten, som gulroten og kålroten. Og googler du "roten til alt godt" så får du opp rosenrot, jordskokk og god selvfølelse, eller som jeg ved første (feil-)tasting der jeg havnet på Toten. Toten til alt godt, jaja.. Men jeg tror jeg forstår litt mer av menneskelig interaksjon ved å lese ITpros innledning til denne 19. julenøtta: smil til verden og verden smiler til deg! Tror sannelig jeg skal bytte til originalskiltet på blomsteropphenget ved inngangsdøra; der sto det nemlig "velkommen hit", men jeg byttet det ut med et hjemlaget skilt med teksten "HUT DÆ VÆKK!" Får jeg det godt da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Roten til alt godt er deg selv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Familie og nære venner

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dopamin

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Denne kan være litt vanskelig å forklare så dere må ha tunga i rett munn og gjerne lese dette to ganger slik at dere forstår hva det er jeg skriver her.

For å forstå svaret på denne gåten må man ta for seg universet. Ja, intet mindre en det. For universet består av motpoler. Det vil da si at der det er en aksjon vil det alltid være en motaksjon slik som Ond/slem, salt/søtt, høy/lav, stor/liten, yin/yang. Som dere forstår er det hele tiden en motsatt kraft som gjelder.

Når dette begynner å sige inn i hodene deres kan jeg bevege meg over til selve gåten for dagen.

Roten til alt ondt er jo som kjent penger. Eller lediggang, som noen hevder. Så det motsatte av dette vil da være en person som er lite bemidlet og samtidig i full jobb.

Og da kan vi lett gå ut i fra, mtp tidligere forklaring om yin/yang teorien min, at dess mer jobb, og mindre penger, dess mindre ond.

Og så, mine venner. Hvem kjenner vi som er fattig på penger, men har i overkant av jobb?

Hvem er det som jobber gratis hele året uten en krone i godtgjørelse?

Jo, svaret på dagens gåte er intet mindre en Julenissen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Roten til alt godt kan være så mangt. For dersom det er mange meninger om hva roten til alt ondt er, så er det minst like mange meninger om roten til alt godt. Dersom man googler det kommer det opp en hel haug med ting:

• ”Lokal mat er roten til alt godt”
  • ”Roten til alt godt: selvfølelse”
  • ”Bama-roten til alt godt”

Den som interesserte meg mest var imidlertid ”Jordskokk er roten til alt godt”, ikke fordi jeg er enig, mer fordi jeg ikke har en minste anelse om hva jordskokk er.

Tanken som faller meg inn er at roten til alt godt er en pådriver for glede. Eller rettere sagt pådriver for en gledesfølelse. Noe man kan tenke på som gjør en glad. En tanke som bringer fram det lille smilet. Noen røtter er store, andre har litt mindre. Noen har kanskje ingen rot, og visner bort i den store evigheten. Så i stedet for å avsløre min fremdeles voksende rot, slår jeg meg til ro meg tanken om at alle har slike gledesrøtter i livet sitt, og at de fortsetter å vokse så lenge man trenger det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her er vi nok tilbake på en av de seriøse nøttene igjen, som utfordrer sosialantropologien mer enn ITprofesjonen. Jeg trodde virkelig at sosialantropologi var unyttig, men si ikke det! Vi kan anvende den til å knekke ITpros allsidige julenøtter.

Først må vi som ingressen gjør se på roten til alt ondt. Det påstås ofte noe unøyaktig at roten til alt ondt er kvinnen, penger, eller til og med djevelen. Det er hevet over enhver tvil at alle disse er onde, men jeg tror vi kommer nærmere roten hvis vi sier at roten til alt ondt er lediggang.

Om vi analyserer mediebildet så ser vi at "han var en loner" "en original" eller "hadde svakt utviklede sosiale evner" er beskrivelser som går igjen når det snakkes om folk som står bak ondskap i verden. Mange av disse sysler likevel med noe, så lediggang er nok mindre presist enn at roten til alt ondt er isolasjon.

Om vi ser på det som er godt her i livet, så ser vi veldig lite av det vi gjør alene. God mat blir bedre når man deler, en god film på kino er trist uten selskap. Det ryktes til og med at sex er bedre for to enn én. Det eneste gode vi gjør alene som jeg kommer på i farten er Zork, men selv dataspill blir fort kjipe om vi ikke kan telefrage, kveste, overvinne eller på annen måte dele gleden og godheten med våre kompiser. Sist men ikke minst: Vi knekker ITpros julenøtter sammen, det hadde ikke vært det samme uten å dele sprekkene vi slår i nøtteskallet med resten av brukerne på ITpro.

Derfor fastslår jeg at roten til alt godt er fellesskap!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Roten til alt godt er at jeg vinner ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Gå inn på forumet og klikk på bildet for å få fullversjon :)

Endret av AdrianR
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

4so6ld.jpg Endret av AdrianR
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det man først må gjøre for å finne svaret på ett slikt spørsmål er å definere hva man mener med "Godt" - for "Godt" kan jo være ganske mye, og det er også ett ekstremt subjektivt uttrykk.

Så, for enkelhets skyld velger jeg å bruke "Godt" i betydningen "Smaker godt." For god mat kan gjøre underverker, ja, det finnes til og med historier om fredsforhandlinger som har stått fullstendig i stampe inntil middagen kom på bordet, og den middagen var så god at alle partene rundt bordet glemte alle beskyldninger og onde ord som var falt mellom dem, og underskrev avtalen før desserten kom på bordet. Og Fred må jo være noe de aller fleste her i verden syns er godt.

Så, hvis vi tar utgangspunkt i at det er mulig å skape det godeste av det gode, nemlig fred, gjennom ett godt måltid, må vi så bare finne ut hva som skaper ett godt måltid. Det hersker vel liten tvil om at det franske og det italienske kjøkken er de to beste kulinariske opplevelsene i verden, med det spanske kjøkken som en mulig dark-horse. Jeg har en teori om hvorfor det er slik - det er nemlig en ingrediens som er en viktig bestanddel hos alle disse tre. Spanjolene bruker den f.eks. i Paellen (her er den til og med en av de tre viktigte ingrediensene), italienerne bruker den i risottoen, og ikke minst i Panne Cottaen og franskmennene bruker den i bouillabaisse-en sin.

I Europa blir det stadig mer utbredt med midtøstiske og indiske resturanter, og jaggu er ikke den samme ingrediens fremtredenene også hos disse. Hva det er snakk om? Safran, selvsagt. Safran, verdens dyreste, men også beste krydder, som stammer fra noe såpass vanlig som krokus-blomsten.

Når vi da veit alt dette kan vi enkelt og greit konkludere med at roten til alt godt er røttene til krokus-blomsten!

Bon apetit!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det har blitt en universell sannhet at penger er roten til alt ondt. Men som vi ser tydelig i dagens nøtt så er det betydelig større uenighet rundt roten til det gode.

Vi er medlemmer av et verdenssamfunn der penger spiller en avgjørende rolle. Vi er avhengig av penger for å sikre oss mat, klær og trygge hjem, noe som igjen gir oss forutsetninger for å leve gode liv. Det sies at man ikke kan kjøpe lykke, men samtidig fører mangel på penger til bekymringer, sult, sykdom og død. Penger er roten til alt ondt, men den harde sannhet er at slik som verden har blitt, så har penger også blitt roten til alt godt..... Så gjelder det å spe på med kjærlighet, vennskap, toleranse og andre gode verdier i tillegg :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For å knekke dagens nøtt, så får vi starte med det vi allerede vet.

I alle år, så har det vært en udiskutabelt faktum at penger og lediggang er roten til at ondt. Det vil jo derfor være ganske så naturlig at motstykkene deres vil være roten til alt det gode.

Motstykket til mye penger er som kjent lite (eller ingen) penger, mens motstykket til lediggang er å ha en jobb, eller noe å gjøre. Roten til alt godt må jo derfor være en kombinasjon av disse to tingene, og hva annet kombinerer disse tingene bedre enn billig østeuropeisk arbeidskraft.

Vi konkluderer derfor med at billig østeuropeisk arbeidskraft er roten til alt godt.

(iallfall om du skal ha malt huset ditt billig)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive