Er det tilstrekkelig kjøling på denne Pc-en?

9 innlegg i emnet

Skrevet

Har bestilt stasjonær PC i deler. Det jeg glemte å tenke på/sjekke ut før jeg kjøpte var:

Er det nok kjøling på den, eller vil jeg sannsynligvis få problemer med overoppheting?

La ikke merke til at det bare fulgte med 1 vifte på kabinettet. I tillegg har jeg blitt fortalt at omtrent alle stock coolers til CPU-er er for dårlige.

Jeg har ingen planer om å drive med overclocking e.l.

Her er delene;

Kabinett: CM Storm Scout II Gaming midi tower

PSU: Silver Power SP-SS500 500W PSU

CPU: AMD FX-4100 4-Core Processor

Hovedkort: ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+

RAM: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 7850 2GB GDDR5

Harddisk: Seagate Barracuda® 500GB

Er det elles noe å utsette på det så si gjerne ifra om det og. håper å kunne spill bl.a Far Cry 3 med så høye settings som mulig. Som sikkert kommer til å gi mye belastning på PC-en.

Noen som (ut i fra informasjonen oppgitt) kan fortelle meg om jeg kommer til å trenge ekstra vifte/r? og evt. en bedre vifte til CPU-en? På forhånd takk. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kommer ikke til å trenge ekstra vifter med det første. Standardkjøleren som følger med er god nok til vanlig bruk, da noe annet ville vært merkelig. Dog, den kan støye.

Og, om du nå skulle trenge flere vifter er ikke det noe særlig dyr investering, og det er plass til ganske mange fler enn 1 ser jeg.

Ellers kan det kanksje være kjekt å skaffe litt hvassere minnebrikker, da det ikke koster særlig mer med 1600MHz. F.eks disse mener jeg skal passe: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650278

Og evt en PSU med litt mer futt i, men regner med du har et budsjett du vil følge. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg syns det der ser greit ut. Kjølingen skal holde fint, men du vil nok oppleve at det bråker litt, spesielt når du tyner maskinen i timesvis i spill. Hvis du erfarer at det blir plagsomt så får du heller oppgradere kjølingen senere. Hvis (når?) du kjøper ekstra vifter så kan det være lurt å stille et nytt spørsmål om hvor de skal plasseres og hvor mange du skal kjøpe, for der fins det gode og dårlige valg.

PSUen ser også grei ut for meg, den har god kvalitet for prisen. Du bør være obs på at selv om den er stor nok til det du har i maskinen nå, så kan du ikke ta helt av med ekstra komponenter senere uten å putte inn en ny PSU. Det er begrenset hvor mye den kan levere.

Minnet ville jeg ha spandert litt mer penger på. Det er snakk om relativt lite penger for fetere minne. Jeg syns 1600MHz er minimum i dag, for prisfoskjellen er så liten.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hadde et ganske stramt budsjett ja, desværre. Støy kommer ikke til å bli noe problem. Forslaget om å kjøpe mer minne var noe som interesserte meg. Går det an å bruke de jeg allerede har bestilt (2x1333Mhz minnebrikker)? og 2x1600mhz minnebrikker sammen? Vet ikke hvordan jeg ser hvor mange det er plass til på hovedkortet og evt hva som er kompatibelt.

Er den første pc-en jeg skal bygge selv. kom sikkert ikke som noe sjokk etter spørsmålene jeg har stilt.

hadde satt veldig pris på om noen i så fall kunne linket til noen minnebrikker som helt sikkert vil passe til hovedkortet sammen de jeg allerede har bestilt, eller bekreftet om de Klykken linket til i posten sin passer (og får plass).

Litt kjedelig å returnere de jeg allerede har bestilt. Men er som dere sier ganske billig med minne. Så det kan være greit å ha informasjonen klar. I tilfelle jeg vil bestille flere vifter senere kan jeg like godt kline til med ram også hvis det er mulig.

Tror dere forresten et ekstra sett med ram-brikker og en kabinett vifte vil gjøre at jeg trenger en ny PSU? Er ganske sikker på at jeg kommer til å sette inn de tingene etterhvert uansett.

Tusen takk for all hjelp så langt. Det har vært veldig nyttig.

Endret av Emil901
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det går som oftest an å kjøre forskjellig minne sammen, men det er ikke anbefalt å ha forskjellig minne. Det beste du kan få ut av det er at alt går i farten av de dårligste brikkene dine. Hvis du har uflaks så går det senere eller ikke virker i det hele tatt.

Ekstra ram tar ikke så mye strøm, det skal gå fint. Nye vifter ligger på 0,5-3W pr. stk kanskje så det har veldig lite å si. Harddisker ligger gjerne på 10W eller noe sånt (veldig omtrentlig gjetning), så hvis du legger til mange harddisker så kan det ha noe å si. Prosessoren du har trekker opptil 95W, enkelte prosessorer kan trekke 150W+ eller mer hvis de er overklokket (med skikkelig drøy overklokking kan man få de til å trekke godt over 200W. Et skjermkort kan fint trekke over 100W eller til og med oppimot 200W for de drøye modellene.

Det vil si at dersom du setter inn et ekstra skjermkort i Crossfire så vil du nesten garantert få trøbbel. hvis du setter inn 4-5 harddisker til så kan du begynne å komme på grensen av hva PSUen din klarer. Hvis du setter inn en raidkontroller med egen prosessor på så kan du få litt grunn til å bekymre deg. Hvis du overklokker prosessoren din så kan du få litt trøbbel.

Hvis du bare har tenkt å bruke maskinen som den er nå og det du ser for deg av oppgraderinger er i klassen av litt mer minne, et par vifter til og at det å kjøpe et lykort er å slå på stortrommen, så er det ingen grunn til at du skal ofre PSUen din en eneste tanke. Da kan du sove godt uten å engste deg.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du bare har tenkt å bruke maskinen som den er nå og det du ser for deg av oppgraderinger er i klassen av litt mer minne, et par vifter til og at det å kjøpe et lykort er å slå på stortrommen, så er det ingen grunn til at du skal ofre PSUen din en eneste tanke. Da kan du sove godt uten å engste deg.

Stemmer det. tusen takk for raskt svar :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vet ikke hvordan jeg ser hvor mange det er plass til på hovedkortet og evt hva som er kompatibelt.

Hvis du trykker på lenken du la ut til hovedkortet og scroller ned til "Ekspansjon/tilkoplinger" så ser du følgende:

Ekspansjon / Tilkoplinger

Ekspansjonsspor 1 x CPU

4 x 240-pins DIMM

1 x PCIe 2.0 x16

1 x PCIe 2.0 x16 ( x4-modus )

2 x PCIe 2.0 x1

2 x PCI

Her betyr "4x 240-pins DIMM" at du har plass til fire minnebrikker. Litt lenger oppe står det at støttet RAM er maks 32GB, det betyr at du kan ha 4 stk. brikker på 8GB. Det er usannsynlig at brikker som er større enn 8GB vil fungere.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her betyr "4x 240-pins DIMM" at du har plass til fire minnebrikker. Litt lenger oppe står det at støttet RAM er maks 32GB, det betyr at du kan ha 4 stk. brikker på 8GB. Det er usannsynlig at brikker som er større enn 8GB vil fungere.

Høres bra ut. har undersøkt saken nærmere. Skal bytte rambrikker fra 1333mhz til 1600mhz med en gang. men holder meg til 8GB. Ble anbefalt å kjøpe disse: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9. Får håpe de rekker å endre orderen før de sender den ut. hvis ikke koster ikke frakt på ram-brikker så mye uansett =). tusen takk for all hjelpen! :D
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, de Corsair-brikkene er fine. Det er en anbefaling du kan være trygg på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive