Server til familien, epost, bilder/videoer, streaming.

5 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg har tatt en lang pause fra å gå dypere inn i Linux verdenen etter frustrasjonen med dette.

Men jeg tror jeg er klar for å ta i et tak, og jeg har en forbedret ide. i forhold til dette.

Det skal bli en server for storfamilien, der vi kan dele bilder og videoer, ha epost med familienavnet osv.

Jeg ønsker helst at det skal være enkelt å sette opp og enda viktigere å vedlikeholde. Og om jeg må betale litt for å få dette til er det greit, men ønsker å slippe årlige utgifter til lisenser. Jeg ønsker helst en Linux løsning..

-Bilder/Videoer: Det hadde vært fint å kunne se bilder og videoer direkte i nettleser, samt å kunne redigere dem direkte fra serveren uten å fjerne orginal fil..

-Epost server med familienavnet.

-Backup fra pcer.

- Standard server der man kan legge til nettverksmapper på lokal PC. Edit: og synkronisering.

Alle innspill velkommes.

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Inkognito: Ok, det er jo en mulighet. Nas mail kan installeres på alle Nas løsninger og slik jeg forstår det så fungerer den også som webmail? Jeg kan vel også installere Nas software på den gamle pc,n. Serveren blir vel brukt av 10-15 personer personer og vil tro det ikke blir mange som er inne på den samtidig. Er det nødvendig med raid da? Det er jo en ekstra feilkilde om du ikke speiler innholdet på begge HD,ne. Men da mister du halparten av lagringsplassen.

Tenkte også nå på muligheten for synkronisering, men det kan jo hende jeg er nødt til å senke kravene litt.

Takk for inspillet.

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du en maskin du kan benytte finnes det forskjellige NASsoftwareløsninger du kan benytte, så det er sånn sett bare å finne den som passer ditt behov.

Jeg kjører to NAS'er hjemme med 1TB i hver som "ferdige" løsninger der den ene kjører fellestjenester i sikker sone, mens den andre bare er for fil. Fillageret benyttes både på wlan og lan for streaming av data, og det fungerer bra. Nå er vi bare to brukere, men til gjengjeld er vi to "krevende" brukere :)

Begge løsningene kjører speiling.

Sammenlignet med det du ser for deg, ville jeg da ha prioritert å ikke ha speiling, men heller en synkronisering av de viktigste filene til en annen disk eller diskløsning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok, men jeg lurer litt på om jeg er litt friere om jeg kjørere server programvare. At man kan legge til flere funksjoner etterhvert. Hva om jeg kjører en vanlig Ubuntu installasjon og legger til server programvare, f.eks. samba. Og man må legge til noe annet om man vil ha lan over internet og en wedside der man kan få tilgang til filer og programvare man kan kjøre online. Link til bildebehandling online, evt. programvare installert på server man kan kjøre direkte fra lokal pc.?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive