15. julenøtt 2012

23 innlegg i emnet

Skrevet

Å knekke ITpro sine julenøtter er en real utfordring for de grå. Her gjelder det å tenke i de umulige baner og gjerne drysse noe humor over det hele. Nå er det vår tur!

Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ingen dill dall og lange avhandlinger i dag.

dette er enkelt.

Hva er meningen med livet.. for det er ikke besvart i Hitchhaikers guide to the universe, det er ikke 47.

så.. hva er meningen med livet? det vil jeg veldig gjerne ha svar på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvordan klarer folk å forgude apple da de selger overprisete maskiner med 0 ytelse...

Hvis en som ikke er apple frelst og ikke bruker design som faktor (finnes mange som har bra design nå!) kan svare på dette kan vedkommende sende meg ett svar hvis h*n ønsker.

Endret av Newfarm
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tja, lurer litt på hva som egentlig skjer etter døden. Et eneste stort svart tomrom med ingen lyder eller noe som helst, eller om det finnes en "himmel-etter-død" og "helvete-etter-død"?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Finnes det en mer utviklet planet enn vår egen?

Jeg har alltid lurt på dette. Det virker idiotisk å gå rundt å tro at vi er på universets eneste planet med levende individer. Er vi virkelig de eneste som er i stand til å reflektere over om det finnes annet liv der ute?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

"D fins ikke dumme spørsmål, bare dumme svar" sa altid lærer'n min da æ va våt bak om øran og ikke viste forskell på + og -.

- Men Gjett om at det e feil... Noen spørsmål vill man ikke vite svare på... og andre har man bare ikke lyst å få svar på i frykt for resultatet..

- eksempel.. Du får spørsmål om du syns kona e like vakker som da du gifta dæ med ho"- og både du å ho vet at ho ser ikke ut i månelys.. " ka skjer om ho får vite ka du egentlig syns?..

Eller du vente på resultata på gentest på om ungan dine virkelig e dine...

- Hvis du har et lykkelig liv uten å vite.. så ville det kanske ikke blitt noe bedre om du viste helt sikkert.. men det kan bli mye værre!

Den som klarer å late som om man ikke viste..

Så om du viste meniga med livet og svaret var alt bare var en missforståelse fra platon som slapp en plankton i neptuns avfalls plass og plutselig var jorda blitt til... Tror ikke livet hadde blitt noe bedre, men det kunne blitt mye værre for mange andre som hadde funne livet sit meningsløst..-

Da livet har mange overaskelser og mange gleder så tror jeg heller at jeg ville vite noe som jeg ikke ville angret på at jeg viste som "hva blir resultatet i v75/ lotto/ viking lotto de neste 50 årene?" -Regissør til Back to the future, filmene har sikkert spurt seg det samme spørsmålet og kommet fram til det samme svar..

61v1mhXTvUL._SL500_SS500_.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg ønsker å svare på spørsmålet:

- Vil det vokse?

Svaret er selvfølgelig:

- Det avhenger av tilstand, tidspunkt og tilbereding.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Dette er vel den julenøtten som har truffet hardest i det den falt ned på hodet mitt uten å la seg knekke. Samtidig etterlater den seg en dyp irritasjon og en god dose hodeverk.

Umulige spørsmål definerer jeg det som spørsmål man ikke kan finne svar på. Det virkelig umulige spørsmålet for meg ville være å finne svaret på den nøtten dere kom med akkurat nå. Hvor går grensen mellom mulig og umulig? Og hva er egentlig umulig? Hvem bestemmer hva som er umulig? Mange skriker ut om ting som de mener er umulig å finne svaret på, men hvordan kan vi vite at det er umulig når vi ikke vet hva framtiden bringer.

Vi kan spekulere og anta og fundere til vi blir grønne i ansiktet, men vi får ikke vite noe før framtiden faktisk kommer og biter oss i rumpa. Derfor er det bortkastet å fokusere på de umulige tingene. Man må heller konsentrere seg om å flytte grensene for det som er mulig!

Det umulige kan ikke ha skjedd, derfor må det umulige være mulig, tross alt.
(
)
Endret av Renate :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Finnes det en Gud?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hvor mange snøkorn falt det natt til idag?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Umulige spørsmål, shortlist:

- hva er meningen med livet?

- er livet OVER når man skjønner meningen med det, eller er det da det virkelig begynner?

- hvis Douglas Adams hadde rett i at svaret er 42, hva er spørsmålet?

- hvordan blir man lykkelig?

- er lykkelig bare noe man vet man var... etterpå?

- hva er riktige lottotall for neste uke? (Kan gjerne gjentas noen uker på rad.)

- kommer Apple til å få patent på pekefingeren min?

Alt dette er selvfølgelig interessante spørsmål.

Men det største spørsmålet nå i julestria må være "hva skal egentlig til for å vinne i julekalendernøttene hos itpro.no?"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Enkelt og greit: når ble jesus født, og bør vi egentlig feire jul f.eks. på sommeren om det er da han har bursdag?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

(Leses med en liten smule ironi)

Hvilket UMULIG spørsmål ønsker du svar på?

OK, kjære Nøttegeneral ... Husk: Det var DU som spurte ;) *knegg*knegg*

Nå finnes det vel strengt tatt ingen UMULIGE spørsmål, bare UMULIGE svar. For å danne et grunnlag for å stille det "UMULIGE" spørsmålet som krever et UMULIG svar, så skal jeg først sitere vår kjære Nøttegeneral:

Mendelejev må klatre ett trinn høyere enn de andre da han allerede har ett lodd i potten

Igjen scorer Mendelejev høyt – men, som knekker, møter man en hardere nøtt.

Så starter herligheten og er det noe som ikke blir lett – så er det å motstå både piratentim, Mendelejev og Azathoth stort lengre. Her er det humor- knegg og kreativitet på høyt nivå. Dette er mennesker som ville gjort det stort i den store nøtteskolens universitet – univeritas. Newfarm frar en super oneliner.

...og jaggu var det bare en eneste ting som hindret Mendelejev i å bli dobbeltknekker denne kvelden med sitt geniale svar og oppfølging på tidligere bidrag.

Uflaks igjen Mendelejev, dette ene hinderet ekstra som knekker er hard å forsere

Ut fra disse få Nøttegeneral-sitantene, blir mitt "UMULIGE" spørsmål som følger:

Hva F¤¤¤ må jeg gjøre for å bli kvitt den omtalte uflaksen og klare den UMULIGE dobbeltknekken? (så kommer det kanskje et UMULIG svar i morgendagens nøttetekst)

En ting er iallfall sikkert. Undertegnede føler seg litt UMULIG i dag ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

I dag da jeg var ute for å hente avisa, så måtte jeg tørke støv av snøskuffa mi, ikke fordi jeg måtte bruke den (for her i Tromsø har vi vært velsignet med fint lite snø), men fordi noen hadde tegna et smileansikt i støvet, og er det noe jeg ikke gjør pt, så er det å smile! For hvorfor i herrens navn har jeg enda ikke vunnet noen premie fra ITpro?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tja.. Det er vel ikke vits i å skrive hvilket umulig spørsmål jeg ønsker å få svar på, ettersom det er ingen som kan svare på det? Så da skal jeg heller spare dere for det bryet..

Men om noen kunne gitt meg svaret på dette spørsmålet, så hadde jeg blitt glad:

Hva skal til for å bli kvitt angst?

Tusen takk for alle fornuftige og hyggelige svar og ha en ellers riktig god lørdagskveld :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ville vi fått det bedre om vi visste svar på alle umulige spørsmål? Er det egentlig ønskelig med komplett kunnskap om vår eksistens på jord? Noe av det som gjør oss mennesker til så fantastiske vesener som vi er, er det faktum at vi søker konstant etter forbedring og utvikling. Det vi ikke vet, søker vi svar på. Det er dette som driver oss inn i fremtiden.

Snart kan vi se enden av universet. Hubble Space Telescope har satt bilde på det enorme verdensrommet. Om vi så hadde kartlagt hele universet og funnet svaret på universets eksistens, ville det gitt oss svaret på meningen med livet? Er ikke litt av meningen med livet å faktisk søke svar på dette? Finnes det noe svar? Livet er vel en forskjellig opplevelse for alle?

Siden svaret på spørsmålet om livet ville vært en kjempe spoiler som ødelegger all lyst til å fortsette å utforske meningen, spør jeg heller etter svar på dette umulige spørsmålet: Hadde vi hatt dagens musikk uten Bach?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For en realist som meg selv er det vanskelig å tro på alt av spøkelser, ånder og andre rabagaster. Samtidig hører man stadig historier fra mennesker, deriblant venner, som har opplevd ting som er helt på kanten av det normale. Overbevist blir jeg ikke, men man begynner jo å lure. Derfor lurer jeg på; Finnes det noe mer mellom himmel og jord? :-))

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En liten ting jeg har lurt på helt siden jeg var liten, ikke sikkert alle her inne er gamle nok til å huske Jul i skomakergata... Det var en filmsnutt kjørt av en tøffel kalt Tøfflus (som forøvrig var svært glad i kruspersille) som omhandlet en gubbe som heter Jon Blund. Nå kommer det jeg har lurt på I alle disse årene. I sangen synger de om ei jente som heter Karen... hvem er hun? Hun har tydligvis sekk og lue på så jeg heller mot at hun kan være student eller iallefall I skolealder...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kvelden før kvelden settes det ut grøt til Nissen. Selvfølgelig må vi gi Nissen grøt så han skal holde ut på sin lange reise jorden rundt med reinsdyr og slede og gavesekk. Men jeg syns det er litt pussig at vi akkurat gir han grøt. Klarer ikke Nissemor å lage god julegrøt? Så da ønsker jeg svar på dette.

Hva spiser Nissen til jul?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Dag 15 itpro julenøtter:

I likhet til Mendelejev lurer jeg også på hvordan jeg skal knekke nøtten for å tilfredsstille deres krav til nøtteknekkervinner i år, men når jeg tenker meg om er det et umulig spørsmål som jeg lenge, lenge har ønsket svar på. Jeg vet at sannsynligheten er stor for at jeg aldri vil få noe svar, men hva er vel et menneske om det ikke har drømmer? Spørsmålet lyder som følger, «hvordan eliminere avstand».

Den type avstand jeg ønsker å snakke om er avstanden som skiller deg fra en person du er glad i og setter pris på. Avstanden er også stor, men ikke nødvendigvis. Personlig er det et ganske så sårt emne for meg siden det har ødelagt utrolig mye og helt klart røvet bort gode opplevelser fra mitt liv. Jeg har flere ganger tenkt at hvis jeg hadde hatt en superkraft ville det helt klart vært evnen til å telepotere. Og hvis jeg ikke kan få noen superkraft blir mitt mål her i livet å bygge en telepoteringsmaskin. Faktisk har jeg ønsket meg dette både til jul og bursdag i flere år, men aldri fått det :/

Tenk så fantastisk det hadde vært og hatt evnen til å dra akkurat der du vil, når du vil og det beste av alt, det vil skje i løpet av få sekunder! Alt du hadde trengt å gjøre var å fortelle meg hvor du ville dratt tatt min hånd lukket øyene og når du åpner dem igjen er du akkurat der du ønsket. I friminuttene på skolen kunne vi dratt til Santa Monica Beach og tatt et kjapt bad, tenk noe så herlig?

Personlig ville jeg brukt telepoteringskraften til å dra til en jente jeg er utrolig glad i, en jente jeg faktisk en gang elsket, men pga avstand har måttet gi opp følelsene mine for henne. Jeg ville lukket øyene, tenkt på henne og deretter faktisk vært der for henne, med henne, ikke bare i mine tanker, men fysisk! Jeg kunne da holde rundt henne, gi henne en utrolig god klem, sett henne inn i øyene og fortalt hvor glad jeg er i henne. Sett hennes søte smil... Hvem vet hvordan livet mitt da hadde vært? Jeg er sikker på at det hadde vært herlig.

Det er nettopp denne jenta som har vært til stor inspirasjon for et dikt jeg har skrevet om avstand som dere snart skal få lese. Men jeg må innrømme at det er ikke henne ene og alene som er inspirasjonen, men også andre mennesker som står meg nær og hendelser som har virket inn på livet mitt på en eller annen måte.

Denne jenta har uansett vært en stor inspirasjonskilde til mange av mine dikt og hvordan jeg har utviklet meg som person. Gjennom henne har jeg utviklet meg og jeg kan på hånden av hjerte si at hun også har formet en del av den personen jeg er i dag, hun er en del av meg? Ønske om å være nær henne er fortsatt stort, men ikke slik som det en gang var?

Jeg har også skrevet et dikt om avstand.

Avstand

Avstand er noe som skiller

Deg fra meg?

Det er ikke hyggelig,

Det er ikke greit

Vi hater det begge,

Liker det ei

Det er en sperre

Mellom deg og meg

Et hinder

Man ikke bare kan hoppe over

Ingen snarveier

Ingen vei

Det er bare avstand

Det er bare avstand, som skiller deg fra meg?

143926681330944539484.jpg

Endret av piratentim
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For et par 10-år siden jobbet jeg som intervjuer i et kjent norsk markedsundersøkelsesfirma. På den tiden var det ikke overbetalte drittunger som ringte freidig rundt til folk til alle døgnets tider. Nei, da var det søte, samvittighetsfulle studiner som dro hjem til folk. Satt i gangen og ventet til folk var ferdige med middagen, hjalp til med å skifte lyspærer, lyttet til bekymrede bestemødre og tok gjerne med søpla på veg ut siden man likevel passerte skuret i bakgården.

En dag fikk jeg ved en tilfeldighet høre noe forunderlig: Vet-ikke-prosenten ligger på 18 %. Siden jeg ikke var av de skarpeste tok det en tid før jeg oppfattet det fantastiske i dette. Men to uker senere fikk jeg anledning til å spørre på nytt. Og – jo da! Vet-ikke-prosenten er UAVHENGIG AV SPØRSMÅLSSTILLING rundt 18 %. Uke etter uke, måned etter måned og år etter år i norske markedsundersøkelser.

Dette synes jeg er så fantastisk og har vært en stor trøst i livet for min del. For det er to ord jeg har brukt mer enn noen andre ord i vokabularet i alle disse årene. Nemmelig ”vet-ikke”. Blant venner, kollegaer, familie, nabolaget. På NAV, på ligningskontoret, på fødestuen, hos psykiateren, i kirka, i valglokalet for å nevne noe. Jeg har sagt ”vet-ikke”. Og jeg er stolt av det!

For det fantastiske er at jeg tilhører en gruppe på 18 %. Jeg ER ikke alene. Jeg er sammen med andre og vi utgjør 18 %. Det er ikke dårlig! Vi er som en stor familie. Vi 18 % og vi er stabile. Vi er til å stole på. Vi vingler ikke fra side til side… eller det gjør vi kanskje… Men vi vingler en stabilitet inn i samfunnet vårt. Og det er en betydelig oppgave i en verden som raser av gårde i stadig endring. Vi er 18 stabile prosent som resten av nasjonen kan lene seg på og kjenne trygghet.

Men nå er det det at jeg har blitt stadig mer i tvil. ER vet-ikke-prosenten fortsatt på 18 %. Og var den virkelig på 18 % ? Eller var den kanskje på 38 %, 88 %, 11 % eller kun på 0,8 % ? Er det i det hele tatt noen som gidder å bry seg om oss i vet-ikke-gruppen nå ?

Kunne alt dette virkelig stemme ? Eller har jeg bygget livet mitt på en løyn ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kvifor trykker vi alltid hardare på fjernkontrollen når vi veit at batteriet er dødt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er det umulige, umulig?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive