14. julenøtt 2012

21 innlegg i emnet

Skrevet

Julen er ofte forbundet med et mystisk stress og en slags kaos ingen helt riktig kan sette ord på. Det er derfor vi har alle disse fantastiske hjelpemidlene for å komme helskinnet gjennom året.

Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det første jeg tenker på når jeg hører eller ser ordet Gizmo er den søte lille gremlingen i filmen med samme navn.. Gremlins.

Gizmo var rett og slett en søt liten rakkar som dessverre hadde en tendens (hvis han fikk mat etter midnatt, og i tillegg ble sprutet vann på) til å skape noen fæle udyr av typen "nasty" gremlin.

men uansett så tenker jeg på noe søtt når jeg ser ordet Gizmo.

så siden ordet er Gizmo, så ser jeg bort i fra den teknologiske Gizmo biten og heller velger å bruke tiden på noe som virkelig får meg til å slappe av i julekaos og ellers i året.

Det er nemlig pusen min jeg tenker på, Xanas, 15 år ung kattejente som er så kosete og fin at jeg ikke tror det finnes noen som er slik som henne.. eller jo, kanskje halvsøsteren som også bor her, men hun er mer samboeren min sin, den katten bryr seg ikke så mye om meg, med mindre hun vil ha mat eller vil ut.

Tilbake til Xanas.

grunnen til at jeg må ta henne med er rett og slett på grunn av at hun kan få meg til å slappe helt av, hvis jeg er stresset etter en lang dag og ligger meg på sofaen, kommer hun sluntrende og ligger seg ned ved siden av meg, det som er greien er at jeg helst bør ha armen i en spesiell stilling slik at hun kan ligge hodet på armen eller skulderen min, skulle tro at hun helst ville inn i brystet mitt.. (men det er hun jo allerede, en del av hjertet mitt vil jeg nesten si).

det må jeg også fortelle.

Hun følger meg nesten overalt, det være seg toalettet, kjøkkenet, dusjen (noe som ikke alltid er like festlig siden hun synes det er så utrolig kjekt å vaske meg på leggene etter at jeg er ferdig i dusjen), sengen og selvfølgelig sofaen... grunnen til at dette kom opp er at hun akkurat nå sitter ved beina mine mens jeg skriver dette.

Lager ingen ulyder, hun bare sitter der faktisk.

Det som også er kjekt er det faktum at vennene mine liker henne også veldig godt.. det er jo nesten umulig å ikke like denne katten som har vært med meg i 15 år.

Så min åpenbare "lifesafer", Gizmo i julekaoset og resten av året er Xanas... verdens nydeligste pus. :)

noen bilder av søtnosen og halv søsteren og meg.. hehe det var mange bilder å ta av, men holder meg til disse :) :)

post-33172-0-22659100-1355442322_thumb.j

post-33172-0-51488500-1355442349_thumb.j

post-33172-0-78248500-1355442452_thumb.j

post-33172-0-22430900-1355442703_thumb.j

post-33172-0-47751800-1355442718_thumb.j

post-33172-0-85550000-1355442731_thumb.j

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det første jeg tenker på når jeg hører eller ser ordet Gizmo er den søte lille gremlingen i filmen med samme navn.. Gremlins.

Gizmo var rett og slett en søt liten rakkar som dessverre hadde en tendens (hvis han fikk mat etter midnatt, og i tillegg ble sprutet vann på) til å skape noen fæle udyr av typen "nasty" gremlin.

men uansett så tenker jeg på noe søtt når jeg ser ordet Gizmo.

så siden ordet er Gizmo, så ser jeg bort i fra den teknologiske Gizmo biten og heller velger å bruke tiden på noe som virkelig får meg til å slappe av i julekaos og ellers i året.

Det er nemlig pusen min jeg tenker på, Xanas, 15 år ung kattejente som er så kosete og fin at jeg ikke tror det finnes noen som er slik som henne.. eller jo, kanskje halvsøsteren som også bor her, men hun er mer samboeren min sin, den katten bryr seg ikke så mye om meg, med mindre hun vil ha mat eller vil ut.

Tilbake til Xanas.

grunnen til at jeg må ta henne med er rett og slett på grunn av at hun kan få meg til å slappe helt av, hvis jeg er stresset etter en lang dag og ligger meg på sofaen, kommer hun sluntrende og ligger seg ned ved siden av meg, det som er greien er at jeg helst bør ha armen i en spesiell stilling slik at hun kan ligge hodet på armen eller skulderen min, skulle tro at hun helst ville inn i brystet mitt.. (men det er hun jo allerede, en del av hjertet mitt vil jeg nesten si).

det må jeg også fortelle.

Hun følger meg nesten overalt, det være seg toalettet, kjøkkenet, dusjen (noe som ikke alltid er like festlig siden hun synes det er så utrolig kjekt å vaske meg på leggene etter at jeg er ferdig i dusjen), sengen og selvfølgelig sofaen... grunnen til at dette kom opp er at hun akkurat nå sitter ved beina mine mens jeg skriver dette.

Lager ingen ulyder, hun bare sitter der faktisk.

Det som også er kjekt er det faktum at vennene mine liker henne også veldig godt.. det er jo nesten umulig å ikke like denne katten som har vært med meg i 15 år.

Så min åpenbare "lifesafer", Gizmo i julekaoset og resten av året er Xanas... verdens nydeligste pus. :)

noen bilder av søtnosen og halv søsteren og meg.. hehe det var mange bilder å ta av, men holder meg til disse :) :)

og bildene forsvant? de var vitterlig med på forhåndsvisningen.. jaja..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

327463.jpgl

Dette er GIZMO..For dem som ikke husker fjordårets julekalender eller har sett Gremlins!

- Siden dagens oppgave drar frem en ny Gizmo, forventer jeg at fjorårets Gizmo ikke vil være tilstrekkelig og at forfatter/ ITpro panelet er mer oppfinnsom en å dra frem en gammel oppgave..

Derfor har jeg grublet og nappet i de går hår for å finne noe på noe tilfredstillende svar på dagens oppgave. Og dette er hva jeg kom fram til!

- Siden vi snakker om en gizmo som er min "Lifesaver" i julekaoset.. må det først være antatt at det er Kaos.. Noe som det ikke er!, hvis det skulle vært kaos så måtte det vært noe annet enn jula som ligger bak..

Siden vi da har antatt at det ikke er jula som skaper kaos. så ville det være nærliggende å tru at det må være noe nær sammenheng med en katastrofe som antas å intreffe, muligens 22 Desember i følge Inka- kalenderen. Eller at stresset får det til å kortslutte i en av min bedre halvdels sikringer..(Kremt)

- Da det så vidt jeg vet ikke er oppfunnet en gizmo som redder oss fra verdens undergang. så ville vel det nest-beste være å bidra til at min bedre halvdel ikke kortslutter..

Noe som funker er en konfekt eske, kansje et par fine ord og noen blomster være det som hindrer at Julekaoset oppstår.

Min gizmo ville da være en "førjulsgave" til hun som altid sikrer at det ikke blir noe Julekaos!

Endret av massemas
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Min lifesaver i julekaoset er telefonen min.

Den inneholder en fullspekket kalender, livskritiske notater, apper som gjør at jeg kan jobbe fra hvor som helst, GPS-software sånn at jeg ikke glemmer hvor jeg bor og bilder av barna mine så jeg husker hvordan de ser ut.

I tillegg ligger kona under ICE sånn at jeg kan ringe hvis jeg har på følelsen av noe jeg har glemt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det viktigste med julekaoset er å formidle hvor fælt du har det til alle dine internett-venner, slik at de forstår hvor vanskelig akuratt du har det. Kaoset hadde ikke vært det samme dersom man ikke fikk oppdatert dem med en klagestatus på facebook om f.eks hvor lenge man har stått i kø idag, hvor mange gaver man har gått rundt og stresset med å finne og om hvor kaldt det er ute osv. Dagen blir ikke komplett uten at man slenger ut et bilde på instagram av den innesnødde bilen din eller av en snøhaug du liksom har måkt i 3 timer.

Dermed er min kjære smarthphone den gizmoen jeg trenger aller mest.

Endret av Chrixa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er jo selvfølgelig et enkelt svar på et slikt spørsmål. Men som alle i enkle svar ligger det en lang historie bak det. Men den gidder jeg rett og slett ikke ta her.

La meg bare dog konstatere at det bør være noe som virkelig redder livet dit. Ikke bare, som noen av svarene her antyder, noe som gjør livet ditt enklere. Hva nytter det med en Samsung når livet ditt ebber ut på grunn av for lite drikke i jula? Hva skal du med en Iphone, når tørsten river i kroppen din?

Hva kan en HTC gjøre når barna skriker etter en kopp rykende varm sjokolade med krem og marsmellows? Og kan en Huawei ordne en rykende varm kopp kaffe til Cognacen sin, som du meget velfortjent nyter sent på julaften når barna lader opp stemmebandene og fruen nyter sitt 14 glass med rødvin og er allerede begynt å bli amorøs i stemmen?

Nei, kjære leser, det er det ikke noen som helst smartphone som klarer. Det er bare en ting som kan dette og det er min kjære Tassimo Kapselmaskin.

Så svaret på dagens gåte er jo akkurat det. Gizmoen man ikke klarer seg uten i jula er en Kapselmaskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke sagt jeg har noen gizmo til å redde meg i julekaoset. Det er faktisk disse såkalte gizmoene som hovedgrunnen til at stressnivået mitt er over gjennomsnittet høyt. Så gizmoer til side, det er andre ting som driver meg gjennom julemaset.

Blant annet har en av de største gledene jeg har hatt i år vært det å lage god mat til/sammen med min samboer og min bestevenn som faktisk har det mer stress enn meg. Den takknemligheten han viser når han kommer hjem sent på kveld til ferdiglaget middag og dessert, og bare kan sette seg ned foran tven og slappe av etter en lang dag med eksamenslesing, jo da, det er absolutt verdt alt stresset mitt. Og jeg sier ikke nei til en fantastisk bakekveld sammen med min både travleste og beste venn heller!

Ser man bort i fra det er den andre tingen som driver meg gjennom dagene den gleden jeg får når jeg leser og knekker itpro´s julenøtter, som alltid klarer å banke inn litt jul i alt kaoset!

Endret av Renate :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

og bildene forsvant? de var vitterlig med på forhåndsvisningen.. jaja..

Du får tvangssende dem til alle på itpro ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Personlig liker jeg fred og ro, og prøver å utsette julestresset lengst mulig. Samtidig er det et faktum at både familie og kollegaer har en disposisjon for julestress. Sjefen krever overtid, svigermor tar julevasken hver dag og min kjære samboer starter med julegaver midt i oktover. Alt dette kan fremkalle julestress selv hos den roligste, og jeg er intet unntak. Det finnes mange gizmoer som gjør julekaoset lettere å handtere, men etter en lang dag med julemas er man fortsatt like sliten. I likhet med vår kjære nøttegeneral har jeg en lidenskap for god lyd, og min gizmo består av 5+1 enheter ren kvalitet. Det å kunne sette seg alene ned i godstolen på "mannerommet", legge beina på krakken og skru på favorittmusikken er balsam for sjelen. Velbalansert lyd. Myke toner. Lukkede øyne. Ingen bekymringer. Musikkanlegget er definitivt min lifesaver i julekaoset.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis jeg hadde hatt dårlig hukommelse og min mamma hadde vært en gadget så hadde hun så klart vært min «lifesaver» i julekaoset. Hun har utrolig mange egenskaper og er i stand til å tenke selv og ta egne valg. Hun er virkelig den beste gizmoen jeg vet om… Hun viser meg kjærlighet, vekker meg om morgen når jeg har forsovet meg til jobb eller juleselskapet som skal være klokken 16.00. Hun legger til og med klærne klare til meg og baker de beste bakeverk. Hun passer på at jeg aldri går sulten eller at jeg skulle fryse.

Hun tar rett og slett vare på meg, passer på at jeg aldri har det vondt og tar hensyn til den person jeg er slik bare en mamma kan.

Så ja min mamma er absolutt min «lifesaver» i julekaoset, hun tar seg jo av alt!

Med følger et bilde av meg og min mor fra fjorårets julefeiring.:

40835810150485683206489.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De som kjenner meg vil tro jeg nå vil reklamere for min oppladbare støvsuger.

- sølt mel under peppekakebakingen? Shhhhh.... borte er det.

- knust et glass med rødvin på festen? Shhhhh.... ferdig ryddet.

- tømt mesteparten av kaffen utenfor kaffekoppen? Shhhhh... beviset er borte

Jeg vet man skal bruke klut til å tørke fuktighet, men hey... Kombinasjonen "vestens raskeste støvsuger" og en støvsuger som ikke ser ut til å ta mye skade av litt fuktighet... En uslåelig kombinasjon.

Men jeg skal ikke reklamere for støvsugeren. Hovedsaklig fordi jeg er like raskt, og støvsugeren er like grei å ha resten av året og.

Neida, min "livredder" i julestria er denne her:

http://www.coolstuff.no/Dont-Break-The-Bottle?gclid=CI6R9NK8mrQCFTJ2cAodIwoAmg

Den er som et kinderett som gjør flere ting på en gang:

- Nei, kjære, det er ingen fare for at vi drikker for mye. Det er lås på rødvinen.

- Nei, kjære, jeg er iKKE full, se, jeg klarte å låse opp rødvinen.

- Nei kjære, lille Roger på 8 kommer IKKE til å drikke opp rødvinen selv om han låste den opp. Han får hjernetrim, rødvinen er til meg.

- Hei, kjære deg, vi tok med en flaske. God jul, og lykke til med flaskeåpningen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For å i det hele tatt ha en sjanse i denne julenøtten, måtte jeg ty til Google.. Der fant jeg ut at: "Gizmo kan brukes om flere ting, men den vanligste bruken er om små elektriske duppedingser som gjerne er morsomme og fancy, men kanskje ikke alltid har en like praktisk hensikt."

Men i alle dager er dette for et svar da? Har jeg noen slike ting i hele tatt? Jeg kjøper jo bare ting jeg trenger.. Eller? Så da var det på tide å lete på rommet etter slike gjenstander..

Etter noen minutters leting kom konklusjonen min på dette: Jeg har ikke en Gizmo, i hvert fall ikke en som jeg har kjøpt selv. Så, da var min neste oppgave å se etter i huset om vi har en "Gizmo"..

Jeg kom til å tenke på LP spilleren som faren min kjøpte for to-tre dager siden. Den er gjerne morsom og den er virkelig fancy, men er den.. nyttig?

For å finne ut av dette måtte jeg igang med en spørreundersøkelse.. som var vel litt kort kanskje.. Den inneholdt i hvert fall ett spørsmål som lyder slik:

"Pappa, hvorfor kjøpte du den LP spilleren? Den gamle brukte du jo ikke i det hele tatt.."

Svaret jeg fikk var "Fordi jeg hadde lyst på en ny en."

Da gikk det opp for meg at dette virkelig var en Gizmo. Han hadde ikke bruk for den, han ville bare ha den. Akkurat ja.. Ordet Gizmo høres så latterlig ut forresten.. Uffameg for et ord. Jeg har hørt det før på ungdomsskolen, men da trodde jeg han køddet seg.. :/

Så da var denne nøtten knekt (i hvert fall i hodet mitt).. Eller. Nei! Det var den så visst ikke. Jeg kom jo bare frem til en Gizmo som vi hadde i huset, men den LP spilleren var så visst ikke min "lifesaver"..

Nå begynner dette innlegget å bli vel litt langt også, og jeg har ikke en huleste nøttetanke i hodet mitt..

Vel, jeg går for svaret: Det finnes ingen Gizmo som er en livredder i julekaoset, rett og slett fordi en Gizmo er en ting som vi ikke trenger.

Takk for i dag god helg? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her er det mange veier å trekke gizmobegrepet men hvilken vei fører til Rom?

Hvilken gizmo siktes det til?

Det kan for eksempel være snakk om Gizmo Duck fra Ducktales. Den serien har nok reddet mange i diverse kaos, primært stressede småbarnsforeldre vil jeg tro, men regnskapsføreren Gizmo huskes ikke som noen lifesaver.

Gizmo fra Gremlins nevnes av mange her ser jeg, men også han var vel mer et utspring for kaos enn en lifesaver.

Vi er kanskje mer på ITpro-sporet (mot Rom) med Chip Gizmo i sumpleiren. Han er nok Generalens redningsmann til tider og kaos er det alltid på Generalens kontor, men han gir meg ikke noe som jeg ikke klarer selv.

Der finnes også noen blindveier som vi kan avskrive med et lettelses pust. Mange vil med en gang tenke på gizmo som en liten elektrisk/elektronisk (nytte)gjenstand som egentlig ikke er nyttig, men disse er ikke nyttige nok til å redde liv. Gizmoen til elgitarer på 70-tallet er heller ingen reddende engel, bandet The Gizmos har ei heller noen gang reddet en sjel og Gizmo5 har blitt spist levende av Google uten å bli den redningsbøyen i kommunikasjonskaoset som vi håpet på.

Nei for å svinge inn igjen på veien mot Rom så må vi nok 3Dmodellere det hele og forstå en gizmo som det minste romobjektet som favner om alle punktene i kaoset. Jeg har et slikt rom, for jeg har nemlig et roterom (noen har kalt det gjesterom en gang, men samma det). Når julekaoset setter inn for fullt så lemper jeg alle kaoselementene inn der og lukker døren. Vips! Så gjenstår det bare å støvsuge på lille julaften ;)

Roterommet er min lifesaver gizmo.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis jeg hadde hatt dårlig hukommelse og min mamma hadde vært en gadget så hadde hun så klart vært min «lifesaver» i julekaoset. Hun har utrolig mange egenskaper og er i stand til å tenke selv og ta egne valg. Hun er virkelig den beste gizmoen jeg vet om… Hun viser meg kjærlighet, vekker meg om morgen når jeg har forsovet meg til jobb eller juleselskapet som skal være klokken 16.00. Hun legger til og med klærne klare til meg og baker de beste bakeverk. Hun passer på at jeg aldri går sulten eller at jeg skulle fryse.

Hun tar rett og slett vare på meg, passer på at jeg aldri har det vondt og tar hensyn til den person jeg er slik bare en mamma kan.

Så ja min mamma er absolutt min «lifesaver» i julekaoset, hun tar seg jo av alt!

Med følger et bilde av meg og min mor fra fjorårets julefeiring.:

40835810150485683206489.jpg

Det der er din storesøster, ikke din mor! :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

mp3-spillern min som holder humøret mitt oppe med god julemusikk hver dag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Julen handler ikke bare om religion, gaver, julepynt og nisser. Det handler også om god mat, godt drikke og masse nøtter. I den forbindelse er det 4 små ting jeg ikke klarer meg uten i jule - 4 såkalte lifesavers.

1. Ribbestekeren. Denne geniale lille innretningen gjør at ribba ligger perfekt i ovnen,. Etter at jeg gikk til innkjøp av denne, så har jeg alltid fått perfekt resultat, med god sprø svor.
  2. Bjørkepinner. Jeg tilhører den andelen av folket som skal ha pinnekjøttet tilberedt på gamlemåten. Rist er bannlyst i mitt kjøkken - her er det kun de klassiske bjørkepinnene som gjelder.
  3. Flaskeåpner. Vi må selvfølgelig ha godt drikke til maten, og da trengsdet noe å åpne dette med. Ytterligere forklaring skulle neppe være nødvendig.
  4. Nøtteknekker. Dette er den aller viktigste innretningen man kan ha i julen. Ingen nøtter - ingen jul, så enkelt er det. Av denne enkle lille grunn blir nøtteknekkeren (eller "My precious" som den fortjener å bli kalt i disse Hobbit-tider) den aller viktigste "Gizmo" i julen, noe jeg tror Herr Nøttegeneral må være 100% enig i.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Stormen har isolert meg, så jeg jobber med en stom jager dings.

Den er snart ute i prototype!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Lifesaveren min er smarttelefonen, som sørger for at jeg husker avtaler, får stått opp tidsnok om morgenen og får varsler om ting jeg må huske å gjøre når jeg er i nærheten av de stedene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Pinnekjøtt, selv om den ikke er digital :P

Endret av Newfarm
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det der er din storesøster, ikke din mor! :)

Haha, det er faktisk min mor, hun er født i 1968 og jeg i 1992 :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive