HK vil ikke mer - da kan jeg like godt oppgradere også

31 innlegg i emnet

Skrevet

Hovedkortet mitt (ASUS Maximus II Formula), etter en liten insident, nekter å finne skjermkortene mine. :( Så jeg må nok kjøpe ny HK. Det var ikke så mye bra socket 775 kort liggende ute for salg nå, så jeg kan vel like greit ta en liten oppgradering nå. Hadde liksom ikke råd til dette nå, men jeg må jo ha en PC. Lille laptop'en her jeg skriver med nå, er litt vèl liten til mitt bruk i firmaet.

Så, har altså begynt å se meg ut nye greier:

HK: ASUS Sabertooth Z77, socket 1155

http://www.komplett....aspx?sku=748566

CPU: Intel Core i5 3570

http://www.komplett....aspx?sku=748722

RAM: Kingston DDR3 Hyper X 1600MHz 16GB

http://www.komplett....aspx?sku=585007

Hvordan ser dette ut, gutta? Skal nevnes at jeg spiller bl.a. Far Cry 3, Farming simulator 2013, Cities in Motion (og 2'ern er rett rundt hjørnet), for tiden. Burde kunne se litt av den flotte grafikken i FC3. Hadde alt på low med hd5750 i CF. :(

Lurer på å slenge med et skjermkort også, og kanskje en SSDisk - om ikke skjermkortet blir for dyr.

Noen som kan anbefale et skjermkort, som er hakket vassere enn 2 stk hd5750 i CF, eller en hd4870x2 kort - til en rimelig penge?? Helst max 1500,-, men kan til nød strekke meg opp mot 2k.

Btw, de to 5750-kortene, tør jeg ikke å bruke lenger - etter den insidenten. :P

Har fått tilbud om å få kjøpe en GTX 560Ti kort av en kompis, for en rimelig penge. Han vurderer å bestille seg nytt kort. Så kan jeg istedet kjøpe en SSDisk. :) Hva tror guttan?

Hmmm, ser at tomshardware lister hd4870x2 kortet ett hakk over 560Ti kort... Hmfr, kanskje jeg bare ber om å få 4870x2-kortet til brodern..? ARGH! Rart man blir forvirra. :P

Så til slutt, SSD. Her har jeg INGEN peiling overhodet! Er f.eks. denne grei? http://www.komplett....aspx?sku=750724

Eller denne? 8gig extra og liiitt billigere... http://www.komplett....aspx?sku=753045

Jeg bukker og takker for innspill her nå altså. Trenger litt råd nå.

Resten av spec'sa står i signaturen. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

På ssd delen så er de to du fant gode. Selv har jeg erfaring med Kingston hyperx 3K og crucial m4. Det skal nevnes at samsung 830 serien også er god. Ocz disken vet jeg ikke så mye om, så dervskal jeg ikke uttale meg. :)

7950 er ett godt skjermkort. Har ettvselv. Vet ikke hvordan det er med far fry 3, siden jeg ikke har det enda.

Cpu, ram og hk passer sammen hva som er best her vet jeg ikke, så kanskje noen andre på forumet hjelper deg der :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skaff 16GB minne når du først er igang. Prishoppet er ikke så stort. :P Pass også på at spenningen brikkene må ha ikke er mer enn 1,5V. De du har funnet selv må ha 1,65V for å operere i de tilgangstidene og frekvensen de er oppgitt til, hvilket kan være skadelig for prosessoren (som har minnekontrolleren integrert). Jeg også holdt på å drite på draget her når jeg bestilte PC for ca 2mnd siden. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skaff 16GB minne når du først er igang. Prishoppet er ikke så stort. :P Pass også på at spenningen brikkene må ha ikke er mer enn 1,5V. De du har funnet selv må ha 1,65V for å operere i de tilgangstidene og frekvensen de er oppgitt til, hvilket kan være skadelig for prosessoren (som har minnekontrolleren integrert). Jeg også holdt på å drite på draget her når jeg bestilte PC for ca 2mnd siden. :)

Det er da 16gigs RAM jeg har linket til. ;)

Dette med spenning på RAM-brikkene, visste jeg lite om. Og jeg klarer ikke å se hvor det står dette med 1,5v på CPU'en..?

Så det vil ikke fungere optimalt disse to sammen..?

Hei.

På ssd delen så er de to du fant gode. Selv har jeg erfaring med Kingston hyperx 3K og crucial m4. Det skal nevnes at samsung 830 serien også er god. Ocz disken vet jeg ikke så mye om, så dervskal jeg ikke uttale meg. :)

7950 er ett godt skjermkort. Har ettvselv. Vet ikke hvordan det er med far fry 3, siden jeg ikke har det enda.

Cpu, ram og hk passer sammen hva som er best her vet jeg ikke, så kanskje noen andre på forumet hjelper deg der :)

Jeg fikk 4870x2'en til å fungere, etter å måtta ha deaktivert den ene kjernen (deaktivere driveren i enhetsbehandlingen). Men, kortet er jo bare directx9 kort. Hadde glemt det jeg. :angry:

Kjørte på 1280x720 med very high settings. Ingen lag eller noe. Var fornøyd med det jeg, så kommer brodern å blander seg inn. :ph34r: Justerte opp til 1680x1050 og high på alt. Funker det og.

Ja, jeg tror jeg skal gå for et 7950-kort. Ser litt på 7970, men jeg skulle ikke bruke mer enn 2000,- på nytt kort... :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er da 16gigs RAM jeg har linket til. ;)

Dette med spenning på RAM-brikkene, visste jeg lite om. Og jeg klarer ikke å se hvor det står dette med 1,5v på CPU'en..?

Så det vil ikke fungere optimalt disse to sammen..?

Fant ikke noe om dette på Intels sider jeg heller, men Andrull på dette forumet påpekte dette for meg når jeg var på handlerunde. Det stemmer nok helt sikkert.

Jaggu var det 16GB du linket til. Jeg er litt trøtt om dagene, ser det ut som! :P

Sitat fra Andrull i min tråd for litt siden (http://itpro.no/supportforum/index.php?showtopic=80341&st=0) :

Ettertsom det du fant kjører på 1.65V, og minnekontrolleren i CPUen du har valgt er ment for å kjøre på 1.5V. Om du får bootet overhode, så har det vært problemer før med Intels kontrollere har død etter litt tids belastning på så høye spenninger. Var i hvert fall det som viste seg å være faktum på min platform. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det du siterte fra andrull, vil det si at brikker som jeg hadde før som var beregnet for å motta 1.9V ikke burde fungert med mitt hovedkort som bare gir 1.5? Det fungerte fint hos meg. :)

Men 7970 og 7950 er nok ganske like. Jeg fikk vite engang at det var 4fps forskjell i spill på de to kortene. Dog, det var på et annet forum, så vet ikke om jeg stoler helt på de folka :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, tror heller det vil si at brikkene ble klokka ned til en gitt frekvens og tilgangstider og dermed ikke ble utnyttet til sitt fulle potensiale. :) De fleste brikker har vel programmert inn profiler for at de skal kunne fungere med de aller fleste typer hovedkort, på gitte spenninger og frekvenser.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg fant dette, på Komplett, om RAM-brikkene:

Each module kit has been tested to run at DDR3-1600 at a low

latency timing of 9-9-9-27 at 1.65V. The SPDs are programmed

to JEDEC standard latency DDR3-1333 timing of 9-9-9 at 1.5V.

Each 240-pin DIMM uses gold contact fingers and requires

+1.5V.

Dvs at brikkene blir å være 1333MHz istedefor 1600..??

Nå først oppdaget jeg at ved å klikke på "tilbehør", på hovedkort siden, så lister den opp 3 minneforslag med 1,5v. <_<

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Høres slik ut ja.

Jeg tviler på at du vil merke noen forskjell på 1333MHz og 1600MHz. Men om du absolutt skal ha 1600, så kan du kankje vurdere noen andre brikker som er litt nyere?

Jeg fant to sett med 16GB på komplett til samme pris:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752764

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618011

Sistnevnte har jeg, bare i blå. De er høyere pga kjøleribber, så om du har en stor cpu kjøler blir det problematisk.

Men som sagt, tviler på at du merker noen særlig forskjell på de to hastighetene. det med timing har ikke jeg greie på.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det du siterte fra andrull, vil det si at brikker som jeg hadde før som var beregnet for å motta 1.9V ikke burde fungert med mitt hovedkort som bare gir 1.5? Det fungerte fint hos meg. :)

Men 7970 og 7950 er nok ganske like. Jeg fikk vite engang at det var 4fps forskjell i spill på de to kortene. Dog, det var på et annet forum, så vet ikke om jeg stoler helt på de folka :P

Jeg skulle egentlig nøye meg med en 7770, så ble det en 7850, så en 7870 og nå en 7950... :P

Jeg ser at HD7950-DC2T-3GD5-V2 (Asus sin) er 662,- rimeligere på Pixmania enn Komplett... Tror jeg kjøper skjermkort på Pixmania. :)

Var ingen som har kommentert hovedkortet. Får da gode tilbakemeldiger... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Høres slik ut ja. Jeg tviler på at du vil merke noen forskjell på 1333MHz og 1600MHz. Men om du absolutt skal ha 1600, så kan du kankje vurdere noen andre brikker som er litt nyere? Jeg fant to sett med 16GB på komplett til samme pris: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752764 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618011 Sistnevnte har jeg, bare i blå. De er høyere pga kjøleribber, så om du har en stor cpu kjøler blir det problematisk. Men som sagt, tviler på at du merker noen særlig forskjell på de to hastighetene. det med timing har ikke jeg greie på.
Jeg har V8'ern fra CoolerMaster. Den er høy, men ikke så bred... Det går fint i Maximus'n jeg har i dag, jaffal. :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hovedkortet er vel et av asus sine beste(?) tror jeg. sabertooth serien får i hvertfall mye skryt. :)

Tror det skal gp med V8 og vengeance brikkene. Om ikke så velger du noen andre, som ikke har store kjøleribber. Kan kankje ta et bilde av min maskin, har noctua c-14 i high clearence mode.

Men ellers så høres pc'en din grei ut den, om du bestiller de delene du har skrevet i denne tråden. :)

Angående pixmania, jeg har selv ikke bestilt derifra, men har hørt mye dårlig om de. Både på retur og kjøp. Om jeg ikke husker helt feil så måtte retur sendes til frankrike. Her er en artikkel om det: http://www.dinside.no/832962/pixmania-skurk-eller-engel

Så er nok ikke en butikk jeg selv ambefaler.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ang. minne og frekvens, så er det jo litt idiotisk å betale for 1600MHz og feil spenning når du ikke får utnyttet dem til det fulle.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Godt poeng egentlig. Du merker ikke forskjell engang om du bare skal spille spill og surfe på nett. Jeg har ikke merket forskjell da bios har resatt seg fra 1600 til 1333. Merket ikke noe særlig etter oc til 1800 heller.

Så, som du nevner klykken, kjøp 1333 brikker. Da sparer du litt. :)

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg må si meg uenig i det som blir sagt om hastigheter på RAM. Hvis du skal spare penger på RAM så er det mye bedre å gå ned til 8GB enn å gå ned på frekvensen (for gaming). Det er viktig å være fullstendig klar over at størrelse på minnet har ingenting å si for ytelsen før minnet blir fullt. Du vil faktisk merke en forskjell på 1333MHz, 1600MHz og 1833MHz+. Frekvensen har også mye mer å si enn timings, selv og timings også teller. Høyere enn 1833MHz koster kanskje litt mer enn det smaker.

Det at du bør har brikker som er testet på 1,5V er riktig. Det er ikke interessant å kjøre brikkene på høyere spenning med mindre du har lyst til å kjøre prosessoren på for høy spenning. Hvis du vil overklokke i vei så kan det være aktuelt å gjøre det. Dette er en av de få bakdelene ved å legge minekontrolleren i CPU, det var ikke slik i gamle dager.

Min anbefaling for minne er Patriot Viper 3, testet i en rebranded utgave på hw.no. Hvis gaming er fokuset så vil faktisk 2x4GB på 2133MHz gi deg enda mer ytelse til en billigere penge, men du er mer sårbar for å gå tom for minne hvis du driver med mye minnelast. Du kan jo eventuelt smelle til med to sånne sett hvis du trenger det.

Endret av Azathoth
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Og hvis noen fortsatt holder på at 1600 MHz er helt greit så kan man få kjøpe mitt 3 måneder gamle Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB, 16GB kit(4GBx4),Tactical, 1600Mhz, 1.5V, CL8-8-8-24 med lave timings, så kan jeg kjøpe meg nye Patriotmoduler :P

Edit: Disse BallistiX-modulene er faktisk rimelig rå på 1600MHz, litt kjipt at de tar alle fire bankene på hovedkortet, men ellers er de en klar anbefaling hvis du vil ha 1600MHz.

Endret av Azathoth
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da kom det en pakke i posten til meg gitt. :D

Dama bestillte komponentene jeg nevnte i første post, før jeg egentlig fikk et sukk for meg. Så, det ble den 1,65v RAM'en, nevnt i første post.

Jeg monterer i disse, så får de heller bare stille seg ned til 1333MHz. :P

Nå mangler jeg bare GPU og SSD - så er oppgraderingen, for denne gang, komplett. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Btw, jeg må få lov å skryte litt av dere her. Mye bra info, og veldig flott at dere deler erfaringer dere sitter inne med.

Dette med minne-spenningen, har jeg egentlig ikke helt skjønt meg på tidligere. Ble en del klokere, etter at jeg opprettet denne tråden.

Siden RAM-brikkene er testet for 1,5v (kjøre da 1333MHz riktignok), så tenker jeg at jeg beholder de. Kunne jo seff levere tilbake og bestille nye, men jeg prøver disse. Som noen sier - og mine egne observasjoner - så er RAM-brikker ikke akkurat de dyreste komponentene å skaffe nytt. ;)

Nå gjenstår, som sagt, GPU og SSD.

SSD'n blir jeg nok å gå for Kingston sin 120GB - om ikke det kommer en kjempetilbud på noe tilsvarende. ;)

GPU'en blir en eller annen ASUS sin ATI-kort. Mye sannsynlig 7950-kortet (DirectCU II Top V2).

...Sittet og lest på nett her nå, og snakket litt med brodern. Han er mindre fornøyd med Radeon-kortene. Han sier at han er på sitt tredje Radeon-kort, hvor det er et eller annet feil med kortene. Det som går igjen er temperaturen. Han må manuelt skru opp viftehastigheten, ellers så låser PC'en seg helt. Han stemmer for GeForce-kort! Jeg har selv tidligere kun hatt GeForce-kort, og vært fornøyd med det.

Hvilke erfaringer har dere her rundt dette temaet - Radeon vs GeForce?

Dog noe over budsjettet, men: HD7950 eller GTX670?

Endret av Yoda75_2
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg er strålende fornøyd med mitt GTX 670 (et asus non-top som jeg fikk på tilbud), men jeg har lite å bidre med i den diskusjonen fordi jeg har så sterkt fokus på GNU/Linux når det gjelder skjermkort. Det jeg derimot vet er at det finnes en del ASUS Top-kort av GTX670 som rett og slett er klokket for høyt og ustabile under load. Hvis du skal ha GTX670 så kjøp noe annet enn ASUS Top (de har sannsynligvis fikset problemene nå, men sånt gjør meg alltid skeptisk).

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg er strålende fornøyd med mitt GTX 670 (et asus non-top som jeg fikk på tilbud), men jeg har lite å bidre med i den diskusjonen fordi jeg har så sterkt fokus på GNU/Linux når det gjelder skjermkort. Det jeg derimot vet er at det finnes en del ASUS Top-kort av GTX670 som rett og slett er klokket for høyt og ustabile under load. Hvis du skal ha GTX670 så kjøp noe annet enn ASUS Top (de har sannsynligvis fikset problemene nå, men sånt gjør meg alltid skeptisk).

Jeg har sett på nettopp TOP-kortet. Har lest en del tester nå, og det nevnes vel èn gang at det kunne forekomme ustabile tillfeller. Men, det var gjerne ved ytterlig OC'ing, evt. før - som du sier - de fikk stabile drivere.

Ene testen, jeg leste (techpowerup.com), fikk kun 5% OC på clock stabilt (1110MHz), men de fikk minnet opp 26% (1890MHz). Dette ga 10,6% ytelsesøkning i BF3 (1920x1200 4xAA).

Med 72,9 FPS uten OC, så holder det nok i massevis for min del (80,6 FPS ved OC).

Men som du sier, så tror jeg at jeg skal gå for et non top-kort. Irriterende om man skal bli plaga med henging og låsing, mens man spiller. :)

Jeg skal nå vente til romjula. Mulig man kan få noen kroner rimeligere da... :xmas:

Dere får nå ha tusen hjertelig takk for svar og info, så langt (fortsett gjerne diskusjonen ;) )

:xmas: Og ha ei Riktig God Jul ! :xmas:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel, det finnes jo andre produsenter enn ASUS også da :P

EVGA har for eksempel en fin OCvariant av GTX 670, og sikkert flere med dem.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel, det finnes jo andre produsenter enn ASUS også da :P

Skeeeptisk! :P
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive