11. julenøtt 2012

18 innlegg i emnet

Skrevet

Desember er en måned jeg ikke ser så mye til – annet enn de fire millioner pikslene jeg har på de to PC- skjermene mine til sammen. Heldigvis, så har vi julenøttene!

Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Spørsmål er en merkelig greie. Det hender folk slenger ut et spørsmål uten at de forventer svar, som for eksempel "Vet du hvem jeg så i går eller?". Hvordan i svarte granskauen skal jeg vite hvem du så i går? Retoriske spørsmål kalles dette, og er vel i bunn og grunn laget for å kaste bort litt tid.

Så er det spørsmål som er av største kaliber, selve King Kong i spørsmålsverden, spørsmål a la ITPro. Et spørsmål som er så svært at det ikke går an å lage en morra di-vits av den engang. Et spørsmål som er så omfattende at selve universet blir misunnelig som en liten fjortenåring.

Hva kan jeg tenke meg å gjøre før julen er over?

Et spørsmål uten begrensning og hensyn til at jeg har eksamen i morgen. Et spørsmål jeg kunne brukt hele natten på uten å være særlig fornøyd. Jeg nøyer meg derfor med en lynrask forkortet liste, hvor jeg ønsker meg én liten ting hver dag frem til jul:

- 11. desember: Vinne dagens nøttekalender i ITPro, si opp jobben, slutte skolen og ta meg ferie.

- 12. desember: Adriana Lima

- 13. desember: Førstepremie i PowerBall, Euromillions, Eurolotto og Megamillions.

- 14. desember: Hoppe i strikk fra en fallskjerm fra en ballong hvorpå jeg lander i en Lamborghini og får kjøre av meg sokkene på Nürburgring.

- 15. desember: Jessica Alba

- 16. desember: Ruste opp norges veier og fjerne bomtyranniet. Lyntog mellom storbyer.

- 17. desember: Ordnet opp i krig og fred og sånt.

- 18. desember: Mila Kunis

- 19. desember: Sørget for at Norge fikk litt mer av den globale oppvarmingen folk skryter sånn av.

- 20. desember: Hjemme-på-sofaen-dag.

- 21.desember: Gå rundt og peke og le av alle som venter på dommedag.

- 22. desember: Redde oss alle og få fengslet Justin Bieber for lydmessig tortur mot menneskeheten.

- 23. desember: Overtale julenissen til å gi meg en rundtur til alle verdens land. Oppvarmet popcorn har han selvfølgelig til hele turen.

- 24. desember: Bygge en tidsmaksin og reise tilbake til 11. desember.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ohh.. ohh.. nå ble jeg faktisk veldig entusiastisk her.. oooohhhh... hva jeg kunne tenke meg å gjøre før julen er over...

BLI FERDIG MED STUEN..

Oppussing er det som skjer her, og det skjer hele tiden.. burde hete opp-ned-oppussing.. iallefall her i huset.

Veggene gikk veldig greit. rive ned vegger (gøy), få opp stender (gøy), trekke trekke-rør (nja), isolere med Glava (isj.. kløe er ikke særlig.. men faktisk allikevel litt gøysi).

få på plass veggbokser (fin fin ting det), skyte opp MDF plater (faktisk veldig tilfredsstillende å se at stuen begynner å ta form (koselig).

Lekte taket (trøtte armer, men når alt det andre har gått så pass greit så tåler man det).

trekker ledninger for elektro, parabol, høytalere, Lan og koble alt dette opp (artig arbeid)

så kommer det som har tatt dager og kvelder og litt til dager og kvelder og som holder på å gå meg fullstendig på nervene.. Taket.. MDF... egentlig burde jeg stoppe her siden jeg kjenner at tårene presser på på innsiden av øyelokkene og lager en merkelig følelse av tomhet.. tror det er en fullstendig nedbrytning på gang, og det takket være ett tak.

uansett.. her kommer sakens kjerne.. nei ingen CPU kjerne i dag.. sakens kjerne...

fikk opp taket (halveis) første kvelden, så på mesterverket og var godt fornøyd med meg selv.. dette går jo veien tenkte jeg, slo meg mykt på brystet og nikket anerkjennende til meg selv mens jeg ruslet opp trappene til andre etasjen for å få meg en velfortjent søvn.

Neste morgen når jeg våknet, kjente jeg igjen den gode følelsen fra kvelden før..Hørte plutselig meg selv si "dette, dette blir jeg ferdig med ut i neste uke" så kom den deilige tanken (Vi kan pynte til jul... ut-foringer for vindu og listing av vinduer, tak og gulv kan jeg putle med stille og rolig mens julefreden senker seg)

Jeg gikk på badet, pusset tenner (følte egentlig ikke at jeg hadde tid, jeg måtte jo kommer igang med taket og bli ferdig), vasket søvnen ut av øynene, fikk på meg noen filler av noen klær og skyntet meg ned trappene og inn til stuen.

ahhh.. for et deilig syn.. TAK.. noe så godt.. la meg komme igang igjen..

fant frem neste takbord og gjorde klar til å måle og kutte opp dagens første bord.

finner frem trøen og plystrer etter W.A.S.P "Wild Child" som durer ut av høytalerene via Spotify og HTPCen,

klatrer opp mot taket og... hva.. Hva.. HVa..HVAAAAA..

sprekker.. i skjøtene.

Første tanken.. jeg kan da virkelig ikke ha latt dette være slik fra igår?

kan jeg? neii.. så dårlig arbeid gjør jeg bare ikke.

Andre tanken: uhhhh

Tredje tanken: sånn kan jeg ikke ha det.

tok ned alt jeg hadde gjort dagen før (ca. 3 timer arbeid)

sjekket alt som var under, var det noe med stenderverket?

nei, det så fint ut. alt ser fint ut.. varme fra varmepumpe og peis?

det hørtes rett ut i mitt hode.

etter 4 - 5 timer med å få alt opp igjen (nå var en venn på besøk og hjalp til), og tanken på hva som hadde ført til at taket hadde slått seg så mye opp red meg som en mare.

uansett, 4 - 5 timer ja.. og så var det å begynne på neste rad, fikk tatt to nye rader den kvelden.. phuu.. så godt, nå må det være bra.. hadde en litt ekkel følelse når jeg gikk til sengs den kvelden, men var likevel litt fornøyd med meg selv og kompisen.

I det jeg slo opp øyene neste morgen var jeg mye hastigere enn den foregående morningen, her var det bare å hive seg i arbeidstøyet.. nå skulle taket til pers, og ikke minst... her må taket sjekkes nøye. tannpuss og vasking av noe som helst ble fort forbigått denne morgenen.

nesten litt heseblesende kom jeg nærmest løpende inn på stuen, holdt nesten på å løpe ned katten som kom sluntrende fra kjøkkenet (sikkert nettopp hatt seg en bedre frokost av noe som katter spiser, og tydeligvis liker veldig godt).

jeg hadde rett og slett ikke tid til å si unnskyld og plukke henne opp for å kose litt.. her måtte vi se på taket.. jeg var litt forhåpningsfull, nå må det jo være god sos dette.

men... NEIIII... HVA I HHHHHEE............ttteeeee er det som skjer.

lang historie kort..

måtte ta ned taket en gang til og få det opp igjen.. en smule irritert på meg selv.. jeg må ha gjort noe gale.. på dette tidspunktet hadde jeg ingen planer om skylde på noen andre eller noe annet enn meg selv.

fikk taket på plass, gikk til sengs.. litt mer irritabel denne kvelden.

morgen igjen.. damn.. taket!!.. må jeg??.. orker jeg? er dette nødvendig? trenger jeg egentlig dette taket mon tro? skal jeg ringe samboer og høre om vi kan la det være som det er, og si at det er sånn det skal være? "litt rustikk må man jo tåle.. flotte svarte trekke-rør som går i taket er jo en fin ting å se er det ikke?"

I det jeg kom til meg selv og hadde fått slått søvnen ut av hodet og kroppen, gikk jeg omsider tungt ned trappene og inn i stuen.. i det jeg passerer dørstokken til stuen er jeg nok den mest pessimistiske personen på hele planeten.. "nå må alt ned igjen, det er bare sånn det er" sa jeg, små irritert på meg selv.

Etter mange sterke følelser jeg ikke kan navnet på hadde passert gjennom meg, klarte jeg omsider å se opp i taket... huh??

"øhhhh.. seriøst? er det ikke store flotte sprekker som gjør at jeg må ta ned taket igjen? jammen?" hadde det stått et menneske i stuen i stedet for katten (tror hun har tilgitt meg fra dagen før) ville de nok ha trodd at jeg var lei meg for at taket ikke skulle ned igjen. For denne gangen hadde taket satt seg.. "wohooo" noe så fantastisk, noe så nydelig.. nesten så jeg begynte å kjenne på følelsen fra den første kvelden, den kvelden da alt hadde vært helt riktig.. den kvelden da verden var litt lysere, den kvelden før jeg oppdaget galskapen som jeg fra nå av velger å kalle... "sprekker i tak".

Veldig glad og fornøyd gikk jeg igang med "prosjekt: ferdigstille tak"....

men først måtte jeg jo få på spotify og den gode "heavy metal" radio kanalen de har.

I det jeg fikk den i gang og høytalerene spyttet ut Black Sabbath "war pigs" var jeg på vei opp i taket igjen.

nå var det midlertidig andre gøyale saker som skulle dukke opp.. "sprekker i tak" galskapen var på vei til å gå over i "noe må være skjevt" galskapen.

"Noe må være skjevt" galskapen gikk over i "MDF suger" galskapen til "oppussing av stue, suger svett-illeluktende-kjøkkenklut" galskapen

tror jeg på få minutter gikk igjennom disse "ikke registrerte" symptomene på galskap, symptomer en dreven psykolog nok ville vært veldig interessert i å fremkalle på nytt.

Jeg har nå, i dag, i skrivende stund innsett at denne galskapen rett og slett nok var ett resultat av for mye tak på for mange dager.. dvs, gjøre samme jobben hver dag..

det er fremdeles sprekker i taket, men jeg ikke lengre veldig opptatt av dem... jeg har enda litt tak å bli ferdig med, men har innsett at det er på tide å gå videre en liten stund.. som feks. kanskje det hadde vært en idè å få på plass utforinger av vinduer og liste disse, slik at vi faktisk kan få litt jul inn i stuen.. få noen gardiner opp feks.

slik det kan være noe mer i vinduene enn den stakkars enslige julenissen som sitter alene på en gul måne og hilser fint både til oss i stuen og de som går på veien ute, om de registrerer at den er der da!

den fine nissen burde få noen venner mener jeg, så fra og med imorgen begynner jeg på prosjekt: utforing av vinduer :)

Så... Med andre ord... Det jeg kunne tenke meg å gjøre før julen er over, blir ferdig med taket, kanskje ikke hele stuen.. etter å ha fått PST av å gå igjennom denne traumaen en gang til, reduserer jeg herved målet mitt.

jeg vil bli ferdig med utforing av vinduer samt listing av disse, og kanskje, kanskje jeg tør å begynne med taket.. jeg vet ikke..

jeg vil jo også ha en GOD JUL :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Listen hadde vært langt mindre om spørsmålet hadde vært stilt motsatt, altså hva jeg ikke kunne tenkt meg å gjøre før julen er over. Listen spriker fra å kunne sove litt ekstra på morningen til å kunne teleportere meg inn i en virtuell dimensjon, selv om jeg vet at begge er urealistiske.

Jeg velger heller og nok en gang blande inn Julebruskongen, som sier at siden han drikker julebrus hver dag hele året, feirer han også jul hele året. Ut i fra det, ser jeg på feiring av jul som en sinnstilstand, i stedet for en høytid.

Når det er sagt, er moralen at man ikke bør henge seg opp i tidspress og mediapåfunn for hva man bør gjøre før man dør, men heller sette seg egne personlige mål og tid til å nå de. Og selvfølgelig at Julebruskongen's ord alltid er lov.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Møte Ebennzer Scrooge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gå rundt i nissedrakt og spise så mye jeg vil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva kunne jeg vel tenkt meg å gjøre før julen er over?

Vel, jeg kunne tenkt meg å gå på date med Cameron Diaz. Men det teller nok ikke, for det er strengt tatt noe jeg kunne tenkt meg å gjøre uavhengig av statusen på julen.

Jeg kunne tenke meg å finne ut om min far er istand til å betjene et nettbrett. Etter slag, operasjon og min mors bortgang, har han endt opp med å sitte i stolen sin og vente på at noen skal lage mat til ham.

Økt egeninnsats MÅ til, men han ser ut til å ha gitt opp. Dagens store lyspunkt er når avisene kommer inn døren.

Jeg tenkte at et nettbrett ville gi ham tilgang til mer aviser 24 timer i døgnet. Samtidig som jeg TROR at terskelen er litt lavere for nettbrett enn for pc (Lettere å peke på det du vil ha enn å bruke et tastatur for å be om det...). For PC har han egentlig aldri brydd seg om, han bruker ikke engang nettbank. Så... er nettbrett enklere, og noe han kan ha nytte av?

Men dette blir altså også et ønske som nok ikke er relevant i denne sammenhengen, for jeg tror jeg må kjøpe nettbrettet for å finne det ut, og da er det jo for sent om han ikke kan/vil bruke det, ikke sant? Men nettbrett blir det, bare jeg finner ut hvilken prisklasse og hvilket merke jeg vil gå for.

"Lage fred på jorden" ville være et bra mål før jul, men det er strengt tatt ikke min jobb. I alle fall ikke alene. Og "før julen er over" er nok litt kort frist.

Nei, hva jeg VIRKELIG kunne vil gjøre før julen er over, er å innse at det faktisk ikke er min jobb å fikse alt.

Jeg er ingen 24/7/365 julenisse.

Den eneste som ikke har skjønt det er visst jeg.

Og jeg skulle veldig gjerne kommet i en posisjon hvor jeg skjønner det før julen er over!

Da kan kanskje jeg også nyte litt av julefreden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Først og fremst vil jeg bli ferdig med den rasende omgangsyken som herjet huset med barn og foreldre.

Så er det obligatorisk massespising av de respektives hjems julemat.

Rakfisk, lutefisk, pinnekjøtt og ribbe, før gleden av å se barna mine åpne julegavene sine tar over der vi er samlet alle i familien hos mine foreldre.

Før julekvelden er i gang, så er det julebord som gjelder. Heidundranes feiring med gode kolleger, og en rolig dagen derpå :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vi kjenner alle på maset som innhenter de fleste i førjulstiden, og de heldige få som skyver det foran seg får et lite ekstra sjokk når julen virkelig setter inn for alvor. Eksamener og jobbstress preger oss alle, mens vi heller skulle vært ute og handlet gaver eller delt ut gratis klemmer. Det jeg egentlig håper på å få tid til før julen er over, er rett og slett det å feire jul.

Jeg har derfor lite til overs for planlegging og lister, siden de aldri blir overholdt allikevel og sjansen for dobbelbooking er over gjennomsnittet stor. Men til ære for ItPro har jeg vridd tankene forbi all travelheten og gravd opp noen punkter jeg virkelig skulle likt å gjøre i juletiden:

1. Pynte et tre i skogen med så mye og så glitrende julepynt som overhode mulig
  2. Ta ut musikk-chipen fra julekortene og sette den i døråpningen, slik at når noen åpnet døren ville man høre en konstant lyd av bjeller.
  3. Ta opp den flotte tradisjonen med å plassere en julebukk i en intetanende nabo sitt hjem.

Og skulle det komme flere idéer, så er sannsynligheten stor for at det blir jul neste år

også.

Endret av Renate :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bli ferdig med innslaget til themekonkuransen til The Gathering 2013 som er i påskeferien, for julen varer jo helt til påske.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hva kunne jeg tenkt meg å gjøre før julen er over?

- for å svare på dette spørsmålet må vi ha en vis forståelse av når julen er over..

1. Julen varer helt til påsken

2. Julen går til 13 jule dag.

3. Julen ender 22. desember.2012 (Inka kalender)

- Jo lenger julen er, mer har vi tid å gjøre.. hvis julen varer helt til påske ville listen blitt usannsynlig lang og teit., og hvis jula slutter 22 desember, så ville den vært i fare for å blitt veldig selvsentrisk..og hvis den ender 13 dag jul så vill lista handle om mat,drikke+ god underholdning.

- Uansett om når julen ender så er det premiere på Hobbiten 12 des! og det er vel en av de få tingene som jeg vet jeg får sett før julen ender... uansett

!hobbiten.jpg

Endret av massemas
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det jeg kunne tenke meg å gjøre før julen er over er å legge alt stresset, alle bekymringene og alle mine selvsentrerte ønsker bort og bruke tid på det julen egentlig handler om.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kunne tenkt meg å få lappen på bil før julen er over.. Har bare en sjanse, og den kommer nå om noen dager. Om jeg ikke klarer oppkjøringen så blir det et stort lass hengende på meg over skuldrene gjennom hele juletiden. Vil bare bli ferdig med det. Har ikke tenkt å kjøpe meg bil med det første heller, men jeg orker ikke å måtte tenke på det hele tiden. Blir så surt å stryke på oppkjøringen. Alle vet jo at en skal ha oppkjøring, og en vil jo helst gjøre det bra..

Det er den eneste bekymringen min for tiden. Heh.. Jeg lever visst et ganske så godt liv da. Jeg burde være mer fornøyd, men slik er det altså ikke.. :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Før julen er over vil jeg finne opp en tidsmaskin for deretter å reise tilbake i tid. Der vil jeg endre på mine nesten perfekte julenøttesvar slik at jeg imponerer selveste nøttegeneralen og hans gode medarbeidere da særlig vår alles kjære Martin. Slik kan jeg endre på de små detaljene/detaljen som har tatt fra meg seieren, for dere har jo selv sagt at jeg har er utrolig nærme, stort sett alle dagene og at det begynner å bli vanskelig å holde meg foruten en fullverdig og imponerende knekt nøtt.

Så som dere kanskje skjønner har jeg et stort ønske om å knekke en av deres fabelaktige nøtter før jul, på en måte som både tilfredsstiller meg og dere… Dette er mitt største ønske denne julen og jeg vil sette full fokus på å oppnå mitt mål før julen er omme. Selv om det må bety at jeg må bygge en tidsmaskin.

Med følger et bilde av en luring med noen av de samme planene som meg....

114423-449x251.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

I romjula må jeg nok rydde, ommøblere, finne juletre, pynte, mate ungene, gravere laksen, sende julekort, bade bikja, betale strømmen, ta telefonen, åpne posten, henge opp misteltein, legge i vann pinnekjøttet, handle julegaver, brodere ferdig tante Helgas duk i klostersøm. Avbestille Bokklubben, arrangere Luciatog, be de stygge ungene i nabolaget på juleverksted, bake en 12-14 sorter, legge silda i lake, vanne blostene, ta meg et bad, dekorer gravkranser, finne fram andventsstaken, fylle krukker og kar med nåledryssende kvister og pynte med de trasige englene ungene laget på skolen, ringe eks-svigers å beklage at jeg ikke har tid til å stikke innom pga...

Ja, alt dette pga. julenøttene. Jeg deltar i Itpros julenøtter! Zorri altså, jeg rekker ikke andre ting før jul. Det bare ER slik. Uten at jeg vet hvordan, har jeg havnet i et filosofisk uføre. Jeg blir ikke kvitt tanken på om julen kommer til riktig tid, om Nøtte Liten er sulten, om forholdet mellom ITPRO, Nissen og Coca Cola, om jeg bør satse på en tilværelse i skyene, på fattige ugifte menn, gjeve juletre, java, dagen min, brusbobler, husdyr... og NÅ ble jeg minnet på at tøflene må parkeres en dag...

Dette er store spørsmål for et lite hode. Og å utsette julestria til romjula synes jeg virker helt naturlig og det eneste fornuftige man kan gjøre. Rett og slett. Sånn ER det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bli frisk igjen..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kunne tenke meg å vinne en av ITpros julenøtter før julen er over.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

På dagens nøtt kunne det være fristende å svare både nøtteknekk og dobbeltknekk, men det ville blir for enkelt. Å glane gjennom Hobbiten står selvfølgelig også høyt på listen, for ikke å snakke om muligheten til å finne ut om Mayaene hadde rett eller ei. Likevel er det én enkelt ting jeg kunne tenkt meg å gjøre, som troner aller høyest på listen ... en ting så enkelt at det nesten er litt flaut å besvare dagens nøtt med kun en eneste linje:

Det jeg veldig gjerne kunne tenkt meg å gjøre før julen er omme, er å få muligheten til overraske og glede minst en person som kanskje ikke har det så godt, og som av den grunn kunne trenge en ekstra oppmuntring i disse juletider.

Endret av Mendelejev
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive