Bilen som kan kjøre av seg selv

6 innlegg i emnet

Skrevet

Har dere noen tanker rundt Volvo sin bil som skal komme i 2020, som de mener skal gjøre det umulig å dø i?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hmm, hvorfor tenker jeg på et visst skip som ikke kunne synke...?

Man kan vel fortsatt sette seg inn i bilen og skyte seg vel? :P

Endret av pijano
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Morsomt! Google har jo holdt på siden 2010. Blir interessant å se om det blir en realitet :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som elektroingeniør synes jeg igrunn det er rart at dette ikke har blitt gjort for lenge siden. Teknologien er jo relativt enkel. Men er nok som de påpeker - menneskets skeptisme som ligger bra.

Dette blir jo såklart enda mer interessant når bilene begynner å kommunisere med hverandre. Tenk et uoversiktlig kryss der høyreregelen gjelder. Så greit det er hvis bilen som skal vike vet hvor den andre bilen er, slik at den kan tilpasse farten istede for å bråbremse når krysset kommer. Eller når det er full stans på motorveien, og bilen får vite i god tid når dette oppstår.

Jeg har også en tro på at køkjøring vil kunne bli omtrent helt fjernet, ved at alle biler "starter og slutter" samtidig. Køer oppstår stort sett på grunn av menneskets treghet i reaksjonsevne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så, da trenger du ikke lappen heller da?

Tror ikke jeg hadde følt meg så veldig trygg i en slik bil. Dere vet jo hva kjørelærerne sier: "Ikke la bilen ta kontroll, vis at du er sjefen!" :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg tror nok det er mange år før et land som Norge vil tillate at det ikke sitter noen bak rattet. Det vil nok alltid være et krav om at bilen kan overstyres ved tekniske problemer, og at dette SKAL være førerkort-opplæring på.

Cruise controllen kom jo gjennom regelverket, selvom det jo er lov til å ha beina der du måtte føle for. Du skal likevel alltid ha bremseberedskap i tilfelle nødsituasjon.

Det samme vil jeg tro vil gjelde for rattet. Ingen krav om å ha hendene på rattet, men du skal likevel alltid være beredt for å ta tak i det om noe skulle skje.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive