HTC Desire - begynt å fuske en uke etter vannskade

9 innlegg i emnet

Skrevet

Hei :) Mitt første innlegg her, så beklager om jeg bryter noen uskrevne normer.

Har altså en HTC Desire som på mystisk vis klarte å hoppe ned i en stor skål vann forrige lørdag. Jeg fikk fisket den opp i full fart og demonterte den, tørket den så godt jeg kunne med papir og surret enda mer papir rundt alle delene. Dessverre tok det lang tid før jeg fikk tilgang til varme, men både søndag og mandag hadde jeg den i stekeovnen på 50 grader i en del timer. Tirsdag satte jeg den sammen igjen, og den virket tilsynelatende helt fint.

Men nå ble den tom for strøm (på et ellers naturlig tidspunkt, lenge siden forrige lading), og når jeg setter den til lading blir den bare liggende og lyse det røde lade-lyset, men nekter å slå seg på.

Nå har jeg stappa den i ovnen igjen, men er redd for at batteriet er gåent, og det kan jeg jo ikke legge i ovnen.

Noen som har peiling eller erfaring? Tror dere det er håp, og har dere eventuelt tips om hva jeg burde gjøre?

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En kompis hadde en HTC Desire (1.gen) som han hoppet i en elv med. Han også fikk tørket telefonen temmelig kjapt etter uhellet, og alt virket tilsynelatende greit noen uker, helt inntil at de fleste av telefonens fysiske knapper sluttet å virke.

Det kan altså være det som er problemet for din telefon, da fintfølende elektronikk som det jo er i telefoner generelt, som kjent er veldig lite glad i noen form for kontakt med fuktighet.

Det som skjer når vann kommer i kontakt med metallet/lederne i elektronikken er at det sakte men sikkert brytes ned (ruster/eirer) og kontakten mellom komponenter (og innad i komponentene) brytes, med resultat i at telefonen blir ustabil eller rett og slett slutter å fungere. En uke er imidlertid litt vel kort tid for at eiring skulle ha funnet sted da..

Du kan jo prøve å plukke den fra hverandre helt slik:

For så å rense og tørke helt, og sette den sammen igjen i motsatt rekkefølge som i filmen og se om den fungerer bedre nå.

Uansett, telefonen er etter dagens målestokk gammel og utdatert, så jeg ville ikke lagt så mye energi og penger i å få reparert den. Hva med å se seg ut en ny? Og da kanskje en vanntett en som Sony Xperia Acro S? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for svar! :)

Åh, kjekk film, men jeg har jo ingenting av det utstyret. Og som du sier, mobilen er ikke av de nyeste, så jeg vet ikke om jeg orker å gå til anskaffelse av noe heller. Det eneste jeg kunne gjort er å forsøke å bytte ut batteriet for å sjekke om det er mobilen eller bare batteriet som er ødelagt.

En uke er litt kort tid for irring, ja? Og alt annet virker visst greit foreløpig, derfor jeg lurer på om det muligens bare er batteriet som ikke virker som det skal. Men det er jo ikke så godt å si om det isåfall er selve batteriet, eller noe av det som leder strøm til og fra batteriet...

Mobilen er en kassert telefon jeg har fått fordi den gamle min tok kveld av alderdom etter rundt 3,5 års aktiv og røff bruk... Så jeg har ikke så lyst å krype til korset og fortelle den jeg har fått Desiren av at jeg klarte å ødelegge den også etter bare en måneds bruk...

Red: Vanntett mobil hadde nok ikke vært så dumt, nei. Vann- og støtsikker er det jeg skulle hatt :wacko:

Endret av Maturin
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe, men angående demontering av fonen, så er ikke alt det utstyret de bruker nødvendig. Går fint med litt fantasi også. Telefonen fungerer jo ikke per dags dato, så du har vel strengt tatt ikke noe å tape?? :P Neida, men kanskje greit å sjekke det enkleste aller først.

Sjekket om det er aktivitet i batteriet med et multimeter, f.eks?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Huh, det ble liv i Desiren igjen etter et par timer i stekeovnen. Jeg er nøye med å lade den jevnlig så den ikke går helt tom for strøm, siden det var det som skapte tull sist. Så vil det vise seg hvor lenge den holder denne gangen før den eventuelt irrer sunn (sund?).

Multimeter var ellers ikke dumt, hvis det går gæli flere ganger skal jeg absolutt stikke innom noen som har og sjekke batteriet før jeg eventuelt kaster mobilen :)

For øvrig har jeg (idiotisk nok) mobilforsikring via Telenor, selskapet heter Tennant. Jeg har forsøkt å få ut av dem hva forsikringvilkårene er, men det var ikke så lett. Fikk svar fra Tennant om at det måtte jeg spørre Telenor om, selv om Tennant tydeligvis hadde såpass oversikt at de kunne sitere den delen av forsikringsvilkårene som sa at jeg ikke fikk dekket batteriproblemene med gamlemobilen min. Forsøker å finne ut av det via Telenor nå.

Så, er det noen som aner som Telenorforsikringen dekker vannskade på mobilen? Har fått ut av dem at forsikringen gjelder enhver mobil som SIM-kortet mitt står i, så Desiren skal dekkes selv om forsikringen egentlig var opprettet for Sony Ericssonen. Meen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For øvrig har jeg (idiotisk nok) mobilforsikring via Telenor, selskapet heter Tennant. Jeg har forsøkt å få ut av dem hva forsikringvilkårene er, men det var ikke så lett. Fikk svar fra Tennant om at det måtte jeg spørre Telenor om, selv om Tennant tydeligvis hadde såpass oversikt at de kunne sitere den delen av forsikringsvilkårene som sa at jeg ikke fikk dekket batteriproblemene med gamlemobilen min. Forsøker å finne ut av det via Telenor nå.

Så, er det noen som aner som Telenorforsikringen dekker vannskade på mobilen? Har fått ut av dem at forsikringen gjelder enhver mobil som SIM-kortet mitt står i, så Desiren skal dekkes selv om forsikringen egentlig var opprettet for Sony Ericssonen. Meen...

Har selv forsikring fra tennant, og har også brukt den 3 ganger før. To av tre ganger har det vært snakk om vannskade (som alle har blitt dekket). Det er ca et år siden forsikringen deres begynnte å dekke alle former for vannskade, og det spiller ingen rolle hva forsikringen din dekket når du bestilte den, da det er nåværende krav som gjelder.

Forsikringsvilkårene står lett tilgjengelig på telenor sine sider, og tok meg 30 sekunder å finne frem til: http://www.telenor.n...ingsvilkaar.jsp

Men jeg kan si med en gang at ulykken din er dekket av forsikringen. Eneste som kreves er at du har kvittering eller kjøpsbevis for mobilen. Tok Telenor ca 5 virkedager fra jeg fylte inn skademeldingskjema til pengene var inne på konto. (minus 300kr egenandel og 15 % verdiforingelse pr år) :)

Skademeldingskjema sender du inne her: https://www.gjensidi...ng-mobiltelefon

Det stemmer at det er enheten som SIM-kortet står i som gjelder, og så lenge du hadde brukt SIM-kortet i HTC'en (ring noen eller sendt SMS) en liten stund før uhellet skjedde, så er det altså HTC'en som er dekket av forsikringen. :)

Edit: Det kan bekreftes det Kongklykken nevnte. Hos meg så sølte jeg litt vann i ladeporten som jeg trodde jeg hadde tørket opp skikkelig, før telefonen konket en uke senere, og fikk da beskjed (samt et bilde) fra verkstedet om at elektronikken hadde korrodert/irret.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Himmel, jeg er visst elendig på å lete. Finner ingenting på Telenor sine sider etter forrige makeoveren de gjorde. Jaja, takk!

Jeg har vært igjennom noen skademeldingsskjema med Tennant :P Fikk nettopp (eller får...har iallefall fått mail om det) 700 kr fra Tennant for den gamle Sony Ericssonen min. De ville ikke dekke batteritrøbbelet på den, men en gammel skjermskade som jeg meldte inn samtidig var de villige til å hoste opp for. De syntes riktignok ikke det var verdt å reparere det gamle mølet, så de overfører bare penger. Greit nok for meg :) Føles bare litt teit om jeg må sette igang en ny skadesak bare et par måneder etter den forrige... Men jeg gjorde det jo klart at Sony Ericssonen ikke fungerte, så de skjønner vel at jeg måtte skifte telefon i mellomtiden. Jaja :)

Desiren hadde for øvrig meldt fra til Telenor av seg selv at den ble brukt av SIM-kortet mitt, så de har nå bevis for at det er den jeg bruker. Puh, da kan jeg iallefall satse på at jeg får fikset HTC-en hvis den dør igjen. Bør kanskje sende inn skademeldingsskjema på den med en gang, og heller følge det opp senere hvis den dør igjen? Hmm...

Uansett, takk for all hjelp :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ikke noe problem. Satser på at det ordner seg. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg hadde en HTC des. etter 10 dager ville den ikke mer.

Leverte den til reprasjon og fikk tilbake melding at den var helt grønn inni av irr , sverger den har ikke vært i nærheten av vann, men fikk null telefon igjen å kranglet ganske mye med Telebutikken son nå heter NETCOM.

Så det var 4000.- kr rett i dass. dårlig servise har de å, mulig andre er fornæyd med det Firma MEN IKKE JEG, ALDRIG MER.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive