Nybegynner overklokking i7 3770k

3 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hoi! lest en del, så jeg prøvde meg på å klokke nybygget! :)

har

ga-z77x-ud3h hovedkort, i7 3770k med noctua nh d14 kjøler.

Ser det ok ut? stresstesta veldig mange forskjellige volt settings ikveld, cpu-z viser ikke helt korrekt, da den er satt til 1.225v .

Her har full stress test stått på i prime95 i snart 20 minutter. Temp og volt osv ser ok ut?

Håper på tilbakemelding og evt råd! :)

multiplier satt på 45, 4.5ghz hvis ikke alle kan se det på bildet!

post-35271-0-21742100-1350944388_thumb.j

Endret av laTimo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Får dessverre ikke opp filen du har lastet opp. Om det kan være noe problem med forumet, eller opplastingen vites ikke.

Siden jeg ikke får opp filen, så kan det godt hende jeg tar feil, men jeg tolker det faktum at du nevner at CPU-Z viser feil, fordi du satte spenningen 1.225 i BIOS/UEFI?

Dette er derimot en feil antagelse, som jeg nevner fordi det er litt viktig å vite om du ønsker å kunne mer, og bli en bedre overklokker.

For det har seg slik at UEFI/BIOS (eller annen programvare du setter spenninger i) kun sender ut et signal til hovedkortet, nærmere bestemt PWM-controlleren (pulse with modulation), som igjen styrer strømforsyningkretsen til prosessoren din.

Når PWM-kontrolleren mottar forespørselen over den spesifiserte spenningen, så vil den endre moduleringen (endre pulsene / duty cycle) slik at ønsket spenning mottar prosessoren. For at PWM-kontrolleren hele tiden skal vite nøyaktig hvilken spenning prosessoren får så måler den strømstyrken på utgangen dens (øker spenningen så vil gjerne strømmen synke og vica versa), og for hele tiden å holde spenningen konstant så endrer PWM-kontrolleren seg selv kontinuerlig ved å forandre frekvensen på moduleringen.

Uansett, den viktige biten kommer her; Dette er jo vell og bra når man ikke overklokker så fælt. For jo høyere du overklokker (øker frekvensen) og presser prosessoren så vil dette forholdet mellom strøm og spenning (som PWM-kontrolleren bruker for å justere spenningen) forskyve seg litt i negativ retning.

I tillegg så øker temperaturen, som igjen betyr at du får en høyere strømlekkasje samt at strømstyrken øker. Dette vil igjen føre til at spenningen synker noe. Spesielt når du belaster prosessoren tungt så vil spenningsfallet kunne bli rimelig kraftig.

Kombinert så vil nok dette føre til at PWM-kontrolleren ikke er helt klar over at spenningen som prosessoren faktisk kan måle, er noe ukorrigert. (prosessoren er jo egentlig ikke ment for å kjøre på den gitte spenningen)

Derfor vil CPU-Z ofte vise mindre enn det du selv har spesifisert. Spesielt under last så blir dette tydelig.

Noen hovedkort har innebygde funksjoner i UEFI/BIOS som gjør at de rett og slett får PWM-kontrolleren til å kjøre på med høyere spenning enn den har beregnet. På mitt eget hovedkort så fører denne funksjonen til at prosessoren kjører på ganske så mye mer spenning enn jeg har spesifisert i BIOS, men under belastning så faller spenningen igjen, og den lander sånn ca på det jeg har spesifisert.

Kort sagt: Det er derfor CPU-Z spenningen du bør forholde deg til, og den spenningen som prosessoren din har til enhver tid. Det er jo nettopp når prosessoren blir belastet tungt, at spenningen bør være høyest mulig, så det kan ofte lønne seg å sjekke hvor stort spenningsfallet er under last, og så korrigere dette selv.

Såklart, dette vil jo senke effektiviteten en del, da den vil operere på høyere enn ønsket spenning i IDLE, men da får du i hvertfall kraft når du trenger det. :)

Siden du er nybegynner, så vil jeg på ingen måte forvente at du kunne dette fra før av, men håper det ga deg litt mer innblikk i overklokking, som rett og slett er leking med elektronikk, og man kommer da naturligvis ikke unna med en liten elektronikkleksjon. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

cpu-z viser annen informasjon om spenning, enn hva som blir oppgitt (ikke hva jeg har satt selv) i bios, hele tiden. Differansen mellom hva bios måler og cpu-z er konstant, uansett load. var vel derfor jeg trodde det var der feilen lå! :)

Her er link til bilde, så håper jeg du har en kommentar eller 2!! :)

http://www.flickr.com/photos/89143001@N08/8116019861/

Endret av laTimo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive