Responsive Webdesign til alle typer

7 innlegg i emnet

Skrevet

Det nye på webfronten nå er responsive webdesign. Istede for å lage flere nettsider som er tilpasset de forskjellige enhetene (ipad, iphone, smart telefoner, bærbar og store skjermer) så lager vi nå en nettside hvor CSS og media quieries styrer utseende. Vi har nå f.eks lagd http://www.energimolla.no hvor man kan se hvordan responsive webdesign fungerer.

Vi bruker Wordpress som CMS løsning i bunnen, også legger vi på skreddersydd design og funksjonalitet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette er interessant. Jeg liker hvordan nettsiden forandrer seg dynamisk når jeg gjør nettvinduet smalere, og det fungerer også utmerket på S2-telefonen min.

Vet du om flere norske sider som har tatt dette i bruk enda?

Er det mye mer jobb for å få til dette, kontra den tradisjonelle utviklingen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

La merke til at teknologinettstedet Teknologia.no lanserte sitt nye design i dag - med responsivt design, optimalisert for mobile enheter.

Det er veldig bra!

Litt merkelig vil jeg si at TEK-nettverket (herunder blant annet hw.no, mobilen.no og amobil.no), som nylig lanserte sine nettsteder i helt ny drakt, ikke har tatt høyde for å lage et responsivt design, men heller beholde de gamle mobile websidene.

Her tråkker jeg trolig i en liten salat, for vi i ITpro har heller ikke noen god mobil løsning på våre nettsider, med unntak av forumet.

Det er definitivt en stor kostnad i form av merarbeid dersom man skal konvertere et eksisterende design til å bli responsivt og tilpasse seg bredden på skjermstørrelsen (mobil/nettbrett/pc/tv). Derfor er det enklere å implementere dette om man skal lage et helt nytt design for et nettsted.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvordan fungerer det å implementere reklame i en slik side? F.eks. ad sense, eller dynamiske bannerreklamer fra ulike firmaer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvordan fungerer det å implementere reklame i en slik side? F.eks. ad sense, eller dynamiske bannerreklamer fra ulike firmaer?

Det fungerer veldig bra. Ofte så flytter man reklamene fra en av sidekolonnene og inn i selve utlistingen av artiklene. Jeg vet også at mange nettsteder velger å ha reklamefrie mobile nettsider. Det fordi at skjermene ofte er for små og at nettsidens informasjon blir druknet av reklame.

Jeg liker at man finner det samme på den mobile versjonen som det man gjøre på store enheter, men ofte så velger også en del aktørere å vise mindre informasjon på sine mobile nettløsninger.

Når det gjelder google sine produkter så anbefaller de RWD. Da blir alle de forskjellige enhetene sett på som en nettside, istedenfor forskjellige nettsider slik det ble gjort før.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette er interessant. Jeg liker hvordan nettsiden forandrer seg dynamisk når jeg gjør nettvinduet smalere, og det fungerer også utmerket på S2-telefonen min.

Vet du om flere norske sider som har tatt dette i bruk enda?

Er det mye mer jobb for å få til dette, kontra den tradisjonelle utviklingen?

Det rare her er at utlandet er lengre fremme enn oss i Norge. Jeg tror at innen et års tid så er RWD det eneste som gjelder. Media quieries er også snill med oppførselen sin med tanke på forskjellige browsere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan nå opplyse at i vårt nye design på ITpro, er det tatt høyde for at det skal være responsivt.

Enkelte småbugs og feil rettes fortløpende, men dette er det første, ordentlige mobiltilbudet vi har hatt.

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive