Kan man lage "Hjemmelaget" dropbox?

14 innlegg i emnet

Skrevet

Hallo

I tider da vi har fiber til huset med 100/100Mb-linje så ser jeg egentlig liten grunn til å ikke sette opp en server for meg selv, tilsvarende dropbox bare med egne harddisker osv, og der da flere PC-er kan synkronisere mot denne.

Vet dere hvordan man kan få til noe slikt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan du ikke bare lage delte mapper til brukerne på en windows server el Linux?

Å sette folder redirection på dokument, bilder, og skrivebord?

Eller ser du for deg noe annet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg ser for meg å kunne bruke det utenfor nettverket.

Dessuten liker jeg mye bedre at filene synkroniseres til PC-en jeg bruker, fremfor å direkte redigere på fila som ligger på serveren.

Dessuten er den bacukp-funksjonen til dropbox fin, altså det at du kan bla deg tilbake i history og gjenoprette dokumentet til en tidligere lagret versjon.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kanskje Subversion kan være noe å bruke?

Edit: Tortoise SVN er et eksempel på et fint windowsverktøy for synkronisering. Det finnes mange gode verktøy.

Edit 2: Jeg tviler på om det finnes noe verktøy som har automatisk on-the-fly synkronisering slik Dropbox har. Du må nok trykke på en synkroniseringsknapp selv, men du kan nå få det inn i mappestrukturen på maskinen din og jeg skulle tro at det finnes verktøy for enhver platform.

Endret av Azathoth
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for det! :)

Skal se litt mer på dette når jeg etterhvert får fiber inn i huset :D

*Glede seg*

Noen flere som har noen gode forslag?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Windows AD har mulighet for synce mapper når man logger på, og før man logger av, sammen med en VPN løsning og et backup script som kjører n ganger til dagen, eller når du logger av og på med versjonsnummer eller timestamp vil du komme ganske nærme dropbox funksjonalitet.

På Linux ville jeg brukt rsync og/eller cron med et lite backupscript og sende tar.gz filer offsite med scp eller (s)ftp for backup

edit: la til litt

Endret av El Nero
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tusen takk!

Jeg bruker stort sett bare Linux nå for tiden, så jeg skal se litt på rsync/cron også. :D

Så kommer jeg med tilbakemelding når jeg har har testet det ut =)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sjekk ut ownCloud, kjempelett og sterkt program open source alternativ til dropbox hvor du kan sette opp din egen server. Har brukt det litt før, syns det var kjempelett og fungerte utrolig bra.

Hvis du ikke vet om du liker det kan du bare prøve ett gratisalternativ fra en ownCloud levrandør først.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Anbefaler owncloud. Enkelt og sette opp og funker bra. Men du kan også se på rsync. Via ssh som vil gi god sikkerhet og bra hastigheter.

EDIT:

Dette er også en mulighet https://github.com/philcryer/lipsync

Endret av Mikal
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

SparkleShare er vel noe som ligner mest på Dropbox. Den er open-source! Ser ut til å fungere veldig bra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er for øvrig viktig å huske på at om huset ditt brenner ned, så tar det skyserveren din med seg. Med Dropbox og lignende skytjenester er du sikret mot dette.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er for øvrig viktig å huske på at om huset ditt brenner ned, så tar det skyserveren din med seg. Med Dropbox og lignende skytjenester er du sikret mot dette.

Selvsagt et viktig poeng. Men det som skiller prinsippet med dropbox med det å hente filer rett fra en server, er at dropbox sørger for å ha en individuell backup på hver av de linkede klientene. På denne måten vil det ikke ha noe å si om serveren brenner ned, da det finnes en hard kopi på alle PC-er rundt om kring.

Så, så lenge én av klientene er utenfor det brennende huset, vil ikke dette være et problem hvis det blir gjort på samme måte som med Dropbox.

Her var det veldig mange gode forslag. Håper fiberkabelen kommer i hus snart, så jeg kan begynne å teste :D

Jeg kommer med tilbakemelding når jeg får testet.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gleder meg til tilbakemelding ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nettleverandøren er trege med leveransene sine :/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive