[LØST]Nye PC-komponenter, trenger tips og forslag!

17 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Såh, da har tiden kommet for å bytte ut det gamle rælet av en PC jeg har per nå, som innebefatter både PSU, hovedkort, minne, prosessor og SSD/HDD. Kabinett, skjermkort, tastatur/mus og skjerm har jeg fra før.

Skal ikke være hardcore maskin det her, men bare akkurat passe. Tenkte et budsjett på 3-5000kr burde holde fint til dette. Og som dere skjønner har jeg falt helt av lasset når det gjelder komponenter

Mitt forslag er som følger: http://www.komplett....78-0B2B17619FFB

Er dessverre blitt grønn på det meste innen hardware med tiden, så har ikke rukket å satt meg inn i det her på nytt igjen, men grunnprinsippene er fortsatt til stede, mener jeg. Uansett, jeg håper noen har tips til endringer og eventuelle pro/cons på det jeg har plukket ut?

Hvem jeg handler fra spiller egenlig ikke så stor rolle heller, så lenge de har godt renommé med tanke på service og frakt.. :)

EDIT: Litt mer utfyllende info

Maskinen skal hovedsaklig brukes til spilling, eller gaming som det så fint heter, og skal stå i stuen i leiligheten. Den kobles til TVen, så den blir brukt som skjerm og suppleres med et 5.1 hjemmekinoanlegg.

Eksisterende maskinvare er som følger:

Prosessor: Q6600

Minne: Corsair DDR2 800MHz 4x1GB

Skjermkort: Sapphire Radeon 5770

Hovedkort: Abit IP35 Pro

Harddisker: 3-4 random disker på tilsammen 2TB-ish

Kabinett: Antec P182

Endret av Klykken
La til mer utfyllende info
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

To spørsmål:

- Akkurat passe til hva?

- Hvilket skjermkort skal du bruke?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gaming, selvsagt. :P I begynnelsen vil det gå i en del Skyrim.

Har et ATI 5770, som jeg ved behov vil ha muligheten til skifte ut til noe hvassere.

Har forøvrig tre-fire HDDer i PCen som er ute av drift per dags dato men er usikker på om de fortsatt er oppegående (satser på at de er det), så derfor tenker jeg det holder med en SSD i listen. Hvis det viser seg at HDDene er døde kjøper jeg nye om det blir behov. :)

EDIT:

Kan nevne at det som står i PCen per nå er en Q6600 (kjølt av Corsair H50), 4x1GB DDR2 800mhz minne, ABIT IP35 hovedkort og som nevnt 3-4 harddisker på tilsammen rundt 2TB, og alt er drevet av en 580W PSU fra Hiper. Kabinettet er forøvrig et Antec P182.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har et ATI 5770, som jeg ved behov vil ha muligheten til skifte ut til noe hvassere.

Har forøvrig tre-fire HDDer i PCen som er ute av drift per dags dato men er usikker på om de fortsatt er oppegående (satser på at de er det), så derfor tenker jeg det holder med en SSD i listen. Hvis det viser seg at HDDene er døde kjøper jeg nye om det blir behov. :)

EDIT:

Kan nevne at det som står i PCen per nå er en Q6600 (kjølt av Corsair H50), 4x1GB DDR2 800mhz minne, ABIT IP35 hovedkort og som nevnt 3-4 harddisker på tilsammen rundt 2TB, og alt er drevet av en 580W PSU fra Hiper. Kabinettet er forøvrig et Antec P182.

EDIT:

Skal du evt. bytte ut skjermkortet eller sette opp et til i crossfire? I såfall bør du kanskje vurdere en kraftigere PSU...Jeg kjøpte en 700W sist, men angrer på jeg ikke to 850W.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Crossfire/SLI er nok ikke noe jeg kommer til å benytte meg av. Er ingen hardcore gamer (lenger), men at spill skal drives på akseptabelt nivå (sånn litt over midt på treet, grafikkmessig) er et krav.

I første omgang er det Skyrim som står for tur, og det fungerte helt greit slik maskina var opprinnelig, så da bør det jo ikke bli noe verre om utstyret rundt skjermkortet oppdateres til dagens midend-klasse, som likevel er mange hakk over q6600 i ytelse.

Gjerne kom med billigere alternativ som er tilsvarende i ytelse, om dere vet om noe. Ser for meg at jeg bestiller en gang i neste uke om jeg nå klarer å vente så lenge. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvis du skal bruke mye mods på Skyrim så tar det en del mer av skjermkortet og ramen, da texturene gjerne blir re-textured på enkelte modder som armor og hele byer/skoger. Jeg sitter med 8GB ram og et Radeon HD6870 og det holder akkurat til moddene jeg bruker :)

Endret av Åsmund
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det var det da. Kommer sikkert til å modde, men først må jeg jo få igang spillet på nytt igjen, så blir sikkert å spille mesteparten "som det er" i første omgang, så det skal jeg klare meg noen måneder på. Blir det modding, og det går trått blir det sikkert så jeg oppgraderer skjermkortet, vil jeg tro. :P

16GB minne bør iallefall holde, vil jeg mene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har 24 gb og det holder i lange baner. Er ikke ofte jeg bruker mer enn 15gb for å si det sånn så 16gb skal holde ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Deilig med RAM disk ja. ;)

Ellers ville jeg byttet minnet til dette:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=640644

Ettertsom det du fant kjører på 1.65V, og minnekontrolleren i CPUen du har valgt er ment for å kjøre på 1.5V. Om du får bootet overhode, så har det vært problemer før med Intels kontrollere har død etter litt tids belastning på så høye spenninger. Var i hvert fall det som viste seg å være faktum på min platform. :)

Å oppgradere skjermkortet ville jeg dog byttet rimelig kjapt. HD 5770 duger ikke stort, og vil bli en stor flaskehals i den maskina. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Se der ja. Takker for input! Er som sagt temmelig rusten på området for tiden, så dette setter jeg pris på! Minnet skiftes, og skjermkort skal vurderes utskiftes, men det får bli på novemberlønna. Kanskje sammen med en kjøler også. Får se!

Om ingen har noe annet input tror jeg bare jeg bestiller iløpet av helga. Takker for hjelpen så langt, gutter! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg syns du heller bør vurdere:

i5 2500k eller i5 3750k om du vil overklokke.

Samsung SSD 830 Series 128GB eller Samsung SSD 830 Series 256GB

Hvis du først skal gå for sanforce bør SSD diskene firmware oppdateres, Intel 520 serien eller Kingston HyperX SSD er nok tryggere valg, men man kan ikke være sikker på om man merker bluescreen/frysninger om 1-2 års tid med sanforce.

Kjølere er Noctua NH-D14 eller PHANTEKS PH-TC14PE CPU veldig gode på overklokking.

SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD 7950 - 3 Gb GDDR5 - PCI-Express 3.0 (11196-01-20G

Er vel det beste jeg vet om til den prisen, men ikke regn med kjøleren er noe stillegående, og heller ikke regn med overklokkings mulighetene er like gode som på Asus directCU/Gigabyte winforce x3 HD 7970 men til prisen er det et bra kjøp.

Angående rambrikkene Andrull kom med vil disse neppe passe med kjølerene jeg foreslo, egentlig er det ikke vits med noe bedre ram i spill en kingston hyperX brikkene du kom med. Det er veldig enkelt å overklokke prosessorer med (K) det er kun å sette volt på prosessoren og ram samt å endre multiplikatoren og ramhastigheten så slipper man å justere volt for hovedkortet.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Angående rambrikkene Andrull kom med vil disse neppe passe med kjølerene jeg foreslo, egentlig er det ikke vits med noe bedre ram i spill en kingston hyperX brikkene du kom med. Det er veldig enkelt å overklokke prosessorer med (K) det er kun å sette volt på prosessoren og ram samt å endre multiplikatoren og ramhastigheten så slipper man å justere volt for hovedkortet.

Hæ?

Jeg valgte en annen type RAM fordi de minnebrikkene han hadde valgt ikke er laget for Ivy eller sandy bridge arkitekturen. Den har også høyere spenning enn det den integrerte minnekontrolleren i prosessoren er laget for. Såklart, det kan gå å overbelaste minnekontrolleren, men det er ikke sikkert at verken minne vil funke med hovedkortet og boote i det hele tatt. I beste fall så vil det bare gå utover overklokkbarheten. Ønskes en dedikert CPU-kjøler så kan du bare ta noe litt mindre, eller kjøre på med en ønsket ferdig og vedlikeholdsfri "vannkjøling". :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kjører nå disse moddene

47545_475864462454338_804154090_n.jpg

og spillet går nesten flytende, bittelitt lagg noen steder, men det merkes nesten ikke. Bruker da ca. halve rammen og CPUen

ligger på litt over 60 når det skjer masse. Da med disse komponentene Radeon HD 6870 1GB - Intel i7 2600K (1155) 3.4ghz - Asus Maximus IV Extreme og som sagt, Dominator 8GB på 1600. Men måtte stille ned litt på advanced options, så nå har jeg det sånn:

404037_475919232448861_2104766475_n.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ps: Åsmund.

Skru av Antialiasing (eller sett denne til 2x maks), og skru heller opp til original oppløsning på skjermen din.

Å kjøre AA når du ikke kjører på originale oppløsningen til skjermen vil være helt håpløst. Aniostropic filtering passer til å være 8x ja, og krever ikke så mye heller.

8xAA + lav oppløsning er motsigelser som krever masse og ser jævelig ut. :P

I tillegg så ville jeg økt sånn som Object Fade, Actor Fade, Light fade etc. om du har mer å gå på. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Low Vengeance Heatspreader, eller Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB 8GB 2Rx8 1G x 64-Bit x 2, DDR3-1600, CL10, 240-Pin DIMM Kit

Sistnevnte kan man trenge en bios oppdatering for å få 8 GB rammoduler å virke. Greit nok om man ønsker mulighet for 32 GB ram.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Deler er bestilt!

s3wC5.jpg

Wiiiii!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive