Introduksjon til HD-er og backup

19 innlegg i emnet

Skrevet

Hei,

er det noen som kan fortelle meg hvor jeg kan få en grei innføring i backup?

Jeg har lært på den tøffe måten hvor viktig det er med backup.

Min foreløpige tilnærming til dette er at jeg sender filer til en HD for backup, deretter at 1 (eller til og med 2 stk.) HD automatisk tar backup av hverandre.

Tenker jeg riktig? Jeg har null erfaring med dette.

Hallrar

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det du sier ligner på det som kalles et raid (uten at jeg har noe mer peiling på området enn det).

Ellers har man jo diverse "cloud-løsninger" som muliggjør backup. Da får man i tillegg backupen ut av huset, som også er viktig, samt at den er tilgjengelig fra flere områder.

Som privatperson ville jeg hatt en lokal backup i huset, samt en i skyen. Dobbel sikring som bør holde i bøtter og spann for privatpersoner. Evt bare brukt cloud-løsningen.

Mange bruker vel dropbox til dette formålet, men det finnes flere aktører. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvor store mengder data skal du ta backup av?

Jeg bruker en NAS (med raid) som er tilgjengelig over internett. Fra windowsmaskinen (les: den fordømte jobb-maskinen) synkroniserer jeg med SyncToy. Diverse skyløsninger fungerer flott (så lenge du stoler på sikkerheten, eller ikke bryr deg) med relativt små mengder data, men kan fort bli kostbart hvis det er store mengder du vil ha backup av.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvor viktige er filene for deg? Tåler du at PC tryner og du kan bygge denne opp igjen, og hente filer fra backup, eller må du ha et bilde/image av disken, slik at du kan gjenopprette disken(e) til slik de var på et gitt tidspunkt? Det er også et spørsmål om hvor paranoid du skal være mtp. DA (Disaster recovery). Hva hvis huset brenner opp? Har du en kopi lagret i en skytjeneste eller i en bankboks? Hvor ofte endrer dataene seg? En gang pr. dag, eller en gang i uken, eller kanskje sjeldent? Hvor hurtig ønsker du at dataene skal hentes tilbake og være operative? Windows 7 har en egen backupfunksjon som fungerer rimelig bra, Windows 8 har noe som heter file history, men går ut på det samme. Fint med en liten tilbakemelding her om behovene dine mtp backup, så skal jeg forsøke å anbefale noe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvor store mengder data skal du ta backup av?

Jeg bruker en NAS (med raid) som er tilgjengelig over internett. Fra windowsmaskinen (les: den fordømte jobb-maskinen) synkroniserer jeg med SyncToy. Diverse skyløsninger fungerer flott (så lenge du stoler på sikkerheten, eller ikke bryr deg) med relativt små mengder data, men kan fort bli kostbart hvis det er store mengder du vil ha backup av.

Jeg driver med fotografering og har en hel del RAW-filer. Da den gamle HD-en røyk hadde jeg vel et sted mellom 300-400GB i bilder. HD-en var 1TB.

Jeg har 1 stajonær, en laptop, og i tillegg har kona også en laptop og ønsker å sende ting til backup.

Derfor ser vi for oss en ekstern HD, og da enda en HD som tar backup av denne, ogsom fysisk er adskilt fra den - muligens hos min mor. Ergo er det ikke en backup-løsning på én PC jeg ønsker, og det er heller ikke et IMAGE av PCen, men mange filer som foto, og andre dokumenter.

Slik jeg oppfatter det er det ganske begrenset hva jeg kan bruke Cloud-løsninger til, de fleste stopper vel ved 5GB for fri bruk?

Endret av hallrar
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har dropbox uten kostnad for 50Gb, men det er klart at hvis du har rimelig mye filer som overgår denne begrensningen, er det best å finne andre løsninger. Backup av filene til en ekstern disk, som kopieres over på en annen disk for ekstern lagring, er en billig løsning ift. å abonnere på en skytjeneste. Det finnes også en del synkroniseringstjenester/programvare du bør sjekke ut, her er en av dem: http://www.goodsync.com/. De koster gjerne litt penger, men er rimelige ift. skytjenester med månedsabonnement.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvordan får du dropbox uten kostnad for 50Gb? Er det det meste man kan få ved å verve folk osv.?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvordan får du dropbox uten kostnad for 50Gb? Er det det meste man kan få ved å verve folk osv.?

Har en Samsung Galaxy S3, som det fulgte med et bonusabonnement på 48Gb, så vervet jeg noen, og så var det noen andre som vervet meg, jeg er oppe i 52Gb nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg bruker cloud backuptjeneste fra ByteSize med 512GB lagringsplass. Den er rimelig og enkel å bruke. Der kan jeg få tilgang til filene mine fra telefonen og jeg kan spille av filmer, musikk og vise frem bilder. I tillegg er det ikke noe begrensning på antall maskiner jeg tar backup av. Fungerer fint både på mac og pc.

Prisen er 320,- i året. Hvis noen er interessert i å høre mer så send en melding til meg så kan du få mer informasjon. Vi har bedriftskonto her på ITpro forumet og har da lov til å informere om dette.

Endret av ByteSize
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kjøp en HD i tillegg til ekstern HD du bruker til daglig.

Ta backup hver gang det forekommer store endringer på originalfilene (Typ. tømmer minnekortet fra kameraet, redigerer masse bilder etc) til HD du bruker daglig. Kopier over til HD 2.

TIPS:

- Få PC og harddisker med USB3.0. Da vil ting gå mye raskere

- Få deg et oversiktelig mappesystem, slik at manuell backup blir enkelt. Masse undermapper er nøkkelen. Slik at du kun trenger trykke CTRL+A (Merk alt), CTRL+C(Kopier) og så CTRL+V(Lim Inn) til disken du kopierer backup til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hva vil dere anbefale av ekstern hardisk? Ser LACIE

Starck Desktop kommer best ut i test hos TV2 Hjelper deg i 2010!

Har dere noen anbefaling av denne eller noen annen hardisk?

Endret av -Power-
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva vil dere anbefale av ekstern hardisk? Ser LACIE

Starck Desktop kommer best ut i test hos TV2 Hjelper deg i 2010!

Har dere noen anbefaling av denne eller noen annen hardisk?

Anbefaler denne:

http://www.elkjop.no/product/data/harddisk/WD1TBMOBUSB3/wd-elements-1-tb-ekstern-harddisk

Rask, meget rask med USB3.0 om du har det. Plug&Play, trenger ikke ekstra strømkilde. Koble rett i TV'en for å se filmer+bilder ++.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Anbefaler denne:

http://www.elkjop.no...kstern-harddisk

Rask, meget rask med USB3.0 om du har det. Plug&Play, trenger ikke ekstra strømkilde. Koble rett i TV'en for å se filmer+bilder ++.

Hvorfor anbefaler du den istede for LACIE Starck Desktop?

Jeg bare spør:) Greit med en begrunnelse!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvorfor anbefaler du den istede for LACIE Starck Desktop?

Jeg bare spør:) Greit med en begrunnelse!

Han ga jo begrunnelse :)

Den han nevner har USB3.0, noe LACIE ikke har. Overføringshastighetene blir derfor vesentlig raskere. Og i tilegg er det veldig greit å slippe å drasse på en AC/DC-adapter i tilegg, noe du må med LACIE.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kjøp med USB3! Det er ganske så stor forskjell... Tidligere tok vi bildebackup på en WD Mybook med USB2, klarte vel en 28MB/sec, med USB3 er farten oppe i 116MB/Sec. Jeg kom over denne http://cdon.no/elekt...gn=prisguide_no på Lefdal til 399Kr for en stund siden og er fornøyd med den.

Jeg har også en lignende WD som linkes til over, men den er ikke like rask.

Når det gjelder backup så har vi alle bildene til kona (det er hun som tar bilder her i huset) på hennes laptop, samt på min stasjonære og så har vi de på en ekstern disk i tillegg. Har tenkt å ta en ekstern disk til som jeg legger bort til svigers slik vi har en kopi i et annet hus i tillegg. Du får gratis programvare som automatisk starter opp og synkroniserer mapper når du plugger inn disken.

Har også Galaxy S3 og 52GB på Dropbox, men det er ikke nok ettersom vi har ca. 40000 bilder som det skal taes backup av, er vel 130GB totalt ettersom de tidligste bildene ikke er like god kvalitet og størrelse...2Mpix camera fra 2005.

Endret av Fade
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Okei men da blir det nok en WD Elements 1 TB ekstern harddisk.

Men jeg har en WD Elements 750GB med bilder på inne fra før som jeg tenkte å ta backup av, derfor kjøpe en til!

Men hvordan tar man og overfører bilder fra den ene disken til den andre så man er sikker på at alle bildene blir med over til den nye?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du markerer bilder fra disk 1 og kopierer disse, og deretter limer dem inn på disk 2, burde ikke dette medføre noen feilmeldinger.

Når kopieringen er ferdig, kan du sammenlikne antall filer og antall bytes fra disk 1, og disk 2. Det gjør du ved å markere alle bildene, høyreklikke på et av de markerte bildene, og så velger "Egenskaper".

Dersom antallet filer fra den ene disken er lik som på den nye disen etter at du har kopiert de over, så kan du være ganske så trygg på at alt er overført.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jaja da ble det en Touro mobile 1TB istede:)

Men hvordan gjør man det når man har lagt til nye bilder på disk 1 også skal man legge dem over på disk 2, må man kopiere over alle bildene som ligger på disk 1 fra før av som er de samme bildene som er på disk 2? Eller kan man bare overføre de nye uten å måtte overføre alle bildene som ligger der fra før av på nytt?

Har forskjellige mapper jeg lagrer bildene på disk 1 så arbeidssomt å sitte og overføre de få bildene som man eventuelt tar på disk 2, for da må jeg huske på hvor jeg la de bildene på disk 1, hvis dere skjønner hva jeg mener?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg vet ikke om funksjonen finnes i Windows innebygde backup program, men vanligvis gjør backup program den jobben, evn et synkroniserings program, f. eks Sync Toy hvis det fortsatt finnes.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive