Maskinen fryser, SSD eller CPU?

16 innlegg i emnet

Skrevet

Heisann.

Skolepc'en min fikk en Kingston HyperX 3K 120GB installert, og nå har maskinen begynt å fryse. Fryser ganske ofte, og lenge. Ender som regel med svenskeknappen, og hdd lampa lyser konstant da.

Men, nå idag når jeg var innom ikt la jeg merke til en pipelyd. Ikt lærlingen og jeg fant ut av at pipelyden kom fra prosessoren. Hvordan aner vi ikke, men den kom derifra. Så kan det være prosessoren som er problemet? Eller er det SSD'en? Pipelyden kommer veldig ofte, spesielt under benchmarktesting av ssd'en. Men også noen ganger med enkel bruk av software som word og firefox

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hadde selv en ssd som døde, og der hadde jeg samme problemer som du har. Uten at jeg skal si det 100% sikkert, så høres det ut som om ssd`n din holder på å dø. Min holdt på med frysing osv i nesten en mnd før den plutselig var helt død en dag

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hmm, kan jo være ssd'en, men hva med pipingen fra prosessoren? Jeg kan prøve å få til et lydopptak av det..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har akkurat hatt samme problem, og etter litt feilsøking var det SSDen som var feilkilden med bad sectors, har returnert den innenfor garanti nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg bare lurer, kan domene ha noe med dette å gjøre? Jeg kan prøve og sette i den gamle harddisken og se om problemene fortsatt er der. Om de er der, er det sikkert at det er cpu da? Jeg har nettop byttet hovedkort, og pipelydene fra prosessoren har jeg ikke lagt merke til før nå. Kan godt hende de har vært der før.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Se om du "kjenner igjen" pipekoden din her: http://www.computerhope.com/beep.htm

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er ingen pc speaker som piper under oppstart. Lyden kommer fra selve cpu'en, under last. Det er det jeg synes er merkelig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

CPU kan ikke pipe, da må det evn være kjølervifte som lager lyd.

Hvis du får pipelyder fra HK så kan mønsteret fortelle deg hvilken maskinvare feilen kommer fra.

Jeg har faktisk aldri hørt om maskinvare som piper, annet enn sliten vifte og HK-pipelyder som indikerer maskinvarefeil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Viften er det ikke, vi koblet den ut midlertidlig for å sjekke. Vi skjønte det ikke selv. Speaker har ikke hk, og høyttalerene har vært koblet ut en stund. Har aldri hørt om det før jeg heller. Det peip så det irriterte meg, sidne det er en høyfrekvent pipelyd, men med lav lydstyrke.

Så langt idag så har maskinen oppført seg greit, og har ikke hørt noen av pipelydene. Bare en svak en når jeg fikk belastet cpu'en litt kraftig..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Av erfaring så nekter jeg å tro at det kan komme noen lyd som er hørbar for det menneskelige øret fra CPUen.

I et kabinett så vil alle lyder effektivt bli resonert rundt oMkring, og det kan være vanskelig å finne lydkilden til slikt.

Anbefaler at du tar ut komponentene ut av kabinettet i en slikt tilfelle. I hvert fall når dere har kommet til konklusjon om at det er CPUen som lager lyd.

Det kan jo være ganske mye forksjellig som er problemet. Alt fra software til HW-feil, ja til og med eksterne disker og minnepenner kan forårsake slikt. Vil vel kanskje tro det er større sjanse for at det er SSDen, enn CPUen. Men disse ulydene ville jeg tatt å sjekket mer nøye.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Angåene høyfrekvente lyder så kommer de ofte fra strømforsyning utifra egne erfaringer. Om du har en ekstra til å teste med så ville jeg ha prøvd det

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Stemmer det. Ville sagt det var rundt 90 % sjanse for strømforsyning, 5 % for dårlig hjullager i en vifte, 4 % for harddisk (lager som regel litt mer lettgjenkjennelige lyder, men hvem vet, de kan lage mye rart), 1 % hovedkort (den har jo en salig blanding av forskjellige typer strøm, kondensatorer osv. som i teorien kunne generert lyd, men dog tvilsomt hørbare)

For CPU så ville jeg gitt 0 % sannsynelighet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå har jeg ikke hørt noe serlig med lyder fra den, kankje pga at det er mye bråk i klasserommet. Har heller ikke hatt noen freezes i det siste. Word er det eneste problemet mitt, starter sinnsykt treigt.

Med strømforskyning, mener du lader, eller batteri? Er snakk om laptop. :) En hp proobook 6560b. Lyder fra hdd tviler jeg på. Er jo ssd, og det er ikke der lyden kommer ifra. Lyden kom fra over cpu'en. Vifta var koblet ut da vi hørte den. Kan jo hende det er en liten kondensator ved cpu sokkelen. Har faktisk vært borti en transistor som peip på skolen i fjor.

Men om du mener strømforskyning som i lader, så er den stille. Selv med batteri ute og bare lader i, så kommer lyden fra maskinen, over cpu en plass. Jeg har jo nettop byttet hovedkort, så kan jo være en kondensator eller lignende som piper. Maskinen min slet som pokker idag, ligger somregel på 100% cpu forbruk hele tiden, men hørte ingenting pga for mye bråk i klasserommet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er nok ssd'en som er problemet. Hadde en freeze nå. Maskinen stod bare og gikk, hadde ikke lagret processing koden min, og den er nå borte vekk også... Maskinen bare låste seg, så kom det en error lyd fra windows med gjevne mellomrom. Så ikke noe annet enn start knappen. Maskinen reagerte dog på caps lock og num lock med at lysene gikk på og av, noe som ikke gikk forrige gang. Så problemet med frysingen er ssd.

Men pipelyden ønsker jeg og komme til bunns i.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Transistorer kan nok pipe, men det krever mest sannsynelig at det ikke er så høy frekvens på skiftinga. F. eks 50 Hz ville vært veldig hørbart. CPUens transistorer som switcher ved 2-3 GHz... høyst tvilsomt. :P Dette er hundre ganger høyere frekvens enn det vi mennesker kan høre.

På laptop så blir dette veldig vanskelig, ettersom det er så mye som sitter tettpakket, og resonansfrekvenser kan lage en form for vibrasjoner. Måtte nesten ha tatt fra hverandre saken for å kommet skikkelig til bunns i dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Maskinen peip når den så og si lå i deler. Hadde nettop byttet hovedkort når jeg kom til ikt, så maskinen var ikke skrudd sammen helt. Hørte lyden rett over cpu, vifta gikk ikke for den satt ikke i. Men ja, kan jo være en transistor. Men GHz hører vi vel ikke nei :P selv om det bare er 1,6Ghz, så kjører ikke prosessoren på det på denne maskinen. Har egentlig hatt problemet med at den ikke kjører på full hastighet før etter den har vært ferdig med å kjøre på 100%, eller rett før den blir ferdig med å jobbe. Bios forteller meg ofte at den kjører på rundt 5-600 mhz. software sier det også noen ganger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive