Overklokke i5 2500k spm ang den manuele metoden

5 innlegg i emnet

Skrevet

Heisann!

hadde ett tidligere spm ang vannkjøling, dette er no i boks, blei en custom vannblokk m/innfestning!

autotune kjører jeg på 4428mz,, hovud problemer er att når jeg kjører prime så får jeg blå-skjerm, kort oppsumert så tror jeg det er att volten er for lav. jeg kan dumpe textfila om det er ønskeligt.

Når jeg spiller derimot (bf3) så ligger tempen på ca 35-50grader. jeg tror jeg kan klokke mer, men største feilen er att jeg har brukt ai suite til å OC, ogj eg tror vcoren er for lav. er i alle fall det jeg har lest meg frem til, har prøvd forskjellige minnedumper og lese meg frem, alle drivere er oppdatert osv.

specs er følgende:

Asus p8z68-M pro

I5 2500k

straks gtx 680, bare posten kan skyndte seg.

vannkjøling.

16gb av QVL godkjennt ram.

Noen som kan hjelpe meg i gang, det er så mangen "guider" der ute, men jeg stoler ikke lengre på tilfeldigheter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gå inn i bios og øk vcore da? Verre kan det vel ikke være. :) Merk at du ikke må øke for mye! Les litt om maksverdier på minne/prosessor før du giver deg løs på dette.

Ellers kan også minnet være en synder ved overklokking. Dvs for høy frekvens, for stramme tilgangsverdier eller for lav spenning.

Angående tilfeldigheter så er det nettopp det når det gjelder overklokking. Hver CPU, hovedkort osv oppfører seg forskjellig. Selv om det er samme merke og modell også. Her er det altså prøving og feiling som gjelder.

PS! Er LENGE siden jeg drev med dette, så er ikke helt inne på de nye systemene. Men prinsippene er de samme uansett. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Helt klart det er individuelt;) jeg bare mener maskina ikke skal bli krakilsk ved mild standard oc, ved blå skjerm dumpet den noe som "intelgeniun", men først av alt blir det reinstalering. Det satans hk ville ikke slå av maskinen, den går tydeligt av, hører på hdd Kjermkorter osv att dem går av, men Alle vifter fortsetter å snurre, nytt os vel og merke fra en annen maskin, boot, shitdown og alt er normalt! Steike hvor mangen faktorer som slår inn når jeg skal tune denne pcn asså ;) takk for hjelpen så langt, kan se ut som om det inne er annet å gjøre enn bare å stole på en guide ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, er stort sett det som er fremgangsmåten. Altså å få opp klokkefrekvens til ønsket område, for så å fintune for å få dette stabilt. :) Det er en læringsprosess som gjerne tar litt tid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

jes sir, no skal jeg bare finne ut hvorfor min bios ikke ser ut som dem andre på youtube filmene :S kan jeg ukritisk legge inn bios med lavere version nr?

dem på filmene og guidene har en versjon, der dem kan sette ting til "extrem" jeg kan bare velge, auto, disable og enable. jeg har btw flasha til nyeste version

Endret av ipo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive