Varesalg moms

4 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

Vårt firma er tjener under 50 000 å skal da ikke betale moms.

Jeg har tenkt handle en vare for 5000 på norek.no , priser der er uten mva står det.

Hvis jeg da selger denne varen videre via firma , hvordan blir dette da?

Skriver jeg bare i regnskap hvor mye varen kostet meg , samt hvor mye jeg solgte den for?

Null stress med moms før man er over 50 000?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Selv om du ikke er registrert i merverdiavgiftsregisteret (moms-registeret) må du fortsatt betale for mva-beløpet norket.no legger på. Du kan senere søke om tilbakegående merverdiavgift når/om dere blir moms-registrert for å få tilbake på momsen.

Sluttsummen på varen du må betale er 6250,-

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvordan fører man moms i regnskap? Noen praktiske eksempler?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ordentlige regnskapsprogram har såkalte momskoder, og da fører en utgifter og inntekter inklusiv moms.

Da skilles dette ut i regnskapet, slik at nettobeløp fremkommer på rapporter og moms på utgående (inntekter i regnskapet): konto 2700, samt mva på inngående (utgifter): konto 2710, spesifiseres på nevnte kontoer, som da posteres mot hverandre under momspostering.

Hvis du i ettertid skal skille ut mva på faktura du har ført brutto i regnskapet, så føres det som følgende:

Debet: 2710 / Kredit: kostnadskonto (f.eks 7790).

Endret av pijano
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive