Ny Laptop?

3 innlegg i emnet

Skrevet

Hei! Jeg har planer om å kjøpe en ny laptop, men har ingen idé om hva slags jeg bør kjøpe.

PC-en skal stort sett brukes til lette ting, som notering i timen, litt programmering og kanskje noen emulatorspill her og der. Det jeg ser etter er:

• 13-14 tommers skjerm(for portabilitet)
  • Relativt lang batteritid
  • Grafikkort kan være helt OK, trenger ikke noe fancy. Innebygd funker fint
  • Grei prosessor og RAM slik at den ikke henger seg opp hele tida.
  • At den er grei til å installere Linux på(dette er ikke så farlig, siden mesteparten av maskinvare støtter Linux)

Mac er utelukket, og budsjettet mitt ligger på rundt 7000 kr(jeg kan strekke meg til 8000)

Jeg har sett på denne PCen og jeg synes den ser veldig bra ut. Det som er dumt er at kamerater med nyere Acer-maskiner har hatt mye problemer med overoppheting, så andre forslag tas vel imot :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Er nok enig at en Asus/toshiba/Lenovo maskin muligens er av litt bedre gjennomsnittlig kvalitet ja.

Prosessoren er jo god, man ja det finnes langt bedre skjermkort ATI HD6320/HD6550 er kanskje ikke så god for linux på grunn av drivere men det finnes utveier virtualbox/vmware etc, men skjermkortene er langt bedre en intel på det meste.

Per dags dato har jeg 2 forslag:

ASUS Eee PC 1215B-SIV106M dårlig ytelse, til krevende oppgaver, men ser ut som den kan dekke en del av behovene dine bortsett fra muligens linux.

ASUS X53SC-SX496Vskjermen er muligens litt større, men den gir mye for pengene, så harddisken er nok den som trekker mest ned på prisen, riktignok er får man mye for pengene.

Vet ikke hvor mye det hjalp deg, men 13" skjermer er ofte skjermkort/prosessor dårlig kombinert, sånn sett må man ofte velge større rett og slett for å få mere for pengene.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg synes 12,1 tommer blir litt lite, og 15 blir litt mye..

Jeg vurderer mye heller prosessor over grafikkort, det er ikke så farlig med grafikken :)

Jeg har leita litt på Komplett selv, og jeg har funnet denne, og jeg synes det virker som den har en god prosessor, ok grafikkort og grei batteritid(jeg kan lade PC-en inimellom timer på skolen hvis jeg må). Det virker som grafikkortet fungerer med Linux, siden jeg kan laste ned driver til kortet på NVIDIA sine sider. I tillegg pleier Intels drivere å være open-source, så tror det skal gå. :)

Bør jeg gå for denne, eller er det lurt å kjøpe noe annet? Jeg vet jeg kommer til å ha penger til overs, men PC-en virker som den har det jeg trenger :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive