13. julenøtt 2011

17 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

En av de beste TV figurene gjennom tidene er ubestridelig Sheldon Cooper. Han er for smart for sitt eget beste, har en vinkling på alt mot vitenskapen og ikke minst, den kraftigste grafikkprosessoren i verden!

Les mer

Endret av ITpro.no
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den beste fremtidskonsollen, er en hybrid mellom håndholdt og stasjoner. De vil fusjonere sammen dagens nettbrett med den tradisjonelle spillkonsollen som vi kjenner i dag.

alt av håndholdte kontrollere vil bli en del av fortidens rariteter.

Du vil altså kunne spille samme spillet uavhengig av om du er på farten eller sitter god forankret i sofaen og koser deg med feks. Skyrim.

Hvem av utviklerne som klarer å lage den beste konsollen tror jeg kommer til å være en diskusjon som er like åpen om 50 år som den er i dag.

I mitt tilfelle så mener jeg i dag at Sony PlayStation er den beste og på en god nummer 2 kommer WII.. jeg nevner ikke Xbox på grunn av at jeg synes den støyer alt for mye og det tror jeg de hadde klart å få et nettbrett til å gjøre også.. Nei, den beste fremtidskonsollen kommer nok fra Sony som også vil lage den som et fullt funksjonerende nettbrett slik vi kjenner det i dag, og det kommer de til å vinne på.

når vi er inne på dette med fremtiden vil jeg gjerne la dere se dette lille youtube klippet av Arthur C. Clarke fra 1964 og hans fremtids spådommer.

http://www.youtube.com/watch?v=AOaZspeSBZU

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Må først takke for seieren i går, det varmet…

Som dere så fint sier i innledningen til dagens nøtt, at få vil godta at sin spillkonsoll er nest best. Jeg er nok en av dem, Nintendo 64 vil nok alltid stå mitt hjerte nærmest. Ingen spillemasjon nå eller i fremtiden vil bli bedre en N64… Hvorfor jo det skal dere få lese nå: (Ikke så spennende å les eom min oppvekst med den fantastiske maskinen N64, gå ned til siste avsnitt)

Nintendo 64, var min første spillemaskin, for en 92 modell var det også ganske stort å eie et slikt vidunder. Husker hvor glad jeg var da jeg så den for første gang, dagen jeg fulgte år :) Super Mario 64 var spillet som startet eventyret, med fulgte en grå kontroll som senere skulle bli hyppig brukt...

Jeg var allerede kjent med maskinen, ettersom min beste venn hadde en N64. Helt siden jeg prøvde den, drømte jeg om å en dag få min egen. Nå hadde jeeg endelig en og det var min tur til å rule, ”its me mariooo!”

Samle stjerner på utrolige baner, ta gombaer og kjempe mot Bowser, det var min barndom det…

Husker jeg ofte måtte rope på pappa eller mamma for å forklare hva figurene sa (var jo på engelsk), selv om jeg vanligvis klarte meg på egenhånd. Etter hvert som ejg kom lenger inn i spillet fikk jeg i oppdrag å fange en hare, som lignet forferdlig mye på min søte kanin. Jeg løp etter den i evigheter, og da jeg endelig fikk tak i den virket det som jeg hadde drept den, knekt nakken, slik jeg gjorde med fisken på jeg og pappas fisketurer i trebåten.

Jeg syntes synd på den og tårene begynte å trille, jeg hadde drept den søte og snille haren! (Senere lagde jeg en ny safe, hvor jeg lot haren leve…)

Tiden gikk og jeg kom lenger og lenger inn i spillet, jeg var stuck, skjønte ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg hadde bestevennen min på besøk, som sa at han viste akuratt hva vi skulle gjøre, vi skulle ut, ut på besøk. Vi Dro til en gutt som het Endre, jeg kjente han ikke, men han var vist beryktet for å være svært god på ”Super Mario 64”. Vi dro da til han og han lærte oss opp. Slik ble jeg også kjent med en ny gutt og knyttet et nytt vennskap.

Da besøket var over sa bestevennen min at han visste om en som var enda bedre enn Endre! Andreas var navnet og vi gikk deretter opp til han. Han var utrolig flink og lærte meg masse. Her ble også et nytt vennskap dannet, som fortsatt varer i dag.

Jeg begynte å få lyst på flere spill, og flere spill ble det. Julegaver, burstagsgaver, da var N64 stuff den perfekte løsningen for å få en ung utgave av meg til å smile bredt.

Selv sparte jeg også opp penger får å kjøpe egne spill. Husker Jeg fikk låne ”Diddy Kong Racing” fra ”Expert” i en uke. Jeg skulle se om spillet var noe for meg. Jeg elsket det og betalte 799 kronene det kostet. 799 kroner var mye penger den gangen! Tenk at det kunne koste så mye :o

Tradisjoner ble skapt, og den jeg husker best var ”Star Fox 64”. Det ble spilt fast hver nyttårsaften, skulle vi bort måtte det alltids tas med. De skulle bli spilt etter fyrverkeriene og det skulle runnes, og alle i rommet skulle spille det. Denne tradisjonen tok jeg med meg også videre etter hvert som jeg var eldre og den dag i dag, spiller jeg alltid ”Star Fox 64” på nyttårsaften.

Min samling økte stort, flere og flere spill var det. 4 kontroller hadde jeg også nå, og jeg var nabolagets midtpunk. Folk kom på besøk oss meg og vi satt i den store hjørnesofaen og koste oss alle med Nintendo. Mario Party 64, Donkey Kong, Diddy Kong Racing, Super Mario 64 + mange andre spill var spillene vi spilte.

Og det var ikke bare med vennene jeg spilte, spilte også med min kjære far (eneste gangen han har villet spille Tv spill med meg). Da var det to spill han ville spille boblespillet som jeg kjøpte i Tyskland og Mario Tennis. Sammen husker jeg utrolig mange gode minner fra når jeg og han spilte sammen. Kjærligheten og samholdet mellom far og sønn var fantastisk og jeg blir nesten litt rørt når jeg tenker tilbake på det. Vi tok til og med Nintendoen med på hytta, der satt vi foran peisen, ved hver vår kontroll i hånden og spilte tennis og kjørte boble.

Årene begynte nå å gå og Nye spillemaskiner kom på markedet :/. N64 spill ble nå svært vanskelig å få takk i, de skulle ut erstattes med nye spill. Jeg husker butikk for butikk sluttet å selge dem, men en butikk ca 40 min unna meg hadde en stor boks hvor de hadde lagt alt av N64 stuffet som de hadde igjen. Der kunne jeg få spill til 100 kroner, store spill som en gang hadde ksotet opp mot 1000 lappen nå kun en ussel 100 lapp. Jeg benyttet muligheten og kjøpte alltid et spill de gangene jeg var der.

Nå har jeg 21 spill, der 1 av dem Donkey Kong ikke lenger virker etter å blitt mistet gjentatte ganger på gulvet, SNUFS:/. 8 kontroller er det også, der bare tre av dem virker. Nintendoen den står på garasjen og blir brukt en sjelden gang. Da jeg en sjelden gang tar min gamle godt brukte Nintendo 64 kontroll i hendene kommer det et stort lurt smil på mitt nå eldre og ikke like uskyldige barndomsfjes. Det er et smil av lykke, glede og tidligere opplevelser og gode minner. For meg har Nintendoen nesten vært som en venn, sammen har vi vært på mange eventyrer og delt mange, mange opplevelser sammen. Den skaffet meg venner, glede og mye, mye kjærlighet <3

Men hvis vi later som N64 ikke finnes så blir dagens julenøtt betraktelig lettere. Jeg har alltids lekt med tanken om en spillemaskin der du tar rollen som spillets hersker. Det skal være noen sensorer du fester rundt kroppen og de vil samtidig skape en falsk virtuell verden. Ved hjelp av avansert teknologi vil kroppen oppfatte denne nye verden som den ekte. Spillene vil fungere mye slik som man ser i småspioner 3D filmen. Konsollene vil også komme med en liten revolusjonerende teknologisk vidunder. Virklighetsballen heter den og den har muligheten til å scanne et helt område på størrelse med USA ned til hver minste detalj. Så kan du senere spille i denne verdenen. Du kan selv velge hva slags type tema/spill du vil spille, kjøre bil, gangster, sport, men personlig ville jeg helt klart valgt et zombie outbreak.

Det ville vært som en drøm kom til virkelighet og en slik konsoll med slike muligheter ville helt klart vært min favoritt konsoll i fremtiden. Tenk så gøy å spille i et miljø som du kjenner, der du lager reglene og kan gjøre akkurat det du vil…

Endret av piratentim
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Den beste fremtidskonsollen tenker jeg blir en kryssning mellom xbox, nintendo og playstation.

Den kommer til å hete noe alla Combostation og har det beste fra alle konsoll produsentene.

Feks hvis du tar det beste ut av det som er nå, blir nok bygge kvalitet tatt fra wiien

Da den har færres antall døde konsoller i forhold produsert kontra xbox 360 og ps3.

Fra playstation blir nok bluray spilleren tatt og at du kan koble til mer enn 4 kontrollere.

Fra xbox blir støtte til microsoft sine produkter utrolig bra og det at det koster penger å spille online blir luket ut.

Annet som blir luket vekk er playstation sin yelow light of death som komme så fint på en 4-5 år gammel 1. generasjon maskin hvis den er mye i bruk og i et støv fyllt rom.

Xbox sin støyende vifte og Red ring of death kan vi vinke bai bai til også.

Grafikken blir et kanon løft fra dagens wii grafikk.

Du kan også kjøpe utvidelses komponenter som plugges til med noe som er minst like kjapt som thunderbolt interfacet slik at gamle spill som er produsert helt til bake til før comodore 64 ble produsert kan spilles.

Grunnen til at dette ikke følger med er fordi det ville blitt unødvendig dyrt og tatt unødvedig med plass og jeg vil tippe på at det ikke er så mange i nverden som har spill fra alle konsoller som er kommet til dagens dato. Den eldre 1337 generasjonen som vil mimre over gamle klassikkere kan da gjenoppleve den gamle morroa.

Kontronllene er en krysning av kinect, vanlig wii kontroll og playstation move.

Du har et kamera med flere linser og en sensor bar og du kan velge om du skal ha et kamera som ser det du holder på med eller om du vil ha slik som wii motion pluss, en liten ting som vet akkuratt hvordan kontrolleren holdes uten at noe ser den.

Di kan også styre med alle typer smart mobiler og pads.

Du har også standar kontrollere fra xbox 360 og ps3 slik at du kan spille på vanlig gammeldags måte og for de som har plass kan det settes opp noe alla det som er vist i video under uten å måtte gjøre annet enn å kjøpe utstyret som ikke kommer til å koste skjorta, men bare plass.

Endret av Newfarm
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg mener at det må være PS3. Den er enkel å bruke og å forstå, for alle inkl. de av oss som begynner å komme litt opp i årene

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Muligens en smule OT, men jeg tillater meg å kommentere valget av illustrasjon til ingressen til dagens nøtt. Ja, jeg ser relevansen til den kraftigste grafikkprosessoren i verden, men illustrasjonen er etter mitt skjønn likevel over grensen til det ubehagelige å få servert sammen med julenøtter. Jeg hadde forventet slike bilder om jeg leste dagbladet, men vil oppfordre ITpros redaktør til å holde seg for god til slikt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du vet det er nissens eget klesmerke, siden nissemor er kjip...

Men jeg kan forstå hvis du føler deg støtt...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den beste fremtidskonsollen?

Den beste fremtidskonsollen finnes allerede. Den er på markedet men er ikke til salgs. Konsollen sitter mellom tastatur og stol og bruker menneskekroppen som formidlingskanal - vi snakker da om hjernen og fantasien til mennesket :)

Hva er vel bedre enn å alltid vinne i papir-saks-sten? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den beste fremdtidskonsollen

I fremtiden skal alt være lett, det skal gå glatt. Du skal gå med en boks på størrelse med en Iphone 4s.. Dette er da ”driveren” til dette fantastiske systemet jeg skal fortelle dere om nå.

På denne ”maskinen” skal det være 2 knapper. En av/på knapp til systemet. Den andre knappen skal åpne et ”rom” og der skal det ligge 1 evt 2 linser.

Når du har på deg linsene, ser du det som er foran deg, og du får et slags ” holografisk skjerm ” på øynene. Du ser alt, og det skal være så godt dybde i alt. Alt skal være perfekt!

Du skal ikke trenge snakke til den, alt du skal er å ”tenke” på det du skal gjøre. Vil du på, facebook som er populært nå til dags. Da tenker du ”Facebook” Wops, Passord og brukernavn? Woops, du er inne! Vil du stalke profilen til en ”woops” du er inne!

Når du spiller, er du personen. Når du ringer, så hører du alt. Som du skjønner er linsene noe som kobler seg opp til nervesysteme, vev.. ALT som har noe å si i kroppen. Som du skjønner, så er dette det ultimate av det ultimate.

Kvelden er kommet, du tar de ut, og legger linsene tilbake..

DET kaller jeg en fremtidskonsoll!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Med tanke på hvor langt mobil bransjen har kommet når det gjelder grafikk, yteevne, og ikke minst mobilitet så er jeg overbevist om at mobilen vil være en klar kandidat til å danke ut alle konkurrenter innen spillsjangeren i fremtiden. Man kommer nok til å oppleve mobiler som kan sprettes opp eller til siden, der du har skjermen over, og "kontrollen" under, med "nok" knapper til å gjennomføre de feteste kombinasjonene i Tekken 12! Men da tenker jeg også at alle spill blir tilgjengelig gjennom nettet, og man vil ikke lenger ha bruk for cd`er og lignende! Og selve kommunikasjonen (ringing og teksting) skjer nok gjennom stemmekontroll, eller så fortsetter man med touch screen. Hvis utviklerne velger å dra den veldig langt, kan man kanskje styre mobilen gjennom øye bevegelser, slik som Stephen Hauking kan med sin rullestol. Eller andre mikrobevegelser, Men jeg er redd den teknologien koster litt for mye, selv i en litt fjern fremtid. Så spørmålet blir hvor langt frem i tid er man interessert i å se. Jeg valgte da her å ta for meg vår fremtid. om 20-30 år da jeg er i mine 40-50 åra når jeg kan sitte og mimre om at jeg hadde rett for 30 år siden når det gjaldt spillkonsoller (selvom jeg da antageligvis ikke interessert i spill lenger)!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det hersker i dag stor tvil om hva som vil skje etter 21. desember 2012. Vil verden fremdeles eksistere? Vil spillkonsoller eksistere? og ikke minst, vil vi fremdeles kunne knekke ITpros julenøtter?

Som den evige optimist jeg er, så ønsker jeg selvfølgelig å få muligheten til å prøve meg på samtlige 24 julenøtter også neste år, og ikke bare de 21 første. Nettopp på grunnlag av dette kommer opitmisten i meg til å legge til grunn at verden består etter 2012 i dagens konsoll-svar.

La oss først se hva som kommer til å skje med dagens mest kjente konsoller om en 100års tid:

Vi starter med Xbox. Denne konsollen vil man trolig i fremtiden bare kunne lese om i historiebøkene som The ex-box (den forhenværende boksen). På grunn av økt piratviksomhet, vil dessverre konsollen før eller senere forsvinne fra markedet, og kun finnes i hjemmene til en og annen nostalgiker.

Playstation: Denne vil være omdøpt til PayStation etter at en eller annen tenårings-hacker klarer å lurt ut personlig informasjon om en halv milliard brukere, og deretter tømmer deres personlige bankkontoer for hva som befinne seg på dem. Sony vil som vanlig forsøke den vanlige katt-og-mus-leken ved å tette hullet med en ny "XMB-try-to-hack-me-now Edition". Etter noen år med denne leken, vil Sony trolig sakte men sikkert trekke seg ut av dette markedet grunnet økonomiske tap.

Nintendo: I motsetning til sine to konkurrenter, så denne konsollen trolig overleve både pirater og hackere. Her er det en høyst sannsynlig kommende økonomiske krise i Japan som vil drive varene bort fra butikkhyllene.

Dette var da meget pessimistisk? Var ikke jeg en evig optimist da?

Vel ... med de 3 store konsollprodusentene ute av markedet, så vil det åpne for nye og enda bedre konsoller. Først ute vil trolig Apple være, med en eller annen form for iFiasko som opererer under følgende polycy: "Hvis du har laget en App til vår konsoll, så skal vi kanskje vurdere å selge den i appStore hvis vi får 200% av fortjenesten." Denne policy vil føre til at iFiasko nettopp forblir en fiasko, og vil veldig fort bli utkonkurert av en eller annen nykomling. Denne nykomlingen (navn foreløpig ukjent) vil utvikle en fulstendig OpenSource basert konsoll med et enormt Homebrew-miljø. Spillene vil projekteres som hologram i stedet for på den vanlige TV-skjermen, og konsollen vil ha innebygget kinect. Det mest populære spillet vil trolig være Mike Tysen Boxing, hvor man bokser mot en holografisk projektert Tysen (eller Evander Holyfield for den sakens skyld), og spillet vil leveres med valgfri smerteterskel og egen innlagt ørebite-opsjon for urent spill. Nyvinningen kommer til å bli umåte populær, en vil selge i flere milliarder eksemplarer.

Sist med ikke minst vil også Atari komme med sin nye konsoll, spesialutviklet for nerder, geeks og nostalgikere ... nemlig PONG 4D

Endret av Mendelejev
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fremtidskonsoll?! Et uoverkommelig spørsmål. Jeg har mer enn nok med å forsøke å skaffe meg fremtidsKONTROLL!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den konsollen som jeg bare venter på skal bli en realitet er brillene som du tar på deg og du kommer i en annen dimensjon hvor du styrer med hjernen, ved at brillene måler hjerneaktivitet. Så når alle kameratene mine er samlet kan vi bare ta på oss hver våre briller så sitter vi og spiller i en annen verden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

I 1983 kjøpte jeg en Vic 20, og husker ennå gleden jeg følte da jeg møysommelig hadde programmert en "fugl" med bruk av tre tegn som kunne "fly" både diagonalt og rett opp-ned eller sidelengs. Så lærte jeg å skifte farge og sette lyd til. Og jeg husker folk lo av meg når jeg entusiastisk spådde at vi om noen år kunne få ferdige program med f.eks tegneseriefigurer som vi kunne styre til å gjøre ting, gå inn i hus ol. Da jeg greide å programmere et slags ballspill ala "Break-out", skjønte jeg at jeg måtte studere data for å få være med på denne fantastiske framtiden. Dessverre har utviklingen gått den veien at folk bare sitter og blir fora med ferdige spill. De har kun gleden av å spille, ikke gleden av å programmere og oppleve lykken ved å utvikle noe selv. Så jeg har egentlig ikke noe forhold til rene spillkonsoller. Men med tanke på framtiden, tror jeg nok ideen med hologram, briller med gyro og 3D-teknologi blir mer utprøvd. Men for ikk å virke som en gammal grinebiter som synes alt var så mye bedre før, så vil jeg sitere Arthur C. Clarke i Jarjos innlegg: fremtiden kommer til å bli fantastisk. Uansett!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg ser for meg at konsollen i fremtiden blir en liten, mobil kraftpakke som gir mye ytelse. Da vil det være enkelt å ta med seg konsollen hvor man vil, til f.eks. lan, filmkvelder osv. I fremtiden vil alle ha den største tven/ beste prosjektoren, så å vise et stort bilde med god bildekvalitet vil ikke være problemet. Så konsollen vil bare bli raskere slik at den kan utføre flere operasjoner per tidsenhet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dersom det ikke er lov å gi to besvarelser på dagens nøtt, så er dette en fortsettelse på min besvarelse lenger opp. Jeg var dessverre nødt til å frekventere et julebord "for geeks and associated friends", og der opplevde jeg noe som ga meg en ide om vår briljante fremtid. For i utkanten av lokalet var det plassert en massasjestol, en slik som griper tak i leggmusklene dine og masserer deg videre oppover til du ønsker det aldri tar slutt. Og nå er jeg hjemme det er kaldt på soverommet for vinteren er definitivt kommet, og jeg er alene. Jeg har gått til innkjøp av et varmeteppe som jeg har satt på 3 i håp om ikke å få et for stort kuldesjokk når jeg legger meg. Men teppet er helt dødt, bortsett fra varmen da. Og jeg må fjerne varmeteppet før jeg legger meg for ellers kan jeg ligge i stykker de skjøre varmetrådene. Og det er nå jeg kom på den geniale ideen. Hva om fremtiden kunne utvikle en slags drakt du tok på deg, der du kunne kjenne berøring, varme, kulde, der jentene kunne ha en innovertiss i sin drakt (ja, en tiss som vender innover, ikke med en gang, selvsagt, vet det må forspill da), og guttene en drakt med ekspansjonsmuligheter. DET hadde blitt en vellykket (for)spillmaskin. Hva om du selv kjente hvor varm lavaen er når du lander oppi den og selv måtte aue som Mario. Tror nok dette kunne bli en pedagogisk opplevelse også.

Kanskje jeg skulle klikke meg inn på Kondomeriets side og se om en slik drakt allerede finnes, eventuelt abonnere på nyhetsbrev. Og kanskje jeg ikke skulle ha skrevet mer etter inntak av Macks julebrus med noe godt i/til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Og denne rakk jeg med knapp margin, og ikke som i går, et kvarter for sen. Men de i ITPRo burde lest den også!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive