2. julenøtt 2011

49 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Fotball må være den sporten som inneholder høyest prestasjon. I hvert fall når det kommer til skuespill. At det ikke deles ut en egen Oscar pris her er nesten utrolig - og bare i Norge er det mange gode kandidater. Både på og utenfor banen. Og for en lønn! De burde jo ha sett ut som Jessica Alba hele gjengen!

Les mer

Endret av ITpro.no
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

her kan jeg ramse opp film etter film, det har jeg gjort en del år.. så jeg skal prøve å begrense meg litt :)

første filmene som popper inn i hodet mitt er Die Hard (19) og Die Hard 2 (20), er ikke alle som ser på disse som julefilmer siden det streng talt er Action, men i min verden er dette julefilmer som står på listen min, de kommer riktignok nærmere jul.

neste filmen er Gremlins (17), nok en Action komedie, men for meg funker den som bare det i film julekalenderen, denne står oppført til dag 17.

må også nevne Jingle all the way (7), Nighmare before christmas(18), How the Grinch stole Christmas (15) og Scrooged (23)... alle sammen er artige julefilmer som står høyt i kurs... kunne nevnt samtlige, men lar være med tanker på at det er noen i ITpro redaksjonen som skal lese alt dette.

Uansett.. her i huset er det en film som står som nummer 24 i julefilm kalenderen... og det er National Lampoons Christmas Vacation, det er knapt noen julefilm som får meg til å le så godt som jeg gjør av denne samt det er en julefilm som gir meg den siste boosten på selve kvelden over alle kvelder... Dette er filmen jeg kan se om igjen og om igjen uten at den mister sjarmen.. en herlig avslutning på en herlig julefilm kalender :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

"Tre nøtter til Askepott" får meg alltid i julestemning! Selv om det er flere hundre år gammelt og varer i flere timer, og at filmen har en oppløsning på 10x10, får jeg fortsatt en nostalgisk følelse av den, supert! :D

Også har vi "Alene Hjemme" filmene, ler så hardt hver gang den lille terroristen søte lille gutten tar knekken på skurkene med utrolige feller, at jeg detter av stolen et par tjue ganger i løpet av en time og må sitte med pustemaske for å få igjen pusten i noen minutter. Jeg kaller han mini-MacGyver Noen ganger klarer jeg ikke å stoppe å flire, så jeg må sette på den verste skrekkfilmen jeg vet om for å skremme vettet av meg selv, og det ender alltid opp med at jeg må kjøpe ny stol.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

"Tre nøtter til Askepott" er jo en klassiker, men den filmen som jeg har på 1. plass er "The Snowman"

The Snowman

220px-The_Snowman.jpg

"The Snowman is the tale of a boy who builds a snowman one winter's day. That night, at the stroke of twelve, the snowman comes to life. The first part of the story deals with the snowman's attempts to understand the appliances, toys and other bric-a-brac in the boy's house, all while keeping quiet enough not to wake the boy's parents. The two then venture back outside and go for a ride on a motorcycle, disturbing many animals: pheasants, rabbits, a barn owl, a fox and a brown horse."Det er noe med animasjonene, stemningen og musikken som gjør denne så spesiell. Den bringer frem en masser av gode minner fra da jeg var liten og troner på topp når det er snakk om julefilmer. Har dere ikke sett den har dere en jobb å gjøre :)

Endret av Fade
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Etter endt siste arbeidsdag før jul har det blitt ein tradisjon at me er nokre kompisar som set oss ned i ei varm stove med gløgg og vin for å sjå dei fantasifulle filmane Hogfather og The Colour of Magic.

Elles må eg sei at etter å ha sitt Avatar for første gang i romjula 2009, har det blit ein liten tradisjon å sjå den (i 3D) kvar jul. Denne jula her blir nok ikkje dårligare. Kanskje til og med Avatar 2! :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Må si at Home Alone er en klassiker, som alltid slår bra an blant store og små hver jul. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mange filmer vil være med på å bygge opp under julestemningen mens andre vil dreie seg direkte om et eller flere budskaper i julen.

Mine beste julefilmer er filmer som hører julen med, selv om jeg ikke rekker å se dem.

Det å vite at Hjemme Alene 1 og 2 går på TV2 en kveld i desember, eller Die Hard for den del er en naturlig del av min julestemning. Det beste er selvsagt å kunne nyte disse sammen med yngre søsken eller egne barn, men disse filmene hører julen til helt og holdent.

For å ikke ramse opp for mange filmer som allerede eksisterer ville "ITpros julenøtter - behind the scenes" vært en en velfungerende tittel på en trolig høydramatisk og spennende film som ville inkludert alt fra en Colafrelst og innestengt Alexander bak julepremier til brukere i protest mot DLD utenfor. Krydre filmen med en nisselue og litt snø så blir Oscar av dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Filmen 'The Nightmare Before Christmas'

Veldig bra film, siden nesten alle prøver å skape en 'perfekt jul' av sin egen oppfattning. Uannsett så kan du ikke unngå å få julestemmning med denne filmen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmm, City Hunter Med Jackie Chan. http://www.imdb.com/title/tt0103950/

Alene Hjemme filmen (første er best)

Grevinnen og hovmesteren. Litt kort for en film men.

Disneys jul, eller hva den heter, som går på julaften hvært år bare med små endringer, hvor på slutten Timmy Gresshoppe synger "When I wish upon a star"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mine beste julefilmer egner seg ikke for allmennheten, men hvilke filmer jeg liker å se i jula - det kan jeg gjerne dele! For min del er det "Tre nøtter til Askepott" som må være vinneren. Ikke fordi det er en knakende god produksjon eller fordi alle damene høres ut som om de har gjennomgått kjønnsskifteoperasjon og tatt mannestemmepiller. Ei heller er det de flotte strømpebuksene prinsen ikler seg på jakt. Neida, hos meg er det ikke jul før jeg får sitte i sofaen og kommentere filmen i biter - kommentarer selvfølgelig av den sarkastiske sorten med en tilgjort stemme ikke altfor ulik den som kommer frem fra under stemoras lampeskjerm på ballet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Julefilmer er det mange å ta av, men de fleste følger et slags bestemt mønster. Den fantastiske handlingen som får seeren til å tro at det ikke kommer til å bli noen julefeiring, MEN såklart blir det det, for hovedpersonen er jo omsider oppegående nok til å ta de rette valgene. Og så må man ikke glemme slutten, hvor det så godt som alltid faller noen snøfnugg på julekvelden. Og ja, det er jo forskjellige kategorier, romantiske/action/komedie, men det er i bunn og grunn ikke julefilmene som skaper det lille ekstra i julen. Jeg sikter nemlig mot en bestemt sketsj. for uansett hvor mange ganger "grevinnen og hovmesteren" har blitt vist, er ikke lille julaften den samme uten! Og ja, det blir ”same proceedure as last year” på meg!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Flåklypa, det er knapt noen julefilm som får meg til å le så godt som jeg gjør av denne samt det er en julefilm som er artig og ofte blir spilt på tv på julaften... Dette er filmen jeg kan se om igjen og om igjen uten at den mister sjarmen..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Askepott er eit must! Men når eg var liten, såg eg alltid på "It's a wonderful life" med besta og besten! Herlige minner :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det blir aldri jul uten at jeg får sett Mickey's Christmas Carol! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Uten tvil den aller beste julefilmen som finnes er Love Actually.

Gremlins og Die Hard-filmene er jo juleklassikere.

Og det er morsomt å se Grinchen sammen med dattera på fem, eller "den grønne pusekatten" som hun kalte ham da hun var yngre :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har nok dessverre ikke laget noen julefilm selv, men jeg kan liste opp et par julestemningsfilmer andre har laget.

Personlig synes jeg at det hører med at film på TV under julen er relativt dårlige filmer. Som regel. Det finnes unntak, men det er noe med det å sitte i sofaen i julen og se på noe som ikke egentlig sluker deg. Det er i grunnen helt greit! Det er sånn det skal være!

"A Christmas Carol" er ofte koslig på mange måter. Det finnes flere tolkninger av den, men versjonen fra 1971 er i tegnefilmformat og vant faktisk Oscar. Hvis man ønsker en morsommere tolkning er også "The Muppet Christmas Carol" å anbefale!

"The Nightmare Before Christmas" er kanskje den filmen som gir meg mest julestemning. Med Jack Skellington the Pumpkin King som søker etter forandringer i livet. Han snubler over Christmas Land styrt av "Sandy Claws" og får brått et ønske om å arrangere julen selv.

"The Family Man" men Nicholas Cage kan også ansees som en julefilm. Den er både morsom og fin. Den handler om en mann som forlot kjæresten sin for å dyrke karrieren. Han ble suksessfull og tjente masse penger. Han elsket livet sitt. Han møtte en dag på en mann som endret livet hans fullstendig. Jack (spilt av Cage) våkner opp i seng med kjæresten han forlot for så mange år siden samt to barn og oppdager etterhvert at han har blitt kastet inn i en verden som tar utgangspunkt i hvordan livet kunne vært hvis han ikke ofret kjæresten for karrieren. Veldig koslig og gjør deg glad for å være med familie.

Har man med seg kjæresten kan man også ha nytte av et par "chick-flicks". Et par eksempler på disse er "Love Actually" med Hugh Grant til kvinnenes glede, og Liam Neeson (og selvsagt Keira Knightly) for oss karer. Søtt sammensatte småhistorer blir til sammen en stor, morsom opplevelse. Et annet forslag kan også være "The Holliday" med kjenninger som Cameron Diaz, Jude Law, Jack Black og Kate Winslet.

Er man ute etter fullstendig absurdidet og latterlig teite plot har man også "Elves" fra 1989. Hva denne handler om kan ikke toppes av imdb.com sin plotbeskrivelse: "A young woman discovers that she is the focus of an evil nazi experiment involving selective breeding and summoned elves, in an attempt to create a race of supermen. She and two of her friends are trapped in a department store with an elf, and only Dan Haggerty, as the renegade loose-cannon Santa Claus, can save them."

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De beste julefilmene, for å få best julestemning er 3 filmer:

Home Alone 1 & 2, og Tre Nøtter Til Askepott (Med Norsk Dub/Tale).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De beste julefilmene, for å få best julestemning er 3 filmer:

Home Alone 1 & 2, og Tre Nøtter Til Askepott (Med Norsk Dub/Tale).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

"Alene hjemme" serien er en sikker vinner når det kommer til julefilmer, og julestemning. Men noe som jeg synes er veldig greit å se på for å mimre om gamledager, og hvor hyggelig de tidligere julefeiringene har vært, ja da setter jeg på disney channel og tenker tilbake til spenningen og den virkelige julestemningen man hadde som barn. Og da kommer jeg i julestemning ihvertfall. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

"Flåklypa Grand Prix" er en sikker vinner!

Julestemninga er komplett når pakkene er ferdig åpnet, og alle sammen leker og prøver seg frem med favorittgavene sine. Ungene finner frem spill, mens de voksne ser fornøyd på barskapet som har fått sin årlige påfylling. Pappa finner frem julegodt og TV'n slås på som mild bakgrunnstøy. Og mens jeg leker med mine nye gaver, titter jeg ofte bort på TV'n, hvor filmen "Flåklypa Grand Prix" står på. Likesom gaver er en del av julen min, er også "Flåklypa Grand Prix" det. "Ingen Jule Uten".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Beste julefilmer, ja. Jula inviterer til filmtitting av den enkle grunn at jeg som regel har fri, det er mørkt og kaldt ute og all ribba har gitt meg energi nok til at jeg gidder å sette en film i dvd-spilleren.

Det at det er jul, betyr ikke nødvendigvis at filmen bør handle om jul. Tvert om. Jula er så mørk og stusselig at en hver flukt til noe annet er å foretrekke.

Derfor er "Lawrence of Arabia" min favorittjulefilm. Ikke bare er den mer langvarig enn ventetida fra middag til pakkeåpning julaften, den er noe så sjeldent som et mesterverk som portretter arabiske muslimer som direkte sympatiske. Filmen omhandler et av første verdenskrig mer oversette felttog, og passer utmerket til late romjulsdager.

For andre trege romjulsdager, kan selvsagt "Ben Hur" og "Doktor Zhivago" benyttes, eventuelt den ultimate gørrlangdrygfilmen "Tatt av vinden".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Askepott, A christmas Carol

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Denne jula vil husstandens begge medlemmer tilbringe mesteparten av tiden på rygg i sofa og seng pga helseforhold. I lys av den situasjonen er nok julefilmer med Dennis årets favoritt - vi ønsker oss begge ut for å få litt liv og røre, og siden vi ikke kan gjøre for mye selv, får Dennis gjøre det. Han greier det med glans....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det første som slår meg når jeg ser ordet Julefilmer i en oppgave er "Å Nei, ikke enda en tråd med de hersens reprisene vi blir servert på TV hver eneste jul". Hvem kjenner vel ikke til "Hjemme Alene" (både 1 , 2 og alt-for-mange), "Flåklypa Grand Prix", "Reisen til Julestjernen" og ikke minst "Tre nøtter til Askepot" (som vel egentlig burde hete "Three NUTS for Cinderella", da jeg vet om minst 3 personer som havner på galehus om de ble tvunget til å se den filmen enda en gang.) Ikke mye å rope hurra for. Om man i det hele tatt kan spore noen ørsmå lyspunkt i et standard juleprogram, måtte det i så tilfelle være "Bad Santa".

Om du nå har blitt både smådeprimert og på grensen til suicidal etter enda en gang å ha lest titlene på alle de filmene du var møkk lei, fortvil ikke. Det finnes en hel masse kvalitet der ute også:

Noen eksempler på virkelige gode juleklassikere er: "Hjemme Alene med julenøttene 1. desember", "Hjemme Alene med julenøttene 2. desember" etc. , "Få klypa i dagens pris", "Reisen til julenøttene" og "24 nuts for ITpro". (sistnevnte leses gjerne med dobbelt betydning, da man må være en smule smågæren for å kaste seg løs på et svar her).

Når svaret på dagens nøtt så er levert, så er det bare å slappe av, mens man venter på at "Bad Nut General" dukker opp straks over midnatt med enda mer galskap.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som så mange andre her er selvfølgelig store klassikere som Die Hard, Hjemme Alene og 3 Nøtter Til Askepott som bringer julestemning til meg.. Men det er ikke filmene i seg selv som bringer julestemninga frem, det er nemlig mange andre faktorer som også spiller inn. Den viktigste for meg er å se filmene sammen med personer som betyr noe for meg, dele latter, glede og kanskje litt romantikk, mens vi alle ser på en god julefilm sammen. For venner og familie er vel det som er best ved jula, en tid fulgt med nærhet, kjærlighet og vennskap…

Men det som får meg aller best i julestemning er nok Disney kortfilmene som dukker opp på tv i disse juletider, da særlig den om Scrooge (spilt av onkel skrue) basert på «A Christmas Carol» av «Charles Dickens». Jeg føler den filmen virkelig får frem julestemninga min. Den viser hva jula virkelig handler om som jeg sa tidligere, venner, familie, kjærlighet og nærhet, og det kommer meget godt frem i denne fantastiske utrolige Disney kortfilmen. Bare det å se på hvordan denne gamle gnieren uten et snev av julestemning endrer seg gjennom filmen, da han blir utsatt for 3 alvorlige inntrykk på hvordan livet virkelig er, til å bli godheten selv er rett og slett utrolig.

Så er det noe som får meg i julestemning mer enn noe annet er det å dele dette fantastiske eventyret fra Charles Dickens videreutviklet av Disney sammen med min nærmeste familie foran familie tv-en, peisen er i fyr og det er masse, masse snø på utsiden.

God Jul, alle sammen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive