Temp på CPU og litt overklokking:)

6 innlegg i emnet

Skrevet

Hei

Har fått i hus noe PC komponenter og har satt det opp.

Har en Intel I5 2500K som nå kjører på 4 Ghz, med "stock" kjøling (originalt med turbo, var 3.7 Ghz)

Tempen ligger fra 28 - 64 grader, kommer an på hva jeg gjør. Dette når jeg bruker Asus AI Suite. Tempen er det samme som i BIOS her, virker det som.

Tempen er 10 - 15 grader høyere med CoreTemp og CPUID HW monitor.

Hvem er det som er mest riktig?

Hva er skadelig?

Er det noen andre som har samme CPU med "stock" kjøling har har klokket opp litt, og har noen erfaring med temp?

Har også en Radeon HD5870 skjermkort, som jeg lurer på hva jeg kan klokke det til uten å ta i for mye. Ønsker heller å ha litt å gå på enn å klokke for mye.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

I følge:

http://ark.intel.com/products/52210/Intel-Core-i5-2500K-Processor-%286M-Cache-3_30-GHz%29

Ser det ut som maks er: 72.6°C, så det virker jo brukbart.

Men det er et stykke unna faresonen ennå.

Men ville nok anbefalt å ha litt bedre kjøler en intel, mest fordi støy og overklokkings muligheter.

CPUID HW monitor er neppe helt stabilt. Så det beste er nok å sjekke i bios eller med programvare som følger med hovedkortet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for svaret:)

Har nå prøvd:

CoreTemp

RealTemp

CPUID HW monitor

og alle disse ligger 10 - 15 grader over AI Suite som er levert av Asus.

Skal sjekke bios, når jeg kommer hjem igjen.

Men hvis det er Asus sin som gjelder har jeg ikke noen problem med tempen, fordi da har maks vært ca 66 grader, mens den de andre har det vært helt opp i 77:)

Har ikke penger til noe bedre kjøler akkurat nå:)

Men er det noen som har denne CPU'n og kan sjekke hva de ligger på av temp, originalt eller ved noen overklokking. Gjerne med "stock" kjøler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tolker det alltid slik at høyest målt temp er korrekt. Og om det er noen trøst, jeg bruker alltid HWmonitor. :)

Men man bør være forsiktig med overklokkingen når man kun har standardkjøler. Den er ikke bygd for overklokking...

Måler du i BIOS vil du få målt tempen uten at prosessoren har noen form for belastning overhodet. Det er altså en temmelig urealistisk måling. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Asus AI suite oppgir vel bare prosesortempen, og det samme gjør BIOS. Kjernetemperaturen derimot, ligger ofte noe rundt 10-15 grader høyere på en dårlig kjøler.

Dermed høres det veldig sannsynelig at alle temperaturene er korrekte, men at HVA som leses av ikke har vært helt nøyaktig. Det skal sies at det er den høyeste kjernetemperaturen som er den som er mest intressant.

1. Om du ikke har stilt på spenningen, og bare lar denne stå på auto, så vil den som regel kjøre på med ganske mye høyere spenning enn nødvendig. Dette øker temperaturen eksponensielt høyt, og derfor er det forbedringspotensiale. (les av spenningen og senk litt etter hvert, manuelt)

2. 3,7 GHz med Turbo er altså når KUN 1 eller 2 kjerner blir belastet. Når alle fire kjerne blir belastet (mest aktuelle hendelser) så vil den stille seg på satt frekvens. Når du da øker frekvensen til 4 GHz så vil da kjøre 4 GHz uansett hva som skjer. Dermed er det ikke snakk om en liten 300 MHz overclock, men en økning på 700 MHz.

3. Det skal sies at tempen din er innenfor "godkjente rammer", om den høyeste målingen er basert under TUNG bruk. (som regel ved bruk av Prime 95 etc..)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takker for gode svar:)

Har satt alt på auto i BIOS igjen, så da kan den vel kjøre helt opp til 3700 Mhz, av seg selv, så da må vel temperaturen blir som den skal:)

Men nå ligger tempen på ca 38 grader, som er mye høyere en hva dem viste i går på idle. Da var en nede i 28 - 29 grader.

Tenker på å kjøre en sånn lukket vannkjøling, men det jeg ser er at de har 120 mm vifter, men alle steder jeg kan sette vifter i kabinettet (Fractal Design XL USB 3 versjonen) har kun 140 mm, foruten i siden hvor man åpner hvis man skal inn. Og er jo veldig upraktisk å ha det der.

Det sitter også en 180mm vifte i kabinettet som jeg synes går litt sakte. Den går på ca 480 rpm. Den gikk da +/- 600 rpm om lørdagen:) Er det noe måte å få denne til å gå på 600 rpm? Prøvd å turbo i bios på den, men hjalp ikke.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive