core i7 950 @ 4.03 ghz er dette trygt?

15 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei, hvis man overklokker core i7 950 @ 4.03 ghz på 1.2320 volt.

Hvor mange watt snakker vi om da? Husker ikke igjen formelen andrull hadde.

Er det risikofritt? Eller ville dere anbefalt en langt lavere overklokking 24/07?

Har foreløpig kommet så langt, men høyere en dette spørs om jeg kommer, da må jeg sette opp volt mere en prosessor, så da tror jeg stopper her.

Men uansett så burde prosessoren være rask nok til de fleste oppgavene.

Ønsker meg 2700k med Thounderbolt til sommeren, så hvis det er sansynlig prosessoren klarer dette 5-6 måneder er det bra.

Endret av LMH1
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg har en I7 920 som kjører på samme hastighet som det du nevner, så den jeg har er klokket over 300MHz mer enn det du har.

Kjører stabilt 24/7, har du god kjøling og en PSU som gir nok strøm skal ikke det være noe problem.

Når det er sagt så spiller egentlig ikke CPU så mye inn hvis det er spilling du klokker for, der er det skjermkortet som er viktig. Ser at CPU ligger og tusler på 10-20% belastning selv på heftige spill...

Men det er da gøy å finne ut hva du kan presse ut av prosessoren da :P

Endret av Fade
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan du si litt om voltinstillingene du bruker? må man over 1.25 volt på prosessoren? Ser ut som min prosessor begynner å gi en del bluescreen over 4 Ghz, nå har jeg klart 3.99 Ghz omtrent er helt stabil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis jeg har en Nvidia GTX 570 og 4 harddisker + 2 SSD. Samt noe LED lamper og

Cooler Master GX 650W strømforsyning, er det trygt å overklokke en del da? Noe særlig over 4 Ghz? Eller kan det føre til jeg sitter med helt defekt pc, ville vært kjedelig å kjøpe alle delene nye, så da får jeg vel heller leve med at ting tar litt tid.

Tenker å bytte prosessor + hovedkort, jeg var bare uheldig som kjøpte sokkel 1366 fordi 1155 sokkelen hadde problemer, og jeg gadd ikke å vente, nå så angrer jeg litt på det, men kommer nok å bytte før eller senere. Men hvis jeg kan overklokke den prosessoren så er det bedre en å kjøpe nytt, tempraturen er ikke stort problem om vinteren, men er mere redd for strømforsyningen, burde nok heller gått for en 850 watt Consair. Men er jo usikker på hvor langt jeg kommer med det jeg har, så er mere fristet å oppgradere med tiden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvorfor oppgradere prosessor + hovedkort? Sliter du med at det går tregt??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fordi at core i7 950 @ 4 Ghz trekker en del strøm, og kan ødlegge strømforsyningen.

Foreløpig trenger jeg ikke å bytte, så sant prosessoren holder, men hvis pcen ryker er det langt billigere å bytte cpu + hovedkort + ram en å bytte alt i pcen.

Hvis strømforsyningen ryker kan den ta alt.

Nå er det fordi jeg ønsker meg litt kraftigere oppsett, ved pakking av zip/rar filer, og til multitasking generielt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

LMH1. Det er altså dårlige strømforsyninger, samt i få tilfeller som kan ta "alt". Har ødelagt godt over 10 strømforsyninger (en del med vilje), og det har aldri skjedd at noen komponenter har blitt skadet. Og halvparten av disse har vært dårlige.

Du har i tillegg mer enn god nok strømforsyning til det oppsettet.

Kan du si litt om voltinstillingene du bruker? må man over 1.25 volt på prosessoren? Ser ut som min prosessor begynner å gi en del bluescreen over 4 Ghz, nå har jeg klart 3.99 Ghz omtrent er helt stabil.

Wow, å kjøre 1.25 og 3,99GHz er jo veldig bra. 1.25 er jo omtrendt standard på de CPUene. 1.3V og mer er veldig vanlig for å komme seg over 4GHz grensen. Å oppgradere CPU og HK med det oppsettet hørtes ut som sløsing av penger. Da venter du til neste generasjon kommer ut, og ikke noe som er sånn halveis/litt bedre.

HK'ene på 1155 er uansett en del dårligere enn 1366...

Om du er veldig skeptisk til hvor mye PCen forbruker, så kjøp en strømmåler på clas ohlson til 140kr. Trekk så fra 10 %, og så vet du hvor mye PSUen din blir belastet.

Litt dyrere er jo såklart å oppgradere strømforsyningen om du vil.

Edit: Den PCen der forventer jeg bruker ca 500W, så du har mye å gå på. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Amen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk spessielt til andrull.

Nå har jeg lest:

http://www.hardocp.com/article/2010/11/22/cooler_master_gx_650w_power_supply_review/9

Og det virker jo litt grun til skeptisk

Nå har jeg i en filmpc kun ASUS E35M1-I DELUXE, AMD E350 mini-ITX, Hudson M1, DDR3, 1xPCIe(2.0)x1 som jeg har brukt til mye filmavspilling uten å ha overklokket den noe, sammen med et Origen, 320W, MicroATX som i første omgang ødla SSD disken og blueray stasjonen.

Nå kan det være den første strømforsyningen var helt elendig, så jeg fikk ny på reklamasjon. Men i går gikk hovedkortet i stykker, antakelig fordi strømforsyningen hadde gjort sitt, og prosessoren der var hardt belastet i lengere periode. Tempraturen på prosessoren var opp mot 70 grader på hard belasting uten vifte som standard, men kabinettet er stort nok så det burde gå, hvis det ville vært nødvendig med vifte burde produsenten satt på det.

Kan være hovedkortet der var av dårlig kvalitet.

Men jeg tenker å oppgradere en annen maskin, som har AMD X6 1055t.

Og flytte hovedkortet over der, den har Consair TX 650 watt strømforsyning som er nok mye mere stabil på er det 3.3 volt som bruker til 4\8 pins CPU kontakt?

Nå har jeg ikke målt verdiene, men jeg frykter strømforsyningen kan forkorte både prosessor\hovedkort raskere en consair.

Det poenget du kommer med at Sokkel 1366 faktisk er bedre, finner jeg bare Tri ram støtte som et argument.

Core i7 2700k er mye kraftigere, klokker jeg den 4.4 Ghz så kan jeg nesten garantere jeg aldri klarer å måle meg med min prosessor. Kjøpe vannkjølere er dyre en nytt hovedkort + prosessor for meg, spesielt som sommeren. Kingston ram brikker, er neppe kjent for å være noe gode på overklokking, nå holder jeg meg til 1.5 volt og under 1333 mhz som vil bety mindre sansynlighet for defekte ram brikker. Ikke det at ram er så dyrt, men at skal man først kjøpe nytt er det like greit å gå til 4 GB per ram brikke.

Nå syns jeg prosessoren min allere på over 4 Ghz begynner å merke tegn på ytelsetap i prime95 på testing av 1024k går det hele tregere en tidligere normalt tar det 3 minutter per tråd, men nå er jeg oppi 5 minutter. Enste passmark ble bedre, men syns det begynner å stoppe litt opp, øker jeg 1 FSB fra 4 Ghz så snakker vi nesten kun om 2 passmark forbedring, per gang, selv om prosessoren er stabil. Kan det være lav volt som gjør dette?

Men jeg vet ikke om det kan være noe annet en prosessoren som gjør dette?

Prosessoren er jo stabil, stor sett, men merker man får bluecreen av og til etter noen 20 timer og maskinen funger dårlig i dvalemodus. Da må jeg slå av maskinen helt også starte den igjen.

Går jo å nedgradere til 3.6 Ghz så virker maskinen helt grei, så det kan være for lite volt et sted på hovedkortet som gjør dette, prøver å ha så lite volt som mulig, har bare øket volt så lite som mulig.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men jeg tenker å oppgradere en annen maskin, som har AMD X6 1055t.

Og flytte hovedkortet over der, den har Consair TX 650 watt strømforsyning som er nok mye mere stabil på er det 3.3 volt som bruker til 4\8 pins CPU kontakt?

Kan jo være en ide å flytte over en bedre strømforsyning ja. Men belastningen tror jeg nok ikke vil stige særlig over 500W, så du ligger ikke noe mer i faresonen nå, enn om du kjøper ny CPU etc..

CPUen trekker kun av 12V+ railen, og P4/p8-kontakten er da derfor bare 12V.

3,3V railen er kun brukt av noen få komponenter integrert på hovedkortet.

Det poenget du kommer med at Sokkel 1366 faktisk er bedre, finner jeg bare Tri ram støtte som et argument.

Core i7 2700k er mye kraftigere, klokker jeg den 4.4 Ghz så kan jeg nesten garantere jeg aldri klarer å måle meg med min prosessor.

Joda, 2600 og 2700K er bedre prosessorer enn i7 950, naturligvis, de er jo over 3 år nyere. MEN, selve hovedkortene til 1155-sokkelen bærer tydelig preg av å være midstream-serien til Intel.

- Få PCI-e kanaler

- Ikke god støtte for flere skjermkort, og spesielt når man har valgt et skjermkrot med støtte for Tri-SLI, så synes jeg jo at hovedkortet også skal støtte dette.

- Generelt sett færre Sata-porter

- Dårlige/elendige overklokkere (går vel mer eller mindre ikke å overklokke selve hovedkortet)

- Trippel channel memory gir dobbelt så høy båndbredde, samt astøtte for mindre minne, og færre minnebrikker.

- Med RAMdisk så vil ytelsen være omtrendt halvparten på en LGA1155 fremfor LGA1366.

Deres nyeste entusiastserie er og blir 2011, selv om den nok er litt FOR entusiast for de fleste.

Nå syns jeg prosessoren min allere på over 4 Ghz begynner å merke tegn på ytelsetap i prime95 på testing av 1024k går det hele tregere en tidligere normalt tar det 3 minutter per tråd, men nå er jeg oppi 5 minutter. Enste passmark ble bedre, men syns det begynner å stoppe litt opp, øker jeg 1 FSB fra 4 Ghz så snakker vi nesten kun om 2 passmark forbedring, per gang, selv om prosessoren er stabil. Kan det være lav volt som gjør dette?

Det kan godt være et typisk tegn på for lite volt, eller en frekvens som er uegnet for prosessoren. Derfor er det alltid viktig å kjøre den gjennom ytelsestester for å sjekke at også ytelsen øker. Spesielt når du tyner mest mulig ut av den, så kan slikt skje.

Den høres ikke helt stabil ut heller, om den klikker til tid og annen. Da ville jeg kjørt høyere spenning eller lavere frekvens ja.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så du mener altså, å bytte fra Coolmaster til consair, er mye jobb, men i så fall lite å hente?

Kan jo muligens håpe på det ikke oppstår problemer, men hva vet jeg, er vanskelig spå slike ting, nå er vel strømforsyningen brukt kanskje 1 år så jeg merker vel snart hvis den ryker.

Nå syns jeg skjermkortet er bra nok, man kan alltid si å ha SLI gir mere morro, men med enkel full HD skjerm ser jeg lite å hente inn på det.

Muligens jeg skal vente til 2011.

Kan du si om Intel Core i7 3930K er verdt prisen? Riktignok er jeg enig at den muligens kan være noe hvis den er over 50% raskere en core i7 2700k.

Men hva trenker du? Vil du ventet på hovedkort til den? Fikk selv litt lyst på en slik, hvis den klarer 4.4 Ghz overklokking greit. Ellers vet jeg ikke om den er verdt prisen. 4300 kr er jo litt stiv pris for prosessor, men er den ennå bedre på overklokking vil jeg vurdere det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg klarer å plassere deg.

For en i7 950 på 4GHz er veldig kraftig og holder for de aller fleste. De eneste jeg kan se for meg som ønsker mer er egentlig entusiaster. For gamere så burde det være mer enn nok, og du vil i de tyngste spillene uansett være GPU-begrenset.

Og om du er en entusiast, ja så ville jeg absolutt ha vurdert sokkel 2011, som da gir deg 6-kjerner, stor cache-størrelse, Quad-channel minnekontroller, massevis av Pci-e kanaler og muligens PCI-e 3.0. Intel Core i7 3930K er et par prosent raskere pr kjerne, og har 50 % flere kjerner enn 2600/2700K. Dermed er ytelsen kraftig forbedret fra mainstream-lillebrødrene. Men i de fleste spill så vil ytelseboostet være en del lavere.

Overklokkingsegenskapene virker nesten hakket bedre enn 2700K, og 4,6 GHz skal gå helt fint. Dette er samme økning som en 2700K som går fra 3,5 Ghz til 5 GHz. Guru3D har i tillegg fått den opp i over 5 GHz, noe som er over 55 % OC.

I praktiske tilfeller med høy oppløsning så vil jo uansett skjermkortet være begrensningen. MEN, dette gjelder også I7 2700K, som heller ikke vil gi noen ekstra ytelse i spill fremfor en i7 950 @4GHz.

Eneste måten å øke ytelsen i moderne spill er for deg egentlig å gå for en SLI-løsning (som entusiast så vil jeg vel også si at det er noe å vurdere sterkt i spill som BF3, Skyrim etc..). Og når vi snakker om SLI, så vil flere PCI-e-kanaler (X79 og X58) gi deg bedre skalering i SLI. Om kanskje ikke så altfor mye i SLI, så snakker vi enorm forskjell i Tri-SLI.

Oppsummert:

LGA 1155 vil ikke gi deg noen økning i ytelse i spill med det oppsettet du har, men vil nok kunne gi noen få prosent ekstra i "generelle" oppgaver.

LGA 2011 vil derimot være over 60 % bedre enn i7 950 på "generelle" oppgaver. S

å spørsmålet er om du vil betale 2700kr + nytt hk etc.. for 10 % bedre ytelse, og mye mindre fremtidsrettet oppsett.

Eller om du vil betale 4300kr + nytt HK etc. for 60 % bedre ytelse og et veldig fremtidsrettet oppsett.

Var jeg DEG (som egentlig blir ganske likt meg selv, da jeg har et veldig likt oppsett) så ville jeg skaffet et GTX 570 ekstra om du ønsker bedre gamingytelse. Og om du virkelig ønsker bedre prosessor-ytelse, ja så gå for det nyeste som da blir LGA 2011.

LGA-1155 faller midt mellom to stoler, og vil bare gi deg mindre lommebok. Hadde jeg kjøpt helt nytt oppsett i dag, og skulle få en ren gamerPC derimot, så hadde LGA 1155 gitt mest for pengene, uten tvil.

Så du mener altså, å bytte fra Coolmaster til consair, er mye jobb, men i så fall lite å hente?

? Nei det mener jeg ikke. Det bør da være en rask og kjapp jobb å fikse. Corsair sin er bedre og mer stabil, uten tvil. Men mener selv begge bør funke, selv om jeg uten tvil ville ha brukt den beste strømforsyningen til Intel-riggen.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvor kraftig er egentlig consair TX 650 watt?

Klarer den fint core i7 950 @ 4.6 Ghz på 1.35 volt og et nvidia GTX 570 @ 30% fint? Og da trenger jeg ikke å beskymre meg om ustabil strømforsyning?

Tror jeg venter litt med skjermkort, siden det kommer nye nvidia skjermkort mot sommeren, så da får jeg heller vudere Nvidia GTX 680 avhenging hva den koster, en 3000 kr hadde vært fint.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvor kraftig er egentlig consair TX 650 watt?

Klarer den fint core i7 950 @ 4.6 Ghz på 1.35 volt og et nvidia GTX 570 @ 30% fint? Og da trenger jeg ikke å beskymre meg om ustabil strømforsyning?

Tror jeg venter litt med skjermkort, siden det kommer nye nvidia skjermkort mot sommeren, så da får jeg heller vudere Nvidia GTX 680 avhenging hva den koster, en 3000 kr hadde vært fint.

1. Den skal fint klare det oppsettet med den forrige overklokkingen din fint. Med 4,6 GHz(1.35V) og 30 % OC på skjermkort så bør det gå akkurat. Forventer omtrendt 650W forbruk med en så høy overklokk, som igjen kanskje er litt overdreven?

Uansett så bør en Corsair TX650 takler 100 % load greit, og i tillegg ha litt ekstra å gi i nødstilfeller.

2. Men om du skal bedrive slik blodklokking, ja så KAN det jo være en vurdering med kraftigere strømforsyning. :)

3. Pleier som regel ikke legge meg oppi skrivefeil, da jeg selv har en del. Men vær så snill å skriv Corsair, og ikke Consair, som du gjør hele tiden. :ph34r: (jeg dør litt inni meg hver gang jeg leser det)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

3. Pleier som regel ikke legge meg oppi skrivefeil, da jeg selv har en del. Men vær så snill å skriv Corsair, og ikke Consair, som du gjør hele tiden. :ph34r: (jeg dør litt inni meg hver gang jeg leser det)

LOL!!! Du er og blir Andrull du Andrull!!!

Støtter deg fullt ut i innleggene over, ville tro at en i7 950 med OC skulle holde mer enn nok til de fleste... Kan hende LMH1 bare kribler i fingrene etter å få oppgradere noe... (noe som jeg ofte gjør)

Hvis du starter opp "task manager" (enhetsbehandling på Norsk??) og tar opp CPU-belastning, så kjører du de programmene du ønsker skal gå raskere.

Ligger CPU på 100% load vil du få en noe merkbar ytelsesforbedring ved en oppgradering av CPU. Jeg tipper at CPU fortsatt vil ligge en del under full load med den CPU'en du har nå.

Flere og flere programmer blir mer avhengig av en god GPU for å gjøre utregninger (f.eks Photoshop), og spill er det GPU som betyr alt (iallefall nesten alt). Det er bare i svært få tilfeller at CPU hos meg er på høy load, CPU-test på 3D Mark o.l., men til vanlig (spilling/surfing) så rusler den på 10-20% load...

Den største merkbare forbedringen hos meg var overgang til SSD harddisk og crossfire med 2 x 5870. Det ga mer forbedring en overgangen fra en E6600 CPU til i7... (ville ikke gått tilbake for all del...)

Jeg ville gjort som Andrull sier, er det gaming du vil så sats å SLI, er det annet vent til socket 2011 (Socket R).

Der har du quad channel DDr3-minne i forhold til Dual channel på 2600K.

Når prisene begynner å synke litt på 2011 ville jeg gått for oppgradering var jeg deg.

Endret av Fade
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive