Ødelagt mac. Harddisk mulig årsak?

3 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Heisann!

Fikk en brukt mac på døren i går. Og det er like før den går rett ut i søppelkassa igjen.

Det jeg gjorde var at jeg skiftet fra 1 gb ram til 4. Var ingen problemer med det. Og installerte kanskje 2-3 programmer på den også. Microsofts Word osv .. Så skulle jeg restarte macen, og det var da det skjedde.

Når jeg starter macen, kommer chime'n opp, så kommer skjermbildet opp med apple-logo'n og det hjulet som snurrer rundt. Og fra der kommer jeg ingen vei. Jeg har prøvd en hel del masse av saker og ting i single user mode,men ingen forandring da heller. Får blant annet "invalid sibling link". Jeg lurer på om kanskje harddisken er ødelagt. Det eneste jeg ikke har prøvd enda er å boote macen med installeringsdisken, men den har jeg heller ingen tilgang til. Da må jeg evt kjøpe en. Jeg skrudde opp macen og så at harddisken er av typen sata.

Det jeg lurer på er om jeg kan kjøpe en splitter ny harddisk som f. eks denne, og kjøpe en lion install-dvd, om det da er mulig å bare installere fra scratch? Eller må man ha en spesiell harddisk?

Christian

post-23829-0-89535000-1320878412_thumb.p

Endret av KongKlykken
Støyende emnetittel. /KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

bump

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Harddisker, skal ikke være noe problem i mac, så ja så sant harddisken er riktig størrelse og bruker sata burde det gå bra.

Hybrid harddisk/SSD bør du ikke kjøpe til mac, har vært mye problemer med disse har jeg lest. Vet ikke hvordan Lion takler det, men snø leopard har vel slitt en del også Trim er vel ikke helt i boks ennå, men lion burde løse problemet.

Siden harddiskmarkdet er så dyrt kanskje man bør vurdere en SSD disk.

Les http://support.apple.com/kb/HT1533 for oppstartsvalg.

Kan du være helt sikker på harddisken er problemet?

Altså ikke at maskinen funger dårlig med ram brikkene? Ville prøvd det først før du vurder ny harddisk.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive