27 tommer med 2 560 x 1 440

11 innlegg i emnet

Skrevet

Hei, sitter å vurder en ny skjerm. tenkt til å bruke den litt til tv + spill

spørsmålet mitt da er om denna bare virker i "naitive" altså 2560x1440 oppløsning

eller om det går ann å sette oppløsning ned å få greit bilde likevell?

vet at den gamle lcd skjermen min bare takler 1920x1080 ellers blir bilde gromsete

http://www.idg.no/pcworld/tester/pcogskjerm/skjermer/article208162.ece?curPage=3

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Med mindre dette er til pc du snakker om, er det lite vits å gå høyere en 1920x1080 i dag. På pc vil du nok klare å få fullet opp skjermbilde muligen litt dårlige bildekvalitet, men på playstation/xbox 360 vil nok du få enten svart ramme rundt bilde, altså bildet blir mindre eller redusert bildekvalitet størst sansynlig.

Har selv vurdert den skjermen du linker til, og Dell UltraSharp U3011 som gir litt høyere oppløsning, men jeg syns dette muligens vil bli dårlig ved å spille av film hvis ikke det finnes oppløsninger til det. Spill er nok mulig å få i den oppløsning men da burde man ha et bra skjermkort, ville heller gått for U3011 isteden da.

Uansett så er LCD ganske så gammelt, selv om muligens kontrasten er veldig bra.

Ville jeg om jeg var deg heller vurdert en 3D skjerm med 3d briller isteden.

Prisen på ca 9000 kr frister heller ikke, er jo nesten 3 ganger for dyrt sammenlignet mot full HD pc skjerm. Nå har jeg ikke prøvd noen av disse skjermene, men jeg ville nok ventet på OLED og kjøpe da så er det mulig også at 3D blir standard, da ville 8000 kr for en 30" skjerm være et godt kjøp.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvor lenge må du vente for at du skal kjøpe OLED, LMH1?

De fleste nettsteder sier at OLED i en eller annen variant og "normal størrelse" kan bli allemannseie i 2015, hvis nå ikke noen annen "breaking new" teknologi ser dagens lys..

Det er altså urealistisk å anbefale noe slikt ettersom man må vente såpass lenge..

men på playstation/xbox 360 vil nok du få enten svart ramme rundt bilde, altså bildet blir mindre eller redusert bildekvalitet størst sansynlig.

Svart ramme vil du ikke få. Les tredje siste avsnitt her: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2362473,00.asp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

lurer litt på pixcelfeil granti og levetid blir her?

Dell er jeg selv skeptisk til, muligens dette er en superskjerm. Men jeg har mine tvil etter forrige anbefalinger, stilte selv et ligende spørsmål, men om denne og storebroren er virkelig verdt prisen sammenlignet med andre skjermer er jeg tvil på.

Støtte for 3D briller syns jeg burde være på plass.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvorfor lurer du på det? Garantivilkår (2år med vanlig normal bruk) og forventet levetid (min. 5 år for reklamasjon på produktfeil) er den samme som på hvilkensomhelst annen skjerm i Norge, med mindre annet bedre er spesifisert fra produsent. Ellers har man også angrefrist på i alle fall fjorten dager om man handler fra nett.

Pikselfeil må være tildels sjenerende og i et visst antall per cm^2 (dvs. tett) og/eller være plassert i synsfeltet på en skjerm (dvs ikke ut i sidene/hjørnene) for at det skal være mulig å få reklamert på det grunnlaget, mener jeg å huske.

Men det er et helt annet tema enn hva denne tråden handler om.

3D-støtte er en preferanse trådstarter må få vurdere nødvendigheten i selv.

-------------

For å komme tilbake til topic igjen, å bruke en slik skjerm som TV-skjerm er litt bortkastet spør du meg. Samme gjelder forøvrig spilling gjennom konsoll, som også LMH1 nevner. Du får jo ikke utnyttet skjermens potensiale fullt ut pga oppløsningen på TV-sendinger og konsollene.. Sånn sett vil en (større?) TV gjøre samme nytten.

Ellers, skjermen har fått toppscore i så og si alle tester, så den er det vel lite tvil om (bilde)kvaliteten på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Bildekvaliten er en ting, men levetiden er en annen. Er vel slik at LCD har dårligere levetid en LED basert lys.

Hvis man får mye pixcelfeil å må sende en vare tilbake til nettbutikk koster både tid å penger.

En del er ofte greie at man slipper å betale frakt.

Men nå har jeg lite erfaringer, har du noe erfaringer på den skjermen?

Kan vi være enige at disse 2 dell skjermene er mest beregnet til bilderedigering og multitasking i windows for de litt kravstore? Men til multitasking vil nok 2x 1920x1080 skjermer være langt billigere og mere effektivt.

Kanskje litt spilling også?

Så sant man ikke selv rediger film i 1440p eller 1600p oppløsing? Men er få utstyr som klarer dette perfekt.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hei, takker for svar.Var pc jeg tenkte på å bruke denne på, men lurte på om det går ann å fks spille på denne i lavere oppløsning også?

prisen på denne skjermen er jo 5000kr nå,ikke 9000 syns jeg ikke høres så galt ut. men vist det bare går annn å bruke den i 2560x1440

så blir det bra dyrt i lengden med tanke på skjermkort, men gtx 570 sli går det vell ann å spille i 2560x1440 nå?

men om det går ann å stille den på lavere oppløsning så kan jeg bruke den i framtiden også. men vet at de lcd skjermene jeg har hatt til nå, så blir det jo skikkelig dårlig bilde vist man stiller oppløsning ned fra det som er standard på skjermen,vil jeg kunne stille denne på fks 1920x1080 å forsatt ha en bra bilde? har ikke så mye greie på det=p

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bildekvaliten er en ting, men levetiden er en annen. Er vel slik at LCD har dårligere levetid en LED basert lys.

Hvis man får mye pixcelfeil å må sende en vare tilbake til nettbutikk koster både tid å penger.

En del er ofte greie at man slipper å betale frakt.

Men nå har jeg lite erfaringer, har du noe erfaringer på den skjermen?

Jeg har ingen erfaring med denne skjermen nei, men hvordan du mener at denne skal være mer utsatt for pixelfeil og lavere levetid enn en hvilkensomhelst annen skjerm, undrer jeg på. Uansett, om denne skjermen mot formodning får en eller flere døde piksler i løpet av en periode på tre år garanterer Dell at de vil skifte panelet for deg gratis og da faller vel poenget ditt bort uansett. Samtidig har man reklamasjonsrett mot eventuell produksjonsfeil etter norsk lov på fem år som da vil si at forventet levetid er fem år eller mer. I tillegg har man garanti etter norsk lov i to år!

LCD i forskjellige varianter er panelet som er likt for alle, og bakgrunnsbelysningen er enten lysstoffrør (CCFL) eller LED. At produsenter og utsalgssteder kaller en type for "LED-skjerm" og en annen for LCD betyr ikke at alle pixlene i skjermen er skiftet fra LCD til LED. Det er gjort slik for at forbrukere enklere skal kunne skille gammel teknologi fra ny. :) Denne skjermen har et LCD IPS-panel, som er det som gir den mest korrekte fargesammensetningen og er noe av det beste å oppdrive på LCD-fronten, og den har lysstoffrør som bakgrunnsbelysning. Sistnevnte kan man kanskje stille et lite spørsmålstegn på, men samtlige tester viser jo at denne skjermen er helt rå så sånn sett kan man si at dette uansett ikke vil være noe bomkjøp til sitt bruk.

hei, takker for svar.Var pc jeg tenkte på å bruke denne på, men lurte på om det går ann å fks spille på denne i lavere oppløsning også?

prisen på denne skjermen er jo 5000kr nå,ikke 9000 syns jeg ikke høres så galt ut. men vist det bare går annn å bruke den i 2560x1440

så blir det bra dyrt i lengden med tanke på skjermkort, men gtx 570 sli går det vell ann å spille i 2560x1440 nå?

men om det går ann å stille den på lavere oppløsning så kan jeg bruke den i framtiden også. men vet at de lcd skjermene jeg har hatt til nå, så blir det jo skikkelig dårlig bilde vist man stiller oppløsning ned fra det som er standard på skjermen,vil jeg kunne stille denne på fks 1920x1080 å forsatt ha en bra bilde? har ikke så mye greie på det=p

Spørs om det vil se rart ut med lavere oppløsning enn det som er native (lavere enn 2560x1440) på denne også, men du burde ikke ha de største problemene med å kjøre maks oppløsning med ditt SLI-oppsett heller så sånn sett skal de fleste spillene gå bra.

Men hvis spill er det som er hovedbruken til denne skjermen og at du vil ha 27" skjerm pga størrelsen ville kanskje jeg heller vurdert en TV-skjerm og brukt den som PC-skjerm. Gjør det samme selv, og synes det er mer behagelig enn en vanlig PC-skjerm. Dog, man får "bare" 1920x1080 oppløsning på det beste... Og man bør heller ikke sitte for nærme en TV, da dette ødelegger nakke og generell komfort. :)

Jeg for min del sitter to-tre meter unna TV-skjermen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ja får se hva jeg gjør, går ann å sende den tilbake også, tenkt å bruke den som tv skjerm å, trenger ikke større, men har ikke råd til å kjøpe grafikk kort for 5-6000kr hvert halv år får å kjøre i høy oppløsning, men hadde vært deilig med litt bedre grafikk en x-box ps3:p

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bedre grafikk enn xbox og PS3 skal ikke så mye til. De fleste spillene kjører på 720p og 30fps, og konsollene har jo teknologi som er rundt fem år gammel. :P Men spillene og motorene som brukes begynner å bli temmelig optimalisert for den plattformen nå. Likevel, PC er milevis over på de spillene som ikke er portert fra konsoll (som dessverre begynner å minske kraftig).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ellers har man nå uansett 14 dagers returrett om det er heeeelt krise. :ph34r:

Enten det er pixelfeil, eller du ikke er fornøyd.

Ikke at jeg kan tro du blir missfornøyd med en av de beste PC-skjermene noensinne produsert. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive