Hjelp til Valg av pc komponenter.

16 innlegg i emnet

Skrevet

Hei

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg og sette isammen en data,skal i hovudsak spille bf3 ol.Problemet mitt er at jeg er usikker på om jeg skal velge Intel eller AMD, hva gjelder amd så er det 3 typer å velge av, hva velger jeg? FM1 am3 eller am3+? samme gjelder hovudkort, er jo mye der ute og ikke lett for en stakker å vite hva han skal ha.

er det fornuftigt med 16gb ram? kommer til å bruke litt autocad inni mellom, men det er ikke et krav.

neste og hovud problem er rett og slett skjemkort! kunne tenkt meg et gtx580 men tror ikke pengene strekker til.

er det kjempe forskjell på gtx570? det er i alle fall forksjell på prisen, eller hva med ett 6970? er jo ett på tilbud komplett nuh.

vil nærmest alle psuer i dag ha strømtilførsel til det som trengs for skjermkort osv? mtp disse store skjermkorta i dag som har ekstra innganger osv osv.

om noen gidder å hjelpe en stakkar forvirra utdater gamer så er jeg sjeleglad ;) om dere kommer med en handle korg blir jeg ikke lei meg :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Gå for f.eks:

• Intel core i7 2400k
  • Kingston (4x4) 1333 mhz = 16 GB ram
  • Gainward Nvidia GTX 570
  • Corsair TX V2 650W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 2x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 140mm
  • Crucial m4 SSD 2,5" 128GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 415MB/175MB/s read/write
  • Hitachi Deskstar 7K3000 2TB SATA3
    64MB cache, 7200RPM, 6GB/S, 0F12115

Dette gir mye for pengene, er bortkastet å gå for høyere en 1333 mhz ram, man drar nytte av dualchannel og det er mere rask nok.

Angående cipset på hovedkortet er ikke det intel Z68 cipset som er mest stabil på overklokking?

Muligens kongklykken eller andrull vet hva som er best egnet på hovedkort for overklokking.

Angående Crucial m4 er jeg fremdeles usikker på de andre sanforce SSD diskene om firmware og bluescreen er fikset på de andre SSD diskene, så ville valgt M4 selv om muligens sanforce ville gitt litt mere ytelser er stabilitet viktigere.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takker for hjelp,lar denne stå litt og håper på flere svar,fint om noen med peiling kunne prøve og lage ett oppsett med amd ? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

AMD er fremdeles ikke verdt prisen, handle brukt i så fall.

De 2 beste AMD prosessorene nå:

Dette ca er disse verdt nye: (Brukt pris bør være ennå lavere)

AMD Phenom II X6 1100T Black Edition er ca verdt 900 kr sammenlignet med intel 2400k

AMD Phenom II X4 980 Black Edition muligens ca 800 kr sammenlignet med intel 2400k.

Så dermed kjøp brukt hvis du vurder AMD.

Bulldozer er nok blindvei i følge dagens tester høy effektforbruk og lav ytelse per kjerne.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

heisann!

pcn er til meg :D fikk bare mr.R0d til å skrive siden han hadde konto her. takke for svar, hadde vært artigt å testet intel. jeg legger ut litt linker, også om noen gidder å se over hva jeg har og om det er gudd, så er jeg takksam :P

Hovudkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645774

CPU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619273

PSU http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=646595

Skjermkort http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648586

RAM http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618060

Er jo ett billigt HK, samme med Skjermkort, men slik er det, når en er fattig. kabinetter har jeg fra gammle dager, får bare børste støvet vekk av noen av dei :P

er det noe jeg har glemt eller er feil?

jeg såg på CPU'en og fikk ikke det til å stemme med i7 og 2500k.......

igjenn, takk for hjelpen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Skrev vist feil, er i5 2400k.

Men er jo ikke noe problem å kjøpe i7 2600k heller, den har jo 8 tråder, men til kun spilling er nok 2400k mere en bra nok. Skal du like godt overklokke så er nok 2400k helt grei nok.

DVD brenner?

Ville nok kjøpt en bedre kjøler, intel leveres ofte ikke med stillegående kjølere for overklokking, hadde jo vært greit å vite hva slags kabinett det er snakk om.

Cooler Master Hyper 212 Plus er nok en brukbar kjøler, er ikke noe stort for overklokking, men er nok mere en bra nok til normalt bruk, langt bedre en intel sine.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

kjempe, så det jeg har laagt i korgen det funker fett? og jeg vil få gode muligheter for å presse cpuen ved senere annledninger? mtp z68 kortet? mene rdu att jeg trenger dvd brenner?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

INTEL CPU Intel 1155 i7-2700K er helt klart det nyeste nå, som kommer på lager ca om en måned på de fleste nettbutikkene. Men den er ikke noe særlig mye bedre en 2600k er bare litt, men begge er på 95 watt.

Så ønsker man å overklokke så lite som mulig, kan det være noe å vente på, men er jo ikke store forskjeller.

Memory device support finner du alle ram brikker som støttes eller der produsenten er sikker på virker.

Selv om ram brikkene ikke skulle stå der, Part No. så kan det virke.

Men er lurest å velge kun de på den listen så man er sikker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hei, den koster selvsagt mye penger også, mye mer enn jeg tenker å bruke :S hadde satt meg opp ett system med i7 men kom opp i svimmlende summer. siden du linker til den ram siden, er det pgaa jeg haar lagt til feil ram?

og er vi enige om att i5 2500k er en cpu å gå for? jeg har jo ikke økonomi til å gå for det nyeste selv om jeg skulle ønske jeg hadde hatt det, jeg unngår i alle fall AMD. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har fysisk ikke prøvd hovedkort med rambrikkene så jeg vet ikke mere hva Asus og komplett minnevelger kan si.

Men det spørsmålet kan du eventuelt høre med komplett, netshop eller multicom?

En annen ting sjekk med butikken hva slags bios det finnes på hovedkortet du eventuelt bestiller, og sjekk hva hvilken bios versjon som trengs for prosessoren, normaltsett ikke stort problem å oppdatere, men i noen tilfeller kan du måtte ta ut ram og eksterne enheter og det kan ta en del eksta tid. Nå er det ikke sikkert butikken kan svare, men er jo mulig å prøve.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

helvettes avansert dette blei da :D men jeg skjønner tanken, er vell en grunn til att vi hadde til tider ustabile maskiner før i tiden, lurer på om det går annt å ringe komplett i morgen og høre og avtale, så har jeg ett skjermkort som er under kravet til BF3, 4850 (tror jeg) om det er penger på å spare på å handle i7 no, og skikkeligt ram og HK, så handle ett gtx kort senere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tja, det er sjeldent man får hovedkort og minne som ikke passer sammen nå til dags.

Så lenge minnet er DDR3 av samme merke og modell, og at spenningen er satt til 1.65V skal det normalt sett fungere fint sammen. Samme prinsipp gjelder også hovedkort og prosessor. Stemmer sokkelen om hverandre skal også dette være null stress, normalt sett. Noen prosessorer krever egne sokler og brikkesett men her skal ikke det være noe problem.

Liste over hvilke prosessorer som passer til dette hovedkortet finnes på hjemmesiden til produsenten: http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68V_LX/#CPUS

BIOS versjon 0401 er vel det hovedkortet blir levert med, og den skal støtte i7 2600k.

Samme gjelder minnebrikker som er GARANTERT til å fungere med dette hovedkortet. Nå har ikke Asus prøvd alle mulige kombinasjoner, så om du handler minne som ikke finnes i denne listen betyr ikke det nødvendigvis at de ikke vil fungere.

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68V_LX/#MSL

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kongklukken antar du har lest:

minneproblem

Nå kan det være defekt ram brikke, eller noe annet.

Men jeg vil være såpass ærlig å gi garanti at alle DDR3 ram brikker vil fungere, er som å garantere at P5LD2 pro hovedkort funger med alle core 2 quad LGA 775 sokkel prosessorer, noe den ikke gjør.

Så å sjekke for å være sikker eller søke på internet om det er problemer tidligere, er lurt.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg skrev normalt sett er det slik at alle DDR3-brikker med de rette spesifikasjoner passer på sine respektive hovedkort uten problemer og sokler. At det kan være problem med en eller annen modell er ikke noe jeg kan vite. Generelt sett, eller NORMALT sett er det slik jeg beskriver.

Og når det gjelder QVL-listen til Asus bør man nesten gå ut i fra at den stemmer.

Men ja, man bør nok gjøre litt research før man handler. At JEG som beskriver metoder på generell basis skal advare om modellspesifikke problemer er ikke min oppgave, da jeg ikke kan vite alt om alle modeller.

Men flott at du graver frem slike ting for trådstarter. Bør kanskje revurdere hovedkortvalget sitt om det viser seg at dette er et vanlig problem med dette hovedkortet. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Valget er revurdert! Synd trodde dette skulle bli bra! Men gidder ikke å jævlast med noe som ikke vil, da er jeg oå hk jakt igjenn! Kom med innspill. Stor takk til lmh så langt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hadde håpet dere hadde vært litt mer hissige på grøten og argumentert med det ene og det andre :D men blei ikke slikt jo!!! :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive