[LØST] Nytt skjermkort 550w psu

6 innlegg i emnet

Skrevet

Hei!

Tenker på og kjøpe meg nytt skjermkort til BF3 kommer ut.

Har tenkt på enten et GTX 560 TI eller et GTX 570.

Det jeg lurer på er om min Corsair VX550 PSU er kraftig nok til og drive et 570 + resten av pcen min.

Specs på pcen min er som følger:

CPU: intel Q9550 @ 2.83 Ghz (stock quad core)

MB: Asus P5K WS

RAM: 4GB DDR2 800Mhz

HDD: 4xHDD

Annet: 5x 120mm LED vifter + 1x 140MM LED

Vil jeg eventuelt ha mulighet til og OC Ram og CPU etter innstallasjon av nytt skjermkort eller er det bare og glemme?

Takker på forhånd for svar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det kraftigste skjermkortet, GTX 570, er har en oppgitt maksimaleffekt på 219W og Q9550 har 95W. Begge tallene er hentet fra produsent. Hovedkort og annet kan man samlet si bruker 50-60W totalt. Summerer man dette er man på i underkant av 400W totalt (375w).

Tommelfingerregelen sier at man skal holde seg på rundt 80% av makseffekten til PSUen ettersom effektiviteten til PSUen synker drastisk når man overstiger det. Hos deg vil det si 440W. Følger man denne metoden vil du ligge på 70% av det PSUen din tåler når alt belastes maksimalt, når skjermkortet er et GTX570. :)

Kan også nevne at Nvidia anbefaler en PSU på minimum 550W med et GTX570.

Noen garanti for at det faktisk vil fungere smertefritt kan jeg ikke gi, men med litt resonnement (som gitt over) burde det altså gå fint.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for kjapt svar :)

Da var GTX 570 bestilt :)

så regner jeg med at det virker bra, hvis ikke blir det vel ny PSU på meg i tilegg :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tror selv det vil gå, consair er nok stabil.

Men ved en overklokking, kan det være usikkert, siden vi vet lite om hvor stabilt strømforsyningen er.

Det er neppe fare for defekt strømforsyningen størst sansynlig, men at maskinen kan bli litt ustabilt på volt, kan tenkes.

Så det mest optimale er å ha en 1000 watt fra consair, men forstår om du heller vil spare til en Corsair HX 1000W da burde SLI oppsett fungere bedre senere selv med en kraftig overklokking.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1000W er LANGT ifra nødvendig på en slik maskin. Det er så nærme overkill du kommer, og med en pris på 1700kr koster den jo like mye som skjermkortet nesten.. :blink: Men fra 600W eller mer er man mer innenfor sikker sone, til og med med overklokk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da viste det seg at det var 54% avslag på Cooler Master 850W på komplett denne helgen så jeg bestiller meg nok den. Da har jeg nok strøm til både skjermkort, OC og massse mer vil jeg tro. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive