Har 6000Kr - Bærbar PC eller bygge stasjonær selv?

13 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei :)

Trenger noen råd/tips angående bærbar PC vs. bygge stasjonær PC.

Er forholdsvis noob når det gjelder tekniske begrep/valg av komponenter. Føler at jeg blir litt overveldet av all begrepene, hva some passer sammen, hva some er bra/ikke bra. Så jeg håper noen her har råd/tips å komme med.

Jeg er på jakt etter en PC som har best mulig ytelse/så hurtig som mulig på alle plan til denne prisen: 6000kr

Det store spørsmålet er om jeg kan få en bærbar PC some oppfyller mine krav til under 6000kr, eller om jeg klarer å bygge en selv for den prisen.

Pris: max 6000kr

Vil bli brukt til:

(Jeg vil kjøre alle disse programmene samtidig, helst med RAM ledig)

Firefox (flere addons i bruk, personas, samt flere faner, sider med mange bilder/grafikk)

Adobe Photoshop CS5 (mange store PSD filer åpne samtidig, skal i tillegg samtidig kunne åpne mapper med store filer/bilder).

Musikk, type itunes med ca 4 GB musikk.

KMPlayer/VLC med blu-ray film/tv serie.

Kjøre virus program/scanne.

Koble til kamera, åpne mappe med store uredigerte bilder.

Jeg er ikke gamer, men det hadde vært fint om jeg kunne kjørt Sims, for exempel, (dette er ikke et must.)

Kabinett (på en eventuell selvbygd stasjonær) trenger ikke være det mest fancy some finnes, et enkelt og greit kabinnet med nok plass og god kjølig, og enkelt å montere i er bra nok.

Trenger ikke ha den beste grafikken som finnes, skal drive med bilderedigering/web grafikk, men jeg klarer meg med et "normal" nivå, ikke for dårlig, men heller ikke super, super bra. (se lenger ned hvilken skjerm jeg har tenkt å kjøpe)

Maskinen skal ikke overklokkes.

AMD eller Intel? Har ikke peiling. Min første stasjonær PC way back when hadde AMD prossessor, den bråket som en flymotor, helt grusomt, så jeg har hatt litt imot AMD pga. det. AMD har sikkert forbedret seg på dette området siden da, får alt det jeg vet, men jeg har uansett liten peiling på likheter/forskjeller mellom de to, hvem er "best" osv.

Har mus, tastatur og skjerm ( Tror jeg kjøper Dell UltraSharp U2412M?)

Andre "krav" som jeg kommer på (har sikker glemt mye)

64bit.

Matt skjerm 15"-17" (hvis laptop).

Ville vært fint om den var fremtidsrettet mot Microsoft 8 osv. Må helst være mulig å oppdatere RAM ol. i fremtiden.

Minst 8 Gb RAM?.

Kraftig/hurtig CPU/prosessor.

Så stillegående som mulig.

SSD disk til operativsystem/photoshop cs5?.

Passe stor harddisk.

dvd/cd rom brenner.

Nettverkstilkobling.

Setter pris på alle råd, tips, linker og erfaringer.

Endret av catchaflame
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Siden du skal holde på med multitasking og bilderedigering, så trenger du en noe kraftig maskin. Om du skal ha mest for pengene for 6000, hadde jeg selv gått for en stasjonær maskin.

Ang. AMD vs intel. Ingen vits og velge amd akkurat nå, da de kommer med nye prosessorer snart. Det er forhåpentligvis ikke lenge til. Du har jo Intel sin Sandy brigde serie, socket 1155, som jeg tror skal holde fint til dine krav.

Minimum 8gb ram om du skal holde på med bilderedigering og slikt ja. Tror det går greit med 8 om det bare gjelder bilderedigering og ikke videoredigering. (?)

Du nevner at det hadde vært fint at maskinen var fremtitdsrettet for f.eks win8. Det er den nok, win8 kjører på det meste jeg har testet det på.

Du nevner også at maskinen bør være stillegående. Om du går for en selvbygd maskin, så kan det være lurt med en 3. parts cpu kjøler. Stock kjølerene som følger med prosessorene bruker og bråke en del, og kjøler ikke like godt som 3. parts kjølerene.

Når det kommer til selve oppsett delen, så er jeg litt rusten på hva slags maskinvare som passer deg best. Så det kan vel noen andre på forumet svare deg på. :)

Håper noe av dette var til hjelp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tusen takk, setter veldig pris på at du tok deg til til å svare!

Ja, jeg også heller mer mot en stasjonær nå. Jeg tenker det er mye lettere å fjerne støv ol. på en stasjonær. Har hatt en laptop opp til nå, å det er et mareritt å fjerne støv, blir aldri bra. Fordelen med å kunne lettere oppgradere/bytte ut komponenter er også en fordel, samt muligheten til å inkludere flere vifter.

Det eneste jeg vil savne da, er å kunne ta med meg PCn rundt omkring, men jeg kan jo eventuelt kjøpe en litt mindre og ikke så kraftig laptop senere, som jeg kan bruke i tillegg.

Ja jeg har hørt at AMD kommer med noe nytt snart. Som jeg sa har jeg vært trofast mot Intel inntil nå, så jeg går nok for Sandy Bridge hvis det er anbefalt.

Nei, skal kun jobbe med bilder, ikke video. Har funnet ut at 8GB kan bli nok, men om det også er mulig og oppgradere til 16GB, hadde ikke det hvert så verst heller.

3. parts cpu kjøler? Okay, har du noen forslag? Er vel noe med størrelsen her, eller har alle lik størrelse så de passer til alle prosessorer?

Er fremdeles veldig usikker på velge komponenter å sette sammen et oppsett selv, så det hadde vært supert med help :)

Tusen takk, igjen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tusen takk, setter veldig pris på at du tok deg til til å svare!

Ja, jeg også heller mer mot en stasjonær nå. Jeg tenker det er mye lettere å fjerne støv ol. på en stasjonær. Har hatt en laptop opp til nå, å det er et mareritt å fjerne støv, blir aldri bra. Fordelen med å kunne lettere oppgradere/bytte ut komponenter er også en fordel, samt muligheten til å inkludere flere vifter.

Er noe lettere og fjerne støv i en stasjonær ja. Om du velger et kabinett som har muligheten for flere vifter, så er jo det greit og ha om man vil ha noe bedre kjøling.

Ja jeg har hørt at AMD kommer med noe nytt snart. Som jeg sa har jeg vært trofast mot Intel inntil nå, så jeg går nok for Sandy Bridge hvis det er anbefalt.

Et sandy brigde oppsett er og ambefale.

Nei, skal kun jobbe med bilder, ikke video. Har funnet ut at 8GB kan bli nok, men om det også er mulig og oppgradere til 16GB, hadde ikke det hvert så verst heller.

8GB holder i massevis om det bare er bilder du skal redigere.

3. parts cpu kjøler? Okay, har du noen forslag? Er vel noe med størrelsen her, eller har alle lik størrelse så de passer til alle prosessorer?

Størrelse kommer inn her ja, men så kommer jo det også litt ann på kabinettet også. Størrelsen har ikke så mye og si om den passer på prosessoren eller ikke, det er det noen brackets som avgjør. Somregel så støtter de fleste kjølere forskjellige sockets, og det bruker også og følge med brackets.

Er fremdeles veldig usikker på velge komponenter å sette sammen et oppsett selv, så det hadde vært supert med help :)

Jeg er litt rusten på det med hardware valg og slikt for tiden, så har ikke oversikt over hva som er bra og ikke akkurat nå for øyeblikket. Så her tror jeg noen andre får svare. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Okay, da går jeg for Sandy Bridge, var det socket 1155 du sa? *noterer* :P

Som sagt skal jeg jobbe med mange ting samtidig, bilderedigering, film, surfing, men 8GB er jo endel, så det blir nok bra. Er det smartest å gå for 4x2 eller 2x4?

Kabinettet trenger ikke være av den mest "kule" typen. Eneste krav er at det skal være lett og montere i, samt god plass til vifter.

Ja, selvfølgelig, no pressure! Håper noen andre kan gi meg råd om oppsettet. :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Socket 1155 ja. Det er sandy brigde.

Vet egentlig ikke om det er noen forskjell på 4x2 eller 2x4.

Når det kommer til kabinett, så er det egentlig bare å velge et man liker utseendet på. et Midi tower fungerer og bygge i, men et big tower gir deg mere plass. De fleste kabinetter har ledige plasser til ekstra vifter. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Socket 1155 støtter bare dualchannel, hva jeg vet.

Vil man ha trichannel går man for 1366 sokkelen, men da må man betale opp mot 6 kjerner før det lønner seg, og da betaler man mye og få igjen lite.

Så jeg ville anbefale å ha bare 2 ram brikker, slik at man har plass til 2 rambrikker som man senere kan oppgradere ved behov.

Eller man kan velge å kjøpe 4 ram brikker, med f.eks 16 GB ram total, siden ram prisen er såppas lav nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Socket 1155 støtter bare dualchannel, hva jeg vet.

Vil man ha trichannel går man for 1366 sokkelen, men da må man betale opp mot 6 kjerner før det lønner seg, og da betaler man mye og få igjen lite.

Så jeg ville anbefale å ha bare 2 ram brikker, slik at man har plass til 2 rambrikker som man senere kan oppgradere ved behov.

Eller man kan velge å kjøpe 4 ram brikker, med f.eks 16 GB ram total, siden ram prisen er såppas lav nå.

Er vel 4 kjerner som er mest brukt, er det ikke? Så med andre ord lønner det seg og styre unna 6 kjerner? Jeg har like mye greie på dette som en lama, så alle tips angående hva som passer sammen og ikke, hva man trenger å huske på hvis man velger A, i motsetning til B osv tas imot med stor takk!

Okay, da sier vi 4x2 *noterer* :P Er vel sånn at det er 8GB RAM, neste blir vel 16GB, ikke 12, fordi det har noe med ytelsen og gjøre?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva som er mest brukt av prosessorer med antall kjerner kommer vel egentlig ann på bruken av maskinen, og hvilke komponenter man velger. 4 kjerner er vel det det er mest av på markedet tror jeg. Tviler på at du tjener noe mere på og ha 6 kjerner, kan egentlig være greit og ha ved videoredigering (?) men tror du klarer deg med 4. :)

8gb, så 16 ja. Du kan ikke ha 12 på dualchannel. Mener og huske at du kunne ha 1, 2, 4, 8, og 16 på dualchannel.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, er nok fra annonser i diverse butikker some lefdal, elkjøp osv. jeg har det med 4 kjerner fra, syns og huske å ha sett det på de fleste maskiner.

Skal ikke drive med video, men er jo greit å ha litt ekstra likevel, så en ikke trenger å være redd for at maskinen skal stoppe opp, dette gjelder jo både for CPU or RAM. Er det stor, merkbar forskjell på 4 og 6 kjerner i praksis?

Takk for all hjelp, btw! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

64bit.

Ville vært fint om den var fremtidsrettet mot Microsoft 8 osv. Må helst være mulig å oppdatere RAM ol. i fremtiden.

Minst 8 Gb RAM?.

Kraftig/hurtig CPU/prosessor.

SSD disk til operativsystem/photoshop cs5?.

Passe stor harddisk.

Nettverkstilkobling.

1. Alle PCer du kan kjøpe/bygge i dag vil være fremtidsrettet mot Windows 8, som kjører på selv små pads med mobiltlf-maskinvare. Så det er null problemo. ;)

2. Gå for Intel sin 1155-sokkel, og deretter velg Core i7 2500/2500k eller 2600/2600k. Ytelsemessig er det ikke store forskjellen, men det er heller ikke prisen. Velg en av dem etter hva budsjettet ter seg.

6-kjerner krever enten at du tar Intel sitt eldrende topp-sjikt, eller AMD-prosessor. Sistnevnte er betraktelig svakere i disse dager og satser seg inn på budsjett/middelklassen.

Førstnevnte er derimot KUN for entusiaster, og vil koste over dobbelt så mye når det kommer til hovedkort og prosessor. Disse har flere entusiastfunksjoner og langt mer tilkoblinger for ekstrem ytelse i f. eks spill. (mulighet til å koble sammen 3-4 skjermkort, ekstrem overklokking osv.. Rett og slett funksjoner som er bortkastet penger for deg.

Sokkel 1155 er laget for power-brukeren som skal ha en god maskin. :)

3. Ja, dette er veldig lurt i disse dager. Velg en med minimum 120GB.

Velg en:

Corsair Force Series 3 - for svært god pris/ytelse.

Intel 320 series - For best stabilitet/levedyktighet

OCZ Vertex 3 IOPS - For høyest mulig ytelse, dog hatt visse stabilitetsproblemer ved visse utgaver

OCZ Vertex 3 Max IOPS - Samme som modellen over, men vil i ekstremt tunge situasjoner være en god del raskere. Koster dog litt mer enn den smaker.

Mine penger ville nok kanskje gått i Corsair sin serie om jeg var deg. ;)

Du skal være ganske så tung bruker for å virkelig merke noen forskjell, noe jeg ikke tror du vil.

4. Kjøp en harddisk på minimum 2 TB eller 3 TB. Disse koster nesten ingenting i disse dager, og erbare å fyre på litt ekstra med slike priser.

5. Gigabit-Nettverkstilkobling er på alle hovedkort i dag. Dyere har gjerne to, slik at du kan kjøre brokobling med andre PCer, eller være tilkoblet to nettverk etc... Sjelden nødvendig for de fleste.

6. Kjøp en enkel dedikert skjermkortløsning. Denne fungerer greit til maskinvareakselerasjon av filmer, samt til enklere spill (sims tygger den gjennom uten særlig problem):

http://prisguide.hardware.no/produkt/asus-radeon-hd-6670-1gb-silent-149827

7. Kjør på med skjermen du har funnet. The best there is. ;)

8.

Kjør på med 8 GB RAM.

4 GB blir akkurat litt for lite, 6 GB er ikke å anbefale til sokkel 1155, mens 12 eller 16 GB blir i meste for laget av deg. RAM er noe som fylles opp når du bruker PCen, og jo flere ting du har oppe, jo mer RAM bruker du.

Du vil ikke få noe bedre ytelse med mer RAM så lenge du ikke "går tom", eller ligger på grensen til å gå tom.

Jeg anser meg som en rimelig tung entusiast-bruker, og selv ikke jeg har så veldig nødt til å ha mer enn 6GB minne. Windows kan dog dra nytte av mer minne på to metoder om du ikke bruker alt.

- Ene er å oprette en RAM-disk, som da blir en midlertidig lagring som gir ekstreme disk-hastigheter. Et par titals ganger raskere enn SSD'er. Dette gir dog minimalt med lagring, og er som sagt bare midlertidig, der alt slettes om man skrur av PCen.

- Andre er at Windows lar deler av programmer du nylig har brukt i minnet, slik at de lades raskere inn neste gang du starter det. Dette gjøres autoamtisk i WIndows 7.

Uansett så tror jeg du klarer deg fint med 8 GB. Kjøpt som sagt før i tråden 2x4GB. Det er like greit.

8gb, så 16 ja. Du kan ikke ha 12 på dualchannel. Mener og huske at du kunne ha 1, 2, 4, 8, og 16 på dualchannel.

Da husker elelr vet du nok feil. ;)

Det eneste som kreves for å få dual channel er at du har i 2 eller 4 minnebrikker. (og at de to i hvert par er omtrent like)

Så joda, du kan fint kjøre på med 12GB på sokkel 1155, men det ville da blitt med 2x4GB brikker og 2x2GB brikker. Du får fortsatt maksimal ytelse ut av et slikt oppsett. 3x4GB ville derimot gått litt utover ytelsen.

Skal ikke drive med video, men er jo greit å ha litt ekstra likevel, så en ikke trenger å være redd for at maskinen skal stoppe opp, dette gjelder jo både for CPU or RAM. Er det stor, merkbar forskjell på 4 og 6 kjerner i praksis?

Gå for en god firekjerne du. Mye billigere, og tviler sterkt på at du vil merke noen forskjell. Du vil nok få mer enn nok kraft med en Intel 2500k eller 2600k. ;)

6-kjerner er nesten 50 % kraftigere i ekstremt tunge situasjoner. Men dette er da situasjoner jeg ikke har noen tro du vil møte på. ;)

Ps: Jeg vil dog ikke ha funnet på å argumentere for noe fordi det er vanlig eller populært blandt mannen i gata. De har sjelden bruk for noe annet enn bunnsjiktet egentlig. :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tusen takk for gode råd! Setter stor pris på det! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da husket jeg nok feil, Andrull. :)

Tenkte ikke på og mikse to sett med ram. Men du får ikke kjøpt et 12GB sett for dualchannel?

Men jeg er ikke helt enig med deg ang ambefalningen på ssd. Corsair sin force 3 serie har jo en del problemer, med mindre de har ordnet opp i dette enda? En Crucial M4 disk er god den også, har en selv på 128gb, og den kan ambefales. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive