Problem med trådløs tilkobling!

5 innlegg i emnet

Skrevet

Hei!

Jeg har vært igjennom en haug av andre tråder inne her uten å ha funnet svar på problemet mitt!:(

Har for tiden store problemer med å koble til netttverket her hjemme og har slitt i en uke nå med problemet.

Det som er greia er at jeg finner nettverket under "Vis tilgjengelige nettverk", trykker "koble til" og skriver inn nettverksnøkkelen som jeg VET er riktig for den fungerer på min bærbare og de andre 4 pc'ene som fins her hjemme.

MEN på min stasjonære får jeg bare opp "Nøkkelen er passfrasen er feil". Har av en eller annen merkelig grunn kommet igjennom av og til men detter like raskt ut igjen.

Har resatt routeren 2 ganger allerede de siste 3 dagene uten at det har gjort noe.

- Kjører Windows 7 og prøver å koble opp til en AirLink 89300.

- Har prøvd alt fra å resette router som sagt, gå i cmd og kjøre ipconfig flushdns, ipconfig renew, slettet trådløskortet og deretter installert på nytt++

Noen som vet hva jeg skal gjøre?? Desperat begynner jeg å bli!

Takk for svar!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det KAN være problem med det trådløse kortet (ikke med ruteren).

Jeg har hatt lignende problemer på 2 bærbare PC-er i løpet av 4 år, og i begge disse tilfellene var årsaken sannsynligvis det trådløse kortet i PC-en - f.eks. at kortet ble for varmt. Jeg er altså ikke SIKKER på årsaken, men begge PC-ene fikk diverse varmeproblemer etter lang tids bruk.

Symptomene varierte litt ...

* kortvarige brudd i forbindelse mellom kort og ruter, forbindelsen gjenopprettet seg selv

* brudd i forbindelsen med "Nettverksnøkkelen er feil", fikset seg etter en restart av PC-en

* "Bare lokal forbindelse", ble gjenopprettet etter noen få minutter

På et tidlig stadium var symptomene først merkbare under tung belastning, f.eks. når jeg kjørte bittorrent-program og brente CD samtidig. Deretter ble symptomene stadig mer merkbare, også ved lavere belastning (i løpet av noen måneder). Jeg fikk alltid logget på når maskinen var kald/restartet. Diverse tiltak for å kjøle ned maskinen virket også i en periode, men problemet ble egentlig verre (jeg måtte bruke stadig flere tiltak).

Jeg gjetter altså på at det trådløse kortet (eller PC-en) blir for varmt. Jeg aner ikke om det trådløse kortet er innebygd eller om det er et USB-kort?

Feilsøking?

Normalt består feilsøking av å forsøke å peile inn sannsynlig årsak på best mulig måte. Samtidig bør man unngå å låse seg altfor fast i bare en enkelt mulighet. "Varmeproblem" er tross alt bare en GJETNING.

* "de andre PC-ene virker OK" antyder at problemet skyldes det trådløse kortet. Test et USB-kort hvis du har eller kan få lånt et slik kort?

* hvis det ER et USB-kort kan feilinstallert driver være en årsak. Forsøk å reinstallere driveren? Dette gjelder hvis problemet har vært tilstede hele tiden, fra du installerte kortet. Feil med driver er mindre sannsynlig hvis kortet har virket OK i lang tid før problemene oppsto.

Jeg kan komme med mer spesifikke forslag, men da trenger jeg å vite litt mer:

* om det trådløse kortet er internt PCI-kort, eller et USB-kort?

* fabrikat/modell på ruteren (f.eks. "ruteren kommer fra Telenor, og er en Zyxel P-2812HNU")

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når det gjelder problemer angående trådløst nett er det viktig først å:

1. Oppdatere med siste drivere

2. Oppdatere firmware på routeren

Hvis ingen av punktene over vil hjelpe kan du sjekke at du:

3. Ikke er for langt unna routeren. (Utenfor dekning)

4. Prøv å slå av alt av sikkerhet på det trådløse nettverket og se om du får logget på da.

5. Sjekk at du får koblet til andre trådløse nettverk. (Teste med en annen router elelr koble til naboens nett e.l.)

Dersom du etter alle punktene fortsatt ikke har fått nett vil jeg (sånn i full fart nå ihvertfall) tro at det er en maskinvarefeil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei, jeg har akkurat nøyaktig samme problem selv.

Har en Airlink 89300 og kjører windows 7. har 3 andre pcer (bærbare) som lett kan koble seg opp, men med min stasjonære nytter det ikke. når jeg skriver inn passordet kommer det bare opp : "Nøkkelen er passfrasen er feil"

har søkt litt rundt på nettet, og det ser ut som on flere har dette problemet, men ingen vet hvordan man kan fikse det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

hey! jeg har samme problemet! MEN jeg har prøvd å koble meg til andre nettverk og det funker! så det er ikke nettverkskortet! får opp samme melding når jeg kobler meg til mitt :(

Endret av Gokai
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive