Driver til Toshiba Satellite harddisk

4 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg behøver en driver til mon harddisk MK3265GSX. Noen som vet hvor jeg kan finne den?. Pc krasjet, og kom ikke in i recover. Prøvde å installere windows 7 på nytt, men nå har det blitt helt feil her og nå finner den ikke harddisken, ikke i BIOS heller. Står "noen" Hjelp!!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Harddisker trenger ikke "drivere". Du tenker egentlig riktig, men man kan si at "driveren" egentlig er innebygd i operativsystemet. Skulle man trengt drivere til harddisk ville det vært umulig å få installert noe på den mens den er tom.

Prøv å beskrive litt nærmere hva som skjer under oppstart?

* Det første som skal skje er en Power On Self Test (POST). Skjermbildet viser da enten Toshiba-skjerm "Toshiba. Innovating Technology" (eller noe sånt noe), og "F2 for BIOS setup, F12 for bootmeny" - eller så viser den svart skjerm med diverse info om maskinvare.

* Hvis POST er vellykket starter maskinen å lese fra harddisk. Først leser den diverse info om hvordan harddisken er organisert og hvilket operativsystem som er installert. Deretter begynner maskinen å laste et lite program som drar igang operativsystemet - med skjermbilde "Starter Windows" som følger rett etter dette.

Beskrivelsen min ble tatt fra hukommelsen og er ikke helt nøyaktig, men den er omtrent riktig.

Hvis POST feiler på gjenkjenning av noe maskinvare får du vanligvis melding om dette gjennom pipesignaler og/eller en melding til skjerm. Dette gjelder for annet utstyr enn harddisk (den godtar at harddisk kan mangle).

* Hvis harddisken ikke gjenkjennes (ikke kan leses) får du beskjed om å sette inn CD, eller lignende beskjeder. Enkelte på forumet her klarer å tolke feilmeldingene temmelig nøyaktig, slik at du kan få et godt forslag om løsninger. Du bør altså opplyse om NÅR feilmelding dukker opp, og selve ordlyden på feilmeldingen.

Jeg har en eldre Toshiba-PC selv, men jeg har knapt nok vært inne i BIOS på den. Hvis du mistenker at det er satt opp noe feil i BIOS kan jeg antagelig fortelle hva riktige innstillinger skal være - altså hvis ikke feilmeldinger under oppstart er til hjelp (vi sjekker feilmeldinger før vi roter med BIOS).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Først takk for svar. Når den står til å starte fra hdd/ssd i Bios skjer følgende:Den starter opp med mulighet til å åpne bios med F2, og valg i Bios F12. Skjermen viser Toshiba navnet, som ved "vanlig" oppstart.Så blir skjermen svart og det står: No bootable device -- insert boot disk and press any key. Når jeg setter inn windows 7 må jeg starte på nytt. Da laster den inn filene selv om oppstarten står på hdd i BIOS.Så kommer starting windos. Så kommer Installer Windows 7 ruten opp. Jeg velger språk, klokke og tastatur og klikker neste.Da kommer valg "Installer nå" eller reparer datamaskinen.Jeg trykker Installer nå.Installasjonsprogrammet starter....Velg operativsystemet du vil installere. Jeg velger windows 7 Ultimate.Trykker neste.Godtar lisensvilkår.Velge å oppdatere eller installere en ny kopi av windows. Jeg velger det siste, fordi jeg vet at den ikke finner noe å oppgradere.Da kommer "hvor vil du insallere windows? Å der er det tomt, ingenting å velge!Under er det valg om opdater eller last inn driver.Jeg velger oppdater. Da kommer Disk 1 ledig plass 298.1 GB. Der er den. Men så står det nederst i ruten " Windows kan ikke installeres på denne disken ( vis detaljer)Jeg klikker der, og det står:

"Windows kan ikke installeres på denne disken. Maskinvaren på datamaskinen støtter kanskje ikke oppstart på denne disken. Kontroller at diskens kontroller er aktivert på BIOS-menyen på datamaskinen.

Windows kan ikke installeres på denne disken. Det kan snart oppstå en feil på disken. Hvis andre harddisker er tilgjengelige,installerer du windows på en annen plassering"

Hvordan skal jeg kontrollere at diskens kontroller er aktivert på BIOS-menyen på datamaskinen?

Endret av AnneGrethe
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Startet på nytt, og nå finner den ikke den igjen. Fant ingen signerte enhetsdriver! Hva gjør jeg da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive