[LØST] Bygge et helt lydtett skap for kabinett - Uten å utvikle varme

29 innlegg i emnet

Skrevet

Det du kan gjøre før du kjøper nytt kabinett er å finne ut hva som støyer mest hos deg nå. Om du stopper viftene en etter en og hører etter når det blir stillest så kan du se om du kanskje bare trenger å skifte ut en eller to vifter i stedet for hele kabinettet..

Som hos meg var prosessorkjøleren den som støyet mest, og når jeg skiftet til Corsairs H-serie ble ikke bare kabinettet mer ryddig og åpent, men også stillere, ettersom jeg kunne fjerne et par vifter samt sette ned hastigheten på de som var gjenværende.

Saken er at jo fler vifter man har, jo mer støy får man.. Og jo mer rot i kabinettet (i form av kabelsalat f.eks) jo mer "forstyrrelser" i luftflyten, som igjen fører til høyere temperaturer og evt mer viftestøy (om de er temperaturstyrte). Dette er noe du kan tenke på mens du bygger. Rydd det som kan ryddes av veien, og bruk mulighetene kabinettet har for skjuling av kabler og annet. Planlegg byggingen godt, og ta deg god tid! :) Sørg også for å holde rommet der PCen står rent, slik at ikke filtre og kabinettet fylles av støv. Dette genererer også varme og dertil mer støy.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takker for tipsene, kanskje jeg ikke trenger å kjøpe nytt kabinett alikevell ja. Da sparer jeg jo penger :). Jeg tror det er PSUen og CPU kjøleren + viften i front som bråker mest. Skal ta en støytest i dag :).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Drastisk endring i planene: Det blir at jeg flytter PCn i 2nd. etasje og lager et lite hull til kabler ned til første etasje der jeg sitter. Det blir den enkleste og billigste løsningen :). Jeg skal nå klargjøre rommet opp, sånn at det er støvfritt :). Men jeg takker for alle innspill for støyfri løsning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har nå installert meg i andre etasje i huset mitt, hvor jeg har mulighet til å plassere pcen på et rom vedsiden av her jeg sitter nå. Nå hører jeg ikke viftestøyet, og jeg tror jeg ville ha fått samme effekt med et kabinett med støydempingmatter. Jeg kan derfor sette denne tråden som løst. Takker for alle innspill :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive