[LØST] Bygge et helt lydtett skap for kabinett - Uten å utvikle varme

29 innlegg i emnet

Skrevet

Er dette mulig? Jeg vil ha en enkel løsning på å fjerne viftestøyen fra mitt Cooler Master HAF 932 kabinett. Ikke noe vannkjøling eller kjøping av nye vifter eller PSU. Derfor tenkte jeg at det kanskje var mulig å bygge/plassere pcn i et skap og få det så lydtett som mulig, uten at det utvikler varme. Noen tips?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Saken er at luften må skiftes ut i PC-kabinettet for at varmen ikke skal bygge seg opp. Det er selvsagt mulig å flytte PCen i et skap, men luften i skapet må også skiftes ut, slik at du også da trenger viffter. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvilket viftesystem vil jeg trenge da? Hvor tykke må platene på skapet være for at jeg ikke skal kunne høre viftesusen? Tenker selvsagt å legge inn støydempingmatter. Jeg har 2 vifter på kabinettet. En bak av typen http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623871 og en forran som mest sannsynlig er av samme type. Det er også en Cooler Master V10 CPU kjøler og en vifte på skjermkortet som er NVIDIA GeForce GTX 275.

Endret av Åsmund
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du vil uansett få viftesus, og skapet vil ikke bli lydtett ettersom du må ha vifter i det også. Skal det være lydtett må det være uten åpninger. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tror nok dette vil bli et vanskelig prosjekt da. Kanskje jeg skal gjøre som jeg sa i chattetråden og kjøpe stillegående vifter istedet :).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jau, evt skifte kabinett til et som ikke er av "gamer-typen". :) Gamerkabinettene er jo glorete med mange hull og andre ting som slipper ut støy. Kanskje bygge eget kabinett istedet?

Men stillegående vifter kan også gjøre susen, som nevnt i chattetråden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Parkerer lydtettskapet :). Skal som sagt, se etter gode vifter som Crazyjoey sa og et nytt kabinett som du nevner. Jeg vet det finns kabinetter med innebygde støydempingmatter :). Men da må jeg finne et som har plass til skjermkortet og hovedkortet mitt. PSUen og harddisken regner jeg med er temmelig standar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

PSU og hdd er standar ja. Hovedkort har forskjellige standarer. F.eks ATX passer i de fleste kabinettene, så har du jo mATX og enda mindre. :) finnes også større enn ATX.

Et Fractal design R3 er stille og mener og huske det var ferdig med støymatter. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Rampage Extreme hovedkortet mitt er ATX. Så jeg ser det passer i Fractal design R3 kabinettet. Det var meget stilrent også :). Vil NVIDIA GeForce GTX 275 skjermkortet passe i kabinettet? Er det støymatte i sidedøren og i toppen også?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har ikke kabinettet selv, så vet ikke om det er støymatte i sidedøren og i toppen. Iværtfall mange som sier det er lydløst.

Det kan dog være din cpu kjøler eller skjermkortkjøler som bråker mye. Begge er mulige og bytte. :)

275 vil passe. Googlet det, og fant bilder av det. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk, vært kjipt å kjøpe kabinettet å funnet ut at skjermkortet ikke passet :P. Fant ut at det er støymatte i sidedør og bak hovedkortplaten :). http://www.youtube.com/watch?v=_mBRq5qAp88& .

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er visst en del støymatter ja :P "Her går det i lyd-demping, bare så det er sagt. Sider, topp, front og alt er dekket med lyd-absorberende materiale på innsiden, og det virker!" Ifølge noen som har kjøpt det på Komplett.

Endret av Åsmund
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kankje det demper bort støyen din da? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jepp. Så litt stilig ut i hvitt også. Mulig det er jeg som har litt sær smak men :P.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tja, noe annet en svart er jo en forandring, og kan bli bra. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du får fortelle hvordan det er å bygge i. :) vurderer det selv, men tror det blir Fractal design Arc på meg. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men så kommer spørsmålet: Vil Cooler Master V10 kjøleren passe i kabinettet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det skal nok gå akkurat. :)

Ifølge spesifikasjonene til R3 på siden deres:

* Supports graphic card lengths up to circa 290mm and CPU coolers with height of maximum circa 165mm

Og V10 er jo bare ifølge spesifikasjonene hos cooler master:

Dimension (L) 9.32 x (W) 5.11 x (H) 6.36 inches

or

(L) 236.5 x (W) 129.6 x (H) 161.3 mm

Så den vil passe akkurat. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det var bra :). For jeg leser at tempen inni kabinettet kan bli 69 grader på skjermkortet ,43 på CPUen og 35 på selve systemet. Noe som ikke er så veldig varmt egentlig, men bruken av CPU kjøleren min blir ikke å forakte da det kan bli litt varmt under load. Da skal jeg kjøpe kabinettet når jeg får råd :).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Temperaturer som andre har skrevet er ikke noe å gå ut ifra med mindre det er samme hardware. om du har annen hardware, så kan det bli helt andre temperaturer. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Åja. Men jeg tror ikke det skal bli noe problem med en V10 inni der :).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tror nok ikke det jeg heller. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

+ som KongKlykken sa, at luften må byttes ut, og det skjer med vifte-ventilasjonen. Setter ikke saken som løst før jeg har fått kabinettet i hus og testet det :).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så mye lyd kommer det fra kabinettet med alle vifter installert:

. Jeg kommer til å bruke kun de viftene som følger med kabinettet og V10 CPU kjøleren, så jeg tror jeg vil få mindre "bråk" enn det man hører på videoen :).
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive