[LØST] Solid og stabil, men kraftig laptop ønskes

6 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg studerer ingeniør innenfor programmering og utvikling, men det siste året har jeg merket at min Acer Aspire 7738G ikke holder helt mål verken når det gjelder skolearbeid og privat bruk. Det føles rett og slett ut som den kan falle fra hverandre eller at jeg kan miste all data når som helst (noe som kan være drastisk når det gjelder skolearbeid om man ikke har tatt nylig backup). Derfor ønsker jeg å gå til innkjøp av en ny laptop.

Pris vil jeg helst at det ska være opp til 7000-8000 (vet det ikke er så mye å rutte med), men siden jeg studerer i UK så kanskje dere vet om noe billige nettsider eller merker som vi ikke har her i norge.

Spørsmålet mitt er da, vet dere om noen laptop merker som er billige, men som lager nogenlunde kraftige maskiner som man kan stole på fungerer (maskiner som virker solide)? Eventuelt nettsider i Norge eller UK som man kan få greie priser på?

________________________________________________________________________________________________________

Har lagt med enda mer om hva jeg bruker maskina til, men det er bare hvis noen vil hjelpe meg ytterligere og foreslå en maskin :P

Dette bruker jeg maskinen til:

• Generell programmering
  • Bildemanipulering/Bilderedigering
  • Utvikling av nettsider
  • Spill i ny å ne (trenger ikke high end grafikk, men greit så lenge jeg får kjørt spillet)

hva jeg ikke trenger:
    • Noe som ser bra ut så lenge det er bra
    • God lyd (har høytalere selv)
    • Bra tastatur (har det også)
    • Lang batterilevetid
    • Noe som veier lite (det kan være en murstein for mindel)
    • Masse ekstraprogrammer eller forsikring, så lenge jeg har windows er jeg fornøyd.

Det jeg trenger/ønsker:

[*]Helst over 4 gb ram (64 bit OS også)

[*]Noe flere en 2 kjerner på prosessoren

[*]Ok skjermkort som kan kjøre de fleste nye spill, men trenger ikke å kunne kjøre alt på maks

[*]God skjerm

Taker for all hjelp på forhånd :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ville anbefale å se på f.eks multicom sine:

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10599954;c:100561;fl:0#2172-10601626-1;2173-3804475-1;2175-10520786-1;2178-10500502-1;2179-10582288-1;2174-10577374-2

Eller kan man se på ASUS, Toshiba, om man finner noe der omkring.

Amazon.co.uk muligens i england? Men jeg hadde heller kjøpt laptop i norge, mest på grunn av reklamasjonsrett opp mot 5 år.

Tviler på de har så gode betingelser i england.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvor mye vil du legge i en ny pc?

Hvilken oppløsning vil du helst ha? Det er vanlig med 1366x768, men jeg liker godt den ekstra plassen du får hvis du velger 1600x900 (selv om skriften kan bli litt liten på 15,6")

Til bildemanipulering og webdesign/programmering vil kanskje en 17,3" med 1600x900 vært en god løsning.

Er du komfortabel med å sette inn mer ram selv? Det er en enkel oppgradering som de fleste klarer, men jeg har en del bekjente som slett ikke vil skru på maskinen sin, de vil ha den slik den kom (bl.a. med tanke på ev. reklamasjoner).

Hvis du gjerne skrur litt så er det enklere å finne en god maskin, og så oppgradere til 8 GB. De fleste maskiner leveres med 2-4 GB.

Hvis du skal investere ca 6.000 i ny pc så er denne PCen et godt valg, spesielt hvis du legger i litt ekstra ram, f.eks. dette. Da ender du opp med en grei pc til mindre enn 7.000.

Som (nesten) alltid følger det med noen programmer som du vil fjerne. Prøv gjerne PC Decrapafier [hentes herfra]. Du kan lese en test hos IDG.no [link]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

vil tørre å påstå at billig Acer slettes ikke er et godt valg. Kvaliteten er såpass lav på disse at jeg tviler på at trådstarter vil bli fornøyd. Les brukererfaringene som finnes av Acer i det laveste prissjiktet, så skjønner du hva jeg mener.

Asus har fått mye skryt for PCene sine fra 5000kr og oppover, etter hva jeg har lest. Jeg ville heller valgt det. :) F.eks denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635495

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

@LMh1:

Det med reklamasjonsrett tror jeg er feil. Om jeg ikke tar helt feil er det 6 år i england.

@Teigen:

Jeg kunne tenkt meg en 17" skjerm (helst) + så høy oppløsning som mulig. 1600x900 er sikkert mer enn bra nok.

Jeg kan sette in ram selv ja, det er ikke noe problem. Desverre så vil jeg ikke gå for verken Acer, de er billige, må si meg enig med KongKlykken.

@KongKlykken:

Har hørt det samme angående Asus og jeg liker den pcen du viser, men den har litt stiv pris følte jeg. Kunne kanskje sett om jeg kunne funnet noe billigere av samme pc i UK da :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Styr unna Acer. Jeg fikk problemer med min Acer laptop etter 1 år og den var pent behandlet, kun brukt til lett nettsurfing. Harddisken begynte å krasje, lyden begynte å skurre under oppstart osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive