[LØST] Kritisk feil, Windows kan ikke fikse det...

12 innlegg i emnet

Skrevet

Hei!

Jeg tremger virkelig hjelp.

Dataen hadde en del oppdateringer men så greide jeg og avbryte under prossesen. Tatt feil søk men da kommer det bare opp at windows ikke kan reparere det å spør om jeg vil sende inn til Microsoft. Velger jeg å starte windows på vanelig måte kommer detta først opp under windows ikone:

Feil C0000034 ved bruk av oppdatering 288 av 102849 (_000000...)

Etter en stund står det Kristisk feil istede for bare feil.

Hva kan jeg gjøre!? Eneste jeg komme inn i er BIOS...

På forhånd takk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da kommer det obligatoriske spørsmålet:

Hvilken Windows-versjon er det snakk om? Vista/XP/7/eldre? 64bit/32bit?

Noen ganger kan man boote fra installasjonsCD'en og feilsøke, og om man er heldig; kanskje fikse det derfra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Mener det er Windows 7. Er en Acer Aspire 7741G.

Kjøpte den i slutten av april så det er jo ikke en gammel data.

Endret av Nolita
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Får du startet i "Sikker modus med nettverk"?

Altså å trykke F8 under oppstart (når maskinen begynner å lese fra harddisken, etter Power On Self Test som foretas helt i starten) - og velge "Sikker modus med nettverk" fra en meny.

Hvis heller ikke "Sikker modus med nettverk" virker kan jeg forberede et svar som gjelder "Bare kommandolinjen" som oppstart.

"Sikker modus med nettverk" bør kunne gi deg muligheter for å fikse problemet. Problemer pleier alltid å være enklere å fikse hvis man får startet datamaskinen på en eller annen måte.

Mulige metoder kan f.eks. være:

* laste ned og installere oppdatering på nytt

* systemgjenoppretting, til nærmeste tidspunkt før du installerte oppdateringen

* diverse andre metoder

Det vil altså si at jeg ikke kan anbefale noen konkret metode før jeg vet om du i det hele tatt får startet i en eller annen modus.

NB. Jeg hopper over råd du allerede har fått, f.eks. rådet om å feilsøke fra CD. Metodene mine er bare et alternativ til råd du allerede har fått.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det følgte ikke med noe CD, så det alternativet får jeg ikke prøvd.

Prøvde og trykke F8 når maskinen starta men det som skjedde da var at den hoppet over spm om å starte gjennopprettning eller strarte windfows i vaneligmodus. Den gikk rett til window ikonen for feil meldningen står under.

Hvordan tester jeg ut de andre metodene her?:

Mulige metoder kan f.eks. være:

* laste ned og installere oppdatering på nytt

* systemgjenoppretting, til nærmeste tidspunkt før du installerte oppdateringen

* diverse andre metoder

Det vil altså si at jeg ikke kan anbefale noen konkret metode før jeg vet om du i det hele tatt får startet i en eller annen modus.

NB. Jeg hopper over råd du allerede har fått, f.eks. rådet om å feilsøke fra CD. Metodene mine er bare et alternativ til råd du allerede har fått.

Hadde en eldre Acer tidligere. Å da kunne jeg bare instalere alt fra nytt (hele windows). Eneste var da at den sletta alt på dataen. Bildene som ligger der er ganske viktige for oss. Spesielt bildene av guttungen, så går det ann å få redda de evt? Så de ikke borte?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei

Kjøp en Docking stasjon for 2,5" disk her: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10089

Ta ut harddisk fra laptop, (2 skruer på lite deksel på undersiden) og plasser den i docking. Koble til en annen maskin, har du ikke flere lån gjerne en. Disken kommer opp som egen disk. Kopier/ Ta backup av bildene og det som er viktig for deg. Gjerne til en ekstern USB disk som du også får på Komplett om du ikke allerede har.

Sett tilbake disk og start pc. Trykk Alt+F10 under oppstart, Recovery starter og du kan installere maskinen på nytt

Kjøper du denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638347 får du med Samsungs eget backup program for ettertid, hvis du ikke vil bruke Windows sitt eget.

Lykke til

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det kan jeg prøve! Skal til sandefjord i dag så kunne sikkert plukket opp en slik på komplett!:)

Holder det med den billigste? Blir jo forhåpenteligvis ikke flere ganger jeg trenger å bruke den.

Men vis jeg tar ut hardisken, mister jeg ikke garantien på PC da? eller har det kanskje ikke så mye å si?

Takk for alle svar :)

Endret av Nolita
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Istedet for å skru ut harddisken, så kan du laste ned Ubuntu. Brenn ut .iso filen du laster ned med programmet ImgBurn. Sett så cd'n inn i maskinen, og start opp fra den. Om det ikke går av seg selv, må du nok inn i BIOS og sette cd-rom'en som første boot device. Mener å huske dette var under fanen boot i acer biosene.

Om du ikke har muligheten til å brenne ut en cd, kan du også lage en minnepenn med ubuntu på :)

Denne cd'en inneholder ett operativsystem som man kan innstallere om man vil, men man kan også starte det fra en cd uten å gjøre endringer på harddisken, noe som gjør det enkelt og ta backup av viktige filer når windows streiker :)

Om du tar ut harddisken, så skal man vel miste garrantien ifølge produsenten, men så lenge du ikke ser noen garrantilapper som blir ødelagte på veien inn, så gjør du ikke det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da prøver jeg å brenne ut en slik CD først å ser om det funker. :)

Blir det en dvd eller cd jeg skal bruke?

For det helt sikkert at det ikke ødlegger filer/bilder på hardisken?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du kan fint bruke en cd, en dvd.går også :)

Du starter et operativsystem fra en cd, ikke harddisken, så nei, det vil ikke ødelegge filer ;) har selv gjort det på mange maskiner.

Men om harddisken er gåen er det lite man får gjort

Endret av Crazyjoey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kjenner godt til tabben med å bruke den innebygde gjenopprettingen. Den har jeg også gjort en sen lørdagskveld. :)

Hadde en eldre Acer tidligere. Å da kunne jeg bare instalere alt fra nytt (hele windows). Eneste var da at den sletta alt på dataen. Bildene som ligger der er ganske viktige for oss. Spesielt bildene av guttungen, så går det ann å få redda de evt? Så de ikke borte?

Vi styrte selvfølgelig unna slike forslag i starten, men dette blir sannsynligvis forslaget etter at du har fått reddet bilder og slike ting.

Forslagene mine var bare et alternativ. Hvis du hadde klart å komme inn i Windows i "Sikker modus" eller "Bare kommandolinjen" ville jeg gitt deg oppskrift for systemgjenoppretting, altså en ikke-destruktiv gjenoppretting som lar deg beholde bilder, musikk, dokumenter og slike ting. Det eneste som fjernes er de sist installerte programmene og andre ting som kan reinstalleres.

Siden du ikke kommer inn i noen modus trenger du egentlig ikke disse oppskriftene, men det dreier seg rett og slett om den vanlige systemgjenopprettingen i Windows.

Jeg synes egentlig de forslagene du har fått fra andre her er gode.

* reparere Windows fra installasjons-CD. UTGÅR, hvis du ikke klarer å få lånt en CD.

* koble harddisken til en annen PC, for å redde data over til en annen harddisk.

* redde data med en Ubuntu-CD (eller minnepenn).

Jeg gjetter altså på at forslaget om Ubuntu-CD bare er rettet mot at du skal kunne få reddet ut data til en annen disk, og at du deretter kan velge å reinstallere Windows.

Du har altså fått 4 ulike forslag, men 2 av forslagene utgår. Dette var de 2 forslagene som var rettet mot å REPARERE Windows. De 2 gjenværende forslagene er rettet mot at du skal forsøke å redde data over til en annen disk, og at du deretter kan velge å reinstallere Windows. Jeg tror docking-stasjonen er den enkleste løsningen, men begge forslagene er gode. Jeg mangler erfaring med begge disse forslagene.

Å ta ut harddisken påvirker ikke garantien såvidt jeg vet. Det er meningen at folk selv skal kunne bytte ut harddisk eller sette inn mer minne hvis de føler behov for det, eller at de selv skal kunne redde ut data ved behov. De delene man har lov til å skru opp er derfor lett tilgjengelige med kun et par skruer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men er det tryggere og ta ut hardisken eller bruke Ubuntu? Eller er det akkurat det samme?

Og vis jeg bruker Ubuntu, tar jeg filene bare over på en ekstern hardisk?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive