Asus Rampage III Extreme Eller EVGA X58 Classified 4-Way SLi?

7 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Da jeg sist oppgraderte ble det Asus Rampage III Extreme fordi det var tomt med EVGA X58 Classified 4-Way SLI rundtforbi .

Nå har det seg slik at for noen dager siden hadde/har komplett.no EVGA kortet på tilbud til drøyt 1.7000,-.

Impulsiv som jeg er kjøpte jeg det tvært, ringte så Komplet som mente dette var en liten oppgradering i forhold til Asus kortet.

Utover at EVGA kortet mangler SPIF og USB3 hvilket av disse er best til gaming? (99% Crysis Wars)

Jeg har i utgangspunktet er ganske så negativt forhold til Asus fra før.

Min erfaring med tidligere Asus kort jeg har hatt = Søppel.

Synes også Rampage kortet har ganske tungvinte "styrings" og oppdaterings løsninger.

Har kun hatt ett EVGA kort tidligere,790 SLI kort.

Og komme fra Asus kort som tok kvelden rett som det var, i tilleg oppførte seg ustabilt i Crysis var som en åpenbaring.

Alt virket som det skulle og var dønn stabilt.

Når jeg da bytter til Asus Rampage kortet(?) opplevde jeg igjenn Crash i Crysis Wars, dog sjeldent.

1: Hvilket av disse ville du/dere brukt:

A: Asus Rampage III Extreme X58

B: EVGA X58 4 way SLI Classified

2: Bruker G.Skill PI F3-16000CT6-6GBPID 6gb (3X2) ddr3-2000 Ram til Asus kortet.

Kan jeg bruke dette på EVGA kortet selv om det ikke står i EVGA eller G.skill's lister?

De er testet her på ITpro og fikk mye skryt.

Editt:(Fant ikke igjenn itpro testen)

Endret av baggiebridges
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg ville ha gjort følgende:

1. Ventet til ASUS kommer med EFI baserte toppkort, slik som dette

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=633936

Efi er den nye typen BIOS.

2 Eller så ville jeg kjøpt ASUS kortet.

ASUS har jeg ALDRI hatt problemer med, MSI er ok.

Og pass på at du kjøper SLi om du skal kjøre 2 kort med nVidia eller Crossfire-kort om du skal kjøre "SLi" med ATI/AMD. AMD sin løsning heter Crossfire om du ikke allerede visste det da :)

Endret av Tor-Ivar
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takker for svar.

Men er ikke bytte fra 1366 til Socket-1155 en "nedgradering"?

I tilleg må jeg da ha ny CPU

Abit har jeg enda dårligere erfaring med enn Asus, dvs fysiske defekter.

Det var et Abit N18 SLi HK i den første ikke fabrikk bygde PC jeg kjøpte i 2006, det varte ikke lenge før dette kortet var defekt. Samme med de neste 2 Abit kortene.

Har vel bestemt meg for og gå for EVGA kortet foreløpig for og se om det fungerer bedre, først og fremst i Crysis Wars.

Asus kortet er vel det enkleste og selge igjenn, når jeg først sitter med begge disse kortene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ASUS er som Honda, gode på teknologi, stabile, og ikke spesielt billige. Abit er som Audi, fulle av teknologi og går ofte istykker, haha. EVGA har jeg ingen erfaring med. MSI syns jeg også lever gode varer, men prisen er ofte litt høyere enn Gigabit og EVGA. Jeg har ikke bygd PC et års tid nå, så jeg vet ikke hva CP-slotene til Intel heter lenger. Jeg syns bare det er så mye enklere med AMD's AM3+. Funker jo til de aller fleste CPU'er. Uansett, lykke til med valg av kort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takker for svar.

Men er ikke bytte fra 1366 til Socket-1155 en "nedgradering"?

I tilleg må jeg da ha ny CPU

Stemmer det. Det ville vært tåpent.

Har selv kjempegod erfaring med både EVGA sitt X58 SLI, og noe på Asus sin Rampage serie, og må si at begge er solide kort. Det er ingen forskjell i ytelse når det kommer til spill, så det har ikke noe å si. At du har hatt problemer med et enkelt spill høres veldig merkverdig ut, og jeg tror egentlig det er noen uoppdagede feil som har kicket inn. Uansett, det som har noe å si er funksjonalitet, og overklokkingsmuligheter, samt hva slags maskinvareløsninger du kan bruke.

F. eks så vil flere skjermkort i SLI, Trippel SLI og Quad-SLI gi langt bedre ytelse i spill, og DA kommer hovedkortet sine spesifikasjoner inn i bilde. Til bare et eller to skjermkort så vil de yte identisk. Da ville jeg heller sett på USB 3 som en god investering.

Etter å ha testet hovedkort i mange år, så vil jeg vel egentlig for meg selv konkludere med at EVGA leverer noe av den beste supporten og hovedkortene. Har som sagt i dag et EVGA-kort, som er en modell under, og har aldri vært så fornøyd med et HK før.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei,

Jeg sitter selv med det Asuskortet og er strålende fornøyd. Har ikke hatt noe problemer i det hele tatt og det funker dønn solid...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Etter å ha testet hovedkort i mange år, så vil jeg vel egentlig for meg selv konkludere med at EVGA leverer noe av den beste supporten og hovedkortene. Har som sagt i dag et EVGA-kort, som er en modell under, og har aldri vært så fornøyd med et HK før.

At du har hatt problemer med et enkelt spill høres veldig merkverdig ut, og jeg tror egentlig det er noen uoppdagede feil som har kicket inn.

Kjører nå GTX 8800 i SLi.

At EVGA har en slik bra support teller for meg ganske mye, mener Asus supporten er langt under pari.

Kjøpte først og fremst EVGA kortet da jeg har langt bedre erfaringer med dette enn noe Asus HK jeg har hatt.

Samt at det fysisk er ett større kort, blir ganske trangt på Asus kortet om jeg skal ha 2 x GTX590, lydkort og kanskje killer kortet.

Mye av grunen til jeg kjøpte EVGA kortet nå er at de skulle kun ha ca 1700,- for dette og regner/håper med at jeg skal få noe tilsvarende igjenn for Asus kortet.

Bortsett fra at Crysis Wars crasher nå og da har jeg et "par problemer":

Har reinstaleret spill, OS og drivere flere ganger uten at det har hjulpet.

På de forskjellige Crysis servere er ping'n min melleom 25 - 105. Har 24/24 fiberlinje.

1:

I Crysis wars er "spawn" tiden min ca 18 sekunder mot 2-3 som synes er normalt. Dette gjelder uansett hvilken server jeg spiller på, noe skiller det, men uansett mye lengre enn "alle" andre.

2:

Er i Crysis Wars blant de første til og laste nye spill, men når det restarter må jeg ofte trykke ctrl+alt+delete og når vinduet kommer opp trykker jeg avbryt knappen og spillet restarter umiddelbart.

3:

Får ikke X-fire funksjonen "in game" til og fungere

4:

Scroll knappen på mitt G19 tastatur virker ikke. Tastatur nr 2 jeg har nå.

Scroll knappen virket da netshop testet det jeg sendte i retur.

Har også vært inne på at det kan være en underliggende feil, eks i OS.

EA mente det måtte være en feil i windows7, og samme ble også nevnt angående tastaturet.

Har et par ganger opplevd of få beskjeden at min W7 ikke er ekte, første gang klarte jeg ved hjelp av Microsoft og generere en ny nøkkel.

Andre gang måtte de genere en ny nøkkel manuelt, og det ikke uten problemer.

Vedkommende fra Microsoft var inne og ordnet på maskinen min i et par timer og mente etterpå at alt var i orden og det ikke var nødvendig og gi meg et nytt OS.

Men får ta kontakt med de på nytt, da jeg ikke nevnte Crysis problemene for dem, og har i etterkant fått nytt tastatur.

Dagens oppsett:

W7 home premium. Cooler Master HAF X 942. ASUS Rampage III Extreme, X58. i7 930. Corsair H70 Hydro.

G.SKILL Enhanced PI F3-16000C6T 6GB. 2x 8800GTX SLi. OCZ 120 SSD Vertex3. WD 1TB Green + 1TB Black 6gb/s.

Bequiet Dark Power 1200W.

Endret av baggiebridges
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive