Trøbbel med ekstern harddisk

6 innlegg i emnet

Skrevet

Hei, jeg har en western digital ekstern harddisk. Den er 1 mnd gammel og har fungert ypperlig til nå. Jeg mistenker at det ble trøbbel da jeg endret navnet på harddisken, hvertfall etter det at det oppstod trøbbel. Problemet er som følger:

Datamaskinen registrerer harddisken, jeg finner den både i enhetsbehandling og i diskbehandling. Men ser at den er utildelt i diskbehandling. Jeg får heller ikke tildelt harddisken en bokstav da feltet "initialiser disk" er grått (se bilde). Harddisken er også skrivebeskyttet får jeg beskjed om. Er den ødelagt? eller er dette mulig å løse?

Takk på forhånd...

post-33832-0-60738200-1310126476_thumb.p

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Koblet du fra disken uten å bruke "Trygg fjerning av maskinvare"?

Du kan prøve å ta disken ut av kabinettet og koble den til direkte i maskinen din, eller koble den til en annen maskin først...

Prøv også dette programmet: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, jeg har vel koblet ut ledninigen uten å bruke "trygg fjerning av maskinvare". Men synes det er rart om harddisken skal være ødelagt i.o.m at maskinen finner den. Problemet nå er at jeg ikke får tildelt en partisjon p.g.a at harddisken visstnok er skrivebeskyttet!?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har prøvd testdisk, men den fant ingen informasjon på disken.

Jeg har prøvd harddisken på en annen datamaskin, der får jeg en mulihget til å velge "nytt enkelt volum" i diskbehandling. Men når jeg skal fullføre dette får jeg meldingen som vist på bildet under!

Noen som vet hva dette er og hvordan det løses?

post-33832-0-64504700-1310138629_thumb.j

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Prøv et av gratisprogrammene fra Partition Table Doctor ptdd.com. Jeg er ikke sikker på hvilke programmer der som gjør hva lengre, men de har ihvertfall programmer som skal klare å gjenopprette skadet partsisjonsinfo (det som er lagret i MBR Master Boot Record osv.).

Såvidt jeg kan skjønne blir disken din tolket til å være upartisjonert - "det er ikke tildelt noen områder for lagring av data". Partisjonering er rett og slett å tildele avgrensede områder på disken som kan brukes for lagring, enten om disken er inndelt i 1 stor partisjon eller i flere små partisjoner. Informasjonen om hvordan disken er inndelt finnes i Master Boot Record MBR eller i Volume Boot Record VBR. Disse er egentlig forskjellig navn på samme sak. VBR er hvis disken består av kun 1 stor partisjon, MBR er hvis disken er delt inn i flere partisjoner.

MBR og VBR er den første sectoren på disken, og det er der all den viktige informasjonen om hvordan disken er organisert er lagret (hvordan den er partisjonert, hvilket filsystem den er formatert for, hvilke partisjoner som er bootbare, osv.).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive