Treg logontid

34 innlegg i emnet

Skrevet

On 2003-06-16 20:01, Anonym wrote:

Jeg har en merkelig måte å oppføre meg på ??? :lol:  

---snip---

HA HA HA Den der fikk du vel litt i bakhodet ! Jeg skal si deg en ting Exchange ; jeg er ikke den eneste som uttaler meg bombastisk, men jeg er tydligvis den eneste som kan subnetting....

Lykke til videre !!! Få deg litt erfaring litt utenom microsoft sin verden så går dette sikkert bra.....

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  

Herregud da mann, hvis du tror du har så vannvittig peiling på nettverk, så hvorfor spør du her inne i det hele tatt? :rolleyes: Exchange har tydeligvis mer peiling enn deg, men du gjør ikke noe annet enn å bashe han. Hva er galt med deg? Slik oppførsel kommer som regel enten fra en hyperaktiv fjortiss med kviser på tissen eller en wannabe nerd på speed, så hvem av de to er du? :)

Makan til drittunge *mumle* :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Uff, jeg var mektig irritert da jeg skrev innlegget mitt, men skal prøve å komme med et lite poeng her.

Exchange har kommet med mange konstruktive forslag til løsninger i dette forumet generellt, og faktisk i denne tråden også. Så det å betvile hans kompetanse er rett og slett tåpelig. Gutten kan det han snakker om.

Spørsmålet som startet denne tråden var meget vagt formulert, og på basis av et slikt spørsmål kan det gis mange forskjellige svar.

Hvis man ønsker et skikkelig svar, må man henvende seg til en betalt support-tjeneste, for i et gratis forum kan det komme frem litt av hvert. Uansett må man stille spørsmålet skikkelig, komme med det som er relevant av informasjon, og samtidig vise litt takt og tone. Hvis man er frekk og lager kvalm, gidder ingen hjelpe til alikevel.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En diskusjon om "hvem som kan mest" hører ingen sted hjemme på et IT forum.

Til deg Anonym ( ikke deg an0nym ), se til og registrer deg her på ITpro så får vi se hva du kan, godt mulig at du er dyktig, hva vet jeg. Desto flere flinke personer det er her på ITpro desto høyere nivå.

En ting kan jeg bare si og det er at exchange er med på å heve nivået her, det må det være ingen tvil om.

Og det at exchange henviser til bøkene sine som kilde til sine svar er bare helt flott, det er jo slik det skal gjøres , man slenger ikke ut påstander uten en sikker kilde.

Nei, stå på gutter og bruk kunnskapen deres til å hjelpe andre her på ITpro :)

[ Meldingen ble redigert 16.06.2003 21:18 av Terje_2002 ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

du har windoz ikke rart det er treg oppstart, lev med det...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Synes det høres veldig ut som et DNS problem

-Gå over ip konfigurasjonen på server/klient

-Sjekk at DNS er satt opp riktig på server

-Sjekk at DHCP er satt opp riktig på server

Det kan selvfølgelig være andre ting, men sjekk dette !

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe, her tok det litt av ser jeg ;)

Det var ikke meningen å utløse det store rabalderet her.

Mitt poeng var ganske enkelt at typisk nybegynner feil ved inst av et 2000 netverk med AD så er DNS det som det syndes mest mot. Dette medfører at klienten ikke får gjort de oppslagene den trenger og leter i "blinde" etter info.

Når det gjelder subnetting og routing er jo flere av svarene her riktige avhengig av hvilket scenario en har i sin topologi.

For et lite hjemme nettverk kan vel alle være enig at det enkleste er å kjøre 24bit maske på både klient og server og så evt benytte seg av routing for å nå eksterne nett/ internet.

Sjekk at du også har fått med deg reversed lookup zone i DNS strukturen din. Så kan du jo bruke NSLookup og sjekke at det fungerer. Lykke til

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehh, interessang post må jeg si...

Mulig jeg leste for fort over de hele, men hvilke klienter bruker du? Hvis du bruker wins i nettverket kan du sjekke om wins-databasen er konsistent.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

On 2003-06-16 20:17, exchange wrote:

Hvorvidt personen som startet tården, sitter på et routet nett eller ikke, er helt irrelevant for det jeg skrev.  

Jeg svarte på eksempelet ditt, og der har du med følgende

192.254.71.2  

255.255.255.0  

192.254.71.1  

Klient :  

192.254.71.10  

255.255.0.0  

192.254.71.1  

På den måten du skrev det, vil det være naturlig å tolke 192.257.71.1 som en router.  

Du sier disse vil få kontakt med hverandre, jeg hevder det motsatte, da host a, ikke er på samme subnet som routeren den er koblet opp mot.  

Disse hostene vil få kontakt med hverandre, uten at det går via ruteren. Det vil heller ikke være noe problem.

192.254.71.2 med subnettmaske 255.255.255.0, vil da være hostene 192.254.71.0 til 192.254.71.255. 192.254.71.10 med subnettmaske 255.255.0.0 vil være hostene 192.254.0.0 til 192.254.255.255.

Som du ser, klienten ligger da innenfor serverens statiske rute, og serveren ligger innenfor klients statiske rute. Dermed vil de få kontakt med hverandre. MEN! Serveren vil ikke få kontakt med f. eks. 192.254.255.10, siden den ikke ligger i serverens statiske rute. Den må da gå via en ruter. Men, hvis klienten skal ha kontakt med den hosten, går det direkte, siden det er innenfor klients statiske rute.

[ Meldingen ble redigert 17.06.2003 13:13 av phpman ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Oi sann, har ikke fått sett på posten før nå, men ser at det har kommet en del svar!

Ip configen er som den skal, og subnettmask stemmer! Kjører en linux firewall (kun 1 diskett) som inneholder nat og dhcp.

Er nok DNS som er problemet skjønner jeg, så noen feil meldinger i loggen så skal sjekke dette ut:)

Takk for svar om en morsom diskusjon:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive