Treg logontid

34 innlegg i emnet

Skrevet

Har satt opp domene. Når clientene skal logge seg på er det så sinnsykt lang logon tid. Noen som vet hvorfor det og hvordan jeg skal få den til og gå raskere?? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvilken klienter har du. Hva er insallert på serve osv

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er du sikker på at klientene er på riktig subnett ? Jeg har opplevd at hvis man setter feil subnettmaske kan logontiden skyte i været !

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Lang påloggings tid for 2000 server med AD og 2000/XP klienter er et typisk DNS problem. Dersom du kjører AD må du også ha DNS. Den spurte helt sikkert etter det ved installasjon av AD. Sjekk instillingene dine der.

PS Har du feil submask vil du nok ikke få kontakt i det hele tatt fordi du har klient og server på forskjellig nettverkssegment.

Lykke til

[ Meldingen ble redigert 16.06.2003 13:03 av smurf69 ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vil brae si meg enig med Smurf69 her - 99 prosent sikker på at du enten ikke har satt opp noen intern DNS server eller at du har gjort det men klientene kun bruker ISP DNS.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du feil submask vil du nok ikke få kontakt i det hele tatt fordi du har klient og server på forskjellig nettverkssegment.

Det er vel ikke helt riktig....Om du setter IP adressen slik at server og pc er på samme subnett, men setter forskjellig subnettmaske vil de få kontakt men pc'en vil benytte lang tid å søke gjennom feil subnett...

F.eks.:

Server :

192.254.71.2

255.255.255.0

192.254.71.1

Klient :

192.254.71.10

255.255.0.0

192.254.71.1

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Routere slipper default ikke gjennom bootp trafikk,

åpner du på routeren og/eller har en dhcp proxy vil hosten få kontakt md dhcp server på et annet subnet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg regner jo nesten med at det ikke er et routet nettverk her..... ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ganske sikker på at det er DNS-problematikk...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

192.254.71.2  

255.255.255.0  

192.254.71.1  

Klient :  

192.254.71.10  

255.255.0.0  

192.254.71.1  

for host a;

11000000.11111110.1000111.10000010

11111111.11111111.1111111.00000000 ( subnetmaske 255.255.255.0 eller /24)

ANDed

11000000.11111110.1000111.00000000

=liggger i subnet

192.254.135.0

for host b;

11000000.11111110.1000111.10001010

11111111.11111111.0000000.00000000 (subnetmaske 255.255.0.0 eller / 16)

ANDed

11000000.11111110.0000000.00000000

=ligger i subnet

192.254.0.0

og hva betyr det??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du, Exchange, ikke kom her med sitater fra bøkene dine....Prøv å test det i den virkelige verden for en gangs skyld...Så lenge serveren og pc'en ikke er fysisk på forskjellige subnett så er regnestykket ditt ikke verdt en drit !! Se på ipadressene !! Pc'en vil finne serveren, men det vil ta litt lengre tid !!

Du bidrar med mye bra her på Itpro Exchange, men har du noe som helst erfaring fra arbeidslivet? Det virker nesten som om du kun er dyktig på å sitere fra bøker...

Og du; før du forsøker å motbevise meg med noen flere regnestykker fra bøkene dine: jeg opplevde nettopp dette problemet hos en kunde for 2 uker siden !! Pc'en hadde ikke samme subnetmaske som serveren...Pc'en fungerte som den skulle den fordi både gateway og ipadressen var riktig. Men (!) login tok meget lang tid....Det er ikke sikkert at dette er grunnet til problemet i dette tilfellet, men ikke kom her å si at det ikke er mulig for server og pc og finne hverandre med forskjellig subnetmaske....Da tror jeg du skal ta hodet litt ut av MS bøkene, og prøve å få litt erfaring istedenfor...

:lol::lol::lol::lol::lol::lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du vet kanskje ikke hva subnet maske er for noe Exchange ??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hiss deg ned, du bør lære deg subnetting/cidr før du uttaler deg så bombastisk...

for at to hoster på ulike subnet skal kunne kommunisere, må hver host ligge på samme subnet som det interfacet på routeren/gatewayen en er koblet opp mot.

i eksemplet ditt ligger ikke host a i samme subnet som routeren,og vil ikke få kontakt.

den kunden du møtte kunne cidr, derfor kunne to hoster med ulik subnet maske kommunisere, de var på rett subnet mot routeren.

[ Meldingen ble redigert 16.06.2003 18:59 av exchange ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jammen herregud da mann !!!!! Så lenge de fysisk er på samme subnet så vil de finne hverandre !!! Hvis ikke så har du rett...MEN JEG PRATER OM ET NETTVERK MED KUN ETT SUBNETT !!!!

Du Exchange, ta og forhør deg med en som har litt mer erfaring enn deg selv så vil du kanskje forstå at du tar feil...DU finner faktisk ikke svar til alt i Microsoft sine bøker....

Du må jo være et klassisk eksempel på "papir MCSE"... :lol::lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1. jeg har jobb

2. er forskjell på subnet (segment avskildt av router) og subnet maske..

finnes mange gode guider online om supernetting/cidr/subnetting...

[ Meldingen ble redigert 16.06.2003 19:06 av exchange ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, ja, man kan jo ikke begripe seg på alt Exchange....Dette er et problem som jeg faktisk har opplevd i den virkelige verden, mens du har vel knapt nok beveget deg utenfor gutterommet i huset til mamma og pappa......Hvilke kvalifikasjoner (sett bort i fra at du eier en MS bok) har du rundt emnet ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg ville ikke akkurat kalle avisbud en relevant jobb i dette tilfellet....:lol:

Stakkars liten....Test ut dette du....

Sett opp et nettverk der du gir den ene pc'en ipadressen 192.254.71.2 og den andre ipadressen 192.254.71.10. Så setter du forskjellig subnetmaske. Om du ikke har en router mellom pc'ene vil maskinene se hverandre...Dette er ren logikk gutten min....

192.254.71.2 og 192.254.71.10 er på samme nett !!

Kom tilbake til meg når du faktisk har testet dette, og vet litt mer om hva du prater om....

Nå skuffer du fælt Exchange !!! Etter alle posteringene du har hatt her på Itpro trodde jeg faktisk at du hadde litt peiling.....

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du har en merkelig måte å oppføre deg på. Når noen påpeker at alt er ikke slik du hevder, fyker du opp på en uforskammet måte.

Slutt med det!

Går ikke rundt å reklamerer for hva jeg kan/ikke kan, får være opp til andre å bedømme.

Har ikke noe behov å bli likt...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om du ikke har en router mellom pc'ene vil maskinene se hverandre...Dette er ren logikk gutten min....  

192.254.71.2 og 192.254.71.10 er på samme nett !!  

selvfølgelig, men vi diskuterte et routet nett...

bruk mandagen på noe mer fornuftig enn å kverulere med meg...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Punkt 1: Få avklart hvorvidt dette dreier seg om et rutet nettverk. I så fall har Exchange et par gode tips her.

Punkt 2: Hvis det ikke er snakk om rutet nettverK; hva mener du med treg pålogging..? Treg fra XP-maskinene starter opp til du får innloggingsbildet, eller tregt fra du faktisk logger inn (fra innlogginsmenyen).

"Treg pålogging" i XP kan for eksempel skyldes at XP i et domene faktisk ikke starter nettverkstjenestene sine før du utfører logging. Dette kan løses med en enkel policy, hvor du angir at alle klienter skal starte nettverket før påloggingsbildet dukker opp...

Mulig at jeg er litt uklar her, men jeg har ikke bøkene foran meg... ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har satt opp domene. Når clientene skal logge seg på er det så sinnsykt lang logon tid. Noen som vet hvorfor det og hvordan jeg skal få den til og gå raskere??  

Dette er spørsmålet som innledet denne tråden...Hvor står det at det er et routet nettverk ???? Ser du noe jeg ikke ser ??

Jeg regner jo nesten med at det ikke er et routet nettverk her.....  

Og her forklarte jeg vel ganske klart at jeg ikke pratet om et routet nettverk....

Men om du ikke forsto det så sa jeg det her også:

MEN JEG PRATER OM ET NETTVERK MED KUN ETT SUBNETT !!!!  

Men det kan jo misforstås.... :lol::lol::lol::lol:

Stakkars latterlige tosk !!! Har du endelig skjønt at du tok feil nå da ? DEN ENESTE I DENNE TRÅDEN SOM HAR SNAKKET OM ET ROUTET NETTVERK ER DEG !!!! HA HA HA HA !!!!

Nå avslørte du deg så jævlig !! Det eneste du kan er å sitere fra bøker, og det er jo som kjent ikke mange nettverk som ikke er routbare i "microsoft-verdenen"....For all del Exchange; jeg driter en lang marsj i hvor du får tak i dine "svar" her på Itpro - om det er fra bøker eller annet, men jeg blir litt grinete når du antyder at jeg tar feil på noe jeg vet av erfaring er riktig....

Du har en merkelig måte å oppføre deg på. Når noen påpeker at alt er ikke slik du hevder, fyker du opp på en uforskammet måte.  

Jeg har en merkelig måte å oppføre meg på ??? :lol:

hiss deg ned, du bør lære deg subnetting/cidr før du uttaler deg så bombastisk...  

HA HA HA Den der fikk du vel litt i bakhodet ! Jeg skal si deg en ting Exchange ; jeg er ikke den eneste som uttaler meg bombastisk, men jeg er tydligvis den eneste som kan subnetting....

Lykke til videre !!! Få deg litt erfaring litt utenom microsoft sin verden så går dette sikkert bra.....

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvorvidt personen som startet tården, sitter på et routet nett eller ikke, er helt irrelevant for det jeg skrev.

Jeg svarte på eksempelet ditt, og der har du med følgende

192.254.71.2

255.255.255.0

192.254.71.1

Klient :

192.254.71.10

255.255.0.0

192.254.71.1

På den måten du skrev det, vil det være naturlig å tolke 192.257.71.1 som en router.

Du sier disse vil få kontakt med hverandre, jeg hevder det motsatte, da host a, ikke er på samme subnet som routeren den er koblet opp mot.

[ Meldingen ble redigert 16.06.2003 20:20 av exchange ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå har tråden glidd helt ut, det startet med at smurf69 sier følgende,

PS Har du feil submask vil du nok ikke få kontakt i det hele tatt fordi du har klient og server på forskjellig nettverkssegment

Til dette hevdet du;

Det er vel ikke helt riktig....Om du setter IP adressen slik at server og pc er på samme subnett, men setter forskjellig subnettmaske vil de få kontakt men pc'en vil benytte lang tid å søke gjennom feil subnett...  

F.eks.:  

Server :  

192.254.71.2  

255.255.255.0  

192.254.71.1  

Klient :  

192.254.71.10  

255.255.0.0  

192.254.71.1  

Et nettverk segment er en inndeling av nettverk adskild av router. Skal en host få kontakt med en router, må hosten ligge på samme subnet som routeren en er koblet mot.

Tar eksempelet ditt som utganspunkt, og viser at host a og router, IKKE ligger på samme subnet, og dermed vil heller ikke a få kontakt med nettet.

Gidder ikke skrive mer i denne tården, du er vannt med å få det siste ordet, så om det får deg til å gi deg, gjerne for meg...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

He he....nekter å innrømme at han tok feil....Ja, ja lev i troen...

Jonso : Du har helt rett; hvis det er et routet nettverk, så har Exchange rett, men som jeg har tatt utgangspunkt i hele veien er det sansynligvis ikke det....

selvfølgelig, men vi diskuterte et routet nett...  

bruk mandagen på noe mer fornuftig enn å kverulere med meg...  

Hva er det du innrømmer her Exchange ? Ikke at du tok feil vel ??? :lol:

Ja, ja, du får ha lykke til videre i microsoft verdenen Exchange, så skal jeg fortsette å leve i den virkelige....

:P:P:P:P:P:P:P:P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Til personene med 80.212.*.*:

Greit, du/dere har kanskje noe erfaring i arbeidslivet, men hva er det? - arbeidsuka fra ungdomsskolen (hvis du har starta på det engang).

En av de siste personene her på forumet jeg skal angripe for å svare feil, er exchange, og skjønner ikke hvorfor du/dere skal skryte dere på alt annet, så lenge dere ikke engang er registrert og kan vise at dere har bedre kunnskap enn dette.

Selv så skjemmes jeg nå med tanke på at jeg også har 80.212.*.* som ip, men skal prøve å leve med det.

---

Ned med anonyme brukere!!!

[ Meldingen ble redigert 16.06.2003 20:49 av kolibra ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive