Kompleks oppsatt nettverk / Ny DHCP

4 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei

Har et ganske innviklet nettverk.

Deler internett med svogeren min.

Det er oppsatt slik:

Han har telenors modem. I modemet har jeg koblet til en planet antenne.

Hos meg 50 meter unna, har jeg en dLink som tar imot signalet.

Derfra går det kabel til en sandberg router som distribuerer nettverket i huset mitt.

Dette funker helt knall. 12-17 mbit.

Men jeg vil gjerne inn på hans ip rang. Dette for å kunne åpne porter i modemet hans til diverse.

Det vil si at hans modem deler ut 10.0.0.x og sandbergen min deler ut 192.168.2.10x.

Hva må jeg gjøre for å komme inn i hans "nettverk"??

Har prøvd å slå av DHCP i sandbergen, men pc har fremdeles Sandberg ip. Renew funker ikke.

Sandberg er satt opp som AP med DHCP.

Trenger sårt hjelp :)

Har prøvd en dLink router istedenfor Sandberg, men da ble nettet vannvittig ustabilt...

Ser under status - Internet cnnection, at den får ip 10.0.0.108 fra modemet, og DNS fra modemet.

Hvorfor får ikke mine klienter ip fra modemet når jeg slår av DHCP??

Endret av mortenna
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Telenormodemet hans er vel et routermodem? Ja det er det.

Dlinken din funker bare som en mottaker som så sender nett til Sandberg-routern?

Hvilken IP får Dlinken da? Du får gi sandbergen en IP i DHCP rangen til telenormodemet (evt adressen Dlinken får).

Endret av Kakeshoma
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvis det funker knall ville jeg ihvertfall ikke rotet for mye med det, men du trenger selvfølgelig å få åpnet porter?

Det enkleste hadde vel kanskje vært å kjøpe et trådløst kort til 1 av PC-ene, og brukt det istedenfor ditt eget nettverk på oppgaver som krever portåpning. Jeg kjenner ikke behovet ditt godt nok, så jeg vet ikke om en slik løsning dekker behovet ditt.

Jeg har et opplegg som ligner litt på ditt, bare litt enklere:

* Telenor multimodem

* trådløs til en Linksys ruter som brukes som mottaker (DD-WRT firmware, Client_Bridge)

* kabel videre til PC

Årsaken til dette oppsettet er at det innebygde trådløse kortet i den bærbare PC-en min blir for varmt og mister forbindelsen, ellers ville jeg foretrukket det trådløse kortet som forbindelse. Jeg kommer trolig til å kjøpe meg et USB trådløst kort etterhvert.

Oppsettet mitt er ikke uproblematisk. Jeg FÅR åpnet porter, men det hender at det ikke virker også - at UDP-porten for bittorrent ikke forbir åpen etter en tids bruk (folk får ikke opprettet forbindelse utenfra). TCP-porten fungerer helt OK.

Jeg har ikke klart å løse dette skikkelig etter at jeg fikk nytt modem for en måned siden, så det er ikke uproblematisk. Derfor anbefaler jeg helst å finne enklest mulig løsning, og ikke rote for mye med oppsettet i flere rutere.

Oppsettet mitt er forresten slik når det gjelder IP-adresser:

* Telenor Zyxel multimodem 10.0.0.138 (DHCP, tildeler IP-adresse til PC-er)

* Linksys ruter 10.0.0.112, altså innenfor samme IP-range som modemet. (DHCP Forwarder)

* Nettverkskort i PC 10.0.0.113 (tildelt fra Zyxelen)

* I tillegg kan jeg også koble meg til med trådløs kort i PC-en, IP 10.0.0.x. Portåpning var mye enklere da jeg kun brukte det trådløse kortet.

Det vil si at jeg bruker spesiell firmware i ruteren som brukes som mottaker, en firmware som tilbyr litt flere løsninger enn originalen. IP-adressen i denne ruteren ble endret fra 192.168.1.1 til 10.0.0.x (rutere har fast IP-adresse, de får ikke tildelt IP fra noen andre). Alle enhetene i nettverket mitt er altså innenfor den samme IP-rangen som Telenor-modemet.

Jeg postet oppskrifter for DD-WRT firmware i denne tråden i januar, mens jeg holdt på å prøve meg frem med DD-WRT firmware.

* Repeater_bridge betyr at du kan koble til både trådløst og med kabel til ruteren. Samme subnett på begge ruterne.

* Client_bridge betyr at det trådløse kun brukes som mottaker fra annen ruter. Samme subnett.

* Client_mode fikk jeg aldri ordentlig til, jeg skjønte ikke oppskriften helt på deler av oppgaven. 2 forskjellige subnett.

Jeg kan gi mer forklaringer, men ærlig talt så kan jeg ikke dette så veldig godt selv. På forumet har jeg stort sett svart på langt enklere oppgaver enn jeg prøvde meg på her.

NB. Jo flere "bokser" man har desto verre blir det å forstå nettverket, så jeg ville vurdert om et trådløst kort (eks. USB) kan dekke behovet.

EDIT:

Hvilken tilkoblingsprotokoll bruker forresten DLinken mot internett (mot Telenor-modemet)?

Dynamic, Static, PPPoE eller noe annet?

Såvidt jeg husker var det omtrent denne delen jeg ikke skjønte helt i oppskriften fra DD-WRT, da jeg forsøkte å sette opp Client_Mode.

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du f.eks. prøvd å pinge Telenor-modemet?

ping 10.0.0.138 fra et cmd-vindu (også kalt "Ledetekst")

Hva må jeg gjøre for å komme inn i hans "nettverk"??

Hvis du får pinget Telenor-modemet vil du høyst sannsynlig også kunne logge deg inn på det. Altså slik at du kan få åpnet porter i Telenor-modemet direkte fra en av dine egne PC-er - selv om dine PC-er er på et annet subnett.

Et av pointene når man deler nettverk er at man bør ha tilgang til f.eks. modemet fra sin egen PC, bl.a. for slike oppgaver som å åpne porter for et program.

----------

Det er ikke DHCP som skaper problemene, det er NAT-ingen i ruterne.

Har prøvd å slå av DHCP i sandbergen, men pc har fremdeles Sandberg ip. Renew funker ikke.

Sandberg er satt opp som AP med DHCP.

NAT Network Address Translation fungerer omtrent som et sentralbord i en stor bedrift.

Pakker utenfra kommer inn til Telenor-modemet, og dette må vite hvor pakkene skal videresendes for at de skal nå frem til din PC. Pakker som er adressert med portnumre bør altså videresendes til DLinkens WAN-adresse 10.0.0.x (den er det eneste utsyret som Telenor-modemet "ser" på ditt subnett).

Her er et forslag fra meg:

* Åpne porter i Telenor-modemet, adressert til DLinkens WAN-adresse 10.0.0.x.

* DMZ fra DLink til Sandberg. Det vil si at den videresender ALT til Sandberg'en.

* Vanlig portåpning i Sandberg-ruter til rett PC

Det vil altså si at pakker som er adressert til f.eks. port 50001 blir tolket av Telenor-modemet som at de skal videre til DLink. DLinken videresender dem til Sandberg uten noen intelligent ruting. Sandberg NAT'er dem til rett PC på nettverket ditt.

Forslaget er noenlunde "gjennomtenkt", men det er ikke alltid det hjelper heller. :)

Portåpning går stort sett ut på å fortelle ruterens "sentralbord" (NAT) hvor pakker utenfra skal videresendes når de er adressert med et portnummer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive