Øke størrelsen på c: partisjon

13 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg har i lengre tid kjørt Windows 7 64x. Jeg har etterhvert fått veldig lite plass på c: disken.

Maskinen er kjøpt på Multicom og kom med to partisjoner ferdig installert da jeg kjøpte den. Den hadde ikke Win 7 da jeg kjøpte den, kun Vista. Da jeg fikk tak i Win 7 formaterte jeg kun c: driven og la inn hele Win 7 på nytt. Det har fungert fint, foruten at jeg i dag kun har 2 GB plass, og det blir sakte mindre og mindre. Jeg sitter til stadighet å sletter filer for å ha litt plass. For å prøve å beholde noe ledig plass har jeg installert alle programmer på d: driven som har flust av plass.

Jeg har nå prøvd å øke volumet størrelse via Win 7's eget "partisjons styrings program". Jeg får krympet d: driven men ikke økt c: driven. De er fysisk fra samme disk.

Er det noen med noen tips til å få økt plassen på c: driven? Jeg har slettet alt som er mulig å slette...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du har muligens "gamle filversjoner" aktivert.

dvs hver gang du lagrer en fil, så lagres også en kopi av fila før endringa fant sted. Dermed vokser datamengden i himmelen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Paragon Hard Disk Manager 8 Personal Edition

Dette programmet kan godt virke litt forvirrende og henvender seg til godt vante pc-brukere.

Hard Disk Manager 8 fra Paragon har masse gode muligheter for å administrere lagerplassen på maskinen mye bedre enn Windows innebygde harddiskverktøy. Programmet kan til og med lage image sikkerhetskopiering.

En av de beste funksjonene i programmet er at det lynraskt kan fordele ledig minne mellom harddiskens partisjoner. Hvis systemstasjonen er full og datastasjonen har masse ledig gigabyte, kan du flytte noe av den ledige hukommelsem fra datastasjonen over på systemstasjonen. Lurt! En annen fin funksjon er at programmet kan opprette nye partisjoner av ledig plass. Hvis harddisken bare har én partisjon, kan du altså bruke noe av den ledige hukommelsen til å opprette enda en partisjon.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du har muligens "gamle filversjoner" aktivert.

dvs hver gang du lagrer en fil, så lagres også en kopi av fila før endringa fant sted. Dermed vokser datamengden i himmelen.

Hvor ligger det valget?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Årsaken til at du kun får krympet D-partisjonen er at dataene er lagret slik:

aCCCCCCCCCxxbDDDDDDDyyyyyyy

* C-ene er brukt plass på C:, x-ene er ledig plass på C:

* D-ene er brukt plass på D:, y-ene er ledig plass på D:

* a og b er filtabellen på C: og D:, en "database" over hvordan filene er lagret på disken

Krymping av D-partisjonen tilsvarer zzzz:

aCCCCCCCCCxxbDDDDDDDyyyzzzz

Du krymper altså partisjonen i feil ende når du lager D-partisjonen mindre. For at Windows partisjonsprogram skulle klart å fikse dette måtte D: ha vært tom/upartisjonert, og selv da tror jeg det ville fått problemer.

Enkelte partisjonsprogrammer klarer å håndtere slike oppgaver, men da bør det være rikelig med ledig plass på disken. Det er også en temmelig tidkrevende jobb for programmet, hvor filer må flyttes midlertidig til en ledig plass mens det jobber.

Jeg har ikke brukt partsijonsverktøy siden omtrent 1998, så jeg aner ikke hvilke programmer som er egnet lengre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er heller ingen god idé å endre størrelsen på disken som operativsystemet er installert på, etter at det er blitt tatt i bruk.

Det bidrar i mange tilfeller til at systemet ditt blir ustabilt.

Sånn sett, er det bedre å reinstallere Windows, og under installering velge størrelse på disk.

Vedrørende "gamle filversjoner", eller skyggekopi, se her:

http://en.kioskea.net/faq/2679-disable-volume-shadow-copy

Endret av pijano
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skyggekopier var allerede skrudd av på maskinen.

Jeg har fått tips om å bruke et program som heter Casper, for å lage identisk kopi av harddisken (image). Det kan legges på en ekstern disk, for så å formatere på nytt. Noen som har erfaring med det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Casper er helt sikkert et OK program. Jeg kikket overfladisk på beskrivelsen. Det lager en nøyaktig kopi av OS-partisjonen på en ekstern harddisk. Det eneste jeg er litt reservert mot er beskrivelsen "nøyaktig kopi". Hvis dette også inkluderer størrelsen på partisjonen så er løsningen lite egnet.

Casper er først og fremst beregnet på backup av data, at du kan gjenopprette ting nøyaktig slik de var etter en harddisk-krasj. Dette inkluderer høyst sannsynlig størrelse på partisjon også, altså at du gjenoppretter en partisjon med plassproblemer. Du gjenoppretter også "organiseringen" som skapte problemene, altså "hva som er lagret hvor".

Bærbare PC-er kan med fordel bruke litt annen organisering enn vi normalt bruker på en stasjonær PC. Enkelte typer data kan lagres direkte på "data-disken" istedenfor på oppstartsdisken.

* musikk-samling

* filmer

* bilder

* nedlastinger

Det vil si at du ikke alltid bør godta de forslagene du får fra programmer om hvor ting skal lagres. De foreslår ALLTID samme disk som operativ-systemet.

Jeg har omtrent samme problem som deg på en 320 GB harddisk som er delt i 2 like store partisjoner. Jeg valgte å flytte musikksamling, filmer og bilder over til data-disken. Det løste problemet i lang tid, men problemet har gjenoppstått fordi jeg har bittorrent-program som lagrer på samme disk som operativ-systemet (jeg har altå temmelig begrenset plass for bittorrent, og bør egentlig droppe å laste ned noe).

C: bør egentlig være reservert for operativsystemet, programmer og dokumenter/arbeid du bruker ofte. Du bør være veeldig reservert mot å lagre noen form for "samlinger" på denne partisjonen, ihvertfall hvis det er samlinger som kommer til å øke i størrelse etterhvert.

Ved "backup"/"ghost" er du stort sett tilbake til samme situasjon/problem som du prøver å løse. Du bør vel egentlig heller venne deg til å tenke litt annerledes, og organisere tingene på en annen måte?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan jo prøve å høyreklikke på c: og velge egenskaper og ta en diskopprydning.

Så kan du velge videre å fjerne alle gjennopprettingspunktene som windows lager automatisk ved alle

oppdateringen på windowsoppdatering. Det kan være ganske mange gigabite det.

Men du har kanskje prøvet det?? :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg har ikke lest alt de andre her har kommet med, men har du prøvd å defragmentere etter sletting av filer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om du har backup av dine viktige filer ville jeg ikke nølt med å kjørt i gang med en repartisjonering.

EasusPartioiManager er et gratis program, som kjører direkte i Windows og som gjør denne jobben raskt og enkelt.

Har gjort det mange ganger på en haug av ulike maskiner, uten å oppleve feil eller system ustabilitet senere.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har brukt et lite program som heter GParted. Det kan virke litt omstendelig (og det bør det være med partisjoner).

Du kan laster herfra

Og her er en fin innføring.

Husk bare å ikke gjøre for mange endringer, da tar det lang tid å gjennomføre.

Og husk det med sikkerhetskopi før du roter med partisjoner, det er ingen garanti for at windows fungerer fint etterpå ;)

Lykke til.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive