Anbefalt kjøp fra skole?

6 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Skolen vil fra skolestart tilby bla: http://www.dell.com/no/bedrifter/p/precision-m6600/pd

Prisen blir rundt 1500,- i kvartalet i 3 år, deretter kan den kjøpes ut for rundt samme beløpet.

Dyr sluttsum, men en ekstremt bra maskin eller...?

Bruken min er Adobe, bilde/fim redigering/rendering av både HD og vanlig format, streaming lokalt og rundt i verden. Det er vel de tyngste oppgavene jeg kan komme på akkurat nå.

Spørsmålet er så om dette virkelig er et så godt tilbud som det kan se ut som? Fordelen er å måtte legge ut flere tusen med en gang.

Synspunkter/tilbakemeldinger taes imot med takk.

Endret av pierce
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Linken til Dell er defekt.

Men generelt sett er redigering av HD-filmer veldig prosessorintensivt, som vil si at du trenger en ganske så habil prosessor der (Core i7 fra Intel er en god kandidat), i tillegg til mye minne (8GB burde la deg komme langt).

Skjermkortet brukes sjeldent i slike situasjoner, men likevel, noen programmer lar seg benytte av det også, så i noen tilfeller er dette også relevant. Er det et integrert skjermkort i denne maskinen er det altså lite å hente av ytelse i redigeringsprogrammet der.

SkolePCer er gjerne av den billige sorten, men relativt spinkle prestasjoner. Et bra kjøp til dets formål er det nok, men til noe mer enn skolearbeid (word, powerpoint og nettsurfing) tviler jeg på at det er, selv om jeg ikke har sett spesifikasjonene til den enda. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Linken til Dell er defekt.

Men generelt sett er redigering av HD-filmer veldig prosessorintensivt, som vil si at du trenger en ganske så habil prosessor der (Core i7 fra Intel er en god kandidat), i tillegg til mye minne (8GB burde la deg komme langt).

Skjermkortet brukes sjeldent i slike situasjoner, men likevel, noen programmer lar seg benytte av det også, så i noen tilfeller er dette også relevant. Er det et integrert skjermkort i denne maskinen er det altså lite å hente av ytelse i redigeringsprogrammet der.

SkolePCer er gjerne av den billige sorten, men relativt spinkle prestasjoner. Et bra kjøp til dets formål er det nok, men til noe mer enn skolearbeid (word, powerpoint og nettsurfing) tviler jeg på at det er, selv om jeg ikke har sett spesifikasjonene til den enda. :)

da fungerer linken... http://www.dell.com/no/bedrifter/p/precision-m6600/pd

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det der har muligheten til å bli ganske heftig spesifisert iallefall. Den vil du nok ikke ha noen problemer med å drive med videoredigering osv med nei, såfremt prosessor og minne er tilstrekkelig. Vet du hvordan den vil være spesifisert når dere får den?

Og sluttsummen blir da 18000 fordelt på tre år, hvilket er en ganske høy pris. Og må dere betale enda mer for å beholde den etter endt skolegang?? :blink: Tilsvarende PC kan du i alle fall få billigere, og ikke minst i mindre størrelse (15"), hvis det er mer ønskelig. Dvs den blir mer bærbar. :P Aberet er at du ikke kan betale en viss sum i kvartalet, stort sett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det der har muligheten til å bli ganske heftig spesifisert iallefall. Den vil du nok ikke ha noen problemer med å drive med videoredigering osv med nei, såfremt prosessor og minne er tilstrekkelig. Vet du hvordan den vil være spesifisert når dere får den?

Og sluttsummen blir da 18000 fordelt på tre år, hvilket er en ganske høy pris. Og må dere betale enda mer for å beholde den etter endt skolegang?? :blink: Tilsvarende PC kan du i alle fall få billigere, og ikke minst i mindre størrelse (15"), hvis det er mer ønskelig. Dvs den blir mer bærbar. :P Aberet er at du ikke kan betale en viss sum i kvartalet, stort sett.

Vet ikke så mye enda bortsett fra dette:

Utkjøpsprisen ca kvartalspris.

Dell Precision M6600:

- Kvartalspris blir 1519,-

- (totalt kr 18228,-)

- 17" skjerm

- intel I5 prosessor

- 8 GB minne

- 640 GB disk

- DVD

- WiFi

Nå skal jeg studere hjemme (nettbasert), så vekten eller størrelsen spiller ikke altfor stor rolle for mitt vedkommende. Hatt 17" før og fungerte bra. Er vel heller prisen og kvaliteten - om maskinen er virkelig så bra som prisen tilsier.... Om det er "godt" kjøp. Maskin for "fremtiden".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, det har jeg vanskelig for å tro.

Et kjapt søk på mpx gav dette resultatet: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=635481

Bedre prosessor og skjermkort til en god del lavere pris. Asus har fått skryt for sine maskiner i det siste, så denne burde også være av topp kvalitet.

Nå er riktig nok dette en gamer-pc, så den er litt "glorete" sådan.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive