[LØST] Svindlet eller ikke?

10 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei alt godtfolk ;)

Jeg har lagt ut bilen for salg på finn.no, det er riktignok en litt sjelden bil.

Jeg ble kontaktet av en fra London som ønsket å kjøpe bilen. Jeg hadde ikke rukket å svart på hans spørsmål eller fått noe særlig mye svar selv, før jeg fikk mail fra PayPal om at han hadde iverksatt en transaksjon. Han ønsker nå at jeg skal betale hans shipping byrå 11000 som han tilsynelatende har plusset på forlangende for bilen.

Altså han har satt inn 111.000 på min PayPal konto (hvor bilen koster 100.000/shipping 11000) som jeg da vil få når jeg har sendt 11000 til hans shippingbyrå gjennom Western Union Bank. Når jeg da har sendt pengene dit, skal jeg ifølge han sende kvittering til PayPal og de vil fullføre transaksjonen. Når dette er gjort vil shippingbyrået hente bilen.

Jeg har mailet han hele dagen, og jeg får ikke noe info om verken han eller shippingbyrået hans. Det er en del som skurrer, men likevel forstår jeg ikke helt hvordan jeg kan bli svindlet!

Jeg har lest en del på PayPal og Western Union sine sider og alt tyder på en svindler her, dessuten blir man sterkt anbefalt å IKKE sende penger via Western dersom man ikke kjenner mottaker!

Sparebanken kunne ikke hjelpe meg, de visste knapt nok hva de her tjenesten var, biltilsynet ante ingenting, tollvesenet har jeg ikke snakket med. Men jeg snakket med en kjenning som har holdt på med import/eksport over lang tid, og sa at dette ikke var noe å lure på, men kunne ikke forklare eksakt gangen i hvordan de gjør det, men han mente med sikkerhet at jeg ville tape penger her, og sannsynligvis de 11000 jeg blir oppfordret til å sende med Western.

Jeg kjenner jeg blir litt vel nysgjerrig og ønsker noen svar. =) man er jo liksom aldri 100% sikker heller og det er så klart fristende!

HHåper noen kan hjelpe!

Endret av Martin Aleksander
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

100% scam. Har blitt kontaktet av "engelskmenn" med samme ønsker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hørtes litt vel usæriøst ut ja

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sjekk ut headeren i mailen. Mailen kommer helt sikkert ikke fra paypal heller.

Uansett, det er ingen som handler bil på det viset der og om det var seriøst ville han ha svart på dine spørsmål ganske kjapt. :) Som andre sier, det er svindel. Sender du 11000kr til han der er de pengene borte. Hvorfor skal du måtte betale noe for å få solgt bilen? Hadde jeg aldri gjort iallefall. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg er enig her, er nok noe lureri, hvis personen vil ha bilen er det rart om personen bare overfører penger uten å kontakte deg å spørre om bilen.

Hvordan det er mulig å be om betaling før man handler virker litt rart.

Er jo nesten som bilselgere ellers på finn.no altså man betaler 10% av varens produktet sin verdi, før man betaler resten ved henting.

Men problemet da kan selgeren stikke av med bilen og man taper de pengene.

Så både kjøp/salg ikke godta å betalt delbetaling gjennom finn.no eller QXL da er det bedre å betale å sette opp en kontrakt og betale under bytte.

Er så mange som lar seg lure her, og være godtroende.

Hvis man skal betale noe under salg, må det være MOMS eller for finn.no sine salgssider.

Jeg tror grunnen fordi personen vil ha betaling fra england er fordi det finnes selgere som lurer sier at bilen er til salgs når man kommer frem til personen så er bilen solgt til noen andre eller selgeren ikke vil selge bilen alikevell.

Men i så fall er det en risiko man må ta hvis man reiser fra england til norge å kjøpe bil, men er det ikke slik at bilene er billigere i england? Så den holder ikke for meg.

Jeg syns også det er rart hvis man betaler gjennom paypal og vil ha penger på Western Union.

Da ville jeg spurt om en begrunnelse fra kjøper hvorfor han ville valgt en slik løsning og lagt ved lenker som kan tyde på svindel, hvis da kjøperen ikke kan gi en begunnelse ville jeg styrt unna og si beklager, men hvis du ikke kan tilby en annen løsning er jeg nød å selge varen til noen andre.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Typisk scam, har vært flere av disse historiene i media (aviser)

Sender du penger gjennom Western Union Bank, ser du de ALDRI mer. Western Union Bank er usporbart.

Endret av BlackHawk
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg følte det var nødvendig i tillegg til nysgjerrigheten så jeg tok alle midler i bruk for å være 100% sikker, siden den fiktive PayPal siden truet med alvorlige konsekvenser da jeg hindret transaksjonen å gå sin gang osv.

Jeg leste det som var å lese på Western Union Bank/PayPal sine sider og sendte mail til økokrim og PayPal hvor jeg forklarte situasjonen. Av PayPal fikk jeg blant annet informasjon som var helt avgjørende, det er ikke mulig å bruke Western Union Bank gjennom dem til den typen trasnsaksjoner, og av økokrim ble jeg sterkt anbefalt og aldri benytte meg av WUB da de har en rekke saker og klager pga svindel (det føler jeg kan ha noe sammenheng med at brukerne ikke forstår helt hva det går ut på og overfører til ukjente, som i dette tilfellet). Men alt i alt er jeg da i det minste en erfaring rikere! Og heldigvis for meg var jeg skeptisk nok til å ikke gå rett på limpinnen, det kunne svidd bra! ;)

Men uansett setter jeg pris på tilbakemeldinger, godt å se det fungerer!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg følte det var nødvendig i tillegg til nysgjerrigheten så jeg tok alle midler i bruk for å være 100% sikker, siden den fiktive PayPal siden truet med alvorlige konsekvenser da jeg hindret transaksjonen å gå sin gang osv.

Men uansett setter jeg pris på tilbakemeldinger, godt å se det fungerer!

Godt jobba.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Må bare kommentere med dette spørsmålet:

Hva skal de med en norsk bil i England (og Storbritannia generelt)?

De kjører jo på feil side av veien og er nærmest avhengig av styresiden (ratt osv) er på andre siden for å kunne ta bilen i bruk på fornuftig måte!

-ZnarreZ-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

LOL

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive